We gaan een bakske doen.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

We gaan een bakske doen.

Post by oetker »

De Murena bakken, en vooral de eerdere generaties hebben nog wel is wat problemen.
Het moge bekend zijn dat de versnellingsbakken een intern spulletje hebben van een Citroen CX.
Alleen de Bell housing (bevestiging op de motor) is anders, dus niet zo maar om te hangen.
De interne inhoud van de 1.6 en 2.2 is volgens mij hetzelfde. (Edit 2022: niet waar er zitten dikkere assen in en dif tandwielen andere overbrenging)
Ze hebben immers de zelfde overbrengingsverhouding.
Alleen de differentieel tandwielen zijn anders.
Deze bepalen de eind overbrenging en hebben een andere verhouding.
Zo zijn er modificaties voor de 5e bekend van Talbot, maar over de 2e versnelling kan ik niets gevonden krijgen.

De 2e versnelling heeft bij sommige Murena's namelijk een vervelend probleem.
De synchro's van de 2e versnelling gaan vrij snel kapot.
Dan kun je dus de synchro vervangen, maar dat houd dus niet lang vol.
Dat komt door een verkeerd ontworpen tandwiel van de 2e versnelling.
Deze is een fractie te smal waardoor de synchro niet goed raakt.
De 2e gaat dan tanden poetsen bij schakelen in die versnelling.
Nu is dat bij de CX een bekend probleem en zijn er kitjes voor ontworpen welke in de garantie al geleverd werden aan de dealers.
Er zou dus ook in de Murena documentatie een toegevoegde servicemededeling voor moeten zijn, maar heb na mijn zoekacties nog niets kunnen vinden.
Bij Matra was dit probleem bekend, en ze hebben na de ontdekking gemodificeerde bakken geplaatst en dat is vanaf een bepaald serienummer.
Nu komt echter de Franse slag weer even om de hoek kijken.
De serie en typenummers van de bakken werd door een sticker op de bak te plakken gekenmerkt.
De bakken hebben typenummer 506 of 511 en een serienummer op dat labeltje.
Dat hoort hier te zitten naast de motorsteun.
Image
Het zal duidelijk zijn dat dit plakkertje er na 1 jaar al afwaait zodat practisch alle Murenarijders geen flauw idee meer hebben welke bak en welk serienummer er bij de auto zit.
Nu zou dit nog niet de grootste ramp zijn, je hebt immers een produktiedatum van de auto, en je zou kunnen stellen dat als je auto van een bepaalde produktiedatum de nieuwe uitvoering bak zou moeten hebben.
Bij Matra hadden ze echter een zeer apparte magazijnvoering.
Alle bakken werden op 1 hoop gegooid en als je een bak nodig had dan pakte je die gewoon en dan loop je niet verder dan de dichst bij staande bak.
Dat betekend dat je op een S van 1984 best een oud type bak kunt hebben.
Heel fijn geregeld allemaal weer.
Goed, ik heb dus een bakske uit een turboblok over wat ik gesloopt heb waar van gezegd werd dat die goed zou zijn en ook de 5e upgrade naar andere overbrenging zou hebben.
Image
De linker steekas hebben ze er niet uit kunnen krijgen en wij hebben zeer veel geweld toe moeten passen om deze te demonteren.
Image
De plaat was al gebroken toen ik de bak kreeg, daar dus maar een nieuwe voor zoeken.
Ook zit er veel spel op de bedieningsas dus moet ook even bekeken worden en mis ik lepel die de koppeling bediend.
Image
Image
Ondanks dat er gezegd is dat dit een goed werkende bak is, heb ik toch maar besloten deze bak aan een nadere inspectie te onderwerpen.
Allereerst maar is de moer van de gaffel los zien te krijgen.
Dat is practisch onmogelijk zo vast als die zitten.
Uiteindelijk met een beitel maar los gehakt.
Image
Goed nu het achterkapje er af en dan kom je bij de tandwielen van de 5e versnelling en achteruit.
Image
Om deze te demonteren moet je de bak in een blokkade brengen.
Je zet met de bedienigsgaffel de bak in de 3e versnelling.
Vervolgens haal je het boutje van de gaffel van de 5e op de onderstaande foto er uit en druk je met de ring de bak ook in de 5e.
Image
Image
Edit.
1. Het is wel zaak op te letten als je de synchro verwijderd dat deze niet uit elkaar schiet.
Image
De kogels en veren schieten alle kanten op.
Daar is een speciaal gereedschapje voor, maar trekbandjes en tape doen het ook wel.
Het in elkaar frutslen kan bij sommige types een enorm gepruts zijn .

2. Het is op de eerste foto niet tezien en ik kwam er ook later pas achter, maar onderde motorsteun zitten 3 gaten in de bak met arretreer veren en kogels.
Image
Image
Dus als je de motorsteun er af hebt deze ven met een magneetje eerst uitvissen.
(Edit).
Nu staan 2 versnellingen tegelijk in en is de bak geblokt.
Nu zou je op een simpele manier de 2 moeren los moeten kunnen halen ware het niet dat deze met ondeveer 200Nm zijn vastgezet.
1 moer kreeg ik los, maar tijden het kracht zetten op de andere moer trok de werkbank waar ik de bak op vastgeschroefd had in puin.
Image
Hier is gewoon luchtgereedschap voor nodig en dat heb ik hier niet, dus vd week even bij Peter doen.

Word vervolgd
Last edited by oetker on Wed Jun 29, 2022 10:24 pm, edited 7 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit probleem met de tweede versnelling is bij de bagheera niet anders. Ik heb jaren geleden ook om deze reden de volledige synchro vervangen. Aan deze onderdelen was toen al moeilijk aan te komen. Ja, als je niet kijkt naar €1000 dan is dat allemaal geen probleem. Maar zo zijn we niet, als goede huisvader proberen we het toch allemaal betaalbaar te houden. Persoonlijk heb ik ook meer voldoening als ik het zelf kan maken. Het is zeer gemakkelijk om naar een gespecialiseerde zaak te gaan en dan alles in orde te laten maken.

Ik weet dat ze op veel plaatsen (garages) zelfs dit werk niet meer zelf doen en gewoon een revisie plaatsen. Zelfs 20 jaar geleden toen een vriend van me schakelproblemen had met zijn golf werd hem in de garage gezegd" dit is niet zelf te maken". Je krijgt dat nooit meer elkaar.

Dat het niet altijd gemakkelijk is dat hebben we al meerdere keren ondervonden. Zeker als je het onderdeel dan voor de tweede maal moet uitbouwen is het wel even vloeken.

Herman, je doet er goed aan om deze bak te controleren. Van horen zeggen dat hij goed is kan een goede verkooptruc zijn waar je na inbouw veel ergenis van hebt.

Fijn dat je ons van dat precisiewerkje op de hoogte wil houden. We kunnen er veel van leren en wie weet vroeg of laat staan we er ook voor.

Ik had ook het probleem om de linkse cardanas uit de versnellingsbak te krijgen. Heb deze ook uitgebouwd gekregen na het verwijderen van de versnellingsbak onder auto. Ik heb toen zelfs een fout gemaakt en had de cardanas willen uitkloppen door de versnellingsbak heen. Dus aan de andere kant waar de rechtse verwijdert was. Dit gaat dus niet omdat daar een plaatje zit wat de olie tegenhoud. Dit plaatje heb ik toen losgeklopt. Hierdoor heb ik het hele differentieel gedeelte moeten uitelkaar bouwen. Wat ik toen wel heb vastgesteld is dat er slijtage op een van de asjes zit waar de kleine tandwielen op draaien.

Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De synchro's voor deze bakken is nog eenvoudig aan te komen en kosten iets van €40.- per stuk.
Dat foute tandwiel van de 2e is echter een ander verhaal.
Om er achter te komen of dat in deze bak het geval is moet ik de bak uit elkaar halen.
Ook is het misschien handig om in ieder geval het toplager en keerringen standaard te vervangen.
Dat zijn onderdelen die het eerst opgeven.
De synchro's kan ik meten hoeveel er nog is, en ergens moet ik nog een klok micrometer hebben om spelingen vast te stellen.

Toch is dit een vage klus waar ik een beetje in de mist zit.
Ik heb nu totaal 3 bakken de achterkappen van de 5e er uit gehad, en geen van deze 5e tandwielen zijn hetzelfde.
Ik heb zo het gevoel dat ik nog meer vage dingen tegen ga komen die afwijken van de doc.
Tevens is dit de 1e keer dat ik een bak volledig ga demonteren, en weet ik vrij zeker dat ik essentieel gereedschap mis om dit te doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat we niet het juiste gereedschap hebben en zeker niet alles volgens het boekje zullen doen daar in geen twijfel aan. Ook het meten van de toleranties kunnen we niet door gebrek aan juiste meettoestellen. Maar ik moet zeggen mijn gereviseerde versnellingsbak van de bagheera schakelt naar mijn gevoel perfect.

Is het tandwiel dan niet meetbaar, maar het zal hier niet om mm gaan.
Vreemd dat die tandwielen niet identiek zijn. Is onderling dan waarschijnlijk ook niet verwisselbaar. Dan heb je een reserve bak liggen maar kunt de onderdelen niet gebruiken! Geweldig frustrerend als je een onderdeel nodig hebt. Ik ken dat wel, meestal is het zelfde onderdeel kapot. Dus moet je nog voor nieuw gaan. Als het dan nog te krijgen is!

Gelukkig zijn de onderdelen nog betaalbaar van onze Matra's.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zelfs de luchtsleutel had moeite de moer van de as los te krijgen, maar toch gelukt.
Deze moeren zitten echt gigantisch vast, en dat moet ook wel.
Image
De schakel bedieningshevel gaf ook niet mee, maar na wat heet stoken kwam die ook los.
Image
Gelijk duiken de eerste problemen al op.
De synchro is niet van Peugeot maar een Fiat/Lancia model :-?
Image
Deze had ik in de Murena van JV ook al eens gezien.
Als ik de bak verder uit elkaar ga halen zal nog moeten blijken of deze bak een complete Fiat opbouw heeft.
Een Citroen/Peugeot ring ziet er zo uit.
Image
Dat is duidelijk anders en ook de tandwielen die er omheen zitten zijn gewoon anders.
In ieder geval is deze synchro bijna aan het eind.
Image
Ik meet hier 0.65mm.
De informatie die ik onlangs bij een Citroengarage opdook is 1mm nieuw en 0.5mm einde synchro.
Deze is dus niet ver van het eind dus de 1e opdracht is uitzoeken wat hier gebruikt is.
De bestelnummers gaan al vrij zeker niet kloppen.
In de CX bakken hebben 1-2 dezelfde synchro en 3-4-5 een iets grotere maar ook hetzelfde.
Dat is dus op mijn Murena wel van toepassing, maar op deze bak zeker niet.

Goed, als er dus een Fiat Lancia setup in deze bak zit, dan zou dit setje tandwielen van een Fiat dus moeten passen.
Image
Nou nee dus, voor gene meter.
Deze tandwielen pasten ook al niet in de bak van mijn Murena, ondanks dat het Fiat nummer verwees naar de update nummers van Citroen.

Ik voel de bui al hangen.
Ik ga verstrikt raken in een oerwoud van nummer ellende.
Dan maar de joker ingezet.
Image
Matra-kat defineerde dit als niet Matra.
Deze diagnose is een meer zekere factor als de bestelnummers.
We gaan maar weer eens met onze neus in de diverse docs van Murena, Fiat, Peugeot en Lancia.
Ik moet dit bestelnummer boven water zien te krijgen.
Last edited by oetker on Fri Mar 23, 2012 10:00 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die foto waar je meet met dat voelerplaatje snap ik niet goed, hoe werkt dit. Ik dacht dacht dat die tandjes uiteindelijk in elkaar grijpen en dat deze afslijten. Wordt de ring dan dunner?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tandwielen kunnen ook slijten, maar als de synchro's versleten zijn dan zullen ze door het kraken afgerond raken in de loop der tijd.
Daarom is het waarschijnlijk verstandig er niet mee door te rijden.
Het zal de revisie alleen maar duurder maken.

In principe werkt het ongeveer zo.

Stel dit is het tandwiel van versnelling X
Image

Dit is de synchroring en is ook conisch..
Image
Deze draait op de snelheid van versnelling Y

Als je nu schakelt naar versnelling Y dan trek je deze met de pook op elkaar. (NB: dat is de weerstand die je voelt in de pook).
Het werkt als een koppeling en zal het tandwiel van versnelling Y op juiste snelheid brengen.
Image
Als die koppeling niet goed meer is dan zal het tandwiel niet goed op snelheid komen en hoor je gekraak.
Om nu te weten wanneer de syncro's versleten zijn moet je de afstand van de tandwielen tussen de synchro meten.
Image
Deze cijfers moeten bekend zijn, en zou je in de manual moeten vinden.
Helaas zijn ze dat in de doc van de Murena echter vergeten.
Om dat het een bak van een Citroen/Peugeot betreft kun je natuurlijk gaan zoeken voor deze gegevens op CX.
Bij een CX specialist heb ik de gegevens kunnen achterhalen.
Als deze spleet 1 mm is dan is de synchro nieuw.
Bij 0.5 mm is deze versleten.
Bij mij is deze afstand 0.65mm dus werkt nog wel, maar niet ver meer van sterven.

Ik hoop dat mijn globale uitleg het duidelijk maakt.
Zo'n bak is eigenlijk net een grote video 8)
Last edited by oetker on Fri Mar 23, 2012 10:06 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Herman, bedankt voor de uitleg.
Blijf je werk met interesse volgen.


Je kent waarschijnlijk deze site:
http://www.espace-murena.com/technique.html

onder >Equivalences >Boîte de vitesses staan daar allerlei details over de verschillende versnellingsbakken die voor de Murena zijn gebruikt.
Last edited by JV on Wed May 11, 2011 10:04 am, edited 1 time in total.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bij mijn bagheera bak zitten daar veren tussen om de tandwielen op dezelfde snelheid te krijgen dan grijpen de tandjes in elkaar. Hoe kunnen die tandjes in elkaar grijpen? Toch niet van die tandwielen wat je toont.
Inderdaad daar zit die ring nog tussen. Heeft dat even geduurd eer dat ik dat zag. :oops:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vroeger had je dubbel clutch.
Je trok op ontkoppelde en ging naar vrij.
Als de toeren voldoende gezakt waren en de tandwielen ongeveer dezelfde snelheid hebben dan koppelde je weer en trok hem in het volgende tandwiel.
Dat ging op gevoel of op toerenteller, en je hoorde best af en toe wel een krak als je te snel wilde.
Die synchro koppeling brengt gewoon het tandwiel op de juiste snelheid en dan wipt die zo in de volgende vertanding.
Dat slijt net als een koppelingsplaat en de voering van die ring gaat er uiteindelijk aan.

In principe als je er gevoel voor hebt dan heb je die synchro helemaal niet nodig, echter schakelen duurt een eeuwigheid.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het tandwiel van de 5e is duidelijk anders vergeleken met het tandwiel wat uit de bak van mijn Murena komt.
Rechts het tandwiel van de bak waar ik mee bezig ben.
Image
Image
Jean heeft mij tijdens de meeting info verstrekt van modificaties.
Door deze te bestuderen heb ik kunnen achterhalen dat dit een oudere 506 bak betreft.
Ik kan daardoor deze bak dateren van voor augustus 1981.
Ik heb de tandwielen even bloot gelegd.
De achterplaat kon gewoon blijven zitten.
Image
Image
Image
Image
Image
Een beetje meten met de voelermaat doet mij concluderen dat deze bak gewoon een complete revisie nodig heeft.
De synchro van de 5e is nooit los geleverd van dit Lancia systeem en moet als complete kit vervangen worden.
Daarbij moet ook de achterdeksel van deze bak vervangen worden om dat te laten passen.
Randha beweerde wel dat deze bak de betere eindreductie van de 5 zou hebben, maar dat is dus echt niet het geval.
Standaard bak van 1980, waar nog niets aan verbeterd is en gewoon end of life is.
Het enige waar deze bak goed voor is om als ruilbak te gebruiken.
Revisie is te kostbaar.

Nu even bedenken wat ik mat deze bak ga doen.
Verder demonteren voor wetenschap, terug bouwen, of in de vuilcontainer :oops:
Last edited by oetker on Mon Mar 18, 2013 11:13 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Herman zou het niet kunnen dat iedere bak na die leeftijd deze slijtage vertoond. Waarschijnlijk gaat hij nog goed schakelen. Dit hebben ze ook verteld bij de aankoop van de bak. Natuurlijk weet je niet hoe lang alles goed gaat schakelen, wat een nieuwe uitbouw met zich kan meebrengt.

Dat in deze bakken zo veel verschillende tandwielen gebruikt zijn begrijp ik toch niet goed. De murena's werden toch maar een paar jaar gemaakt.

Als de onderdelen niet passen in je versnellingsbak waar je nu mee rijdt dan is bewaren voor onderdelen bijna uitgesloten, of je moet veel plaats hebben. Waarschijnlijk kan vroeg of laat wel iemand een onderdeel gebruiken van deze bak maar dat was zeker niet de bedoeling bij aankoop.

Als je deze bak voor €300 terug ok hebt zou ik zeggen "doen" maar dat zal wel niet zo zijn.

Ik weet niet meer of ik foto's heb gemaakt van mijn bak een zoeken. Ik weet ook niet wat erin steekt. Is misschien de zelfde!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is me toch wat he met die baken.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja die bak doet het nog wel goed zo op het oog.
De tandwielen zien er allemaal nog scherp uit, en aan deze foto kan ik zien
dat de bak wel de modificatie heeft van de 1e 4 versnellingen.
Image
Er lopen namelijk 3 inkepingen in het tandwiel van de 3e.
Dat dateert de bak ook ergens laat 1981.
Geen serienummer laat je daar naar gissen maar aandit soort dingen kun je wat afwegen, maar je kent de historie van de bak niet, dus misschien ook al is uit elkaar geweest.
Ik kan er lastig aan meten met alles in elkaar.
Ga hem toch maar verder uit elkaar halen voor wetenschap, en dan zie ik wel wat te bewaren.
Deze binnenzijde zit ook in de 1.6 dus komt misschien nog wel van pas.
Last edited by oetker on Thu Mar 21, 2013 10:48 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Godfried.
-------------------
Dat in deze bakken zo veel verschillende tandwielen gebruikt zijn begrijp ik toch niet goed. De murena's werden toch maar een paar jaar gemaakt.
=========================================================================

Deze bakken hebben diverse modificaties en verbeteringen ondergaan in hun levensloop.
Matra was het ondergeschoven kindje waar alles goedkoop moest.
Waar laat je dan de restanten die je voor je eigen bakken niet meer gebruikt als producent?
Precies, bedrijfspolitiek.

De Murena heeft te kort bestaan om al deze zaken aan te kaarten bij de producent.
Er zijn gewoon dingen die niet meer boven water te krijgen zijn, en garantie hoef je niet meer te verwachten :o
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Respect, waar blijven jullie de energie halen om alles uit te spitten; na het werk heb ik vaak nog nauwelijks energie om rechtop in de zetel te zitten...; :oops:
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Vakwerk.

Als ik de foto's zie dan zou ik na het openhalen gauw de boel weer dichtschroeven.

Ik heb nog een bak liggen van het oude blok maar ik laat deze maar dicht.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tot nu toe was het niet zo moeilijk, maar nu komt het echte werk.
Het spul er uit halen zonder dat alles uit elkaar springt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het blijft leuk en leerzaam sleutelwerk, die versnellingbakken.
Van de Suzuki Samurai trok ik ze geheel uit elkaar om andere tandwielen in te bouwen om zo een kortere overbrenging te realiseren.

Dan heb je zo'n 3D- puzzeltje:

Image

:lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nou daar gaan we dan.
Even het boek bestudeerd en uitgevoerd wat er beschreven staat.
Er ziten 3 bedieningsvorken in die vast zitten met een bout.
Begonnen deze 3 bouten los te halen.
Image
Image
Nu kun je deze as omhoog trekken.
Image

Dan het kleine binnenste bedienigsheveltje er tussen uit peuteren en het bronskleurige deel weg halen.
Onderin zie je een pen die aan een veer vast zit en die schiet weg dus even attent op zijn.
Image
Image
Image

Deze beugel heb ik ook maar even weg gehaald.
Is waarschijnlijk niet nodig maar gaf wat meer zicht.
Image
Image

Hierna deze bout losgehaald.
Image

Vervolgens deze as omhoog getrokken.
Image

Daarna kon de middelste as omhoog getrokken worden.
Hier even opletten want onder op de as zit een borgpennetje door de as die er uit kan vallen als je hem scheef houd.
Image
Image

De andere assen van hebben ook van deze dingetjes tussen de asgaten, dus even opletten dat deze juist bleven zitten.
Veren zitten er niet tussen dus ze springen niet weg, maar als je de bak omdraait dan kunnen ze er uit vallen.
Image

De laatste vork verwijderen.
Image

En dan ziet het er zo uit.
Image

Nu kun je met een beetje prutsen de hele santekraam omhoog trekken.
Image
Image
Het rubber in het kleine gat is de oliekeerring en die is nogal hard geworden.
Zou vervangen moeten worden.
Het toplager op de prise as is echter nog perfect in orde, en de tanden op deze as zien er uitstekend uit.
Image

Dit pakket is echter het belangrijkste, het pakket met tandwielen en synchroringen.
Dat gaan we van de week is verder aan een controle onderwerpen.
Image

Wordt vervolgd.

Edit.
Diverse malen nabewerkt voor extra info en fotoaanpassingen.
Last edited by oetker on Fri Mar 23, 2012 10:50 am, edited 5 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Slimme kerels die zo iets hebben uitgevonden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja wie dat heeft uitgevonden moet heel slim zijn geweest.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit is natuurlijk de evuluatie van een eeuwigheid autotechniek waarin steeds meer nieuwe technieken een toepassing vinden.
Als vergelijk hier een foto van een bak van een Ford-T dan zie je dat in de basis eigenlijk niets veranderd is, maar er wel een hoop meuk bij gekomen is.
Attachments
FordT-bal.jpeg
FordT-bal.jpeg (48.03 KiB) Viewed 18165 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Draaiend aan het differencieel tandwiel vanuit de bak voelt dat niet helemaal lekker en heeft ook speling.
Als je het tandwiel goed bekijkt kan je wel stellen dat deze is overleden.
Image
Last edited by oetker on Fri Mar 23, 2012 10:53 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Kun je niet meer slapen of ben je altijd zo een vroege vogel? :D
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Matrakat vond dat ik er uit moest.
Luid knorrend in mijn oor vertelde hij me dat de bak gevuld moest worden.
Ik slaap trouwens meestal maar 4-5 uur.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Moet zeggen heel de week om 4 uur opgstaan om te werken je denk dan zaterdag slaap ik uit maar vergeet het hé :-?
Rond 4 uur gaan de oogjes open :evil:
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, dan kan je wel lekker vroeg met je matra gaan rijden he dan ben je bijna nog alleen op de weg om 4 uur 's morgens.






grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hahahaha om vier uur gaan rijden :D ben ik niet zot zunne of toch een beetje :-?
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is toch fijn om zo vroeg te gaan rijden wat moet je anders doen als je niet kan slapen.Als ik niet kan slapen speel ik met moeder de vrouw maar dat doe jij niet meer he of wel?





grt harry de matra.
Post Reply