Deze week mijn neef uit de nood proberen te helpen. Hij wil een fiat spider heropstarten, maar deze staat meer dan 11 jaar stil. Roest valt zeer goed mee, remmen zitten nog los ( waren toen volledig vernieuwd) maar het motorblok zit vast van het lange stilstaan.
Zijn er 'tips and tricks' om dit los te krijgen?
Vastgelopen motorblok
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Inderdaad, ruim kruipolie via de bougiegaten in de cilinder spuiten en dan een paar dagen laten weken.
En als dit niet werkt geeft diesel of remolie ook nog wel eens succes.
Dan met een sleutel op de krukas rustig proberen er wat beweging in te krijgen, of desnoods in de hoogste versnelling zetten en vervolgens de auto heen en weer wiegen.
Maar ga het niet proberen op de startermotor, je loopt een reële kans dat je deze doorbrandt.
Controleer gelijk ook nog even of de kleppenwinkel wel los is, stoterstangen en kleppen willen namelijk ook wel eens vast gaan zitten na jaren van stilstand.
En als dit niet werkt geeft diesel of remolie ook nog wel eens succes.
Dan met een sleutel op de krukas rustig proberen er wat beweging in te krijgen, of desnoods in de hoogste versnelling zetten en vervolgens de auto heen en weer wiegen.
Maar ga het niet proberen op de startermotor, je loopt een reële kans dat je deze doorbrandt.
Controleer gelijk ook nog even of de kleppenwinkel wel los is, stoterstangen en kleppen willen namelijk ook wel eens vast gaan zitten na jaren van stilstand.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Ik heb ooit in een garage gezien dat ze een motor die lang stilgestaan had, zodra die draaide er een halve liter tweetaktolie voorzichtig in de carburator naar binnen goten.
Veel rook natuurlijk, maar het zou de hele kleppenwinkel en de bovenkant van de cylinders goed gesmeerd hebben...
Veel rook natuurlijk, maar het zou de hele kleppenwinkel en de bovenkant van de cylinders goed gesmeerd hebben...
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Je moet er een beetje geduld en geluk mee hebben, langslapers moet je nu eenmaal voorzichtig wakker kussen en niet gelijk aan het werk zetten.
Als je geluk hebt zijn de bewegende delen gewoon vast gaan zitten doordat alle oliefilms teruggezakt zijn richting het carter... deze gevallen kun je met beleid nog weer goed aan het lopen krijgen.
Maar als je pech hebt heeft vocht (b.v. condens via een openstaande klep of slugde in het carter) z'n verwoestende werk gedaan, en dan zit je al snel aan een gehele revisie.
Leen of huur even een endoscoop en kijk hiermee via de bougiegaten in de cilinders, als je dan al dikke roest ziet weet je gelijk dat totale revisie de uitkomst is.

Als je geluk hebt zijn de bewegende delen gewoon vast gaan zitten doordat alle oliefilms teruggezakt zijn richting het carter... deze gevallen kun je met beleid nog weer goed aan het lopen krijgen.
Maar als je pech hebt heeft vocht (b.v. condens via een openstaande klep of slugde in het carter) z'n verwoestende werk gedaan, en dan zit je al snel aan een gehele revisie.
Leen of huur even een endoscoop en kijk hiermee via de bougiegaten in de cilinders, als je dan al dikke roest ziet weet je gelijk dat totale revisie de uitkomst is.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Veel oldtimer halen ze niet uit elkaar, gewoon deftige kruipolie erin en dagen laten werken.
Wat je ook kunt doen is de carterpan eraf halen, kun je ook langs onder kruipolie spuiten .
Wat je ook kunt doen is de carterpan eraf halen, kun je ook langs onder kruipolie spuiten .
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986