Alle bagheera's hadden het, maar wijnigen hebben het nog'
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Alle bagheera's hadden het, maar wijnigen hebben het nog'
Dag Matravrienden,
Wat bedoelt hij nu daar mee zullen jullie denken!
Wel het gaat om het volgende; Ik ben bij Ludo gaan kijken naar zijn pas aangekochte bagheera X. Wat zie ik daar aan de voorkant achter de wielen! Ja, de X van Ludo heeft nog de aluminium blokken op het chassis zitten achter de wielen. Zie foto. Dit is de eerste keer dat ik de blokken kan zien en betasten. Voor iemand die ze ook nog nooit gezien heeft! Gelieve een afspraak te maken bij Ludo.
Ik ben al lang vragende partij om zo een stel blokken te kunnen bemachtigen. Zelfs een tekening met de juiste maten was nergens te vinden! Ik weet dat de meeste bagheera's weg roesten maar deze blokken zijn van aluminium en kunnen niet roesten. Volgens mij zullen er hier en daar wel blokken langs de weg in het gras liggen. Ze zijn er gewoon van ellende afgevallen tijdens het rijden omdat het chassis geen stukje plaatwerk meer over had om ze vast te houden. Ja, de roestduivel heeft onze bagheera's veel schade aangebracht.
Met welk doel heeft Matra deze blokken geplaatst? Dit hebben ze niet voor hun plezier gedaan! Werden deze ook bij andere matra's, Simca's, en Talbots gebruikt?
De Bagheera X die Ludo heeft aangekocht is een goede basis om te restaureren. Het zou zonde zijn als deze wagen tot schroot wordt herlijd. Het interieur is in uitstekende staat. De binnenbekleding is het zelfde als in mijn bagheera. Ik heb al ?750 betaald alleen voor de zetels, deurpanelen, dakbekleding en het dashboard.
Ludo heeft een koopje gedaan. De motor draait nog zeer goed, dit zonder dat er iets aan gedaan is, en dat hij stilstaat van 1994.
Dit kan een zeer mooie bagheera worden!
Groetjes
Wat bedoelt hij nu daar mee zullen jullie denken!
Wel het gaat om het volgende; Ik ben bij Ludo gaan kijken naar zijn pas aangekochte bagheera X. Wat zie ik daar aan de voorkant achter de wielen! Ja, de X van Ludo heeft nog de aluminium blokken op het chassis zitten achter de wielen. Zie foto. Dit is de eerste keer dat ik de blokken kan zien en betasten. Voor iemand die ze ook nog nooit gezien heeft! Gelieve een afspraak te maken bij Ludo.
Ik ben al lang vragende partij om zo een stel blokken te kunnen bemachtigen. Zelfs een tekening met de juiste maten was nergens te vinden! Ik weet dat de meeste bagheera's weg roesten maar deze blokken zijn van aluminium en kunnen niet roesten. Volgens mij zullen er hier en daar wel blokken langs de weg in het gras liggen. Ze zijn er gewoon van ellende afgevallen tijdens het rijden omdat het chassis geen stukje plaatwerk meer over had om ze vast te houden. Ja, de roestduivel heeft onze bagheera's veel schade aangebracht.
Met welk doel heeft Matra deze blokken geplaatst? Dit hebben ze niet voor hun plezier gedaan! Werden deze ook bij andere matra's, Simca's, en Talbots gebruikt?
De Bagheera X die Ludo heeft aangekocht is een goede basis om te restaureren. Het zou zonde zijn als deze wagen tot schroot wordt herlijd. Het interieur is in uitstekende staat. De binnenbekleding is het zelfde als in mijn bagheera. Ik heb al ?750 betaald alleen voor de zetels, deurpanelen, dakbekleding en het dashboard.
Ludo heeft een koopje gedaan. De motor draait nog zeer goed, dit zonder dat er iets aan gedaan is, en dat hij stilstaat van 1994.
Dit kan een zeer mooie bagheera worden!
Groetjes
- Attachments
-
- de motor (Small).JPG (58.95 KiB) Viewed 17538 times
-
- bagheera X (Small).JPG (65.6 KiB) Viewed 17538 times
-
- alluminiumblok (Small).JPG (48.4 KiB) Viewed 17538 times
-
- alluminiumblok op bagheera (Small).JPG (58.3 KiB) Viewed 17538 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 47
- Joined: Fri Nov 08, 2002 1:00 am
- Location: Fleurus
- Contact:
Re: Alle bagheera's hadden het, maar wijnigen hebben het nog
Het bedoel was in geval van een ongeval, die krachten door het hele chassis te verdelenGODFRIED wrote: Met welk doel heeft Matra deze blokken geplaatst? Dit hebben ze niet voor hun plezier gedaan! Werden deze ook bij andere matra's, Simca's, en Talbots gebruikt?
-
- Posts: 125
- Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
- Location: Blankenberge
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Het is me ook opgevallen dat de blokken niet zover verwijderd zitten van de banden.
Weet iemand of Matra daar ooit een schrijven van gemaakt heeft!!!
In mijn werkplaatshandboek kan ik daar niets van terug vinden!
Deze blokken werden in die tijd alleen door Matra gebruikt. Raar!!!!!
Het geeft een angstig gevoel van te weten dat bij een aanrijding de wielen blokkeren!!!!
Weet iemand of Matra daar ooit een schrijven van gemaakt heeft!!!
In mijn werkplaatshandboek kan ik daar niets van terug vinden!
Deze blokken werden in die tijd alleen door Matra gebruikt. Raar!!!!!
Het geeft een angstig gevoel van te weten dat bij een aanrijding de wielen blokkeren!!!!
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 47
- Joined: Fri Nov 08, 2002 1:00 am
- Location: Fleurus
- Contact:
Jij zal daarover niets geschrijven vinden.
Een lid van de Bagheera-caf? http://www.bagheera-cafe.com heeft van tijd tot tijd contacten met iemand die werkt an de conceptie van de Bagheera. Hij heeft hem dat uitgelegd.
Bij een aanrijding zal de wielen toch blokkeren, zelf zonder die blokken, maar dan op het chassis
Een lid van de Bagheera-caf? http://www.bagheera-cafe.com heeft van tijd tot tijd contacten met iemand die werkt an de conceptie van de Bagheera. Hij heeft hem dat uitgelegd.
Bij een aanrijding zal de wielen toch blokkeren, zelf zonder die blokken, maar dan op het chassis
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Volgens mij zijn deze aluminium blokken in de handel niet meer te vinden.
Met veel geluk heeft iemand een stel occasie liggen of anders zullen ze bij gemaakt moeten worden.
Heeft er iemand een idee waar we deze blokken kunnen uit laten maken!! Polyester, plastiek, hout!!!!!!enz. Wie heeft van dit materiaal liggen???
Met veel geluk heeft iemand een stel occasie liggen of anders zullen ze bij gemaakt moeten worden.
Heeft er iemand een idee waar we deze blokken kunnen uit laten maken!! Polyester, plastiek, hout!!!!!!enz. Wie heeft van dit materiaal liggen???
Matra Bagheera S - 1977
- Marcel
- Posts: 153
- Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm
Godfried
Deze blokken zijn gegoten uit aluminium,ze laten gieten zal veel geld kosten.(matijs),of je moet ze zelf kunnen gieten.Zou het niet mogelijk zijn om een mal te maken in bv. zand? Veel gietstukken worden in zand gegoten en nadien bijgeslepen.Aluminium heb ik nog wel wat kilo's liggen,wat zou het smeltpunt van dzez materie zijn?Als je me dat kan vertellen zal je vroeg of laat blokken achter je wielen hebben!!!!
Deze blokken zijn gegoten uit aluminium,ze laten gieten zal veel geld kosten.(matijs),of je moet ze zelf kunnen gieten.Zou het niet mogelijk zijn om een mal te maken in bv. zand? Veel gietstukken worden in zand gegoten en nadien bijgeslepen.Aluminium heb ik nog wel wat kilo's liggen,wat zou het smeltpunt van dzez materie zijn?Als je me dat kan vertellen zal je vroeg of laat blokken achter je wielen hebben!!!!
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Marcel,
gevonden op
http://www.lenntech.com/elementen-perio ... eem/Al.htm
Chemische eigenschappen van Aluminium
Smeltpunt 660,4 ?C
Kookpunt 2467 ?C
gevonden op
http://www.lenntech.com/elementen-perio ... eem/Al.htm
Chemische eigenschappen van Aluminium
Smeltpunt 660,4 ?C
Kookpunt 2467 ?C
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
ja een kleine 700 graden, ik heb nog in de aluminium gieterij van Oelegem gewerkt, in de Matijzenmakerij
volgens mij simpeler om die bloken te frezen, want kleine oplage en geen moeilijke vorm
volgens mij simpeler om die bloken te frezen, want kleine oplage en geen moeilijke vorm
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ja, een gieterij oprichten voor MatraMania zal wel te kostelijk zijn en aluminium smelten zal niet gemakkelijk zijn! Waarom zouden we de blokken van aluminium maken, met een laagje steenslag erop zie je toch niet wat soort materiaal er onder zit. Aluminium op zich is te duur omdat we dan al spreken van een zwaar profiel waar ze uit gemaakt kunnen worden. Er moeten andere mogelijkheden zijn!! Uit kunststof frezen, beukenhout. De blokken uit ijzer laten maken is ook een mogelijkheid, maar dan worden ze misschien te zwaar! Misschien plooien, uit plaat maken en aflassen?? Ik zoek een goed idee,daarom deze oproep. Er zijn meerdere bagheera bezitters die deze blokken wel willen hebben. Het is dan de bedoeling om er genoeg te laten maken en de prijs zo laag mogelijk te houden. Om deze reden denk ik dat aluminium te duur is!
Wat zou de beste oplossing zijn???
Wat zou de beste oplossing zijn???
Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
gisteren op de Westerlund natie geweest, daar lagen genoeg broden aluminium om een paar blokken te gieten
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- Marcel
- Posts: 153
- Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De fabriek van MatraMania begint weer op volle toeren te draaien. Er werd begonnen met aluminium blokken het volgende zijn motorblokken en koppen Marcel, inderdaad het gietzand is heel belangrijk. Dat we je zo gek zouden krijgen om aluminium te gaan smelten had ik wel van je verwacht. Je laat je door niet veel tegenhouden h?. Van die mannen hebben we nodig bij MatraMania.
Gert; Beton geeft het probleem dat je de aluminium er niet meer uitkrijgt, misschien kunnen we betonnen blokken gebruiken, wel gewapend met ijzer! Een betonmolen is geen probleem Nu nog een bagheera vinden met een goede plaat op de juiste plaats!
Ik voel het !! We gaan er geraken
Laat maar komen die idee?n.
Gert; Beton geeft het probleem dat je de aluminium er niet meer uitkrijgt, misschien kunnen we betonnen blokken gebruiken, wel gewapend met ijzer! Een betonmolen is geen probleem Nu nog een bagheera vinden met een goede plaat op de juiste plaats!
Ik voel het !! We gaan er geraken
Laat maar komen die idee?n.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ik denk niet dat ze gelakt waren bij de levering.
Als je goed kijkt op volgende foto van de Courr?ges, zie je dat ze niet gelakt zijn.
De foto komt uit de folder van de Courr?ges, dus zal het hier wel om een nieuwe wagen gaan.
Als je goed kijkt op volgende foto van de Courr?ges, zie je dat ze niet gelakt zijn.
De foto komt uit de folder van de Courr?ges, dus zal het hier wel om een nieuwe wagen gaan.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 4132
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 4132
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 4132
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact: