Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
ypres
Posts: 221
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Restauratie M530 LX

Post by ypres » Fri Oct 11, 2019 11:28 am

Een tip : zet zo'n dingen in het vervolg in de betreffende categorie --> bvb rancho :wink: :wink:
zo voorkom je "vervuiling" van zo'n mooi verhaal als deze pracht-restauratie....
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...

User avatar
hendrik
Posts: 3969
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Fri Oct 11, 2019 2:17 pm

En Jos, heeft moeder de vrouw de broek aan hoor ik.




grt harry de matra.

User avatar
elix
Posts: 593
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Fri Oct 11, 2019 4:14 pm

sneakpreview :o

vanmiddag alvast een fotootje van de spuiter.
alles in de grondlak en binnenkanten in de kleur.


Image


Daar wordt ik nou vrolijk van. :D
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

murena81
Posts: 205
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by murena81 » Sat Oct 12, 2019 1:06 pm

lijkt me zwak uitgedrukt, zal eerder super vrolijk zijn toch?

En het wordt strak nóg mooier!
Twee jaar geleden had ik ook zo'n moment, heerlijk als alles weer mooi strak in de lak zit.
Zelf ben je weeeeken bezig met voorbereiden en de spuiter maakt het in twee uurtjes af.
Attachments
20170916_100855.jpg
20170916_100855.jpg (1.24 MiB) Viewed 192 times

User avatar
elix
Posts: 593
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Sun Oct 13, 2019 9:51 pm

Dit zijn de hoogtepunten in een restauratie Erik. 8)

Er wordt gezegd dat mannen niet kunnen multi-tasken.
Hoe zo niet ?.
De olie zit nog niet in de versnellingsbak, of de carrosseriedelen staan al in de grondlak met een kleurtje aan de binnenkant.
Dan ook nog de tijd gevonden om de pasvorm van de scharnierrubbers eens kritisch te bekijken
en daar nieuwe mallen voor te maken. Daarna deze ook nog gegoten in PU rubber.

Image

effe genieten


Image

Dit is meer naar m'n zin


Image

complete set


Image

weer enkele uren huisvlijt
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
hendrik
Posts: 3969
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Sun Oct 13, 2019 10:00 pm

Mooi gedaan prachtig.



grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8524
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Mon Oct 14, 2019 8:19 am

Niet min die Henk. Wat een geweldige vent! :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
pete speed
Posts: 504
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed » Mon Oct 14, 2019 2:26 pm

gomosamme Henk , dik compliment !
dat ziet er strak uit; je zou in de ontwerpafdeling van een Italiaanse top-autofabriek moeten werken.
Vind de kleur ook steeds mooier ; ben benieuwd als het jasje klaar is .
The Pete

User avatar
pete speed
Posts: 504
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed » Mon Oct 14, 2019 2:29 pm

hendrik wrote:
Fri Oct 11, 2019 2:17 pm
En Jos, heeft moeder de vrouw de broek aan hoor ik.




grt harry de matra.
Ha ha Harry, waarom zou Jos het beter hebben dan wij?
The Pete

User avatar
hendrik
Posts: 3969
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Mon Oct 14, 2019 3:15 pm

Ik weet niet om dat hij ouder is.



grt harry de matra.

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1573
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit » Tue Oct 15, 2019 12:08 am

elix wrote:
Sun Oct 13, 2019 9:51 pm
Dit zijn de hoogtepunten in een restauratie Erik. 8)

Er wordt gezegd dat mannen niet kunnen multi-tasken.
Hoe zo niet ?.
De olie zit nog niet in de versnellingsbak, of de carrosseriedelen staan al in de grondlak met een kleurtje aan de binnenkant.
Dan ook nog de tijd gevonden om de pasvorm van de scharnierrubbers eens kritisch te bekijken
en daar nieuwe mallen voor te maken. Daarna deze ook nog gegoten in PU rubber.

Image

effe genieten
Het volgen van deze restauratie is gewoon één groot genieten van het begin af aan: nergens wordt er een compromis gesloten ten koste van de kwaliteit, en het vakmanschap straalt er gewoon van af. 8) 8)
Ik heb zelf al aardig wat leuke en gekke dingen gedaan wat betreft restauratieprojecten, maar dat werk kan niet tippen aan hetgeen wat jij hier presteert.... dit is gewoon beter als origineel.

Ga je al die mallen die je inmiddels gefabriceerd hebt nog verder gebruiken voor kleinschalige reproducties?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
elix
Posts: 593
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Tue Oct 15, 2019 8:32 am

Ga je al die mallen die je inmiddels gefabriceerd hebt nog verder gebruiken voor kleinschalige reproducties?
Dat begint al langzaam op gang te komen. Met name in Frankrijk is er interesse. 8)
En aangezien de AOW langzaam in zicht begint te komen, hoef ik dan niet naar een tijdsbestedingscursus. :wink:
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
elix
Posts: 593
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Wed Oct 16, 2019 8:38 am

De rubber waar de stuurstang doorheen gaat in het schutbord is waarschijnlijk het meest onbekende onderdeel aan een 530.
Ik heb er nog nooit een gezien. Ook niet in de donors die ik gedemonteerd heb.
Omdat ik een hekel heb aan natte voeten heb ik de rubber dan ook maar zelf gemaakt.
Eerst geprobeerd met een grote doorvoer-tule waar je zelf het gat in moet maken. Maar omdat de stang nogal schuin naar beneden staat
trekt de tule aan één zijde open.
Daarom maar een zondagje knutselen om een gietmal te maken. De moeite is beloond. De rubber past prima.
De uitgang lijkt op de foto veel te ruim, maar inwendig is de uitgang scherp net als een oliekeerring. zo kun je de as stevig afklemmen met minimale wrijving.
Misschien niet origineel, maar wel afdoende.

Weer zo'n lang verhaal over een klein onderdeeltje.

Image


Image

Daar zit ie. De wazige rand er omheen is nog een afdruk van de vorige mislukte knutsel
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

Post Reply