torsie stangen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

torsie stangen

Post by zeuneke »

hallo ,ik heb bij het restaureren van mijn murena 2.2 de hele voorophanging losgemaakt.Nu moet ik dus de torsie stangen terug juist krijgen,heeft iemand hier ervaring mee? In het handboek staan 2 basis maten voor de afstelling,maar er staat niet bij of de wagen dan met de wielen los staat of niet.De wagen staat nu op bokken en dus hangen de draagarmen in hun uiterste onderste stand,ik dacht dat ik nu waarschijnlijk niet veel spanning op de torsie stangen moet zetten want die komt er automatsch op als de wagen op de grond wordt gezet.
Kent iemand het trukje?????
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Jaaaa,
Ik zal dan zelf maar eens antwoorden!!!.
Ik had gehoopt op enkele reacties op de vragen die al stelde op dit forum,maar er komt gewoon niks!!!!
Zelfs van de voorbumpers(waar er nog genoeg van waren bij diverse leden)hoor ik gewoon niets!!
Alain op mijn vraag voor een setje dorpels ....geen antwoord.
blijkbaar heeft nog nooit iemend de voorophanging van een murena losgemaakt want ...geen antwoord
Als ik aan de mensen van matra passion een vraag stel krijg ik direct reaktie....Ze hebben zelfs als naar HB pieces gebeld om mij verder te (proberen) te helpen!!!
Ik dacht in een actieve club te zitten .... :oops:
Hopende op beterschap


Frank

ps: al een geluk dat redder in nood "Cor " er nog is! :wink:
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Een beetje geduld oefenen, ik had bij aanvang het zelfde gevoel. Ze komen wel los......, mijn ervaring alleszins! :wink: Mogelijk is Uw vraag iets te specifiek.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Frank,

Altijd leuk om "opbouwende" kritiek te krijgen.
Wat betreft de voorbumper deze is makkelijk en goedkoop te verkrijgen, waarom dan een mal kopen en de kosten voor eigen productie gaan betalen.
De zijshorten van een S zijn origineel niet meer te verkrijgen (niet bij HB, Simon, ..of wie dan ook) namaak kan ik je leveren maar dan zal je wel wat geduld moeten uitoefenen, of je kan bij Matra-Passion misschien sneller en vooral goedkoper geholpen worden??? :lol:
Wat heeft Matra-Passion direct geantwoord? Wat moesten ze vragen aan HB?
De winstmarge?? :wink:
Torsiestang stellen met de wielen van grond de wielen, op grond zetten en dan herhalen tot de juiste spanning en hoogte van de wagen bereikt is.
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Hallo,
Ik probeer zo veel mogelijk info te krijgen ,en kijk dus ook regelmatig op duitse en franse sites en forums.Door jullie link met het matra register van Matra Passion ben ik in contact gekomen met Pascal die de site beheerd.En vermist ik gezien had dat bij Hb er een promotie was van voorbumpers voor 100 euro, heb ik met hb gemaild hoe dat precies zat!!
En je weet waarschijnlijk wel dat een franse mail moeilijk leesbaar is(voor mij dan toch),pascal heeft dat dan vertaald ,naar het engels ,zo dat ik dat begreep,en omdat er sprake was van "ruw en krassen" heeft hij naar hb gebeld om te vragen hoe dat precies zat.Het ben niet echt bekend met het bewerken van polyester en wil dus niet voor verassingen komen te staan.De enige "winstmarge" die ik heb is dat die mensen mij "kennis laten winnen".
Ter info de prijzen van "namaak" dorpels model "s":carjoy 365 / Simon 320 /Politecnic 353 / hb pieces 348

groeten

frank
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Frank,

Voor alle duidelijkheid de winstmarge was niet op u bedoeld maar op de andere vernoemde.
Ik hoop dat u al een beetje verder geholpen bent voor de torsiestangen, want betreft de prijzen voor de dorpels: wat is de prijs incl btw/levering?
Voor de bumpers in promotie bij hb deze zijn licht beschadigd maar zijn goed breukbaar. De dorpels kunnen we bezorgen in namaak maar dan graag bestelling via mail.
Pascal is de webmaster van de site Espace-Matra, een aangename man met veel vrije tijd. Hij heeft niks met Matra-Passion te zien.
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

alain
de prijzen zijn normaal allemaal btw incl maar excl levering(ongeveer 50a60 euro denk ik),Stuur een mailtje naar magazijn@parkmotors.be als je me kan helpen.
Pascal is inderdaad de man achter espace matra,ik heb zo veel info sites dat ik ze door elkaar haspel,hij is ook wel actief op het forum van matra passion.Die bumpers van hb heb je daar al iets van gezien(foto's heb ik gevraagd aan hen maar niets gekregen),zijn die zoals de originele? ik bedoel dus dat ze precies uit 3 delen bestaan?
Ik vind dat als je 410 euro moet betalen voor een voorbumper het eigenlijk wel de moeite is om de originele terug in goede toestand te krijgen,voor 100 euro is het misschien aannemelijker om een andere te plaatsen.Als er nog mensen een willen is het misschien tof om samen te bestellen en de kosten te delen???

Groeten
Frank
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik hoop dat uw kijk op de club nu een positiever beeld geeft.
Voor de bumpers van 100 Euro deze heeft wat lichte beschadigingen maar is perfect bruikbaar, hij is volledig dwz de 3 stukken (waarover u sprak) zijn gemonteerd. Vanavond mail ik u de prijs voor de zijdorpels.
Komt de torsiestang nu in orde.
Stuur je mij de gegevens van je wagen ook even door, plus eventueel een paar foto's.
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Alain,
de wagen staat sinds enkele dagen op zijn 4 wielen,hij staat ook redelijk (18.9 cm achteraan en 18.2 cm vooraan) recht,maar de fijnafstelling kan ik pas doen als alles terug gemonteerd is en hij dus zijn volledige gewicht heeft.
Zijn die stukken waar de mistlampen inzitten ook bij die bumpers bij?

x5552bx611926
23.08.1982 1ste inschrijving
Rouge corail originele kleur,nu in champagne bruin
64000 km


foto's volgen(heb er al bijna 100)

Mijn kijk op de club is nooit veranderd ,maar ik verwachtte gewoon meer (inter)actie van zo'n kleine en blijkbaar(op de meeting)toch hechte groep mensen.Het zal wel aan mijn "drive" liggen waarschijnlijk.

Groeten
Frank
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

De stukken voor de mistlampen en pinkers zitten hier niet bij, ze kosten nog eens 50 euro extra per stuk.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Beste Frank,
Ik heb je vraag op het forum ook gelezen.spijtig dat je zoveel reacties gekregen hebt.Ik heb zelf een bagheera en heb niets van een murena liggen. :cry:
IK had je anders graag geholpen.Zeker niet te vlug opgeven.De club bestaat uit fijne mensen maar wie heeft er nog tijd???????
Groetjes Godfried. :o
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

alain, de prijs voor de dorpels is dat inclusief alle bevestigingen en btw?
Moet ik die bij U komen afhalen?
Ik laat je nog iets weten.

GroetenFrank
alvast bedankt voor de moeite!
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zonder bevestigingsmateriaal. Rest inbegrepen BTW... afhaling of brengen maakt me niks uit.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Om de hoogte van de vooras te regelen verwijst mijn werkplaatshandboek naar pagina KaOa, maar dit ontbreekt in mijn boek. Kan iemand dit posten aub? Mijn Murena staat namelijk te laag.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

geef je email maar door dan scan ik de bladzijdes
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Wanneer ik de hoogte zou verstellen, moeten de wielen dan opnieuw worden uitgelijnd?
User avatar
hendrik
Posts: 4846
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag jurgen, ja als je de hoogte veranderd moet je altijd opnieuw uitlijnen.
Ik heb die van mij wat hoger gelegt en hij stond niet meer goed.



grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

hendrik wrote:Dag jurgen, ja als je de hoogte veranderd moet je altijd opnieuw uitlijnen.
Ik heb die van mij wat hoger gelegt en hij stond niet meer goed.

grt harry de matra.
Als het weer wat warmer wordt, ga ik hem toch iets hoger zetten, hoelang heb je daar ongeveer werk aan?
User avatar
hendrik
Posts: 4846
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Als het goed meezit een 30 minuten maar als de moeren echt vast zitten kan het wel wat langer duren.



grt harry de matra.
Post Reply