"Franse slag" versus "pünktlichkeit"

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

"Franse slag" versus "pünktlichkeit"

Post by bassboss »

Ik ben gezegend met twee automobielen, en met het woord "automobiel" houdt iedere vorm van overeenkomst dan ook daadwerkelijk op.
Ik verklaar me nader.
De enorme tegenstellingen tussen een Matra Bagheera uit '74 en een Mercedes E-klasse uit 2002 schreeuwen om een foto-reportage.
De haast ontroerende franse eenvoud portretteren naast een heuse brok duitse "gründlichkeit", bewijst dat het begrip "auto" een zeer rekbaar begrip geworden is.
Neem een stoel, ga zitten en geniet maar even mee:

Lijdende voorwerpen zijn enerzijds de Mercedes E220CDI, een 1650kg wegend slagschip met goed 140pk onder de kap en de 850kg wegende Matra Bagheera met 82pk.

Image

Image

Bij de Bagheera kan men nog letterlijk van een "boordplank" spreken, bij de Benz begint dit eerder de allures van een zakenkantoor te krijgen...

Image

Image

De middenkonsole heeft veel weg van een Airbus A310, bij de Bagheera is de bediening van de verwarming en de radio iets "praktischer". Voor het navigatiesysteem in de Bagheera ben je eerder op de goodwill van een voetganger aangewezen.

Image

Image

De boordinstrumenten: boordcomputer en cruise-control, zei U?
De groene "vliegtuig-instrumenten" van de Matra symboliseren Matra's luchtvaartgeschiedenis nog het meest.
De bedieningshendels zijn zeer "seventies".

Image

Image

Electrische ruiten met inklapbare spiegels versus gezonde spierballen om de raamslingers rond te krijgen

Image

Image

Common-rail, CDI-gestuurde injectie en het ontbreken van een oliepeilstok zijn zo maar enkele verschillen van het 2200cc dieselblok met de atmosferische 1442cc 8-klepper van de Bagheera. Over het vermogen spreken we ons niet uit, de dubbele webers ten spijt...

Image

Image

Nee, nog geen xenon-koplampen op de Benz, die waren er niet op de Classic-uitvoering. De Bagheera heeft ze ook niet maar ze zijn wel inklapbaar!

Image

Image

Het achteropkomend verkeer krijgt geen kans om zich te verstoppen in deze achteruitkijkspiegels. Aardig detail zijn de zijknipperlichten die erin zijn verwerkt. Bij de Bagheera kijk je best tweemaal vooraleer je besluit om in te halen. De Bagheera-spiegels zijn wel een pareltje van design, als je 't mij vraagt!

Image

Image

Grote sloffies onder de dikke duitser ofschoon het slechts 16" velgen zijn.
Anno 2010 is 18" de norm.
De 13" van de Bagheera zijn wederom een prachtvoorbeeld van de mooie GT-stijl uit de jaren 70'.

Image

Image

Uiteraard is het als rechtgeaarde Matra-liefhebber enkel de bedoeling om de evolutie van de automobiel te schetsen.
Het leeftijdsverschil van 28 jaar tussen beide auto's kan dit niet beter symboliseren.
Hoe stevig en weldoordacht de Benz in elkaar zit, toch val ik keer op keer voor de franse charme van de Matra die me komende lente en zomermaanden een pak rijplezier zal bezorgen!

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Santé, Prosit en veel plezier. :lol:

Je klaagt van minder pk's de webers ten spijt.
De Bagheera is wel maar half zo zwaar dus mag je die pk's X2 doen, kom je op 164pk of 22 pk meer.
Ga je cc's vergelijken dan is 2200/1442*82=125 pk voor de Bagheera met 2200cc motor.
Nu kan je beide moeilijk vergelijken, de diesel heeft mee kopppel onderin wat de woemp geeft bij het vertrekken.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

I know, de Matra is best een zeer vlotte wagen voor zijn tijd.
Ik sta nog steeds versteld hoe vlot deze met het hedendaagse verkeer mee kan, zelfs op de autosnelweg.
Ik wou enkel illustreren wat er zich in pakweg 30 jaar tijd in autoland heeft afgespeeld.
De hedendaagse diesel uit de Benz schreeuwt het uit van plezier als je hem de sporen geeft.
Dertig jaar geleden was dit ook anders, toen moest je een met een Mercedes diesel een half uur vroeger vertrekken en op hellingen moest je de hulp van de goden inroepen om boven te geraken.
Mijn vorige C220D uit '97 had ook nog geen turbo of common-rail en moest nog braafjes voorgegloeid worden...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Er heeft zich inderdaad een hoop afgespeeld, als ik terugdenk aan mijn 73er Kever, je moest net niet meetrappen. :lol:
Alle veranderingen zijn niet even goed, onze Civic en Prelude uit 94 waren echte ferme bakken, de Jazz uit 2004 is gewoon triestig, ik rij er niet graag mee.
Vol toeters en bellen dat wel maar hij kan me niet bekoren.
Mijn 97er Berlingo is de 4e Berlingo die ik stuur en al bij al zowat 400000km mee gemaakt, blijf het echt een goed concept vinden maar dat vind ik ook van mijn 89er C15 die toegegeven minder comfort had maar minstens even plezant reed.
Mij 81er Hyundai Pony coupé, ergens heb ik spijt dat ik die heb weggedaan, wat een sensatie was me dat.
Ik loop niet warm voor een nieuwe wagen, als ik er eentje koop is hij voor mijn vrouw, ik kan ze wel smaken zoals de Peugeot 407 coupé van mijn broer maar zou in geen duizend jaar er + 30000€ aan kunnen geven.
20000€ voor de aankoop en 10000€ opzij zetten voor mogelijke hertellingen zou ik wel kunnen geven aan een 2é hands Rolls. :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mocht Matra vandaag een wagen bouwen zou daar misschien een 1.4 of 1.6 met turbo in liggen. En een wagen van 1000 kg met een motor met ongeveer 160 pk zou dat waarschijnlijk goed vooruit gaan. Zie de Polo van VW. Indertijd had ik een Saab 900 Turbo. Deze wagen had officieel 145 pk maar ik had de turbodruk een beetje bijgeschroefd en had dan 162 pk. Hij had een koppel van 280 Nm, wat vergelijkbaar was met een Mercedes 280S. Zelfs de Golfjes GTI moesten passen. Dat was nog eens een sensatie toen de turbo aansloeg. Die duw in je rug en de druk die je voelde toen je in je zetel werd geduwd, ik werd eraan verslaafd. We kunnen er enkel van dromen in onze Matra's.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Leuke vergelijking Bart.
Als Matra nog zou bestaan zou er waarschijnlijk ook wel iets competatief uit zijn gekomen met de moderne opsmuk en misschien wel a la Spijker, maar hebben wij geen Matra omdat dit er juist niet allemaal op zit, en we zelf nog moeten werken tijdens het rijden?
Zomers het zweet op je voorhoofd staat en in de winter je er uit tocht en het ijs op je tanden staat.
Het oorverdovende gebrul van de motor die je het idee geeft 200 te rijden als je 140 gaat.
Gelukkig kun je bij die die snelheid ook je vrouw niet verstaan als ze zit mee te rijden :lol:
Rijden in een Matra is ware zelfkastijding, maar geeft zoveel nostalgisch rijgenot dat je deze dingen allemaal voor lief neemt.
Sommige mensen verklaren ons voor gek, en weet je wat?
Ze hebben gelijk :o
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

en euh .... what about the "driving vibes" ??????

Post by lemans »

toch nog één comparing item Bart.....

in een bagheera ervaar je de Andy Warholl kleur en plastic vibes...
en het Herman Brood , scherpe tegendraads rock "n roll kantje....

and what about the feel in the german battletank?

stef
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Dat het met de duitse "Gründlichkeit" ook wel eens fout kan gaan heb ik weer maar eens ondervonden. Na de lange winter had ik sporen van onderhuidse roest gevonden aan de achterste wielkasten en aan de onderkant van de deuren. Het was nog niet heel erg maar toch te erg om er niets aan te doen. Dus op naar Mercedes en even geinformeerd naar hun 30 jarige roest garantie... er werden wat foto's genomen en doorgestuurd naar de invoerder en jawel... na een week had ik een afspraak voor een herstelling onder garantie. De wagen is ondertussen 9.5jaar oud en heeft zo'n 237000Km.
Vorige week hem terug afgehaald en de onderkant van de vier deuren en de wielkasten stonden keurig in de nieuwe lak. De dealer lachte, je hebt nog 20 jaar tegoed...
Uiteindelijk is dus niet alles kommer en kwel bij het merk met de ster.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Post Reply