CO2 uitstoot bijdrage

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

CO2 uitstoot bijdrage

Post by Urbain »

Hallo, Ziehier wat ik in het Nieuwsblad on line gevonden heb. Als we als oldtimer liefhebbers al zelf een CO2 bijdrage gaan voorstellen, zal het waarschijnlijk niet lang meer duren voor de regering hier weer een extra belasting inziet...

Urbain


Oldtimers betalen voor CO2-uitstoot


TIENEN - Op paasmaandag trekken zeventig oldtimers van Heilissem naar Sint-Hubert. De deelnemers aan de rally betalen een bijdrage om de CO2-uitstoot van de wagens volledig te compenseren. OVAT uit Tienen is organisator.

Aan de start van de klassiekerrally OVAT Drivers Challenge staan maandag meer dan zeventig Coopers, Morgans, Porsches en Aston Martins. Allemaal wagens uit de periode 1950-1980. Op een gezapig tempo leggen ze een parcours van ongeveer driehonderd kilometer af tussen het kasteel van Heilissem en Sint-Hubert.

'We nemen het voortouw om een actieve bijdrage te leveren tot de reductie van CO2', zegt medeorganisator Jeroen Thys. 'Omdat oldtimers in de regel relatief weinig van stal worden gehaald, vervuilen ze niet echt veel. Wel verbruiken de wagens meer dan de gemiddelde stadswagen, tussen de tien en de vijftien liter per honderd kilometer. Daarnaast zijn de wagens met oldtimer-nummerplaten niet verplicht om naar de autokeuring te gaan. Dat maakt dat liefhebbers zelf aan hun wagen sleutelen en er geen controle is op hun uitstoot.'

Volgens Thys zijn maatregelen dringend nodig. 'Wat als men de oldtimers als d? grote vervuilers gaat aanwijzen? We moeten proactief optreden en daarom betaalt iedere deelnemer maandag twee euro extra. Daarmee steunen we een project in India dat zorgt voor hernieuwbare energie, zoals waterkrachtcentrales. Dat bedrag volstaat om de compensatie van de uitstoot van de wagens te dekken.'

Het initiatief geniet de steun van de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV), met driehonderd oldtimerclubs in Belgi?. Binnenkort bekijken we hoe andere clubs en eventueel de hele autosport hierbij te betrekken valt. (stl)
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi Makkers,

poef, wat een stunt... :o
Enne, wat stoot zo'n murenaatje d'r per km uit? 300gram?

Nee, om heel eerlijk te zijn, ze moeten die mannen/vrouwen van de Wetstraat maar de pap in de mond geven en 't zal idd niet lang meer duren...
Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig...

MAAR...een initiatief voor het goede doel is nooit slecht, zolang die bijdrage maar niet richting Wetstraat of omstreken in iemands portefeuille verdwijnt...

Groetjes en zonnige paaseitjes toegewenst!
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:oops: Ok, we zullen dan allemaal uit grote schaamte een nieuwe wagen moeten kopen. :oops:
Of, we kunnen gaan fietsen en onze adem inhouden

Om deze wagens te produceren wordt er absoluut geen CO2 uitstoot geproduceerd zeker!? Neen, mijnheer daar hebben we zelfs geen energie voor nodig, ook niet, dus!? Belachelijk. Daar zal meer CO2 de lucht in gaan als wat ik met al mijn oude auto's bij elkaar zal fietsen. Wat een flauwe kul, zeg.

Maar bekijk deze stelling eens, als dagelijkse wagen rijd ik met een relatief moderne diesel die roetdeeltjes uitstoot met een verbruik tussen de 7l en 9l, waarvan mensen ziek kunnen worden. Maar ik ben hier erg voorbeeldig bezig volgens de jongens die het allemaal weten! Leuk toch!

Dan heb ik daar een wagenparkje met een gemiddeld verbruik tussen de 6,5l en 15l afhankelijk van de wagen en mijn stemming. Rijd ik nog het liefst met de zuinigste en niet om die reden. Deze wagens rijden dus op benzine en daar wordt het milieu ziek van, hier ben ik dan heel slecht bezig, volgens de jongens die het allemaal kunnen weten!

Wel ze mogen van mijn part hun longen komen volzuigen achter mijn diesel, tot genoegen zelfs!
:lol: :lol:

Euh,ja, hier wordt ik een beetje nijdig van. :roll: :-?
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Ja Paul, ik vind het ook beschamend dat dit van een oldtimerclub komt.
het gemiddeld verbruik van onze oude karretjes ligt zeker niet hoger dan al die nieuwe auto's waarvan de fabrikanten met verbruikswaarden dit gemeten worden in ideale omstandigheden- binnen op rollenbaan en bij gecontroleerde temperatuur, dus zonder tegenwind of stadsverkeer of verkeersdrempels
je moet maar eens informeren naar de echte verbruikscijfers bij de mensen met een nieuwe wagen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Dat van die verbruikcijfers had ik al door. Is trouwens ??n van de redenen dat ik geen nieuwe wagen hoef. Zijn die nieuwe wagens dan slecht? Dat hoor je mij ook niet beweren! Integendeel zelfs.

Het gaat er alleen om dat de dingen buiten verhouding worden opgeblazen. Ik ga alles niet tegen spreken want er is meer als alleen CO2 en ze doen er als fabrikant alles aan om de dingen op een rijtje te plaatsen, dat is wel duidelijk.

Ik weet alleen niet waarom er dan een trend gecre?erd is om met 4x4?s te moeten rondrijden? Om trendy te zijn ?.., ja, maar dan ga ik lachen. De meeste 4x4?s weten nog niet wat modder is, of er zou maar eens een deukje in komen, oei.

Ik voel dat ik mij moet inhouden.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Daarstraks gaan tanken met de Berlingo 1.4I uit 97", loopt op Lpg dus verbruik is al zwaarder maar ik heb ook nog eens met een stevige voet gereden. :oops:
250km met 34 liter.
mogelijk kan ik nog wat bijschaven door een nieuwe luchtfilter te steken en de Lpg laten afstellen.
In september was de afstelling anders wel goed voor de TC en meer dan 10000km heb ik zeker niet gereden dus betwijfel ik of de waarde nu zo anders zijn.
Maar het punt is dat niemand iets zal zeggen over deze wagen want die hoort al bij de meer propere wagens.
:roll: :-?
onze Honda Jazz met 1.4 motor stookt 1 tot 1.5l meer dan zijn broertje Honda Civic die we ook ooit hadden, die was wel 10 jaar ouder.

Volgens mij doet de overheid geen inspanning om dit te verbeteren, als ze simpelweg een zware norm opleggen aan de fabrikanten is het volgens mij op een jaar opgelost.

Probeer eens met wat aanpassingen door de TC te komen, ofwel hebben ze het niet gezien ofwel heb je een rode kaart.

Bijgevolg vind ik niet dat er te klagen valt op oude auto's.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wat vervuilt er meer? Een oldtimer die maar af en toe uit de garage komt, of zo'n opgeblazen SUV ( de meest vervuilende) of zo'n zuinig stadswagentje ( minst vervuilende) die dagelijks gebruikt worden voor sprintjes in de stad over zeer korte afstanden om de kinderen naar school te doen, want het is zeer gevaarlijk met al die auto's rond de school. En dan boodschappen doen van de ene winkel naar de andere, zoekend naar een parkeerplaats ( al dan niet dubbel parkerend, want 10m van de winkel is te ver), zelfs naar de fitness wordt er van de auto gebruik gemaakt, terwijl het allemaal kan gebeuren met de fiets. Laat ze dus de oldtimers buiten die stomme vervuilingspolitiek houden. Willen ze een eerlijke verdeling, wel belast dan volgens het verbruik. Wie weinig rijdt, en of weinig verbruikt, zal weinig moeten betalen. Rijd je met een gazz-guzzler of doe je veel kilometers, moet je veel betalen. Aan de consument de keuze hoeveel hij wil spenderen.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag matravrienden.

Binnenkort moeten we zeker ook CO2 belastingen betalen voor een scheet, dat is ook CO2.

grt hendrik.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoe moet je daar dan de caloriesche waarde van meten?
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ik rijd in het dagelijkse leven met een Rover op LPG, dus redelijk mileubewust als ge de groenen moet geloven.
Alhoewel als ik elk jaar weer de extra taks moet betalen heb ik hier weer m'n twijfels over.

Ben nochtans in december met de bagheera naar de Technische Keuring geweest en heb daar gevraagd om de CO te meten.
Uitslag was een uitstoot van 2,3 % , dus dit was zeer goed.
Dus denk ik als ze een belasting gaan heffen op CO uitstoot dat we met ons matra' nog niet zo slecht gaan staan.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Volgens de CO-test is m'n Rancho schoner dan m'n 14 jaar jongere Suzuki Swift en m'n SJ413. :o

De Rancho verbruikt ongeveer 1:10 (benzine), de Swift 1:18 (benzine) en de SJ413 gemiddeld 1:5 (LPG).

Kortom, die oudjes doen het nog goed, ondanks alle ophef van de "groene brigade".
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In Nederland mag je straks Amsterdam niet meer in met een auto van voor 1992 (invoering katalysator).
Er zullen meer gemeentes komen die dit gaan invoeren om de CO te beperken.
Dat is toch krom, en vraag me af of dat wettelijk wel kan.

Er zal hier zeker juridische strijd over gevoerd gaan worden.
Vanwege de vrijstelling van belasting voor auto's van 25 jaar en ouder zijn hier ontzettend veel mensen die een oldtimer als gebruikswagen hebben (NB: vnl Volvo, Mercedes en Amerikanen)
Die moeten de auto straks aan de stadgrens gaan parkeren.
Te zot voor woorden en volledige onzin.
Je kunt niet eens je garage meer bereiken om hem te stallen.
De Ford Ka van de vrouw gebruikt meer als mijn Murena.
Het is dan ook een snelle uitvoering (70PK) en die gebruikt ze ook volledig.

Nou kan dit wel regelgeving worden, maar in dit geval heb ik zoiets van zoek het maar uit.
Regels zijn er om overtreden te worden.
Soms ben ik strijdvaardig :evil:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Een rebels artikel, ik ben er nog niet helemaal door maar weet al dat het mij zint.

http://www.econ.kuleuven.ac.be/eng/ew/P ... Proost.pdf

En, waarom doen ze dit dan niet????

http://www.kuleuven.be/ck/2004_05/01/ck16-01-auto.php

En, dan is er dit nog!

http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/ ... _goed_voor
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als ik zo globaal door de artikelen lees, dan bekruipt mij het gevoel dat je iets simpels heel ingewikkeld kan maken.

In de tijd dat ik zelfstandig ging wonen, (70er jaren) hebben de heren politici mij uit de grote stad verjaagd.
Er was gewoon geen woonruimte voor de naoorlogse generatie.
Er werden alleen maar kantoren gebouwd want de economie had voorrang.
Dat impliceert dat iedereen steeds verder van zijn werk kwam af te wonen.
Neem daarbij het uiterst belabberde openbaar vervoer buiten de randstad in Nederland, en de behoefte om mobiel te zijn groeide.
Daardoor is er nu zoveel ijzer op de weg dat we er langzaam in om komen.
Er worden aardig wat kilometers gemaakt hierdoor die eigenlijk niet nodig waren geweest.
Wat is er nou mooier dan om de hoek bij je werk wonen?

Ze hebben niets van de fouten uit het verleden geleerd.
Wachten op een huur woning duurt gemiddeld nog steeds meer dan 4 jaar, en kopen is voor de wat lagere inkomens hier echt uit den boze.
Rond de €200.000 ( NB: in de grote steden nog heel wat meer),koop je hier met pijn en moeite een rijtjeswoning, en als je die woning uiteindelijk hebt is er eigenlijk geen geld voor een knappe auto, dus ben je op de oude barrels aangewezen.
Uiteindelijk wordt deze groep het meest gepakt door de nieuwe regels.

De overheid is hypocriet, en begint langzaam maar zeker te voelen dat er wat moet gebeuren om de doelstellingen te halen wat betreft CO2.
Wat ga je dan weer uitknijpen? , juist de automobilist.
Maak het maar duurder dan laat men de auto wel staan is de gedachte.
Dat zou nog niet zo erg zijn als er maar een alternatief was.
Eigenlijk is dat raar, want de meeste uitstoot zit toch echt in de industrie.
Nou worden die ook wel enigzins aangepakt, maar niet al te fanatiek.
Uiteindelijk kosten maatregelen voor de industrie geld en zal het onze concurentiepositie verzwakken en dat willen we niet.

De oplossing is de mensen weer dichter bij hun werk te laten wonen, maar daar is het nu een beetje laat voor.

Persoonlijk ben ik wel genegen mee te werken aan een verbetering wat betreft het schoner rijden met een oldtimer.
Op gas ombouwen is een oplossing.
Dan rijdt je schoner als de meeste benzine wagens.
Voor auto's ouder als 25 jaar is dat zonder extra belastingen in Nederland, dwz je hoeft alleen een installatie aan te schaffen.
Ik vind dan wel dat ik weer in de binnensteden moet kunnen rijden.
Je doet namelijk een investering die als je 2000 km per jaar doet er nooit uit komt.
Als de gasinstallatie namelijk te oud is kom je ook niet meer door de keuring en dient dan vervangen.

Trouwens automatisch beginnen alle benzinewagen schoner te rijden.
Er zit steeds meer (m)ethanol door de benzine, wat de CO2 verlaagd.
Vraag me af wat deze middelen doen met mijn oudere auto.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Ethanol=dodelijk voor oudere motoren.
de meeste landen willen op termijn 10% ethanol on de benzine >> een Duits automagazine heeft navraag gedaan bij verschillende autofabrikanten hoe dat zit met de garantie op de motoren en injectiepompen >> de meeste antwoorden negatief voor al hun modellen van voor 2000. Volgens een wetenschapper zouden ook aluminium culassen kunnen aangetast worden door stoffen die bij de verbranding ontstaan??
Wat met de 2 ? 3 procent zoals nu reeds hier en daar gebruikt??
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Info : gemiddelde verbruikswaarden van gebruikers voor bijna alle automodellen

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... icletype=1
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
Ethanol=dodelijk voor oudere motoren.
--------------------------------------------
Daar zal dan een toevoeging/oplossing voor moeten komen.
Ik heb zelf het idee dat het insommige brandstoffen al in zit.
Heb laatst Shell V-power getankt en had het idee dat de motor er op pingelde.
Dat is gek want het octaangetal is hoger dus het tegenovergestelde zou het geval moeten zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vanavond op Nederland 1 een uitzendig over de beperkende maatregelen die ik al eerder aanhaalde.

http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1220
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De meting van de CO2 uitstoot wordt enkel berekend bij het normverbruik, de uitstoot van een Murena ligt dus veel lager dan verschillende nieuwe auto's.
http://www.histomobile.com/dvd_histomob ... 1/5759.asp

Dus inderdaad i.p.v. een CO2 heffing te voorzien om iedereen in een nieuwe auto te krijgen (leve de economie ) zou het eerlijker zijn om de heffing via de benzineprijs te verrekenen. Wie weinig rijdt, zou dan minder betalen.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ach, die CO2...de nieuwe melkkoe van de politiek.

Vandaag een verslag gelezen hierover.
In Nederland is onlangs 25 hectare bos aangeplant voor de CO2-compensatie.
Bedrijven en particulieren konden dit sponsoren voor 25,= per boom, van dit geld is de grond aangekocht en zijn de bomen geplant.
Volgens berekening kan dit bos de CO2-uitstoot van wel 22 gezinnen neutraliseren........... :-? de bekende druppel dus.

In Maleisi? is ook zo'n project gaande...
Een gebied van duizenden hectare's moet ingeplant worden met snelgroeiende bomen, deze nemen namelijk de meeste CO2 op uit de lucht.
Helaas moet hiervoor veel tropisch hardhout wijken :cry: ,maar het gebeurt wel met gesubsidieerde gelden....

En als je dan bedenkt dat CO2 onmisbaar is voor alle planten...
De CO2 in de lucht zorgt tevens voor opwarming van de aarde (broeikaseffect), circa 0,1 graad per jaar.
Door deze opwarming beginnen de planten dus ook eerder weer uit te lopen en in het blad te komen, maar dit betekent tevens dat ze eerder weer CO2 op kunnen nemen...biologische kringloop dus.
Maar deze opwarming zorgt er tevens voor dat de (gas)kachel dus niet meer zo hard hoeft te branden in huis....natuurlijke reductie dus.

In Amsterdam is onlangs een groot straatintervieuw gehouden over de CO2-uitstoot onder de passanten.
Op de vraag: Wat vind u van de ongereduceerde uitstoot van H2O (water dus) gaf 93% aan dat hier hoognodig wat aan moest gebeuren.
Deze vraag was dus opzettelijk zo gesteld om te kijken of de gemiddelde burger wist waarover het ging. :lol:

Kortom, de CO2-problematiek is een geldverslindend zaakje geworden waar de overheden wel bij varen, en waar de consument weer de dupe van wordt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, aan die H2O moet wat gebeuren.
Ik geef al jaren het juiste voorbeeld, ik drink het niet en mijn Murena krijgt het alleen als mix.
Ik stel dan ook voor alleen nog H2O in te nemen in de vorm van geel vocht, met een schuimend witte kraag, die op speciaal daarvoor aangewezen lokalen gratis gaat worden verstrekt.
Ik sta altijd vooraan als het milleu geholpen moet worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply