Auto van een oud vrouwtje
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Auto van een oud vrouwtje
Je kent ze wel, die verhalen van, is van een oud vrouwtje geweest, of een goudeerlijke auto meneertje.
Die advertenties neem ik meestal met een korreltje zout.
De gebruikte autobranche is booming bizniz, en men gaat over lijken om je een auto in de maag te splitsen.
Zo af en toe zit er toch een juweeltje tussen, en om die te vinden moet je moeite doen.
Ik denk dat ik weer zoiets gevonden heb met 70.000 km op de klok.
Inderdaad, geen Matra, maar dit was een auto waar ik helemaal geen negatief puntje aan kon vinden.
Dan valt het niet mee de auto af te breken om de prijs naar beneden te krijgen.
Er volgde een bikkelharde onderhandeling, waar we op €100 bleven steken.
Dan ben ik principieel en koop de auto niet.
Vandaag zijn we uiteindelijk toch tot een akkoord gekomen, en mijn vrouw mag zich gaan verheugen binnenkort in deze klassieke semi automaat te gaan rondtoeren.
Over een paar maanden belastingvrij, en verzekerd voor €60.- per jaar.
Nog een gasinstallatie in jassen en rijden kost niets meer.
Die advertenties neem ik meestal met een korreltje zout.
De gebruikte autobranche is booming bizniz, en men gaat over lijken om je een auto in de maag te splitsen.
Zo af en toe zit er toch een juweeltje tussen, en om die te vinden moet je moeite doen.
Ik denk dat ik weer zoiets gevonden heb met 70.000 km op de klok.
Inderdaad, geen Matra, maar dit was een auto waar ik helemaal geen negatief puntje aan kon vinden.
Dan valt het niet mee de auto af te breken om de prijs naar beneden te krijgen.
Er volgde een bikkelharde onderhandeling, waar we op €100 bleven steken.
Dan ben ik principieel en koop de auto niet.
Vandaag zijn we uiteindelijk toch tot een akkoord gekomen, en mijn vrouw mag zich gaan verheugen binnenkort in deze klassieke semi automaat te gaan rondtoeren.
Over een paar maanden belastingvrij, en verzekerd voor €60.- per jaar.
Nog een gasinstallatie in jassen en rijden kost niets meer.
Last edited by oetker on Wed Mar 21, 2012 10:41 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- matrafan
- Posts: 2147
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Alleen dat dit volgens mij een 1.5 is.matrafan wrote: Had vroeger in m'n Rover 216 dezelfde motor liggen.
Mijn neef had er destijds zo eentje en hij kreeg hem zelfs niet kapot, voor diegene die mijn neef hebben gekend wil dit dus wel wat zeggen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Technisch zijn ze ook best goed, de meesten zijn gewoon weg gerot in de loop der jaren.
Heb hier geen enkel vlekje roest op kunnen vinden en hij is van 1985.
De Honda heeft wel een goede roestbehandeling gehad in het verleden.
De draagarmen zijn nog perfect, en dat is net als bij de Murena een zwak punt van deze karretjes.
Krijg er ook nog een vracht onderdelen bij.
Spiegels, achterramen, stuurbekrachtiging, en nog wel wat snuisterijen.
Hij stond dus bij een liefhebber.
Ik heb hem maar niet verteld wat voor doel wij er mee hebben.
Zal er de komende wintermaanden zelf maar is mee rond rijden.
Kan de Matra slapen.
Heb hier geen enkel vlekje roest op kunnen vinden en hij is van 1985.
De Honda heeft wel een goede roestbehandeling gehad in het verleden.
De draagarmen zijn nog perfect, en dat is net als bij de Murena een zwak punt van deze karretjes.
Krijg er ook nog een vracht onderdelen bij.
Spiegels, achterramen, stuurbekrachtiging, en nog wel wat snuisterijen.
Hij stond dus bij een liefhebber.
Ik heb hem maar niet verteld wat voor doel wij er mee hebben.
Zal er de komende wintermaanden zelf maar is mee rond rijden.
Kan de Matra slapen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Yep, ze betaan die goede 2? hands.
Ben vorig jaar een autotje uit Duitsland gaan halen, 13j oud en 69000km op de teller en , ja, van een oudere dame.
We zijn nu een goed jaar verder en ik heb voor iets meer als 100? kosten gemaakt aan de wagen.
Wat belangrijker is, "DE ECHTGENOTE IS ER ERG GELUKKIG MET!"
Ben vorig jaar een autotje uit Duitsland gaan halen, 13j oud en 69000km op de teller en , ja, van een oudere dame.
We zijn nu een goed jaar verder en ik heb voor iets meer als 100? kosten gemaakt aan de wagen.
Wat belangrijker is, "DE ECHTGENOTE IS ER ERG GELUKKIG MET!"
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ondertussen rijdt ik al weer een paar maanden vrolijk rond met dit karretje.
Kreeg vandaag bericht van de RDW dat de auto 5 april belastingsvrij gaat worden.
In de brief stond dat als ik het er niet mee eens was dat ik een bezwaarschrift in kon dienen
Ondertussen zijn er natuurlijk wel een paar dingen naar voren gekomen die wat aandacht verdienen.
Zo was de auto achter zo lek als een mandje.
Dat bleek verschillende oorzaken te hebben.
In het verleden waren de nieuwere type achterlichten gemonteerd.
De rubbers waren verkeerd gemonteerd.
Om het op te lossen hadden ze het achterdeurrubber volledig vast gekit.
Daarbij waren de wateruitstroomkanalen ook maar dicht gekit boven de lampen.
Na een dag prutsen om de kit te verwijderen en alles weer origineel te maken was de grootste lekkage verdwenen.
Toen bleken de achterzijraampjes ook nog licht te lekken door verkeerd gemonteerd rubber.
Na wat simpele werkzaamheden is dit ook voor elkaar.
Onder alle zwarte smurrie die op de bodem zat, is na wat prikken in de vitale delen toch een slecht plekje naar voren gekomen op de linker dorpel/bodem.
Dat is ontstaan toen ze een nieuw linker spatbord geplaatst hebben, en de zaak niet goed beschermd hebben
De gagagist heeft wel een mooi lasapparaat, maar zijn laswerk is om te huilen, dus heb ik een oude makker opgezocht die dat voor me gaat regelen.
Het is geen afkeur, maar het stoort me.
Verde was de middenpijp van de uilaat slecht, en die kost immitatie ruim €200.-
Na wat zoeken op E-bay een nieuwe pijp uit Duitsland incl verzenden voor €48.-
Dat is een betere prijs en hij zat eronder in 15 minuten.
Omdat de auto belastingvrij word zijn we onderdelen gaan sprokkelen voor een gasinstallatie.
In Nederland mag je die zelf inbouwen, als je hem maar laat keuren bij de RDW.
Natuurlijk moet de installatie wel aan de nieuwe normen voldoen R67-01.
Ik heb alle onderdelen nieuw gekocht en dat kwam bij elkaar op ongeveer ruim €300.-
Ik had hem natuurlijk kunnen laten inbouwen voor €1500, maar dacht die centen toch maar in de zak te houden.
Dus overal maar informatie ingewonnen over de nieuwe regels en de zaak er in gejast.
Omdat de moderne installaties wat anders werken als vroeger, moest er een gasmixer komen voor de Mikuni carberateur.
Die zijn er wel, maar de inlaat venturi word dan nog al wat kleiner.
Dat wil ik niet, want dat beinvloed het lopen op benzine te veel.
Dus zelf maar wat gemaakt.
Omdat op gas een backfire nog wel is voorkomt, waardoor diverse luchtfilterdelen eraf kunnen ploffen, een backfireprotectie ingebouwd.
Ik wilde de verdamper kort achter de motor houden en had een kleine verdamper gekocht, echter moest toch uitwijken naar de rechterkant van de motorruimte.
Edit naar aanleiding van vragen.
---------------------------------------
Een verdamper mag niet dwars geplaatst worden en moet altijd op de rijrichting liggen, zoals op de foto's, en het ontluchtingsgaatje naar beneden of de letters rechtop leesbaar.
-------------------------------------------------------------------------------------
Eerst maar een beugel gemaakt om te monteren en de verdamper en afsluiter geplaatst.
De slang met regelaar geplaatst.
Benzineafsluiter.
Tank en multiventiel.
De draden moeten hier gesoldeerd zijn.
Dat is namelijk een vonkvrije aansluiting.
De deksel is gasdicht op de tank, en in geval van een overdruklozing, moet onder de auto naar buiten komen.
De leidingen geplaatst.
Deze moeten om de 40cm met een beugeltje vast zitten.
Natuurlijk opletten dat de kriksteunen vrij blijven.
De verdamper moet verwarmd worden, dus moet die op de kachelslangen aangesloten worden voor de kraan.
De garagist is gek op gele slangenklemmen.
Geen gezicht, maar gratis.
De buitenvuller, deze mag niet buiten de contouren van de auto uitsteken.
De bedoeling was deze in de tankklep te bouwen, maar de ruimte was te beperkt.
De electronica.
Deze gooit de gasafsluiters pas open als er een bobinesignaal van de -bobine komt.
De wagen loopt inmiddels op gas, maar heb nog geen optimale balans afstelling.
We zullen hem is op de CO meter hangen, en de boel is uit testen op verbruik en zo.
Dit was een goede oefening voor als ik de murena op gas ga zetten.
Ben gelijk weer op de hoogte van de in en outs van gasinstallaties.
De Honda gaf vooral problemen bij het plaatsen van de tank.
De bodem is namelijk ongelijk, en de resevewielbak vrij klein.
Bij de murena gaat dit nog een tikje moeilijker worden als ik een ringtank ga plaatsen.
Kreeg vandaag bericht van de RDW dat de auto 5 april belastingsvrij gaat worden.
In de brief stond dat als ik het er niet mee eens was dat ik een bezwaarschrift in kon dienen
Ondertussen zijn er natuurlijk wel een paar dingen naar voren gekomen die wat aandacht verdienen.
Zo was de auto achter zo lek als een mandje.
Dat bleek verschillende oorzaken te hebben.
In het verleden waren de nieuwere type achterlichten gemonteerd.
De rubbers waren verkeerd gemonteerd.
Om het op te lossen hadden ze het achterdeurrubber volledig vast gekit.
Daarbij waren de wateruitstroomkanalen ook maar dicht gekit boven de lampen.
Na een dag prutsen om de kit te verwijderen en alles weer origineel te maken was de grootste lekkage verdwenen.
Toen bleken de achterzijraampjes ook nog licht te lekken door verkeerd gemonteerd rubber.
Na wat simpele werkzaamheden is dit ook voor elkaar.
Onder alle zwarte smurrie die op de bodem zat, is na wat prikken in de vitale delen toch een slecht plekje naar voren gekomen op de linker dorpel/bodem.
Dat is ontstaan toen ze een nieuw linker spatbord geplaatst hebben, en de zaak niet goed beschermd hebben
De gagagist heeft wel een mooi lasapparaat, maar zijn laswerk is om te huilen, dus heb ik een oude makker opgezocht die dat voor me gaat regelen.
Het is geen afkeur, maar het stoort me.
Verde was de middenpijp van de uilaat slecht, en die kost immitatie ruim €200.-
Na wat zoeken op E-bay een nieuwe pijp uit Duitsland incl verzenden voor €48.-
Dat is een betere prijs en hij zat eronder in 15 minuten.
Omdat de auto belastingvrij word zijn we onderdelen gaan sprokkelen voor een gasinstallatie.
In Nederland mag je die zelf inbouwen, als je hem maar laat keuren bij de RDW.
Natuurlijk moet de installatie wel aan de nieuwe normen voldoen R67-01.
Ik heb alle onderdelen nieuw gekocht en dat kwam bij elkaar op ongeveer ruim €300.-
Ik had hem natuurlijk kunnen laten inbouwen voor €1500, maar dacht die centen toch maar in de zak te houden.
Dus overal maar informatie ingewonnen over de nieuwe regels en de zaak er in gejast.
Omdat de moderne installaties wat anders werken als vroeger, moest er een gasmixer komen voor de Mikuni carberateur.
Die zijn er wel, maar de inlaat venturi word dan nog al wat kleiner.
Dat wil ik niet, want dat beinvloed het lopen op benzine te veel.
Dus zelf maar wat gemaakt.
Omdat op gas een backfire nog wel is voorkomt, waardoor diverse luchtfilterdelen eraf kunnen ploffen, een backfireprotectie ingebouwd.
Ik wilde de verdamper kort achter de motor houden en had een kleine verdamper gekocht, echter moest toch uitwijken naar de rechterkant van de motorruimte.
Edit naar aanleiding van vragen.
---------------------------------------
Een verdamper mag niet dwars geplaatst worden en moet altijd op de rijrichting liggen, zoals op de foto's, en het ontluchtingsgaatje naar beneden of de letters rechtop leesbaar.
-------------------------------------------------------------------------------------
Eerst maar een beugel gemaakt om te monteren en de verdamper en afsluiter geplaatst.
De slang met regelaar geplaatst.
Benzineafsluiter.
Tank en multiventiel.
De draden moeten hier gesoldeerd zijn.
Dat is namelijk een vonkvrije aansluiting.
De deksel is gasdicht op de tank, en in geval van een overdruklozing, moet onder de auto naar buiten komen.
De leidingen geplaatst.
Deze moeten om de 40cm met een beugeltje vast zitten.
Natuurlijk opletten dat de kriksteunen vrij blijven.
De verdamper moet verwarmd worden, dus moet die op de kachelslangen aangesloten worden voor de kraan.
De garagist is gek op gele slangenklemmen.
Geen gezicht, maar gratis.
De buitenvuller, deze mag niet buiten de contouren van de auto uitsteken.
De bedoeling was deze in de tankklep te bouwen, maar de ruimte was te beperkt.
De electronica.
Deze gooit de gasafsluiters pas open als er een bobinesignaal van de -bobine komt.
De wagen loopt inmiddels op gas, maar heb nog geen optimale balans afstelling.
We zullen hem is op de CO meter hangen, en de boel is uit testen op verbruik en zo.
Dit was een goede oefening voor als ik de murena op gas ga zetten.
Ben gelijk weer op de hoogte van de in en outs van gasinstallaties.
De Honda gaf vooral problemen bij het plaatsen van de tank.
De bodem is namelijk ongelijk, en de resevewielbak vrij klein.
Bij de murena gaat dit nog een tikje moeilijker worden als ik een ringtank ga plaatsen.
Last edited by oetker on Wed Mar 21, 2012 11:04 am, edited 7 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad, best veel werk, en als dit niet je dagelijkse bezigheid is doe je er wat langer over.
Ook het uitzoeken wat wel en niet mag is niet allemaal even duidelijk.
Zo zijn er voor ringtanken ook weer andere regels dan cilindertanken.
Je moet er allemaal maar achter zien te komen.
De auto wordt in april 25 jaar.
Ook het uitzoeken wat wel en niet mag is niet allemaal even duidelijk.
Zo zijn er voor ringtanken ook weer andere regels dan cilindertanken.
Je moet er allemaal maar achter zien te komen.
De auto wordt in april 25 jaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Wat dat betreft kun je inderdaad beter in Nederland wonen, maar we hebben hier wel weer andere nadelen.
Vanochtend de boel even op CO afgesteld.
Toch niet tevreden over de loop van de auto.
Ben er inmiddels achter waar het door kwam.
De motor kreeg te weinig lucht om de verdamper adequaat aan te sturen.
Ook de warme luchtschakeling die de lucht bij de uitlaat vandaan haalt beinvloede de loop.
De koude lucht wordt voor achter de gril gehaald.
Als je harder ging rijden danreageerde de verdamper daar op.
Heb alle reut er af gegooid en opnieuw afgesteld.
De auto gaat nu als een speer.
Trekt goed en loopt op zijn fluitjes 150 km.
Probleem opgelost.
Tijdens mijn zoekacties was ik voor €100 nog over 4 sportwieltjes gestruikeld. De middenstukjes waren wat beschadigd dus maar opnieuw gespoten en uit China 4 Honda plaatjes laten aanrukken en er op geplakt. Gelijk ook maar achter een paar hapkido banden geplaatst die iets breder zijn.
Het schiet op met de auto.
Hoop hem deze maand toch klaar te hebben.
De murena wordt ongeduldig
Vanochtend de boel even op CO afgesteld.
Toch niet tevreden over de loop van de auto.
Ben er inmiddels achter waar het door kwam.
De motor kreeg te weinig lucht om de verdamper adequaat aan te sturen.
Ook de warme luchtschakeling die de lucht bij de uitlaat vandaan haalt beinvloede de loop.
De koude lucht wordt voor achter de gril gehaald.
Als je harder ging rijden danreageerde de verdamper daar op.
Heb alle reut er af gegooid en opnieuw afgesteld.
De auto gaat nu als een speer.
Trekt goed en loopt op zijn fluitjes 150 km.
Probleem opgelost.
Tijdens mijn zoekacties was ik voor €100 nog over 4 sportwieltjes gestruikeld. De middenstukjes waren wat beschadigd dus maar opnieuw gespoten en uit China 4 Honda plaatjes laten aanrukken en er op geplakt. Gelijk ook maar achter een paar hapkido banden geplaatst die iets breder zijn.
Het schiet op met de auto.
Hoop hem deze maand toch klaar te hebben.
De murena wordt ongeduldig
Last edited by oetker on Fri Sep 08, 2017 12:12 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
@Jurgen,
Als je verstandig bent gebruik je geen oude onderdelen voor een gasinstallatie.
Het blijft namelijk nogal ontvlambaar dus veiligheid eerst.
Nu spreek ik even voor Nederland, want weet niet hoe de instanties in Belgie er tegen over staan.
De Tank mag niet ouder als 10 jaar zijn, en moet dan herkeurd.
De gasinstallatie moet aan de R67-01 norm voldoen dus ieder onderdeel..
Bij de tank moet een Euro certificaat.
Zo zijn er nog wel wat meer regeltjes.
Als je een beetje zoekt ziijn onderdelen helemaal niet zo duur.
Nou heb ik voor de Honda niet een bijzondere verdamper genomen.
Kleine motor dus simpele spullen.
Voor de Murena heb ik wat dat betreft een wat meer ingewikkelde installatie voor ogen, maar zal ook niet meer dan 5-600 materiaal zijn.
De Murena ombouwen is straks noodzaak.
Octaan 98 zal over enkele jaren niet meer leverbaar zijn.
Er zal steeds meer groene brandstof komen met (m)ethanol.
Dat kan het einde van je klassieke motor betekenen.
LPG is octaan 100-102.
Helemaal perfect voor de Murena.
Als je verstandig bent gebruik je geen oude onderdelen voor een gasinstallatie.
Het blijft namelijk nogal ontvlambaar dus veiligheid eerst.
Nu spreek ik even voor Nederland, want weet niet hoe de instanties in Belgie er tegen over staan.
De Tank mag niet ouder als 10 jaar zijn, en moet dan herkeurd.
De gasinstallatie moet aan de R67-01 norm voldoen dus ieder onderdeel..
Bij de tank moet een Euro certificaat.
Zo zijn er nog wel wat meer regeltjes.
Als je een beetje zoekt ziijn onderdelen helemaal niet zo duur.
Nou heb ik voor de Honda niet een bijzondere verdamper genomen.
Kleine motor dus simpele spullen.
Voor de Murena heb ik wat dat betreft een wat meer ingewikkelde installatie voor ogen, maar zal ook niet meer dan 5-600 materiaal zijn.
De Murena ombouwen is straks noodzaak.
Octaan 98 zal over enkele jaren niet meer leverbaar zijn.
Er zal steeds meer groene brandstof komen met (m)ethanol.
Dat kan het einde van je klassieke motor betekenen.
LPG is octaan 100-102.
Helemaal perfect voor de Murena.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- matrafan
- Posts: 2147
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Knap en mooi uitgelegd ook.
Verder voor de Belgen, je mag het niet zelf plaatsen maar je kunt wel veel voorbereiden in samenspraak met je LPG man, ik weet al wat ik zelf kan en mag voor de Rancho.
Bij die van mij mag ik zelf ter plekke meehelpen.
Vraagjes : Waar haalde je dat backfire ventiel?
Waarom mag de verdamper niet dwars op de rijrichting staan? Is bij de Rancho en de Berlingo zo.
Opmerking : de Venturi is inderdaad kleiner door het gasstuk dat is omdat LPG (niet bij LPI) gebruik maakt van een verschrikkelijk vacuum.
Daarom ook dat je luchtslang niet meer in de rijwind mag staan, buig hem om naar achter.
Verder voor de Belgen, je mag het niet zelf plaatsen maar je kunt wel veel voorbereiden in samenspraak met je LPG man, ik weet al wat ik zelf kan en mag voor de Rancho.
Bij die van mij mag ik zelf ter plekke meehelpen.
Vraagjes : Waar haalde je dat backfire ventiel?
Waarom mag de verdamper niet dwars op de rijrichting staan? Is bij de Rancho en de Berlingo zo.
Opmerking : de Venturi is inderdaad kleiner door het gasstuk dat is omdat LPG (niet bij LPI) gebruik maakt van een verschrikkelijk vacuum.
Daarom ook dat je luchtslang niet meer in de rijwind mag staan, buig hem om naar achter.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
@Jo
Backfireventiel.
Let op ze hebben voor kunstof en voor metaal in 2 afmetingen.
http://cgi.ebay.nl/car-LPG-duel-fuel-co ... 3a49aeea77
Verdamper.
De gasverdamper bij een carb installatie is door de inlaat vacuum geregeld en een door koelvloeistof verwarmd reduceerventiel.
Deze is opgebouwd uit een koelvloeistofkamer en een vergaskamer die zijn gescheiden door een membraam.
De membraam wordt verwarmd door de koelvloeistof
Dat is om bevriezen door verdamping van het gas te voorkomen.
Bij koude motor bevriest er namelijk een gedeelte van het gas.
Er blijft dan bevroren butaan in de verdamper en die duwt dan bij remmen tegen het membraam waardoor een ophoping van ijs tegen het membraam kan ontstaan.
De andere kant van de membraam staat in verbinding met de inlaat van de motor.
Dit membraam kan een hefboom bedienen of is zo gemaakt dat hij een afsluitrubber heeft die een LPG toestroomgat in de verdamper afsluit of opent onder invloed van het motorvacuüm.
Het zal duidelijk zijn als er veel bevroren butaan tegen het membraam staat dat dit niet goed kan werken.
Ook moet de verdamper recht staan.
De onderkant zit een aftapbout om sludge te verwijderen dus duidelijk dat die naar het onderste punt moet staan.
Als de verdamper niet rechtop staat kan het gebeuren dat door remmen de koelvloeistof teveel naar voren helt en de motor een te arm mengsel krijgt en dus afslaat tijdens dat remmen.
Het beste is de slang van verdamper naar carb zo kort mogelijk te houden om de reactietijd op het gaspedaal kort te houden, en daarom worden ze wel een haaks op de rijrichting gemonteerd.
Dat is dus helemaal tegen de basics, al zullen niet alle verdampers hier last van hebben.
Mijn ervaring is dat een slang van 1 meter nog steeds geen problemen geeft wat dat betreft.
Het gaat om hondersten van 1 seconde.
Ik heb vroeger nog wel eens een LPG installatie gemonteerd, en dat geleerd van een oude rot in het vak.
Ik hou me nog steeds aan zijn regels, hoe modern spullen ook kunnen zijn.
Backfireventiel.
Let op ze hebben voor kunstof en voor metaal in 2 afmetingen.
http://cgi.ebay.nl/car-LPG-duel-fuel-co ... 3a49aeea77
Verdamper.
De gasverdamper bij een carb installatie is door de inlaat vacuum geregeld en een door koelvloeistof verwarmd reduceerventiel.
Deze is opgebouwd uit een koelvloeistofkamer en een vergaskamer die zijn gescheiden door een membraam.
De membraam wordt verwarmd door de koelvloeistof
Dat is om bevriezen door verdamping van het gas te voorkomen.
Bij koude motor bevriest er namelijk een gedeelte van het gas.
Er blijft dan bevroren butaan in de verdamper en die duwt dan bij remmen tegen het membraam waardoor een ophoping van ijs tegen het membraam kan ontstaan.
De andere kant van de membraam staat in verbinding met de inlaat van de motor.
Dit membraam kan een hefboom bedienen of is zo gemaakt dat hij een afsluitrubber heeft die een LPG toestroomgat in de verdamper afsluit of opent onder invloed van het motorvacuüm.
Het zal duidelijk zijn als er veel bevroren butaan tegen het membraam staat dat dit niet goed kan werken.
Ook moet de verdamper recht staan.
De onderkant zit een aftapbout om sludge te verwijderen dus duidelijk dat die naar het onderste punt moet staan.
Als de verdamper niet rechtop staat kan het gebeuren dat door remmen de koelvloeistof teveel naar voren helt en de motor een te arm mengsel krijgt en dus afslaat tijdens dat remmen.
Het beste is de slang van verdamper naar carb zo kort mogelijk te houden om de reactietijd op het gaspedaal kort te houden, en daarom worden ze wel een haaks op de rijrichting gemonteerd.
Dat is dus helemaal tegen de basics, al zullen niet alle verdampers hier last van hebben.
Mijn ervaring is dat een slang van 1 meter nog steeds geen problemen geeft wat dat betreft.
Het gaat om hondersten van 1 seconde.
Ik heb vroeger nog wel eens een LPG installatie gemonteerd, en dat geleerd van een oude rot in het vak.
Ik hou me nog steeds aan zijn regels, hoe modern spullen ook kunnen zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Staat die zo goed of verkeerd?
Deze week inderdaad afgeslagen na 500m waar ik hard moest remmen.
Mijn installatie schakeld direct op LPG als ik aan het gaspedaal kom en eigenlijk zou ik met dit weer misschien beter even op benzine rijden....
Zelf een beetje aangepast, op LPG rijden is groen licht hebben.
Daarnaast nog een schakelaar en rood lichtje (waren toch al gaten in het dash) voor de extra ventilator welke ik in de zomer al eens nodig heb.
Geshakeld over het contactslot om leeglopen van de batterij te voorkomen, maar wel gezekerd en via relais direct op de batterij.
Heb je trouwens al LPG bougie's ?
Ik heb ze verleden week pas gekocht, 4 electrode met glijvonk.
was 35€ voor de 4 waar ik vroeger 80€ kwijt was aan 4 electrode bougie's , hij loopt er heel goed mee.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De verdamper staat in ieder geval goed op de rijrichting, maar staat die ook rechtop?
Even zoeken naar het aftapboutje.
Dat moet recht naar onderen wijzen.
Als de letters rechtop staan is het meestal ook goed.
Welk merk verdamper is dit?
Voor LPG heb je geen speciale bougies nodig.
Je kunt de punten 1/10 dichter naar elkaar brengen dan de specificaties.
Dat voldoet prima.
Even zoeken naar het aftapboutje.
Dat moet recht naar onderen wijzen.
Als de letters rechtop staan is het meestal ook goed.
Welk merk verdamper is dit?
Voor LPG heb je geen speciale bougies nodig.
Je kunt de punten 1/10 dichter naar elkaar brengen dan de specificaties.
Dat voldoet prima.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Dan had ik de richting niet goed gelezen, maakt me al wat geruster.
Letters staan recht dit is een Impco.
Aftappunt heeft hij er 2 van,zoals je de foto ziet, eentje links onder n het midden en eentje rechts onder bijna in het midden, in het midden zit daar de gasslang naar het inlaatstuk.
Backfireventiel dat is hetgeen ik al een tijdje op zat te broeden, ga me dus snel eentje bestellen want mijn inlaatspuitstuk kost 180€...
Letters staan recht dit is een Impco.
Aftappunt heeft hij er 2 van,zoals je de foto ziet, eentje links onder n het midden en eentje rechts onder bijna in het midden, in het midden zit daar de gasslang naar het inlaatstuk.
Backfireventiel dat is hetgeen ik al een tijdje op zat te broeden, ga me dus snel eentje bestellen want mijn inlaatspuitstuk kost 180€...
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dan zit de verdamper in ieder geval juist.
Backfire kan diverse oorzaken hebben.
Er zijn eigenlijk maar een paar dingen van invloed.
Ontsteking 2 graden vroeger dan op benzine zetten.
Het membraam in de verdampers verouderd, waardoor ze stugger worden en problemen geeft
CO afstellen.
In elk geval voor je aan de gasinstallatie gaat sleutelen, zorg dat de auto eerst goed op benzine loopt.
Bij injectie de injectors.
Backfire kan diverse oorzaken hebben.
Er zijn eigenlijk maar een paar dingen van invloed.
Ontsteking 2 graden vroeger dan op benzine zetten.
Het membraam in de verdampers verouderd, waardoor ze stugger worden en problemen geeft
CO afstellen.
In elk geval voor je aan de gasinstallatie gaat sleutelen, zorg dat de auto eerst goed op benzine loopt.
Bij injectie de injectors.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Nu moet ik er niet meer aan sleutelen, verleden week bobijn, bougiekabels en bougie's vervangen en hij loopt zowel op benzine als op LPG als een tirelier, was ook 180€ maar elke cent waard.
Probeer alleen om het LPG gebeuren in de Berlingo wat te ontcijferen, niet simpel met die lambda simulator, 4 relais, afsluiters....
Ben al zover dat ik weet welk relais voor de omschakeling zorgt welk voor de afsluiters...
Verleden jaar had ik er een probleem mee, naar Impco specialist en die ging gelijk voor 600€ occasie stukken steken wat volgens hem een koopje was....
Naar De Visser in Stekene gereden en die had hem op een paar minuten GRATIS gemaakt.
Wil ik dus niet meer voor hebben, denk dat ik het eens op papier moet zetten.
Hoeveel staat de LPG in NL? hier ca. 0,45€/L , best goed voor de winterperiode (verleden jaar 0,65 rond deze tijd).
Probeer alleen om het LPG gebeuren in de Berlingo wat te ontcijferen, niet simpel met die lambda simulator, 4 relais, afsluiters....
Ben al zover dat ik weet welk relais voor de omschakeling zorgt welk voor de afsluiters...
Verleden jaar had ik er een probleem mee, naar Impco specialist en die ging gelijk voor 600€ occasie stukken steken wat volgens hem een koopje was....
Naar De Visser in Stekene gereden en die had hem op een paar minuten GRATIS gemaakt.
Wil ik dus niet meer voor hebben, denk dat ik het eens op papier moet zetten.
Hoeveel staat de LPG in NL? hier ca. 0,45€/L , best goed voor de winterperiode (verleden jaar 0,65 rond deze tijd).
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De LPG is hier vandaag weer 1 cent duurder geworden.
We zitten op ruim €0.61/L op het moment.
Het kwartje van Kok is er hier nooit meer af gegaan.
Vandaar dat de brandstofprijzen hier gemiddeld 11 cent duurder zijn dan in Belgie.
Injectie geregelde LPG heb ik nog niet mee te maken gehad.
Zit vaak nog wat electronica achter.
Ik snap de techniek wel, maar we praten hier klassieker dus is niet zo relevant voor me.
Ik houdt me wel bij de klassieke LPG systemen.
Voor carbs voldoende.
Van dit project weer geleerd dat een mixer dus niet echt nodig is en dat de nieuwere type vacuum geregelde verdampers dus gevoelig zijn voor de luchtfilter luchtstroming.
Het zelf gefabriceerde pijpje werkt perfect.
We zitten op ruim €0.61/L op het moment.
Het kwartje van Kok is er hier nooit meer af gegaan.
Vandaar dat de brandstofprijzen hier gemiddeld 11 cent duurder zijn dan in Belgie.
Injectie geregelde LPG heb ik nog niet mee te maken gehad.
Zit vaak nog wat electronica achter.
Ik snap de techniek wel, maar we praten hier klassieker dus is niet zo relevant voor me.
Ik houdt me wel bij de klassieke LPG systemen.
Voor carbs voldoende.
Van dit project weer geleerd dat een mixer dus niet echt nodig is en dat de nieuwere type vacuum geregelde verdampers dus gevoelig zijn voor de luchtfilter luchtstroming.
Het zelf gefabriceerde pijpje werkt perfect.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
maar wat mij opvalt is dat er hier in de buurt het gas ook steeds moeilijker te verkrijgen is, binnen een straal van een paar honderd meter mag er geen woningbouw zijn , en de bebouwing word steeds dichter. ik sprak overlaast met een pomphouder en die ging er ookmee stoppen kosten worden hoger als verdienste zij hij, hopelijk wordt het geen trend, het zal altijd wel te verkrijgen zijn maar ik moet zeker 15 km rijden voor een gaspomp
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Ik tank nu aan €0,5 en aan een andere pomp 0,42.
Heb een Saxo met traditionele installatie en (durf het bijna niet schrijven ) een KIA met gasinspuiting, beide lopen goed, de traditionele installatie heeft jaarlijks een afstelling nodig de andere niet.
Speciale bougies heb ik niet en geen probleem.
Het afslaan bij hard remmen heb ik ook gehad bij de saxo, maar Visser (idd diezelfde in Stekene) heeft het verholpen door de aanvoerleiding van de lucht (koude lucht luchtfilter) om te plooien ( niet meer recht op de rijrichting, maar dwars.
Heb een Saxo met traditionele installatie en (durf het bijna niet schrijven ) een KIA met gasinspuiting, beide lopen goed, de traditionele installatie heeft jaarlijks een afstelling nodig de andere niet.
Speciale bougies heb ik niet en geen probleem.
Het afslaan bij hard remmen heb ik ook gehad bij de saxo, maar Visser (idd diezelfde in Stekene) heeft het verholpen door de aanvoerleiding van de lucht (koude lucht luchtfilter) om te plooien ( niet meer recht op de rijrichting, maar dwars.
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
In een straal van 500 m om heen al 3 stations.
Verder nog 2 in de directe omgeving. 3km
Hier bij de Shell staat de opslaginstallatie meer als 100 m van de pomp af.
Als je daar tankt, sta je gewoon bijna 1 minuut te wachten voor het gas daadwerkelijk in de tank gaat stromen.
Ondertussen heb je ijshanden van het vasthouden van de knop
Verder nog 2 in de directe omgeving. 3km
Hier bij de Shell staat de opslaginstallatie meer als 100 m van de pomp af.
Als je daar tankt, sta je gewoon bijna 1 minuut te wachten voor het gas daadwerkelijk in de tank gaat stromen.
Ondertussen heb je ijshanden van het vasthouden van de knop
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad moet je ieder jaar kleppen stellen en CO af regelen.
De kleppen moeten een fractie ruimer gezet worden. (0,05 mm)
De CO is bij de APK inbegrepen en kwestie van even aan de regelaars draaien indien niet goed.
Valt dus wel mee.
Ik moet bij de Honda de snaar nog vervangen.
Zit de eerste nog in, en al 24 jaar.
Dan neem ik gekijk de kleppen even mee.
De kleppen moeten een fractie ruimer gezet worden. (0,05 mm)
De CO is bij de APK inbegrepen en kwestie van even aan de regelaars draaien indien niet goed.
Valt dus wel mee.
Ik moet bij de Honda de snaar nog vervangen.
Zit de eerste nog in, en al 24 jaar.
Dan neem ik gekijk de kleppen even mee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
Bij een murena zal het toch een probleem worden om een ringtank te plaatsen vanwege de scheve stand van het reservewiel. Ik heb hiervoor de bak voorin verbouwd zodat hier een frame+55ltr tank past en de accu verhuisd naar de rechter achterzijde zodanig dat de hoedenplank nog normaal naar beneden gaat. Op deze manier blijft de luchtstroom door de radiator gehandhaafd en kunnen alle andere onderdelen in de voorzijde gewoon op hun originele plaats blijven zitten.