APK in Nederland.

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

APK in Nederland.

Post by oetker »

Af en toe zie ik bij de garagist dingen die die gewoon niet door de beugel kunnen.
Sommige auto's voor de APK keuring blijven wel is tot vrijdag staan.
Als ik dan maandag kom is de wagen gekeurd.
Voor mij staat dan vast dat het een afkeur moet zijn, maar het er is een trucje wat ze uithalen.
Ze weten gewoon dat als er vrijdag om 16 uur 55 wordt afgemeld er geen steekproef meer plaats vind.
Ambtenaren werken niet over :lol:
Deze wagen werd gewoon even afgemeld voor deze camouflerende werkzaamheden.
Image
Image
Image
Image
Ergste is dat deze auto van de garagist zelf is.
Buiten staan nog 2 exemplaren op een stille vrijdagmiddag te wachten.
Image
Heel bedenkelijk allemaal.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Het moet veilig blijven natuurlijk, in België heb ik de indruk dat de keuring meestal objectief verloopt (alhoewel mijn murena al eens werd afgekeurd voor 'roest motorkap'... :-? ) en auto's die in Nl wel APK halen kunnen bij ons afgekeurd worden.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat krijg je bij ons ook wel niet door de keuring hier in belgié.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit is een voorbeeld van wat wij noemen matswerk.
Deze auto heeft buiten de dorpels nog wel 6 afkeurpunten.
Word alleen een beetje mee om de deur gereden.
Moet alleen APK hebben om te verkopen (€500.-), en is ook al min of meer verkocht.
De keuring is verricht door een goed bekende staande garage.
Er komt een Peugeot Expert voor terug van 2001.
Bedenkelijk werk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

wtf, is dat een soort PU schuim ofwat ? daar geraak je hier vanzeleven niet mee door de keuring.
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

voor de duidelijkheid, hij is met gaten en al goedgekeurd.
Het word voor het oog dicht gemaakt.
Inderdaad PUR.
Word straks gesneden en een beetje strijkkit en zwart maken, en weer een jaar rijden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Een APK zegt mij helemaal niets, daar wordt mee gesjoemeld bij het leven.
Hier in de buurt heb ik ook wel een adresje... even met de kentekenpapieren langs gaan (de bijbehorende auto hebben ze daar niet eens nodig), € 100,= aftikken en je hebt een verse APK.
Ik heb daar zelf ook wel eens gebruik van gemaakt om een 4x4 te kunnen gebruiken bij offroad evenementen waar een APK verplicht is. (maar niet voor de handel om iemand te bedonderen... :wink: )

En het werkt heel simpel.
Je zoekt als garagebedrijf een APK-meester die geld nodig heeft, neemt hem aan op een tijdelijk dienstverband en laat de auto's op zijn naam afmelden bij RDW.
Deze persoon doet dan alleen maar APK-keuringen, zo'n 15 per dag waarvan dan 2 of 3 op de illegale manier.
Als het 1 of 2x mis is gegaan door een steekproef dan ontsla je die APK-meester weer... het garagebedrijf heeft dan aantoonbaar maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen en gaat vrijuit, en de keurmeester heeft gedurende die tijd een leuke bonus (zwart uitbetaald) extra mee.
Reken maar uit de winst.
15 van deze illegale APK's in een week, da's € 1500,=, dus 1000,= voor de garage en 500,= voor de keurmeester per week.
Gaat gemiddeld 3 maand goed, steekproefkans is ongeveer 2%.

En dit gebeurt op vele plaatsen in Nederland.
Kijk maar eens naar de foto's van mijn Rancho, hier zat dus ook een geldige APK op.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Op deze manier is de hele APK hier een aanfluiting.
Gelukkig werken de meeste bedrijven wel volgens het boekje.
Behalve de quick fitters dan.
Die zien altijd dingen die niet vervangen behoeven te worden ten voordele van zichzelf natuurlijk.
Diep triest dat het zo allemaal kan.
Gaat toch om veiligheid.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Je hebt gewoon verschilende soorten APK-bedrijven.

De grootste groep is de eigen vertrouwde huisgarage/dealer waar de auto ook meestal in onderhoud is, hier is meestal al een degelijke vertrouwensband mee opgebouwd in de loop der jaren.

Dan heb je de drive-inn APK-stations, meer voor de doe-het-zelf autobezitter.
Gewoon de hele dag enkel keuren voor een paar tientjes, en niets repareren... enkel goedkeur of afkeur.

En dan natuurlijk ook de quick-fitters, schermen met spotgoedkope keuring i.c.m. een grote beurt en vervolgens de winst pakken op allerlei kleine mankementjes en beginnende gebreken die enkel nog maar onder de caterorie aandachtpunten horen te vallen.

Maar goed, het kaf zit tussen elk soort koren en blijkbaar is overal een markt voor.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Mijn Avantime staat momenteel voor APK bij een garage. Hij was afgekeurd op de slang van de stuurbekrachtiging, deze lekte nogal. Helaas is deze bij Renault niet meer te bestellen en dus heb ik hem zelf met hulp van een bekende leverancier nagemaakt. Dat was nog behoorlijk wat werk.

Afgelopen vrijdag had ik de slang eindelijk klaar en om een uur of twee heb ik hem naar de garage gebracht. Ik hoopte erop dat ik de wagen dit weekeinde weer zou kunnen gebruiken, omdat ik hem nodig had om naar een verjaardga te gaan. Helaas.... hij kon hem niet meer door de APK krijgen omdat het al te laat was. Schijnt dat tegenwoordig (als je alles volgens de regels doet) je een auto dus niet meer vlak voor het einde van de dag mag opgeven aan de RDW.

Als dit dus klopt zijn we van dit soort praktijken af.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ze houden elkaar volgens mij gewoon op de hoogte in die dorpjes.
Ze weten gewoon wanneer de ambtenaren in de buurt zijn.
Anders kun je dit toch niet zo maar goedkeuren.
De APK meester van dat bedrijf ken ik.
Die werkt er al jaren.
Is een goed bekend staand bedrijf.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Bij mij een bekende site... hier zijn veel meer gegevens van voertuigen op te vinden als op de RDW-site. :wink:

http://publiek.vwe.nl/
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zoiets krijg je hier nooit door de keuring of je moet alles goed met polyester en plamuur camoufleren en geluk hebben dat ze het niet zien.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply