Auto kopen in België
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Auto kopen in België
Hallo Matrafans,
Ik ben al een tijdje op zoek naar (alweer ) een auto erbij, ik mis de 4x4 toch wel een groot beetje.
Nu heb ik mijn zinnen gezet op het oudere type Daihatsu Rocky Wagon (de F75) die gebouwd is tot pakweg 1992, met een turbodiesel in het vooronder.
In Nederland kan ik eigenlijk niet helemaal vinden wat ik zoek, het is of afgetrapt met hoge kilometerstanden of compleet verrot.
Ik zie op Kapaza echter wel een paar interessante belgische exemplaren staan, lichte vracht en in de verkoop bij particulieren.
Maar hoe gaat het eigenlijk bij aankoop van een auto in België?
Welke papieren moeten er bij de auto zijn, welke verplichtingen heb ik als koper (naast betalen natuurlijk ), en kan ik alles alleen met de verkoper regelen of komen er nog andere instanties bij kijken voor bv. het overschrijven op andere eigenaar?
Ik heb inmiddels begrepen dat de verkoper verplicht een Car-Pass moet kunnen tonen, maar ik heb verder geen idee hoe de autopapieren in België er uit zien.
En hoe langer ik hierover zoek op internet hoe meer tegenstrijdigheden ik tegenkom. , wie kan mij hierover wat meer duidelijkheid geven?
Ow ja, even voor alle duidelijkheid: de wagen gaat naar Nederland, vanuit belgië gezien is het export dus.
Ik ben al een tijdje op zoek naar (alweer ) een auto erbij, ik mis de 4x4 toch wel een groot beetje.
Nu heb ik mijn zinnen gezet op het oudere type Daihatsu Rocky Wagon (de F75) die gebouwd is tot pakweg 1992, met een turbodiesel in het vooronder.
In Nederland kan ik eigenlijk niet helemaal vinden wat ik zoek, het is of afgetrapt met hoge kilometerstanden of compleet verrot.
Ik zie op Kapaza echter wel een paar interessante belgische exemplaren staan, lichte vracht en in de verkoop bij particulieren.
Maar hoe gaat het eigenlijk bij aankoop van een auto in België?
Welke papieren moeten er bij de auto zijn, welke verplichtingen heb ik als koper (naast betalen natuurlijk ), en kan ik alles alleen met de verkoper regelen of komen er nog andere instanties bij kijken voor bv. het overschrijven op andere eigenaar?
Ik heb inmiddels begrepen dat de verkoper verplicht een Car-Pass moet kunnen tonen, maar ik heb verder geen idee hoe de autopapieren in België er uit zien.
En hoe langer ik hierover zoek op internet hoe meer tegenstrijdigheden ik tegenkom. , wie kan mij hierover wat meer duidelijkheid geven?
Ow ja, even voor alle duidelijkheid: de wagen gaat naar Nederland, vanuit belgië gezien is het export dus.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
De carpass is verplicht te kopen bij keuring voor verkoop, als Nederlander heb jij die keuring voor verkoop helemaal niet nodig want je zult opnieuw APK moeten doen.
Dus eigenlijk heb je die carpass niet echt nodig, hij geeft wel een goed beeld van de km standen, want elke keer de wagen in een officiele garage komt of bij de jaarlijkse keuring noteerd men de km stand.
Enige officiele papieren zijn het gelijkvormigheidsattest en de inschrijvingskaart, beide moeten door de verkoper meegegeven worden.
Je kunt alles met de verkoper regelen tenzij je een exportplaat wilt hebben om de wagen rijdend naar Nederland te brengen, nummerplaat is namelijk persoonsverbonden en krijg je niet mee.
Dus betaal de verkoper, zet hem op een trailer en trek hem naar Nederland, RDW keuring, APK, maar die laatste zal je wel kennen denk ik.
Dus eigenlijk heb je die carpass niet echt nodig, hij geeft wel een goed beeld van de km standen, want elke keer de wagen in een officiele garage komt of bij de jaarlijkse keuring noteerd men de km stand.
Enige officiele papieren zijn het gelijkvormigheidsattest en de inschrijvingskaart, beide moeten door de verkoper meegegeven worden.
Je kunt alles met de verkoper regelen tenzij je een exportplaat wilt hebben om de wagen rijdend naar Nederland te brengen, nummerplaat is namelijk persoonsverbonden en krijg je niet mee.
Dus betaal de verkoper, zet hem op een trailer en trek hem naar Nederland, RDW keuring, APK, maar die laatste zal je wel kennen denk ik.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Thanks, dat is tenminste duidelijke informatie waar ik wat aan heb.
Het te volgen traject in nederland ken ik inmiddels wel.
Gelukkig kan men tegenwoordig alles tegelijk regelen bij een RDW-station, en die zit hier nog geen kilometer van m'n huis af.
Het te volgen traject in nederland ken ik inmiddels wel.
Gelukkig kan men tegenwoordig alles tegelijk regelen bij een RDW-station, en die zit hier nog geen kilometer van m'n huis af.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
ik had aan het roze papiertje genoeg bij de rdw, een attest is wel makkelijk maar nier persé nodig hier in nederland krijg je die ook niet, wel handig als je de auto weer aan het buitenland verkoopt
er moet wel een type goedkeuring voor wezen anders word het wat moeilijker, keuring kost 118 euro zonder apk
bpm hangt af van de auto en bouwjaar
er moet wel een type goedkeuring voor wezen anders word het wat moeilijker, keuring kost 118 euro zonder apk
bpm hangt af van de auto en bouwjaar
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
BPM doe ik niet aan, dat is gewoon zonde van de centen.
Maar zonder gekheid: het moet een grijs kenteken (lichte vracht) worden, en aangezien ik hem zakelijk kan rijden kom ik in aanmerking voor de vrijstelling.
Het aanhangergewicht zal dan nog wel opgewaardeerd moeten worden tot 3½ ton, dit moet via de nederlandse importeur weer geregeld worden...
Maar zonder gekheid: het moet een grijs kenteken (lichte vracht) worden, en aangezien ik hem zakelijk kan rijden kom ik in aanmerking voor de vrijstelling.
Het aanhangergewicht zal dan nog wel opgewaardeerd moeten worden tot 3½ ton, dit moet via de nederlandse importeur weer geregeld worden...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Da's een benzinestoker, en die lijkt me ook niet echt geschikt meer voor dagelijks en zakelijk gebruik...
De bedoeling is dat de auto de eerste jaren gewoon gebruikt gaat worden als trekpaard, mijn 3-tons kippertje moet er volgeladen legaal achter mogen... het moet dus wel een nette en representatieve auto zijn.
Ook moet het een dieselstoker zijn, dit is wat goedkoper tanken als benzine en met een grijs kenteken (=lichte vracht) geeft het in nederland geen verschil in wegenbelasting als je zakelijk kunt rijden.
En om belastingtechnische redenen is het voor mij intressanter om een minimaal 15 jaar oude auto erbij te nemen, want daarvoor betaal ik slechts een bijtelling naar dagwaarde i.p.v. naar cataloguswaarde als ik de auto tevens ook privé gebruik.
De bedoeling is dat de auto de eerste jaren gewoon gebruikt gaat worden als trekpaard, mijn 3-tons kippertje moet er volgeladen legaal achter mogen... het moet dus wel een nette en representatieve auto zijn.
Ook moet het een dieselstoker zijn, dit is wat goedkoper tanken als benzine en met een grijs kenteken (=lichte vracht) geeft het in nederland geen verschil in wegenbelasting als je zakelijk kunt rijden.
En om belastingtechnische redenen is het voor mij intressanter om een minimaal 15 jaar oude auto erbij te nemen, want daarvoor betaal ik slechts een bijtelling naar dagwaarde i.p.v. naar cataloguswaarde als ik de auto tevens ook privé gebruik.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Voor een belastingvrije auto in goede staat betaal je gelijk de hoofdprijs, een niet belastingvrij exemplaar is gewoon een heel stuk goedkoper in aanschaf.
Verder levert het voor mij totaal niets geen voordeel op.
Een oldtimerverzekering is niet van toepassing bij zakelijk gebruik maar de meerwaarde van een oldtimer wordt wel als bijtelling bij m'n inkomsten opgeteld door de fiscus... en dat kun je ruim wegstrepen tegen het voordeel van wegenbelastingvrij rijden.
En ik heb m'n zinnen gezet op een bladgeveerde Rocky Wagon (F75), is gebouwd tot 1992 met een uitloop verkoop tot ongeveer 1994.
Is simpel en betrouwbaar, en de onderdelen zijn overal voor weinig te vinden.
(en verder heeft het ook nog iets te maken met m'n toekomstplannen voor de Rocky, er past namelijk een Rancho-koetswerk op. )
Verder levert het voor mij totaal niets geen voordeel op.
Een oldtimerverzekering is niet van toepassing bij zakelijk gebruik maar de meerwaarde van een oldtimer wordt wel als bijtelling bij m'n inkomsten opgeteld door de fiscus... en dat kun je ruim wegstrepen tegen het voordeel van wegenbelastingvrij rijden.
En ik heb m'n zinnen gezet op een bladgeveerde Rocky Wagon (F75), is gebouwd tot 1992 met een uitloop verkoop tot ongeveer 1994.
Is simpel en betrouwbaar, en de onderdelen zijn overal voor weinig te vinden.
(en verder heeft het ook nog iets te maken met m'n toekomstplannen voor de Rocky, er past namelijk een Rancho-koetswerk op. )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Op 2de hands staan er een paar rond de 3000€
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Dat laatste snap ik best, een Rancho zich kan gedragen zoals hij eruit ziet.Muddy Bandit wrote: En ik heb m'n zinnen gezet op een bladgeveerde Rocky Wagon (F75), is gebouwd tot 1992 met een uitloop verkoop tot ongeveer 1994.
Is simpel en betrouwbaar, en de onderdelen zijn overal voor weinig te vinden.
(en verder heeft het ook nog iets te maken met m'n toekomstplannen voor de Rocky, er past namelijk een Rancho-koetswerk op. )
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Heb er uiteindelijk 1 gevonden.
Wel een nederlands exemplaar, het invoeren en aanpassen van een belgisch exemplaar werd me toch iets te kostbaar.
bouwjaar 1993, met een dieselgestookte 2800 cc turbo-intercooler in het vooronder en ook nog een PTO-bak achter de versnellingbak.
Heeft ?39.000 gelopen (139, 239, 339... de teller gaat niet zover), en een beetje blikschade aan het linker portier en voorscherm. (vorige eigenaar heeft een fietser "gevangen" tijdens het uitstappen)
Verder nog een paar kleine aandachtpuntjes voor de lastoorts, en de banden en remmen rondom moeten binnenkort vervangen worden.
Maar goed, voor € 1250,= incl. nieuwe APK mag je ook geen wonderen verwachten...
Wel een nederlands exemplaar, het invoeren en aanpassen van een belgisch exemplaar werd me toch iets te kostbaar.
bouwjaar 1993, met een dieselgestookte 2800 cc turbo-intercooler in het vooronder en ook nog een PTO-bak achter de versnellingbak.
Heeft ?39.000 gelopen (139, 239, 339... de teller gaat niet zover), en een beetje blikschade aan het linker portier en voorscherm. (vorige eigenaar heeft een fietser "gevangen" tijdens het uitstappen)
Verder nog een paar kleine aandachtpuntjes voor de lastoorts, en de banden en remmen rondom moeten binnenkort vervangen worden.
Maar goed, voor € 1250,= incl. nieuwe APK mag je ook geen wonderen verwachten...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969