Gezocht:

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Gezocht:

Post by matrafan »

Gezocht: Taxeur voor oldtimers.

Zijn op zoek naar een Taxeur om een lezing te geven op een meeting van een oldtimervereniging (verwacht aantal bezoeker ongeveer 50).

Het is eigenlijk de bedoeling dat hij/zij een uitleg komt geven over hoe een taxatierapport wordt opgesteld,welke punten de waarde van de taxatie beinvloeden.

Liefst hadden we iemand die de belgische wetgeving hieromtrent kent.

Indien iemand een tip heeft, of zo iemand kent hoor ik het graag.

Alvast bedankt,

Jos
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Expert Rudi Philippaerts, A.A.V.EX.
Schabertstraat 1
3590 Diepenbeek
met bijhuis:
Constitutiestraat 32
2060 Antwerpen
Tel: 011/33.15.20
Fax: 011/33.15.59
E-mail: aavex@skynet.be

Zeer toffe gast, ken hem van bij de Simca club en is nog in de buurt ook, dus dat is zeker een pluspunt.

Mvg,

Matra 530 Lx
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Geeft of gaf hij soms les in het avondonderwijs in Hasselt?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hij heeft indertijd mijn Bagheera getaxeerd. Hij kent zijn vak.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Bedankt voor de reactie.

Ga de gegevens direct doorsturen naar het bestuur van de club.

Zal wel zien wat er van terecht komt.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag zeer interresante meeting gehad met de heer Rudi Philippaerts, A.A.V.EX..

Zeer leerrijke vergadering en redelijk druk bezocht 30-tal deelnemers (10-tal personen niet opgedaagd "sneeuwval").

Ging grotendeels over expertises van ongevallen en de waardebepalingen.

Wat me wel opviel dat een expertise, normaal 3-jaarlijks eigenlijk geen enkele waarde heeft bij de schadebepaling achteraf??

Schadebepaling ligt volledig in handen van de expert van dienst, zelfs indien deze voor uw eigen maatschappij opkomt wil dit nog niet zeggen dat dit voor U beter is.

Is allemaal een beetje moeilijke theorie of moeilijk gemaakt.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag jos, ben je met de matra geweest ?




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Jammer genoeg was dit niet mogelijk.

Enerzijds wegens plaatgebrek op de locatie (kon geen wagen binnen).

Anderzijds is er meer over schadebepalingen gepraat dan over taxeren van oldtimers.

Vond dit eigenlijk een beetje jammer.

Misschien voor een volgende keer.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je kunt de matra beter droog houden want dat zout is er niet goed voor.

grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zoals met de meeste verzekeringen! Als je iets moet krijgen!!!!!! :x
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Een schadetaxatie wordt altijd bepaald naar de dagwaarde van een auto, en de dagwaarde is gebaseerd op de marktwaarde van een vergelijkbare schadevrije auto.
Van een normale auto is de dagwaarde vrij snel te bepalen, gewoon even een paar dezelfde auto's met vergelijkbare leeftijd en kilometerstand opzoeken en daar de gemiddelde prijs van nemen... dagwaarde is namelijk de vervangingswaarde die mogelijk moet zijn binnen een bepaald aantal dagen.
Er wordt hierbij geen rekening gehouden met toegevoegde waardes door b.v. een restauratie of uitzonderlijk goed onderhoud.

Nu is het voor oldtimers (maar ook voor jonge aangepaste auto's) een stuk moeilijker om de dagwaarde te bepalen... probeer maar eens wat te zoeken met een vergelijkbare leeftijd, kilometerstand en technische staat.
Hiervoor heeft iedereen de mogelijkheid om de auto te laten taxeren.
Bij een taxatie wordt berekend wat de werkelijke waarde van een individuele auto is in het marktverkeer, er wordt nu rekening gehouden met alle aanpassingen en de technische staat van het voertuig.
Uit deze taxatie komt dan een prijs die niet meer gekoppeld is aan de waardebepaling enkel door vraag en aanbod.

Vervolgens wordt er dan bekeken hoe snel dat zo'n auto vervangen kan gaan worden voor een vergelijkbaar exemplaar in dezelfde staat.
Dit is namelijk ook een eis die speelt bij een total-loss, de vervanging moet binnen een redelijke termijn mogelijk zijn.
Bij een veel voorkomend model is dit niet zo moeilijk en zal het de vervangingswaarde niet op gaan drijven, maar bij een zeldzaam model komen dan de onkosten voor het opsporen, ophalen en op kenteken zetten van een vergelijkbare auto ook om de hoek kijken.

Een taxatiewaarde is dus opgebouwd uit een deel werkelijke waarde, met daar bovenop de kosten van de vervanging... vandaar dat de taxatiewaarde vaak een stuk hoger ligt dan de werkelijke waarde in het handelsverkeer.

Een taxatierapport heeft meestal een geldigheidsduur van 3 jaar.
Dit kan ook niet langer, de éne auto zal door veelvuldig gebruik snel in waarde zakken, maar een ander kan nog in waarde stijgen... is maar net hoe de eigenaar er mee om gaat.

Het taxatierapport zal gebruikt worden in geval van schade aan het voertuig, maar ook om de verzekeringpremie vast te stellen.
Of je het zinvol vind om een auto te laten taxeren bepaal je zelf.
Maar als je vind dat je auto een stuk meer waard is geworden dan vergelijkbare auto's (die dus niet gerestaureerd zijn) lijkt het me wel zinvol om via een erkende taxatie de waarde vast te laten stellen.
Ik zou het tenminste niet kunnen dragen dat mijn Rancho straks in geval van nood vergeleken zou moeten worden met het huidige aanbod van Rancho's.
Ik heb in zo'n geval liever de zekerheid van een taxatie, en de taxatiekosten met bijbehorende premie neem ik dan wel voor lief... het verschil bij een uitkering is mij veel te groot.
Maar dit is een keuze die iedereen voor zichzelf zal moeten maken, de één kan een financiële strop beter dragen dan een ander.

Oh ja, een getaxeerde auto hoeft trouwens niet all-risk in de verzekering maar kan ook gewoon enkel WA-verzekerd worden... dat is ook gewoon een eigen keuze.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Inderdaad Muddy, indertijd was mijn Bagheera ook getaxeerd. Doch dit is enkel van betekenis wanneer je bij een aanrijding je in je recht bent. Wanneer je in fout bent, ben je niks met je werkelijke waarde. Voor oldtimers zal het volgens mij moeilijk zijn om een full-omnium te vinden. Een beperkte omnium is geen probleem.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Even uit eigen ervaring van 14 jaar geleden:

Getaxeerde auto total-loss gereden, was eigen schuld.
Het politierapport was hier ook duidelijk in.
De auto was getaxeerd en all-risk verzekerd, over de uitbetaling is destijds niet moeilijk gedaan door de verzekering.
Er is gewoon uitbetaald naar de getaxeerde waarde met aftrek van het eigen risico en een paar procent waardevermindering vanwege het feit dat het taxatierapport 26 maanden oud was. (dit percentage was ook opgenomen in de polis)

In mijn geval was is het financieel netjes en snel opgelost, zonder discussies en rechtzaken... het is alleen voor jezelf een bittere pil dat je je auto op deze manier moet verliezen.

Ik betaalde destijds gewoon de premie voor deze wagen, deze bestond uit de WA-basispremie + een bepaald percentage van de getaxeerde waarde voor de all-risk.
Het enigste onderzoek wat de verzekering nog wel gedaan heeft was kijken of ik aan alle polisvoorwaarden had voldaan... en dat was voornamelijk het onderzoek naar het afgesproken max. aantal km/jaar, (in mijn geval 5000) en of ik er wel een gewone auto bij naast had verzekerd bij dezelfde maatschappij (de getaxeerde auto mocht niet als dagelijks vervoer gebruikt worden).
Was trouwens OLM verzekeringen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mooi zo, toch nog een goede afloop, niettegenstaande de tegenslag.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
-------
vandaar dat de taxatiewaarde vaak een stuk hoger ligt dan de werkelijke waarde in het handelsverkeer.
===============================================

Klopt, en dat scheelt wel ongeveer 25-30% in waarde is me opgevallen.
Zo heeft een auto met een taxatiewaarde van 12000 maar ongeveer 9000 werkelijke waarde.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply