Page 1 of 1

Elektrische ombouw auto

Posted: Sun Sep 29, 2013 1:10 pm
by jo
Zat pas 3 weken in Hamburg voor het werk, artikel gelezen in die welt over elektrische kever, kit zou met inbouw 11-12000€ gaan kosten + 99€/maand batterijhuur.
Even gegoogled : http://www.technologicvehicles.com/en/g ... ersion-kit

Nog een weetje, in Duitsland rijden nog 40000kevers, in heel Europa 300000


Citroëns worden ook omgebouwd in Nederland http://www.tractionelectrique.nl/ en http://www.he-cars.com/ die afgelopen vrijdag een elektrische DS goedgekeurd kregen door de RDW

Zou iemand dat overwegen met zijn Matra?

Posted: Sun Sep 29, 2013 3:18 pm
by jurgen M
In Nederland was er iemand bezig om een Murena (goudkleurige) om te bouwen naar elektrisch, al een tijdje niets meer over gelezen trouwens.

Posted: Sun Sep 29, 2013 4:01 pm
by jo
Dries Kreijkamp van de bolwoningen ging zijn bolle murena ook elektrisch maken dacht ik.

Hoe langer hoe meer ik erover denk is de Avantime er ook geschikt voor.
Van het begin bestuurderszetel is de bodem verhoogd, zit nu enkel een mega uitlaat en dito dieseltank onder, achter de achteras ligt dan een volwaardig reservewiel.
Dat kan allemaal weg voor de vele accu's.
Motorruimte is ook groot genoeg voor de motor en extra accu's en controleblokken.
Glazen dak weg en zonnecellen erop.

Posted: Sun Sep 29, 2013 7:48 pm
by matramurena
Dat glazen dak heeft de mijne toch al niet.... Goed idee!

Martijn

Posted: Sun Sep 29, 2013 8:21 pm
by jo
Dat zijn nog maar ruwe ideetjes waar ik mee speel, verwacht niet direct dat die zonnecellen de wagen opgeladen krijgen maar ik kan hem op het werk wel zodanig zetten dat hij heel het jaar door in de zon staat, gemiddeld zeker 9 uur werken... Alle beetjes helpen

Is maar 1 probleem, de Avantime zit tjokvol elektronica ; ramen die zakken bij het openen van de portieren, airbags, airco,centraal vergrendeling AB, alarm, xenon's.... zo'n dinges moeten toch blijven werken.
Radio, GPS, CD speler kan ik gerust vervangen door simpeler toestelletjes, achteruitrijsensors mogen bvb. helemaal weg.

Posted: Sun Sep 29, 2013 11:57 pm
by Muddy Bandit
Ik zou dan maar eerst beginnen met de vering aan te passen op het gewicht van al die accu's. :lol:

Posted: Mon Sep 30, 2013 12:30 am
by jo
Weet ik nog zo niet, denk een 150 kg winst te maken met de motor-radiators-sapjes-uitlaat, 100 kg met tank en reservewiel, 50 kg met glazen dak.
Er zit een hoop rek in

Posted: Mon Sep 30, 2013 9:33 pm
by brinkie
jurgen M wrote:In Nederland was er iemand bezig om een Murena (goudkleurige) om te bouwen naar elektrisch, al een tijdje niets meer over gelezen trouwens.
De Elektromurena. De site http://elektromurena.come2me.nl is helaas gesloten, ik heb nog wel wat teruggevonden op web.archive.org maar dat dateert van 2009. Ik denk dat 'ie de moed heeft opgegeven omdat de kosten van de accu's nog steeds te hoog zijn.

Ik weet wel dat er een elektrische Bagheera in Italië is/was, gemaakt om mee te racen, maar kan niks terugvinden op de interwebs.

Posted: Tue Oct 01, 2013 9:31 am
by Muddy Bandit
Is zoiets als zelfbouw nog redelijkerwijs op een kenteken te krijgen dan?

Posted: Tue Oct 01, 2013 10:03 am
by brinkie
Muddy Bandit wrote:Is zoiets als zelfbouw nog redelijkerwijs op een kenteken te krijgen dan?
Zolang het maximaal toelaatbaar gewicht niet wordt overschreden. Wil je iets anders, moet je toestemming krijgen van de fabrikant, en als die niet meer bestaat of niet reageert, heb je inderdaad een probleem bij de RDW.
Maar als je de motor, dynamo, startmotor, benzinetank en koelsysteem (incl. buizen) eruit hebt, dan heb je al veel gewicht gewonnen. En hoe minder kilo's, hoe meer actieradius.

Posted: Tue Oct 01, 2013 8:02 pm
by jurgen M
In Nl kan je zoiets nog gekeurd krijgen, in België moet je zelfs niet proberen. Verenigd Europa?

Posted: Tue Oct 01, 2013 9:10 pm
by benny
Het was Theo Van Heuvelen die begonnen was om zijn Murena om te bouwen.