oppassen

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Bijtelling op firmawagens komt hier ook in sneltreinvaart aanzetten, lichte vracht (grijs kenteken) wil men ook afschaffen of toch op zijn minst sterk ontmoedigen door bvb. max 90/uur in te voeren voor die dingen.
Voorlopig nog geen verandering in het oldtimer statuut, 25 jaar is oldtimer en 30 jaar als het een militair voertuig is.
Wat wel zou gaan vervallen is de o-plaat.
LPG is hier ook extra tax al valt dat nog mee, dacht een 140€/jaar op mijn 1400cc, dit valt niet weg eens het voertuig oldtimer is, enkel de normale taks valt dan op 30€/jaar.
Lichte vracht betaalt nooit LPG taks.
Al bij al valt tax op wagens mee, de verzekering is vaak andere koek, die straffen zware cc's echt af.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Mochten jullie in België de nederlandse tarieven voor de motorrijtuigenbelasting nog eens uit willen zoeken en gaan vergelijken met je eigen auto:

http://www.belastingdienst.nl/reken/mot ... belasting/

:wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik betaal nu 370€/jaar dacht ik, in Nederland (Noord Brabant gekozen)
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 296,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 1172,00

Om het gewicht te weten ben ik gaan piepen bij http://www.autozine.nl/indexperauto_gebruikt.html
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

matramurena wrote: De Avi zal waarschijnlijk niet meegaan. Helaas.... Eentje kopen in Noorwegen valt ook niet mee, schijnen er maar zeer weinig te zijn (als ze er al zijn). Aan de andere kant: de prijzen van 2ehands wagens liggen zo hoog dat het misschien toch wel loont je eigen wagen in te voeren.... We zien wel als het zo ver is....
Is er geen regeling die je toestaat je eigen auto belastingvrij in te voeren, mits je 'm een bepaalde periode niet verkoopt? Zulke regelingen bestaan in ieder geval binnen de EU, al hoort Noorwegen daar niet bij.

Mooi land, trouwens. Wou er in 2001 al met de Matra naartoe, retourtje Noordkaap. Noorwegen gaat er wel van komen, mijn vrouw wil er weer naar op vakantie (ze is er al eens op vakantie geweest), maar dat zal dan wel met een camper o.i.d. zijn, er moeten nu 2 kinderen mee.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jo, hoe kom je er bij dat de o-plaat zou weg gaan ? En dan krijgen we dan een gewoon plaat.



grt harry de matra.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

jo wrote:Al bij al valt tax op wagens mee, de verzekering is vaak andere koek, die straffen zware cc's echt af.
Verzekering in NL kijkt doorgaans ofwel naar gewicht van de auto (in geval van uitsluitend wettelijke aansprakelijkheid), ofwel naar de vervangingswaarde (in geval van all-risks).
Verzekeringspremies zijn voor oldtimers, die niet als dagelijkse wagen worden ingezet, een lachertje. Jaarlijks 58 euro voor WA, 190 euro all-risks (als ik uitga van 8000 euro getaxeerde waarde), exclusief administratiekosten en 7,5% assurantiebelasting. De enige beperking is 5000 km per jaar, meer km kan ook, kost uiteraard meer. Er zijn ook z.g. zomertijdverzekeringen, dan is de auto alleen verzekerd als de zomertijd is ingegaan, die zijn nog goedkoper.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik betaal 130€ per jaar aan verzekeringspremie en ik dacht zo een 35€ wegentaks voor mijn matra.




grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

hendrik wrote:Jo, hoe kom je er bij dat de o-plaat zou weg gaan ? En dan krijgen we dan een gewoon plaat.

grt harry de matra.
In autogids stond een reportage over het nieuwe compromis voor de Europese/Belgische nummerplaat. Deze zou 7 ipv 6 cijfer/letters hebben. Vooraan komt dan een cijfer 1 tot 9 dat de categorie van je auto zou aanduiden.... Plaat wisselen alleen voor nieuwe inschrijvingen volgens het artikel.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

brinkie wrote:
matramurena wrote: De Avi zal waarschijnlijk niet meegaan. Helaas.... Eentje kopen in Noorwegen valt ook niet mee, schijnen er maar zeer weinig te zijn (als ze er al zijn). Aan de andere kant: de prijzen van 2ehands wagens liggen zo hoog dat het misschien toch wel loont je eigen wagen in te voeren.... We zien wel als het zo ver is....
Is er geen regeling die je toestaat je eigen auto belastingvrij in te voeren, mits je 'm een bepaalde periode niet verkoopt? Zulke regelingen bestaan in ieder geval binnen de EU, al hoort Noorwegen daar niet bij.

Mooi land, trouwens. Wou er in 2001 al met de Matra naartoe, retourtje Noordkaap. Noorwegen gaat er wel van komen, mijn vrouw wil er weer naar op vakantie (ze is er al eens op vakantie geweest), maar dat zal dan wel met een camper o.i.d. zijn, er moeten nu 2 kinderen mee.
Helaas is dit geen regeling meer in Noorwegen.. Ik kan wel tot max 2 jaar op een Nederlands kenteken blijven rijden mits ik geen vast contract heb en geen huis koop.... Anders vervalt dit direct en dien ik de auto in te voeren.

De plannen beginnen nu steeds definitiever te worden. Komen al taxateurs on huidige huis taxeren om te kijken of het uit zou kunnen de stap te wagen... Spannende tijd! De Avi wil ik in eerste instantie wel meenemen en dan als ik echt moet kiezen de keuze maken of ik hem invoer of in NL ga verkopen. In ieder geval worden de schade's en slechte lak nog niet verholpen! Alles wat hem minder waard doet lijken is straks meegenomen...

*edit* Mochten we er ooit wonen ben je uiteraard van harte welkom in een vakantie!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

[quote="matramurena"]


Helaas is dit geen regeling meer in Noorwegen.. Ik kan wel tot max 2 jaar op een Nederlands kenteken blijven rijden mits ik geen vast contract heb en geen huis koop.... Anders vervalt dit direct en dien ik de auto in te voeren.

quote]


Ik heb eens gehoord dat dit ontdoken kan worden door er een "postadres" bij aan te houden, op dit adres moet je dan minimaal 4 weken per jaar verblijven... dat is dus vakantie.
Een kennis van mij is destijds op papier weer bij z'n ouders gaan wonen en heeft in Noorwegen een huis gekocht nadat hij daar voor 4 jaar een werkcontract kon krijgen bij een scheepswerf. (ik weet trouwens niet of dat een noors bedrijf was)
Is al wel een jaar of 10 geleden geweest...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Goh Noorwegen Finland, een droom om met de Rancho te doen. :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Misschien in de toekomst een optie om een vakantie onder de matramensen te organiseren.

Zou wel een mooie uitstap zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een zeer mooi land, prachtige natuur.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply