Nissan 100nx op gas leggen???
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Nissan 100nx op gas leggen???
Mijn zoon rijdt een Nissan 100nx van 1995. Waarschijnlijk gaat hij werk krijgen in Nederland en moet dan dagelijks 100km rijden. Hij zou graag zijn Nissan op gas willen laten leggen. Het liefste een lpi installatie. De motor heeft nu 180000km gelopen. Hij vraagt me "hoe lang hij nog met deze wagen kan blijven rijden". Hier is moeilijk een antwoord op te geven.
Volgens mij kan deze motor wel een 300000km aan!! Wat denken jullie hier van???
Volgens mij kan deze motor wel een 300000km aan!! Wat denken jullie hier van???
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Waarom LPI, dat is dubbel zo duur en je krijgt geen korting op welke taks dan ook zoals in Nederland.
In elk geval snel terugverdient met 100km/dag.
In elk geval snel terugverdient met 100km/dag.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik heb geen ervaringen met LPI.
De 100NX is een injectie auto dus een conventionele installatie kan in ieder geval al niet.
De Nissan is een betrouwbare auto, maar begint bij 2-250.000 km toch barstjes te vertonen.
Boven de 200.000 km zou ik het niet meer doen, dus is een grensgeval met 180.000 km.
Ik zag dat mijn zoon in Belgie werkend er zo 50.000 km op had zitten.
De paar weken met de Honda was ook al goed voor 7000 km.
De 100NX is een injectie auto dus een conventionele installatie kan in ieder geval al niet.
De Nissan is een betrouwbare auto, maar begint bij 2-250.000 km toch barstjes te vertonen.
Boven de 200.000 km zou ik het niet meer doen, dus is een grensgeval met 180.000 km.
Ik zag dat mijn zoon in Belgie werkend er zo 50.000 km op had zitten.
De paar weken met de Honda was ook al goed voor 7000 km.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Hier kun je er wel wat over vinden.
Er kan G2 en G3 in de NX.
http://www.vogelsautogas.nl/LPI_Install ... s_systeem/
Er kan G2 en G3 in de NX.
http://www.vogelsautogas.nl/LPI_Install ... s_systeem/
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 148
- Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
- Location: Hechtel
Jappen kunnen TECHNISCH met gemak enkele malen de klok rond.
Of de carrosserie de tand des tijd zal doorstaan is meestal een andere zaak.
De Nissan's/Jappen van die tijd waren thans niet een referentie als het op roestpreventie aankomt. Daarvoor moet je bij PSA-producten van de jaren '90 zijn (vooral 306'en en ZX'en kun je nu nog niet betrappen op enige roest terwijl de Astra's,Golfjes, enz. al lang "gaar" zijn).
Maak een kosten-baten analyse.
Wat kost een fatsoenlijke LPG-installatie? 1.500€?
Is de wagen zelf nog in goede conditie?
Zulke Nissan zal marktprijs niet meer zijn dan een goeie 2.000 à 2.500€ lijkt me.
Is de wagen het nog waard om deze investering te ondergaan of zijn het "kosten op het sterfhuis"?
Je zou er toch nog op z'n minst dan toch nog een goeie 5j mee moeten kunnen rijden, om van een spaarpot op wielen te spreken, lijkt me.
Succes met de beslissing!
Of de carrosserie de tand des tijd zal doorstaan is meestal een andere zaak.
De Nissan's/Jappen van die tijd waren thans niet een referentie als het op roestpreventie aankomt. Daarvoor moet je bij PSA-producten van de jaren '90 zijn (vooral 306'en en ZX'en kun je nu nog niet betrappen op enige roest terwijl de Astra's,Golfjes, enz. al lang "gaar" zijn).
Maak een kosten-baten analyse.
Wat kost een fatsoenlijke LPG-installatie? 1.500€?
Is de wagen zelf nog in goede conditie?
Zulke Nissan zal marktprijs niet meer zijn dan een goeie 2.000 à 2.500€ lijkt me.
Is de wagen het nog waard om deze investering te ondergaan of zijn het "kosten op het sterfhuis"?
Je zou er toch nog op z'n minst dan toch nog een goeie 5j mee moeten kunnen rijden, om van een spaarpot op wielen te spreken, lijkt me.
Succes met de beslissing!
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Injectie kan ook met een mixer, mijn Berlingo (bouwjaar 97)heeft een membraam mixer en mijn broer zijn Berlingo (bouwjaar 96) heeft een gewone mixer staan.
Allebij injectie, lambda sensor en nog 10 andere sensors...
Vogels is gekend om zijn degelijk en goedkoop werk en hij is Belgisch erkend dus een aanrader Godfried.
Allebij injectie, lambda sensor en nog 10 andere sensors...
Vogels is gekend om zijn degelijk en goedkoop werk en hij is Belgisch erkend dus een aanrader Godfried.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Als je op Autoscout24 kijkt staan er in Nederland alleen al 308 occasions op LPG voor tussen de 1000 en 2000 Euro te koop. De vraag is dus inderdaad of deze investering het waard zal zijn.dieterwieter wrote: Maak een kosten-baten analyse.
Wat kost een fatsoenlijke LPG-installatie? 1.500€?
Is de wagen zelf nog in goede conditie?
Zulke Nissan zal marktprijs niet meer zijn dan een goeie 2.000 à 2.500€ lijkt me.
Is de wagen het nog waard om deze investering te ondergaan of zijn het "kosten op het sterfhuis"?
Je zou er toch nog op z'n minst dan toch nog een goeie 5j mee moeten kunnen rijden, om van een spaarpot op wielen te spreken, lijkt me.
Succes met de beslissing!
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Dat zult gij toch ook niet graag horen, doe uw Matra weg en koop een ander gasstoof, die 100NX is ook hobby heb ik begrepen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Bij een hobby is het anders inderdaad. Die kosten immers enkel geld.jo wrote:Dat zult gij toch ook niet graag horen, doe uw Matra weg en koop een ander gasstoof, die 100NX is ook hobby heb ik begrepen.

Maar dan zou ik een andere overweging maken... Wil je met je hobby-auto dagelijks 100 km rijden? Ik zie er absoluut het plezier wel van in, vind het heerlijk om af en toe met de Murena naar werk te rijden in de zomer bij mooi weer, maar ik zou hem nooit voor dagelijks gebruik willen inzetten door weer en wind.
Collega van mij heeft overigens een zeer goed onderhouden 100NX 1.6 gehad die ze uiteindelijk bij 220k toch weg heeft moeten doen. De kosten aan het blok werden gewoon te veel, er was altijd wel weer wat aan.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De 100nx van mijn zoon is in uitstekende staat. Ik kan het weten want dit is zijn tweede? De eerste heeft een bocht gemist en staat hier nog voor onderdelen. Die wagen was van carrosserie zeer slecht, daar is een paar dagen laswerk aan geweest om hem in goede staat te krijgen.
Dit zou me bij de aankoop van de tweede 100nx niet meer overkomen. Na lang zoeken heb ik een zeer goede gevonden zonder roest alleen een bluts van een tennisbal groot in het voorste spatbord, dit heb ik hersteld en nog enkele kleine dingen. Het chassis hebben we goed behandelt. De bekleding en de zetels werden uitgebouwd om de plaat een goede behandeling te kunnen geven. Ik ken de zwakke plaatsen na zijn eerste Nissan maar al te goed. Dit is een zeer goede wagen en het is de bedoeling om hier nog zeker 5 jaar mee te rijden. Ik ben niet bang van wat herstellingswerken aan de motor indien dat nodig moet zijn. Mijn zoon kennende zal hij met deze blijven rijden tot het echt niet meer gaat. Persoonlijk zie ik hier nog 10jaar bij komen!!!!!! Ik heb twee reserve motors liggen één met 150000km en één met 185000km. Het is zijn wel geen injecties maar ik ga er van uit dat de motorblok identiek is!!
Ik zoek nu nog een andere motor wel een injectie zodat ik er één kan klaar maken voor het geval dit nodig is.
Indien iemand ergens iets weet staan, laat het me maar horen.
Zelf heb ik ook al overwogen om een andere te kopen op lpg maar hij wil niet van Nissan afstappen. Mijn zoon is 100% tevreden met deze wagen en geloof me maar hij rijdt niet als een slak. Hij vergelijkt deze wagen met die van zijn vrienden en die Nissan moet niet onderdoen.
Hij heeft iets minder koppel dan mijn 2.2s maar vliegt de toeren in en rijdt geweldig.
Bedankt voor de tips. Ik heb nog enkele maanden de tijd om het uit te zoeken, maar volgende week start hij al in Nederland.

Dit zou me bij de aankoop van de tweede 100nx niet meer overkomen. Na lang zoeken heb ik een zeer goede gevonden zonder roest alleen een bluts van een tennisbal groot in het voorste spatbord, dit heb ik hersteld en nog enkele kleine dingen. Het chassis hebben we goed behandelt. De bekleding en de zetels werden uitgebouwd om de plaat een goede behandeling te kunnen geven. Ik ken de zwakke plaatsen na zijn eerste Nissan maar al te goed. Dit is een zeer goede wagen en het is de bedoeling om hier nog zeker 5 jaar mee te rijden. Ik ben niet bang van wat herstellingswerken aan de motor indien dat nodig moet zijn. Mijn zoon kennende zal hij met deze blijven rijden tot het echt niet meer gaat. Persoonlijk zie ik hier nog 10jaar bij komen!!!!!! Ik heb twee reserve motors liggen één met 150000km en één met 185000km. Het is zijn wel geen injecties maar ik ga er van uit dat de motorblok identiek is!!
Ik zoek nu nog een andere motor wel een injectie zodat ik er één kan klaar maken voor het geval dit nodig is.
Indien iemand ergens iets weet staan, laat het me maar horen.
Zelf heb ik ook al overwogen om een andere te kopen op lpg maar hij wil niet van Nissan afstappen. Mijn zoon is 100% tevreden met deze wagen en geloof me maar hij rijdt niet als een slak. Hij vergelijkt deze wagen met die van zijn vrienden en die Nissan moet niet onderdoen.
Hij heeft iets minder koppel dan mijn 2.2s maar vliegt de toeren in en rijdt geweldig.
Bedankt voor de tips. Ik heb nog enkele maanden de tijd om het uit te zoeken, maar volgende week start hij al in Nederland.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Als je nog 2 motoren hebt non injectie zou ik zeker voor een mixer gaan.
Die 10% verlies bij LPG, ik ken ze niet, hij gaat zelfs feller op LPG als met de benzine injectie.
Die 10% verlies bij LPG, ik ken ze niet, hij gaat zelfs feller op LPG als met de benzine injectie.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 148
- Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
- Location: Hechtel
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ja Dieter zo zal het ongeveer gaan verlopen, mijn zoon wil geen afstand doen van zijn 100nx. Alhoewel ik geprobeerd heb om hem op andere gedachten te brengen door andere auto's te zoeken die volgens mij in aanmerking zouden komen.
Voorlopig wordt het" de 100nx zal een gasinstallatie krijgen" Ik heb nog geen navraag gedaan want mijn zoon ging daar zelf voor. samen zullen we de knoop dan doorhakken.
Voorlopig wordt het" de 100nx zal een gasinstallatie krijgen" Ik heb nog geen navraag gedaan want mijn zoon ging daar zelf voor. samen zullen we de knoop dan doorhakken.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Papa's en zoon's, een ras apart. 

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ja hoor!GODFRIED wrote:
Zijn er in Nederland verdraagzame en goede vrouwen, want ze zal wat geduld met hem moeten hebben.???![]()
...maar de mijne is al wel bezet...

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969