Komt Simca terug?

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Komt Simca terug?

Post by Urbain »

Een artikel uit de krant...

Hoewel de directies van Peugeot en Citroën de lippen stijf op elkaar houden, nemen de geruchten toe over de herlancering van Simca, het Franse automerk dat in 1980 ophield te bestaan.

Volgens het Duitse magazine Auto Bild zou de constructeursgroep PSA, waartoe Peugeot en Citroën behoren, plannen hebben om Simca als low budget-merk te lanceren naar het voorbeeld van het succesrijke Roemeense Dacia, een dochtermerk van Renault.

Simca zou voor PSA het middel zijn om de groei te bestendigen. Het eerste Simca-model zou een berline geïnspireerd op de Peugeot 408 kunnen zijn. De 408 wordt in China gebouwd.

De merknaam Simca is de afkorting van Société Industrielle de Mécanique et de Carrosserie Automobile. Het Franse automerk heeft een bewogen geschiedenis gekend. Opgericht in 1934 nam Simca in 1958 het legendarische en chique merk Talbot-Lago over maar in 1970 viel Simca volledig in de handen van het Amerikaanse Chrysler. Uit die tijd stamt onder andere de Simca Présidence, een grote cabriolet die als staatsiewagen voor president Charles de Gaulle dienst deed. Het nieuwe Chrysler France was geen lang leven beschoren want in 1978 nam PSA de constructeur over. De nieuwe eigenaar deed in 1980 een poging om Simca herop te starten maar met het merk Talbot. De Talbot Samba en Tagora kenden een matig succes.

De Peugeot 408 zou in Europa op de markt komen als Simca 1307. De modelnaam verwijst naar een vijfdeurs met een grote achterklep. De 1307 kreeg in 1976 de titel Auto van het Jaar.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dacht wel dat ze wat met de () oude merken van plan waren.
Skoda bij VW moet een topproduct worden en daar lijken ze goed naar opweg.
Dus Simca low budget en Talbot de top? :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het blijft niet altijd bij geruchten en je ziet in de industrie steeds meer oude namen terug komen.
Dan doel ik niet zozeer op auto's maar in de consumentenelektronica zie je het vaker.
Zo is Lenco en Akai op een gegeven moment terug gekomen, en JVC ook met een een soort come back aan de gang geweest.

De produkten die er inzitten zijn vaak goedkope Chinese bagger geworden.
Dat heeft beslist niet de kwaliteiten van het vroegere merk.
Met auto's zullen we dat ook meer gaan zien, nu de Chinezen er alles aan gaan proberen de Europeesche markt te bestormen.
Mijn voorspelling is dan ook dat deze auto's goedkoop gaan worden, maar aan kwaliteit gaan inleveren in de eerste produktiejaren.
We moeten dus niet verwachten dat deze auto's met beroemde/beruchte klassieke namen enige verwantschap zullen hebben met hun historische broertjes.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ja die Lenco van nu is lang niet in de buurt geweest van waar ze ooit het deftig spul hebben gemaakt, zie je zo.
Zijn zo nog merken en ja je trapt al eens in die val, je koopt het met de hoop om de kwaliteit van vroeger te hebben maar komt 9/10 bedrogen uit.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Post by matrascal »

Hi Urbain,

ik heb er ook gelezen in het nieuwsblad. Nu maar hopen dat ze leuk uit de hoek komen, en niet "te goedkoop"...maar met karakter.

Maar als je ziet hoe dat Skoda het verbrengt, wens ik hetzelfde toe aan Simca.

Groeten,
Pascal
- Matrascal -
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Wat mij betreft laten ze die plannen gewoon in de ijskast.
Destijds lustte PSA de naam Simca/Talbot niet meer, maar nu zijn ze blijkbaar weer goed genoeg om als dumpmerk te gebruiken.

Simca/Talbot is altijd een volwaardig merk geweest met een compleet aanbod van modellen, laat dit dan ook zo blijven.
Als het nu opeens een dumpmerk gaat worden komt het de waardigheid van onze klassiekers ook niet ten goede. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Een tijdje geleden deed hetzelfde gerucht de ronde over Talbot. Ze zoeken en doen om in het budget-segment mee te konnen. enault heeft met Dacia een goede troef in handen. Ze zijn in no-time uitverkocht. (aanbod is beperkt)

Als budget-merk lijkt het me een slecht idee om de merken een nieuw leven in te blazen. Dan liever als special-edition! Zoiets als de nieuwe Gordini-reeks van Renault (hoewel die nog wel wat extra peper kan gebruiken) of helemaal niet.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat ziet er niet slecht uit he herman, ik hoop dat ze terug komen.




grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

3000 man weg bij PSA in Frankrijk, Aulnay fabriek moet dicht, verder 5000banen op de toch gespreid in het land.
Nu draaien ze elke maand 200miljoen euro verlies.
http://www.autofans.be/content/psa-peug ... -frankrijk
Zal dus ook geen geld zijn om Simca te lanceren. :cry:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Maakt allemaal niet meer uit.
De recessie gaat door en het eind is nog niet in zicht.
Er zullen nog best wat bedrijven sneuvelen.
Als de Euro dan ook om zeep is kunnen we de Roebel introduceren als betaalmiddel.
Wij kunnen allerlei landen gaan sponseren, terwijl onze eigen staatskas onder druk staat.
Wie gaat dat betalen...???
Europa gaat ons de kop kosten.
Laat de revolutie maar uitbreken.
Hangen we als voorbeeld hier ook eeen paar staatshoofden op!!!
Onder het gillen van kreten als Alah akbar en Banzai ruimen we dat zooitje ongeregeld op hahaaaa.
Kill en destroy.....
Draaf ik nou door? :oops:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Die Simca op de foto is gewoon een copie van een Citroen DS4.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

benny wrote:Die Simca op de foto is gewoon een copie van een Citroen DS4.
Beter goed geimiteerd dan slecht gemaakt :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een imitatie van een wagen die nog maar 1 of 2 jaar op de markt is, zal nog niet gekloond worden met een "Talbot" of "Simca" naamplaatje. Het zal eerder een afgeschreven model van Peugeot zijn als ze de concurrentie aangaan met Dacia. Daarin zitten reeds veel afgeschreven onderdelen in.
Post Reply