Ik verklaar me nader.
De enorme tegenstellingen tussen een Matra Bagheera uit '74 en een Mercedes E-klasse uit 2002 schreeuwen om een foto-reportage.
De haast ontroerende franse eenvoud portretteren naast een heuse brok duitse "gründlichkeit", bewijst dat het begrip "auto" een zeer rekbaar begrip geworden is.
Neem een stoel, ga zitten en geniet maar even mee:
Lijdende voorwerpen zijn enerzijds de Mercedes E220CDI, een 1650kg wegend slagschip met goed 140pk onder de kap en de 850kg wegende Matra Bagheera met 82pk.

Bij de Bagheera kan men nog letterlijk van een "boordplank" spreken, bij de Benz begint dit eerder de allures van een zakenkantoor te krijgen...

De middenkonsole heeft veel weg van een Airbus A310, bij de Bagheera is de bediening van de verwarming en de radio iets "praktischer". Voor het navigatiesysteem in de Bagheera ben je eerder op de goodwill van een voetganger aangewezen.

De boordinstrumenten: boordcomputer en cruise-control, zei U?
De groene "vliegtuig-instrumenten" van de Matra symboliseren Matra's luchtvaartgeschiedenis nog het meest.
De bedieningshendels zijn zeer "seventies".

Electrische ruiten met inklapbare spiegels versus gezonde spierballen om de raamslingers rond te krijgen

Common-rail, CDI-gestuurde injectie en het ontbreken van een oliepeilstok zijn zo maar enkele verschillen van het 2200cc dieselblok met de atmosferische 1442cc 8-klepper van de Bagheera. Over het vermogen spreken we ons niet uit, de dubbele webers ten spijt...

Nee, nog geen xenon-koplampen op de Benz, die waren er niet op de Classic-uitvoering. De Bagheera heeft ze ook niet maar ze zijn wel inklapbaar!

Het achteropkomend verkeer krijgt geen kans om zich te verstoppen in deze achteruitkijkspiegels. Aardig detail zijn de zijknipperlichten die erin zijn verwerkt. Bij de Bagheera kijk je best tweemaal vooraleer je besluit om in te halen. De Bagheera-spiegels zijn wel een pareltje van design, als je 't mij vraagt!

Grote sloffies onder de dikke duitser ofschoon het slechts 16" velgen zijn.
Anno 2010 is 18" de norm.
De 13" van de Bagheera zijn wederom een prachtvoorbeeld van de mooie GT-stijl uit de jaren 70'.

Uiteraard is het als rechtgeaarde Matra-liefhebber enkel de bedoeling om de evolutie van de automobiel te schetsen.
Het leeftijdsverschil van 28 jaar tussen beide auto's kan dit niet beter symboliseren.
Hoe stevig en weldoordacht de Benz in elkaar zit, toch val ik keer op keer voor de franse charme van de Matra die me komende lente en zomermaanden een pak rijplezier zal bezorgen!
Bart