M530

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules »

Ik ben nog steeds op zoek naar een betere bediening voor mijn 2 carburatoren op mijn M530.
Nu gebeurd de bediening daar kabels,maar de bediening is heel stroef en de gaskabel breekt regelmatig.
Ik zou het systeem willen vervangen door iets met stangen.
Iemand een idee ?
Alvast bedankt.
Attachments
m carb 2.JPG
m carb 2.JPG (202.59 KiB) Viewed 15050 times
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Jules,
op welke plaats breekt de kabel? En is het altijd op dezelfde plaats? Benny.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules »

Benny

De kabel breekt steeds daar waar hij de gaine komt (zie foto juist boven alternator)
Daar is de kabel ook niet meer recht gelijnd en komt er een krak in de stalen kabel.
Ik heb eens een systeem gezien op een VW kever met twee webers en de verbinding gebeurd met twee stangetjes vanuit het midden.
Ik heb in Gent en Antwerpen (oltimerbeurs)gezocht naar dergelijk systeem maar niet kunnen vinden.

Alvast bedankt voor de intresse.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Jules, bij de bestudering van de meegestuurde foto, denk ik de fout gevonden te hebben. De afstand tussen het vaste punt van de gaine en de hefboom is veel te kort voor die kabel. Ik heb het volgende in gedachten:
Waar de gaine nu vast zit zou je een vaste lat met een langsgleuf moeten monteren. Door die gleuf glijdt een vaste verbinding die verbinden is met de hefboom waar nu de gaskabel vastzit. En aan de andere kant komt de gaskabel vast te zitten op het stuk dat door de gleuf glijdt. Zo blijft de kabel mooi recht tijdens het bedienen van het gaspedaal. Hierbij een schets met wat ik bedoel Succes Benny.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Sorry voor de mislukte afbeelding. Ik probeer een ander type bestand. Hopelijk lukt het nu beter. Benny.
Attachments
gaskabel .jpg
gaskabel .jpg (24.41 KiB) Viewed 15020 times
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules »

Benny

Bedankt voor de tip,ik zal het systeem proberen na te maken en dan hoort u het nog wel.

Maes J.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi Jules, Hopelijk was ik duidelijk genoeg. Anders een andere oplossing zou zijn om de afstand tussen de gaine en de aansluiting op de hefboom te verlengen, maar dan buigt de kabel nog altijd, maar niet meer zoveel.Succes Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik heb ook een 530 en moet toegeven dat de bediening van het gaspedaal stoef is.
Wel moet ik bekennen van breuk geen weet te hebben, ook niet bij de vorige eigenaar die er twee jaar toeren op heeft zitten.
Kan het niet gewoon zijn dat de kabel die je vastgemaakt hebt met een kabelbinder te strak staat en dat door het kantelen van de motor de kabel telkens een knik maakt?
Als er dan al een knik in de kabel zit (en dit lijkt zo voor wat ik van de foto kan opmaken) heb je wel als probleem dat die obstruktie zal blijven geven.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules »

Paul

Het systeem dat toegepast word is een eigen ontwerp !! om via een kabel de twee weber carburatoren gelijktijdig te openen.
Het probleem is ook dat ik na enige tijd de kleine kabels naar elke weber terug moet bijregelen.
Om dit te vermijden dacht ik aan een stysteem met stangetjes.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ja..., het blijkt dat ik de foto niet goed bekeken heb.
Als de kabel altijd op dezelfde plaats breekt moet hij toch een knik maken en heeft hij toch niet voldoende lengte als hij uit de geleider komt?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Jules, hoe gebeurde de sturing van de carburatoren bij de Saab 96? Benny.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Benny

Ik heb reeds op internet gezocht naar foto's van de Saab,maar het is niet duidelijk te zien hoe de carburatoren bedient worden.
Ik heb wel een systeem gevonden (foto) van een VW kever die mits aanpassing zou kunnen dienen.
Het is natuurlijk in Nederland te koop en ik zou het toch eerst graag eens zien alvorens te kopen want het is niet goedkoop.

Groetjes
Attachments
Dsc00017.jpg
Dsc00017.jpg (596.7 KiB) Viewed 14972 times
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Jules, waarom neem je niet eens contact op met een Saab 96 club. Ik denk wel dat ze gaan reageren. Benny.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules »

Benny

Ik heb uw raad opgevolgd en via een e-mail kontakt opgenomen met de Saab 96 club.
Hopelijk krijg ik een antwoord.

Groetjes en bedankt.
User avatar
72sonett
Posts: 11
Joined: Tue Apr 12, 2005 10:22 pm
Location: Groningen, NL
Contact:

Re: M530

Post by 72sonett »

Maes Jules wrote: Ik heb uw raad opgevolgd en via een e-mail kontakt opgenomen met de Saab 96 club. Hopelijk krijg ik een antwoord.
Hier is een plaatje hoe het bij de rally Saab 96 met dit type carb zit, met stangen i.p.v. kabels dus.
Image

(vanaf het gaspedaal komt er geen kabel aan te pas, ook niet in de standaard 95/96, alles met stangen en kogelkoppelingen)

zie ook:
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_2/Ch2Pg2.htm
MH
'72 97 '77 96 '79 96
'91 900i 2.1
'95 900SE
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules »

Bedank Saab 96 club in Nederland voor de toffe reaktie betreffende de weber carburatoren voor V4.
De motor van de M530 zit wel in het midden van de wagen dus ben ik verplicht van de gaskabel te blijven gebruiken,maar het idee van de stangen tussen de carburatoren is wel goed.

Maes J.
User avatar
72sonett
Posts: 11
Joined: Tue Apr 12, 2005 10:22 pm
Location: Groningen, NL
Contact:

Re: M530

Post by 72sonett »

Maes Jules wrote:Bedank Saab 96 club in Nederland voor de toffe reaktie.
Graag gedaan... we moeten die V4 op de weg houden!
Maes Jules wrote:De motor van de M530 zit wel in het midden van de wagen dus ben ik verplicht van de gaskabel te blijven gebruiken...
Ik zou tussen de twee carbs in ieder geval een stang maken, en dan nog een stang naar een draaipunt op het inlaatspruitstuk, en daar de kabel op aansluiten.
MH
'72 97 '77 96 '79 96
'91 900i 2.1
'95 900SE
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules »

Zoek nog een nieuwe gaskabel voor mijn M530,zijn die nog te koop bij Matramania ?

Maes J.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jules,
Ik weet niet hoe de kabel van de m530 eruit ziet.Maar ik vermoed dat deze ongeveer het zelde is als die van een bagheera.Ik ben naar een fietsenhandelaar gegaan en heb daar een nieuwe kabel en gain gekocht.Deze zijn leverbaar in verschillende lengtes.Het kan zijn dat hij de kabel moeten bestellen.Maar voor de prijs moet je het niet laten.Ik heb ongeveer 7euro betaald,ik weet het niet juist meer.De dikkte van de gain en de kabel zijn het zelfde als de orginele.
Groetjes Godfried. :lol:
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules »

Godfried

Bedank voor de tip,maar bij de M530 is de kabel ingelast in een systeem die past op een hefboompje van het gaspedaal.

Groetjes
Maes J.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Jules, ik heb je mail gestuurd ivm de gaskabel
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules »

Ik ben terug begonnen met het maken van een eigen systeem voor de bediening van mijn carburatoren het gebeurd nu wel met stangen tussen de carburatoren.
Bedankt aan alle matramanialeden die gereageerd hebben,vooral het idee van Benny om de Saab 96 club om raad te vragen heeft mij een tiental persoonlijke reacties opgeleverd van deze club. Bedankt club Saab 96 NEDERLAND.

Maes J.[/b][/u]
User avatar
72sonett
Posts: 11
Joined: Tue Apr 12, 2005 10:22 pm
Location: Groningen, NL
Contact:

Re: M530

Post by 72sonett »

Maes Jules wrote:...Bedankt club Saab 96 NEDERLAND.
Dan een vraag aan jullie: wat vooor versnellingsbak zit er in zo een 530? - vwb overbrengingsverhouding e.d, een 4 bak neem ik aan? De vbak in een V4 Saab 96 is van Saab zelf en kan niet veel meer dan de oorspronkelijke 65 pk van die Ford V4 aan. Als een 530 bak sterker is, is er misschien een mogelijkheid om die in een 96 te gebruiken, die bak past tenslotte zo achter op dat Ford V4 blok. En wat voor drukgroep zit er in? diafragma?
MH
'72 97 '77 96 '79 96
'91 900i 2.1
'95 900SE
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules »

72 Sonett

De versnellingbak zou eveneens van Ford afkomstig zijn.Ik zoek nog even op van welk type van wagen het juist was.
Bijgevoegd verhoudingen.
Attachments
versn..pdf
(484.65 KiB) Downloaded 332 times
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules »

72 Sonett

De versnellingsbak is van een Ford 12M - 15 M.
Ik heb de tekeningen naar uw e-mail adres doorgestuurd.

Maes J.
edgard
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2005 12:35 am

Versnellingsbak

Post by edgard »

De versnellingsbak van de Matra 530 lx is dezelfde als die van Ford 15 m.ik weet er nog wel eentje te liggen.
Trouwens Jules veel succes met uw aansluiting van de carburatoren.
Post Reply