Opgelet voor steenmarters

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Opgelet voor steenmarters

Post by Urbain »

Hier een krantenknipsel... het probleem begint blijkbaar serieuze proporties aan te nemen.....




Steeds meer automobilisten staan thuis met panne omdat knaagdieren elektrische leidingen hebben stukgebeten. Dat zegt mobiliteitsorganisatie Touring.

"Het probleem is al langer bekend," stelt Touring, "maar het aantal oproepen stijgt zienderogen. Het gaat vooral om de steenmarter, een beschermde diersoort, die voor heel wat dure schade zorgt."

Ingeburgerd
Vijftien jaar geleden kwam de steenmarter nauwelijks voor in onze streken, maar sinds het laatste decennium zit het dier zo goed als overal in ons land. De marter heeft zich nagenoeg volledig aangepast aan drukke stadsomgevingen en leeft graag in de nabijheid van mensen. De diertjes lijken op een kleine kat met korte poten.

Hoogtepunt vlak voor paartijd
De overlast en de pannes die ze veroorzaken, zullen binnenkort, vlak voor de paartijd, een hoogtepunt kennen. De mannetjes bakenen dan hun territorium af en reageren agressief op elkaars reuksporen. Het stukbijten van elektrische onderdelen maakt deel uit van de territoriumverdediging. De jonge dieren nestelen zich immers vaak in een motorruimte. Ze houden van antivries, dat ook in de kabels verwerkt zit.

De schade kan worden voorkomen met apparaatjes die een zwakke stroom of ultrasoon geluid produceren. Andere oplossingen zijn antimarter spray of het afschermen van de kabels met harde kunststof. Het motorcompartiment zelf kan worden afgeschermd met kippengaas. (belga/eb)
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Niet gemakkelijk om die mormels tegen te houden.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

benny wrote:Niet gemakkelijk om die mormels tegen te houden.
Valt nog wel mee.
Met een tamme fret kun je de ingangen die de steenmarters gebruiken om binnen te komen zo opsporen.
Druk dan (als de steenmarters eruit zijn) een doek gedrenkt in ammoniak in de ingangen en vervolgens goed afsluiten, en de overlast is weg.
En onder de motorkap doet een doek amoniak ook wonderen tegen de steenmarter. :wink:

Het probleem is echter dat de mensen deze beestjes zelf aanhalen met al die vetbollen en vogelvoeders in de winterdag, en in de buurt van hun voedsel bakenen ze dan hun terratorium af...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Hier zitten ook steenmarters. bij de molen in de buurt.

4 jaar gelden is mijn net nieuwe remslang weg gegevreten door zon beest.

daarna niks meer gehad. maar sinds de buren een beest hebben gehoord (half jaar geleden). is het paniek ofzo. me pa zon pieper in de auto. buurvrouw legt kippengaas onder de auto. (volgens mij heeft ze niet begrepen dat het gebruikt moet worden om de motorruimte at te dichten........ (of zit ik fout).
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Kippengaas onder de auto zal een marter echt niet tegenhouden :-? ... dan zul je de motor in moeten pakken met kippengaas.

Een steenmarter heeft eigenlijk heel weinig natuurlijke vijanden.
De grootste vijand is de mens, maar deze laat vaak verstek gaan door gebrekkige kennis van dat beestje.
Een andere vijand zijn de (roof)katachtigen... en deze zijn vaak slimmer.

Verjagen van dieren gaat vaak het beste door op de belangrijkste zintuigen in te spelen, in het geval van de steenmarter het reukvermogen dus.
Ammoniak is hiervoor zeer doeltreffend, maar ook uitwerpselen van katachtigen doen het goed... de dierentuin in Emmen verkoopt zelfs uitwerpselen van roofkatten voor dit doel. :o
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb ook al last van steenmarters gehad wat zijn dat voor een rotbeestes. Ze hebben me al 5 kippen gepakt nu heb ik een apparaatje gekocht en dat werkt toch goed. Ik heb er tot nu toe geen last meer van gehad.




grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Wat vooral belanrijk is : plaats je auto niet met de motorzijde naar struikgewas.
sh*t van de katten? Niet moeilijk dat er hier geen marters zitten met al die katten, daarstraks onkruid aan het wieden geweest, die plek zal er morgen weer mooi bijliggen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply