Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7367
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker » Thu Mar 07, 2019 7:27 am

De open deck motor (niet alleen die van Ford) is altijd zwak op de koppakkingen geweest.
Een disrtibutie van plastic heb ik alleen maar in Ford motoren gezien.
Plastic is ook gevoeliger voor breuk als het vaker warm is geweest en ouder word.
Zijn die tandwielen nog te vinden?
Anders gelijk maar namaken in metaal :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8201
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Thu Mar 07, 2019 7:33 am

Dat heb ik nooit geweten dat daar tandwielen inzitten. :o Daar is weinig onderhoud aan.
Deze uit kunststof lijkt me wel een minder goed idee.
Deze uit staal " dat kan niet beter" dat is onverslijtbaar. Ik denk dat je dat bij weinig motoren gaat terug vinden. Alles moet nu zo goedkoop mogelijk gemaakt.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
elix
Posts: 529
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Thu Mar 07, 2019 7:41 am

Niks mis met de kunststof tandwielen. Het schijnt alleen na lange stilstand te verouderen, wat na hergebruik risico's geeft.
Er zijn remakes zat te koop. Ook uit aluminium. Metalen tandwielen zijn nogal wat rumoeriger.
De tandwielen die je op de latere modellen ziet zijn inwendig van metaal, en de tandkrans van kunststof. zoals op de onderste foto.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
GODFRIED
Posts: 8201
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Thu Mar 07, 2019 8:18 am

elix wrote:
Thu Mar 07, 2019 7:41 am
Niks mis met de kunststof tandwielen. Het schijnt alleen na lange stilstand te verouderen, wat na hergebruik risico's geeft.
Er zijn remakes zat te koop. Ook uit aluminium. Metalen tandwielen zijn nogal wat rumoeriger.
De tandwielen die je op de latere modellen ziet zijn inwendig van metaal, en de tandkrans van kunststof. zoals op de onderste foto.
Inderdaad een combinatie van staal en kunststof.
Weer iets bijgeleerd. Ik denk dat tegenwoordig alles met kettingen of riemen gemaakt wordt. Dat zal wel beter koop zijn om te maken.
Matra Bagheera S - 1977

murena81
Posts: 191
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by murena81 » Thu Mar 07, 2019 12:27 pm

Oh heerlijk, lekker weer met motorblokken aan de gang.

Best leuk om te zien, ik ben op het ogenblik bezig met een Ford V6 2.4 EFI.
Deze moet ipv een Triumph TR3 blok in de Peerless GT komen.
Veel overeen komsten met jou V4 natuurlijk.

Welk revisie bedrijf gaat het voor jou worden als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

User avatar
elix
Posts: 529
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Fri Mar 08, 2019 9:35 am

Waar het blok naar toe gaat is geen geheim.
Dat is naar HMR of wel de Helmondse Motoren Revisie in Helmond.
Die hebben ook m'n Fiat X1/9 blok gereviseerd wat inmiddels al weer 30.000 km loopt als een zonnetje.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
oetker
Posts: 7367
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker » Fri Mar 08, 2019 9:44 am

Ik heb het blok wat ik van Erik had naar de BMR (Betuwse Motor Revisie) gebracht.
Die gaan hem testen op specificaties en toleranties.
Ik weet inmiddels dat die opgeboord is naar 1750 CC
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
pete speed
Posts: 483
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed » Sun Mar 10, 2019 11:16 pm

kunststoftandwielen voor de geluidsreductie zijn in automotoren al vroeg gebruikt.
Onze Renault Primaquatre heeft een Pertinax distributietandwel en dat is origineel uit 1931.
In de laatste Simca / Talbot motoren werden in de distributie kunststof ringen achter het distributietandwiel gebruikt van het karakteristieke gerammel van de distributieketting te elimineren.
The Pete

User avatar
elix
Posts: 529
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Wed Mar 13, 2019 12:09 pm

in Reims nog volop te vinden de pertinax tandwielen voor Renault.

ik ben er voor mezelf helemaal uit welk blok het wordt.
Dat is het closed deck blok. Er worden wel onderdelen gebruik van het Matra blok
zoals de aluminium carterpan, het distributiedeksel zonder het lager voor de koelfan,
en de klepdeksels die nog in zeer goede staat verkeren.

Wel even gemeten of de lengte van de aanzuigbuis van de oliepomp het zelfde is.
Bij het Matra blok met alu carterpan zit de zeef 5 mm hoger dan bij de motor met de stalen carterpan.
De pomp is voor de rest het zelfde. Dus komt de aanzuigbuis van de Matra op de nieuwe oliepomp.

De linkse hoort bij de alu carterpan, en is 5 mm lager.

Image

Nieuwe pomp met ouwe buis.

Image

Distributiedeksel zonder lager voor de fan.

Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
elix
Posts: 529
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Fri Mar 22, 2019 8:26 am

Het schuurwerk ligt even stil. Niet omdat ik er een hekel aan heb, dat is zeker niet het geval.
Maar omdat er hier en daar om andere dingen gevraagd wordt. Zoals de radioconsoles waar verschillende mensen op
zitten te wachten. Verder zie je op Amicale de schreeuwende behoefte aan richtingaanwijzer glaasjes. En aangezien ik me
al lang in de materie van het gieten wil verdiepen heb ik dit ook alvast opgestart. En het moet gezegd,.... met de nodige beginnersfouten.
Het ziet er allemaal zo simpel uit op de instructie-video's op internet, maar dat er behoorlijk leergeld betaald moet worden
is me ondertussen wel duidelijk.
Maar vandaag gaat de motor naar de revisie.
De mix van onderdelen van 2 motoren is compleet en hier en daar al wat onderdelen cosmetisch in orde gemaakt.

mallen maken

Image

auw-auw-auw, van onder naar boven 1e poging, 2e poging en origineel

Image

Dit beginnen we ondertussen vrij aardig in de vingers te krijgen.
Ook hier weer om seriematig te kunnen werken diverse snij,- en lijmmallen maken.


Image

met een schone pyama aan naar het ziekenhuis.De rest van het blok wordt bij het revisiebedrijf zwart gespoten

Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
oetker
Posts: 7367
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker » Fri Mar 22, 2019 8:47 am

Het maken van zeldzame onderdelen zal absoluut vraag naar zijn.
Denk dat er zo links en rechts best nog wel wat van de 530s in de restauratie zijn.
De glaasjes en consoles zien er goed uit.

De meeste Matra's hebben een dieper liggende olie aanzuigbuis.
dat heeft alles te maken met de dwarsligging van de motor.
In een lange bocht moet er ook nog olie boven komen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8201
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Sat Mar 23, 2019 8:16 am

Gij zijt genen normale dat is duidelijk. Van alle markten thuis.
Prachtig wat je allemaal doet. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
pete speed
Posts: 483
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed » Sat Mar 23, 2019 11:03 pm

gômôsamme Henk, ge zijt uw roeping misgelopen, die M530-mannen kunnen in hun handjes knijpen met zo'n ondersteuning en dan ook nog de eigen M530 zover en zo goed krijgen.
Petje af, hoor!
The Pete

Post Reply