Een APK zegt mij helemaal niets, daar wordt mee gesjoemeld bij het leven.
Hier in de buurt heb ik ook wel een adresje... even met de kentekenpapieren langs gaan (de bijbehorende auto hebben ze daar niet eens nodig), € 100,= aftikken en je hebt een verse APK.
Ik heb daar zelf ook wel eens gebruik van gemaakt om een 4x4 te kunnen gebruiken bij offroad evenementen waar een APK verplicht is. (maar niet voor de handel om iemand te bedonderen...

)
En het werkt heel simpel.
Je zoekt als garagebedrijf een APK-meester die geld nodig heeft, neemt hem aan op een tijdelijk dienstverband en laat de auto's op zijn naam afmelden bij RDW.
Deze persoon doet dan alleen maar APK-keuringen, zo'n 15 per dag waarvan dan 2 of 3 op de illegale manier.
Als het 1 of 2x mis is gegaan door een steekproef dan ontsla je die APK-meester weer... het garagebedrijf heeft dan aantoonbaar maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen en gaat vrijuit, en de keurmeester heeft gedurende die tijd een leuke bonus (zwart uitbetaald) extra mee.
Reken maar uit de winst.
15 van deze illegale APK's in een week, da's € 1500,=, dus 1000,= voor de garage en 500,= voor de keurmeester per week.
Gaat gemiddeld 3 maand goed, steekproefkans is ongeveer 2%.
En dit gebeurt op vele plaatsen in Nederland.
Kijk maar eens naar de foto's van mijn Rancho, hier zat dus ook een geldige APK op.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969