Project murena 1.6 1981

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Project murena 1.6 1981

Post by djapo » Thu Jun 10, 2010 3:35 am

Na jaren mezelf vermaakt te hebben met amerikaanse wagens (cadillac, Oldsmobile, Chevrolet, GMC en Ford)en daarvoor met japanners (voornamelijk Datsun en Honda's), is het tijd geworden voor wat anders.
Ten eerste ben ik twee jaar geleden begonnen met inkrimpen van het wagenpark en vervolgens was het doel om een "onderhoudsvrije" auto aan te schaffen, die wel belastingvrijheid, enige luxe en aparte uitstraling geniet. Ik wil best nog sleutelen echter niet meer aan meerdere grote projecten tegelijk.

Uiteindelijk heb ik een mur gekocht, een rijdend exemplaar, welke wel zo handig is. Echter dienen er diverse aanpassingen en verbeteringen te worden gedaan. Maarja daar was de prijs ook naar en de mur is dan ook al wel bijna 30.

Het doel is dan ook de mur rijdend te houden terwijl kan ik sleutelen en opknappen. Voor mij is het belangrijker dat alles gangbaar is dan dat het een perfecte aanzicht heeft.

Een geheel opgedirkte mur is niet mijn stijl, maar enige aanpassingen buiten de originele onderdelen vind ik ook geen probleem.

Lijstje prioriteiten, foto's volgen:

- Kofferruimte bodem herstellen
- Lekkage benzine vulslang oplossen
- Hitteschild uitlaat vervangen
- Koplamp behuizingen afstellen
- Buitenspiegel rechts herstellen of vervangen
- Afstellen van de motor
- Dynamo laad wel maar maakt herrie (14,2V)
- Controle lampjes op dashboard doen het niet
- Oliedrukmeter geeft 8 bar aan!
- Laadstroommeter dashboard geeft niks aan

Wellicht weet iemand wat ik hier aan kan doen, de oliedrukmeter geeft bij stationair draaien al 8bar aan. Echter is dat niet verwonderlijk gezien dat als ik het contact aan zet (zonder de motor te starten) de meter al 3 bar aangeeft!?!
Lekstroom of de sensor die wellicht vervangen dient te worden?

Hartelijk dank alvast voor de interesse in mijn project en alle hulp! :lol:
Attachments
PICT0255 (Large).JPG
Mur
PICT0255 (Large).JPG (97.05 KiB) Viewed 3244 times
Last edited by djapo on Thu Jun 10, 2010 3:37 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Thu Jun 10, 2010 8:24 am

:o Heuuuu, raar....., van Amerikaan naar Europees. :o
ZELDZAAM!
En dan nog wel de erg exclusieve Murena. 8)

Je hebt blijkbaar wel wat relatief eenvoudig sleutelwerk en dat mag geen probleem zijn.
Naar mijn indruk is de Murena een erg eenvoudige wagen die met de juiste ingrepen en aandacht probleemloos kan rijden.
Het probleem is alleen dat deze wagens over de jaren heen verwaarloosd zijn en eigenlijk nog heel sterk de negatieve reputatie meedragen van hun voorgangers.

Maar eens je de wagen onder controle hebt is het best aangenaam en erg comfortabel rijden, deze wagen is echter geen sportwagen maar een GT.
Het is ook best een dag dagelijkse auto in gebruik.
Niet helemaal mijn ding maar daar ben ik pas later achter gekomen.

User avatar
oetker
Posts: 7594
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu Jun 10, 2010 9:04 am

1.6 of 2.2?
Wat de misaanwijzingen van de meters en dashboard betreft kun je het beste beginnen met eerst alle connectors massacontacten en zekeringenpaneel na te lopen op slechte contacten.

Is je vulslang wel lek?
De de plastic tank krimpt en zet uit bij temperatuur verschillen..
Als je de auto vol weg zet met warme motor, dan zal re een plasje benzine onder liggen de volgende morgen door de overloop.
Beter niet geheel vol tanken.

Edit. zie het al 1.6
Mooiste is dat gelijk in de onderregels van je profiel te zetten.
Dan weten we gelijk waar we het over hebben.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo » Thu Jun 10, 2010 11:13 am

Als ik volgetankt heb, ruik ik benzine, echter is de vulslang dan ook vochtig.
De volgende dag ruikt het nog steeds naar benzine rond de auto en is de onderzijde van de vulslang vochtig.

Ik tank totdat de vulmond afslaat, anders wordt het gokken wanneer ik moet stoppen.
Attachments
PICT0247 (Large).JPG
Vulslang lekkage
PICT0247 (Large).JPG (71.17 KiB) Viewed 3248 times
Last edited by djapo on Thu Jun 10, 2010 3:35 pm, edited 1 time in total.

User avatar
JV
Posts: 437
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV » Thu Jun 10, 2010 11:18 am

Tanken totdat de vulmond afslaat is bij mij soms al teveel: ik moet oppassen dat de benzine niet uit de opening gulpt. Ik zorg in elk geval dat ik nog een tiental kilometers moet rijden als ik de auto heb volgetankt.
Repareren van de vulslang naar de tank kan in principe niet zo moeilijk zijn.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983

User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo » Thu Jun 10, 2010 3:26 pm

lekkage in de kofferruimte komt door slechte sluiting, het rubber is nog in goede staat.

De linker sluitpin is 2mm langer dan de rechter, welke resulteert in onjuiste sluiting, waardoor daar lekkage ontstaat.
Kan ik die pin afstellen met het schroefdraad?
Attachments
PICT0244 (Large).JPG
Roest onder de mat
PICT0244 (Large).JPG (100.49 KiB) Viewed 3251 times
PICT0245 (Large).JPG
Sluitpin
PICT0245 (Large).JPG (54.07 KiB) Viewed 3251 times

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Thu Jun 10, 2010 4:26 pm

Als het de bedoeling is om het raam sterker te waten aansluiten op de dichting kan je deze aandraaien.

User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo » Thu Jun 10, 2010 4:30 pm

Dat is inderdaad de gedachte, kan ik gewoon ongestraft een tang op de sluitpin zetten en tov de bout aandraaien?

Heb de onderste sluiting al geheel naar beneden gezet, echter dit is nog niet voldoende.

Heb vandaag de oliedruksensor vervangen, dat werkt weer helemaal perfect!
Ook heb ik de benzinepomp vervangen, gezien de mankement die daar kunnen optreden met mogelijke brand als gevolg.
Ik heb een aantal losse draden gevonden in de motorruimte echter kom ik na enig meetwerk niet tot een sluitende conclusie. Even het werkplaatshandboek erop naslaan om te vinden hoe ik het dashboard los schroef.

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Thu Jun 10, 2010 7:03 pm

De pen, haak draait normaal t.o.v. de schroefdraad.
Bij mijn wagen kan ik ze met wat moeite handmatig draaien.
Kruipolie kan soms wonderen doen voor je geweldadig wordt.

User avatar
oetker
Posts: 7594
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu Jun 10, 2010 7:21 pm

Zet is een foto van die losse draden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Urbain
Posts: 893
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain » Thu Jun 10, 2010 9:04 pm

Djapo,

Als je de sluitpinnen van de achterklep wil bijstellen, eerst de contramoer lossen, dan kun je de sluitstift met de hand in- of uitdraaien. Daarna de contramoer terug vast zetten. Een tang is niet nodig.
Succes ermee....

Mijn Murena lekte op die plaats ook benzine, na een jaar stil gestaan te hebben zonder benzine in de tank. Waarschijnlijk droogt het rubber uit. Ik heb het opgelost door de spanbandjes wat vaster aan te spannen, maar op termijn is het beter van de rubber mof te vervangen, want die wordt door de tijd te hard.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo » Thu Jun 10, 2010 9:29 pm

Ik heb vandaag een nieuwe mof gehaald en nieuwe klemmen.
Echter moet ik nog even wachten met vervangen want de tank zit nog te vol!

Heb net zoals je beschrijft hetgeen losgehaald.
Echter kan ik de pen met schroefdraad niet verder in draaien dan al zo was.
Wellicht kan het tapend verder in de pen gedraaid worden?

User avatar
Urbain
Posts: 893
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain » Thu Jun 10, 2010 9:48 pm

Ik zou de 2 pennen eerst eruit draaien en vergelijken op lengte. Misschien toch nog eens de staat en de positie van de rubber sluiting controleren links en rechts.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Re: Project murena 1.6 1981

Post by lemans » Thu Jun 10, 2010 9:54 pm

hi there..........
wel je kocht blijkbaar een identiek exemplaar als diegene die ik dagelijks rij..... na 2 jaar daily use én een engineswap...begint mijn "things to do " lijstje in te korten... maar verving vandaag toch nog net de fuelpump.. maar wat een lol om elke dag zo"n "laagligger" te rijden;..
zaaaaaaaaaaaaalig , bovendien hoef je na een week in en uit kruipen
ook helemaal niet meer naar de fitness;..

voor foto"s van mijn platinagouden murena zie bij bagheera , lemans
een geschenk van de goden en scroll volledig naar beneden

stef lemans




wagens (cadillac, Oldsmobile, Chevrolet, GMC en Ford)en daarvoor met japanners (voornamelijk Datsun en Honda's), is het tijd geworden voor wat anders.
Ten eerste ben ik twee jaar geleden begonnen met inkrimpen van het wagenpark en vervolgens was het doel om een "onderhoudsvrije" auto aan te schaffen, die wel belastingvrijheid, enige luxe en aparte uitstraling geniet. Ik wil best nog sleutelen echter niet meer aan meerdere grote projecten tegelijk.

Uiteindelijk heb ik een mur gekocht, een rijdend exemplaar, welke wel zo handig is. Echter dienen er diverse aanpassingen en verbeteringen te worden gedaan. Maarja daar was de prijs ook naar en de mur is dan ook al wel bijna 30.

Het doel is dan ook de mur rijdend te houden terwijl kan ik sleutelen en opknappen. Voor mij is het belangrijker dat alles gangbaar is dan dat het een perfecte aanzicht heeft.

Een geheel opgedirkte mur is niet mijn stijl, maar enige aanpassingen buiten de originele onderdelen vind ik ook geen probleem.

Lijstje prioriteiten, foto's volgen:

- Kofferruimte bodem herstellen
- Lekkage benzine vulslang oplossen
- Hitteschild uitlaat vervangen
- Koplamp behuizingen afstellen
- Buitenspiegel rechts herstellen of vervangen
- Afstellen van de motor
- Dynamo laad wel maar maakt herrie (14,2V)
- Controle lampjes op dashboard doen het niet
- Oliedrukmeter geeft 8 bar aan!
- Laadstroommeter dashboard geeft niks aan

Wellicht weet iemand wat ik hier aan kan doen, de oliedrukmeter geeft bij stationair draaien al 8bar aan. Echter is dat niet verwonderlijk gezien dat als ik het contact aan zet (zonder de motor te starten) de meter al 3 bar aangeeft!?!
Lekstroom of de sensor die wellicht vervangen dient te worden?

Hartelijk dank alvast voor de interesse in mijn project en alle hulp! :lol:[/quote]

User avatar
oetker
Posts: 7594
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu Jun 10, 2010 10:53 pm

Quote
--------
na 2 jaar daily use én een engineswap...begint mijn "things to do " lijstje in te korten.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat is gek, die word bij mij alleen maar langer 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Fri Jun 11, 2010 6:53 am

Na een totaal overhalen en nieuwe motor heb ik van niets last meer.
We gaan vertrekken voor een weekendje Duitsland.

Hopelijk blijft dat probleemloze ook nu aanhouden!
Het is sinds de overhaling de eerste lange trip.

:D We zien wel of mijn optimisme aanhoud. :D

User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans » Fri Jun 11, 2010 7:51 am

ik bekijk het filosofisch ;...

een matra is avontuur ....
je weet nooit waar je slaapt die avond ...
en tot waar je geraakt.... bovendien verbruik je minder , want
je staat regelmatig stil..........toen mijn broer me vroeg wat ik
nu toch blijf vinden aan die matra"s......zei ik de "x-factor" ....
waarop ik als repliek kreeg;..das waar ...maar bij een weeral
een panneke moet je toch toegeven dat hij dan wel "niks-factor" ook heeft
.....................hmm ...es over nadenken

s
We gaan vertrekken voor een weekendje Duitsland.

Hopelijk blijft dat probleemloze ook nu aanhouden!
Het is sinds de overhaling de eerste lange trip.

:D We zien wel of mijn optimisme aanhoud. :D[/quote]

User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo » Fri Jun 11, 2010 10:59 am

Iemand nog geinstresseerd in stekkies?
Attachments
PICT0268 (Medium).JPG
Resultaat
PICT0268 (Medium).JPG (46.41 KiB) Viewed 3150 times
PICT0257 (Medium).JPG
Stekkie nodig?
PICT0257 (Medium).JPG (99.57 KiB) Viewed 3150 times
PICT0254 (Medium).JPG
Wat zit daarachter?
PICT0254 (Medium).JPG (49.93 KiB) Viewed 3150 times
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L

User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo » Fri Jun 11, 2010 11:04 am

oetker wrote:Zet is een foto van die losse draden.


Een rode met stekker en een beige/witte zonder stekker.
Tevens op de 2de foto te zien een sensor onder de oliedruksensor, is dat voor de olietemperatuur?
Attachments
PICT0266 (Medium).JPG
Sensor onder drukmeter
PICT0266 (Medium).JPG (56.59 KiB) Viewed 3145 times
PICT0261 (Medium).JPG
Losse draden kabelboom
PICT0261 (Medium).JPG (82.85 KiB) Viewed 3145 times
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L

User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans » Fri Jun 11, 2010 11:39 am

ik haalde mijn plastic transpa delen er ook af ...en stak ze in de vaatwasser.......... nadien bestelde ik bij simon andreas autotechnic
in duitsland ( matra en alpinespares , steek es in google) een setje
met 2 witte rubber strips die passen "in" de binnenste goot van
de transpa delen en het compartiment redelijk...waterdicht maken...


de olietemperatuurmeter deed ik er tussenuit en monteerde alleen
de oliedrukmeter omdat anders het zaakje blijft lekken...

stef lemans

User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo » Fri Jun 11, 2010 4:23 pm

Het dashboard los gehad vandaag, diverse lampjes vervangen en alle meters gestest / gesmeerd. De laadstroommeter is echt defect, maar wellicht nog te repareren, ideeen zijn welkom. Meet waarde is 680 ohm.

Wat de werking is precies is mij nog niet geheel duidelijk, het lijkt dat door de stroom die door het draadje om de metalen kern is gewikkeld een hoger magnetisme veroorzaakt. Waardoor deze "arm" tov de andere arm verbuigt, welke weder resulteerd in het verschuiven van de naald.

Wellicht moet er een nieuwe draad omheen?

De binnenbekleding is kapot en zit het weer in gezien een toemalige lekkage. Het hemeltje is reeds verwijderd, vanavond nieuwe plaat maken, mss morgen even naar de markt voor stof.
Attachments
PICT0269 (Medium).JPG
laadstroommeter
PICT0269 (Medium).JPG (46.67 KiB) Viewed 3133 times
Last edited by djapo on Fri Jun 11, 2010 6:07 pm, edited 1 time in total.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L

User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans » Fri Jun 11, 2010 4:30 pm

oeps.........hier kan ik wel iets van u leren????????
mijn kilometersnelheidsnaald blijft als ik stilsta op 20 kmph staan
en mijn toerenteller op 500 .........enig idee?? hoe en waar kan ik daar aan??

stef

vervangen en alle meters gestest / gesmeerd. De laadstroommeter is echt defect, maar wellicht nog te repareren, ideeen zijn welkom.

De binnenbekleding is kapot en zit het weer in gezien een toemalige lekkage. Het hemeltje is reeds verwijderd, vanavond nieuwe plaat maken, mss morgen even naar de markt voor stof.[/quote]

User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo » Fri Jun 11, 2010 5:12 pm

Bij mij bleef de snelheidsnaald op 5 a 10 km staan in stilstand, achterop alwaar de kabel aan vast zit even gesmeerd, tevens het binnenwerk met veer even gesmeerd, dit werk nu weer prima.

De toerenteller werkt volgens mij met pulsen, ten eerste even de contacten van de 16 polige stekker met contactspray inspuiten. Verder zal er ook een veer zitten welke afgesteld of gesmeerd kan worden.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L

User avatar
oetker
Posts: 7594
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri Jun 11, 2010 9:54 pm

De draden zullen in het grijze verleden wel op de dynamo gezeten hebben.
Zo op het oog zit daar een andere dynamo.
Die draden gaan dan vermoedelijk naar de testconnecter, waar ze enkel voor meetdoeleinden gebruikt werden.

De accu conditiemeter werkt volgens mij thermisch met een bimetaal dus is wat afwijkende van wat we normaal zien in auto's (NB: het is nu eenmaal een Matra).
Het toerenteller signaal komt van de -Bobine.

Het contact bij de oliedruksensor is een schakelaar voor een druklampje.
Dat is bij de Murena nooit in gebruik geweest, dus zit ook geen draad op.
Is vermoedelijk voor een Bagheera geweest, waar het wel gebruikt werd.
De toerenteller hoort niet op 0 te komen, de snelheidsmeter wel.
Hoeft immers niet minder dan RPM 700 aan te geven.
Hou er rekening mee dat er flinke afwijkingen naar beneden op de toerenteller gelezen word.
Image
Kijk ook even hier.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1520
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo » Fri Jun 11, 2010 10:53 pm

Ah dus morgen even met de soldeerbout in de weer, kijken of dat bi metaal is. Wel vaag systeem, weinig betrouwbare aanwijsapparaat.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L

User avatar
oetker
Posts: 7594
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri Jun 11, 2010 11:00 pm

Zoals je waarschijnlijk weet varieert accuspanning ongeveer 2 volt al naar gelang er gebruikers aanstaan, en daardoor word het bimetaal meer of minder verwarmt.
Het wijst niet super betrouwbaar aan.
De omgevingstemperatuur speelt namelijk ook een rol mee.
Toch als je een tijdje de Matra gebruikt hebt leer je aardig leven met deze meter.
Is het nou een Voltmeter Nee, een amp meter dan, Nee, het is iets er tussen in. :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
matrafan
Posts: 1701
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan » Fri Jun 11, 2010 11:06 pm

oetker wrote:Het contact bij de oliedruksensor is een schakelaar voor een druklampje.
Dat is bij de Murena nooit in gebruik geweest, dus zit ook geen draad op.
Is vermoedelijk voor een Bagheera geweest, waar het wel gebruikt werd.
De toerenteller hoort niet op 0 te komen, de snelheidsmeter wel.
Hoeft immers niet minder dan RPM 700 aan te geven.
Hou er rekening mee dat er flinke afwijkingen naar beneden op de toerenteller gelezen word.


Bij m'n bagheera is dit contact ook niet aangesloten? (is wel van 1980) misschien werd die wel gebruikt bij oudere types.

Afwijking van m'n kilometerteller ten opzichte van een GPS bedraagt NUL kilometer, loopt identiek met de juiste snelheid.

Toerenteller en snelheidsmeter staan bij m'n bag geen van beide op nul, zie foto.

Voorfrontje terug op orde brengen staat nog op m'n lijstje.

Image

Uploaded with ImageShack.us

User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo » Fri Jun 11, 2010 11:07 pm

Ach ja, met oude ombetrouwbare rommel kan je altijd wel leren leven, dat heeft ook z'n charmes :lol: belangrijk is iig dat het weer gaat werken op de juiste manier, dank voor je response.

de toerenteller staat al op 500? maar geeft wel gewoon stationair toerental juist aan?
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L

User avatar
oetker
Posts: 7594
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri Jun 11, 2010 11:17 pm

500 is in feite de laagste stand.
Zoals ik al aanhaalde, reken op een flinke miswijzing naar beneden.
Dus niet even doortrekken naar 6500 rpm, dat kan fataal aflopen voor de motor.
Bij de CO meting tijdens de APK mag je misschien even vergelijken.
Andrs eerst snelheid ijken op miswijzing door navigatie.
Dan staat ergens in het instructieboekjedat hoeveel km per 1000 toeren gemaakt word.
Dan kun je het ongeveer globaal uitrekenen wat de miswijzing is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 » Fri Jun 11, 2010 11:33 pm

Stom, nooit op gelet maar bij mij staat het toerental ook op 500 en de kilometerteller niet geheel op nul.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)

Post Reply