Ondertussen rijdt ik al weer een paar maanden vrolijk rond met dit karretje.
Kreeg vandaag bericht van de RDW dat de auto 5 april belastingsvrij gaat worden.
In de brief stond dat als ik het er niet mee eens was dat ik een bezwaarschrift in kon dienen
Ondertussen zijn er natuurlijk wel een paar dingen naar voren gekomen die wat aandacht verdienen.
Zo was de auto achter zo lek als een mandje.
Dat bleek verschillende oorzaken te hebben.
In het verleden waren de nieuwere type achterlichten gemonteerd.
De rubbers waren verkeerd gemonteerd.
Om het op te lossen hadden ze het achterdeurrubber volledig vast gekit.
Daarbij waren de wateruitstroomkanalen ook maar dicht gekit boven de lampen.
Na een dag prutsen om de kit te verwijderen en alles weer origineel te maken was de grootste lekkage verdwenen.
Toen bleken de achterzijraampjes ook nog licht te lekken door verkeerd gemonteerd rubber.
Na wat simpele werkzaamheden is dit ook voor elkaar.
Onder alle zwarte smurrie die op de bodem zat, is na wat prikken in de vitale delen toch een slecht plekje naar voren gekomen op de linker dorpel/bodem.
Dat is ontstaan toen ze een nieuw linker spatbord geplaatst hebben, en de zaak niet goed beschermd hebben
De gagagist heeft wel een mooi lasapparaat, maar zijn laswerk is om te huilen, dus heb ik een oude makker opgezocht die dat voor me gaat regelen.
Het is geen afkeur, maar het stoort me.
Verde was de middenpijp van de uilaat slecht, en die kost immitatie ruim €200.-
Na wat zoeken op E-bay een nieuwe pijp uit Duitsland incl verzenden voor €48.-
Dat is een betere prijs en hij zat eronder in 15 minuten.
Omdat de auto belastingvrij word zijn we onderdelen gaan sprokkelen voor een gasinstallatie.
In Nederland mag je die zelf inbouwen, als je hem maar laat keuren bij de RDW.
Natuurlijk moet de installatie wel aan de nieuwe normen voldoen R67-01.
Ik heb alle onderdelen nieuw gekocht en dat kwam bij elkaar op ongeveer ruim €300.-
Ik had hem natuurlijk kunnen laten inbouwen voor €1500, maar dacht die centen toch maar in de zak te houden.
Dus overal maar informatie ingewonnen over de nieuwe regels en de zaak er in gejast.

Omdat de moderne installaties wat anders werken als vroeger, moest er een gasmixer komen voor de Mikuni carberateur.
Die zijn er wel, maar de inlaat venturi word dan nog al wat kleiner.
Dat wil ik niet, want dat beinvloed het lopen op benzine te veel.
Dus zelf maar wat gemaakt.

Omdat op gas een backfire nog wel is voorkomt, waardoor diverse luchtfilterdelen eraf kunnen ploffen, een backfireprotectie ingebouwd.

Ik wilde de verdamper kort achter de motor houden en had een kleine verdamper gekocht, echter moest toch uitwijken naar de rechterkant van de motorruimte.
Edit naar aanleiding van vragen.
---------------------------------------
Een verdamper mag niet dwars geplaatst worden en moet altijd op de rijrichting liggen, zoals op de foto's, en het ontluchtingsgaatje naar beneden of de letters rechtop leesbaar.
-------------------------------------------------------------------------------------
Eerst maar een beugel gemaakt om te monteren en de verdamper en afsluiter geplaatst.

De slang met regelaar geplaatst.

Benzineafsluiter.

Tank en multiventiel.

De draden moeten hier gesoldeerd zijn.
Dat is namelijk een vonkvrije aansluiting.
De deksel is gasdicht op de tank, en in geval van een overdruklozing, moet onder de auto naar buiten komen.

De leidingen geplaatst.
Deze moeten om de 40cm met een beugeltje vast zitten.

Natuurlijk opletten dat de kriksteunen vrij blijven.
De verdamper moet verwarmd worden, dus moet die op de kachelslangen aangesloten worden voor de kraan.

De garagist is gek op gele slangenklemmen.
Geen gezicht, maar gratis.
De buitenvuller, deze mag niet buiten de contouren van de auto uitsteken.

De bedoeling was deze in de tankklep te bouwen, maar de ruimte was te beperkt.
De electronica.

Deze gooit de gasafsluiters pas open als er een bobinesignaal van de -bobine komt.
De wagen loopt inmiddels op gas, maar heb nog geen optimale balans afstelling.
We zullen hem is op de CO meter hangen, en de boel is uit testen op verbruik en zo.
Dit was een goede oefening voor als ik de murena op gas ga zetten.
Ben gelijk weer op de hoogte van de in en outs van gasinstallaties.
De Honda gaf vooral problemen bij het plaatsen van de tank.
De bodem is namelijk ongelijk, en de resevewielbak vrij klein.
Bij de murena gaat dit nog een tikje moeilijker worden als ik een ringtank ga plaatsen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006