Voorstellen.

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10044
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Ik heb hier nog geen problemen mee ondervonden maar als je ziet hoe sommige tankweerstanden er uit zien dan kan dat niet anders dan vroeg of laat problemen geven.
Attachments
tankweerstand Bagheera vlotter, meter.JPG
tankweerstand Bagheera vlotter, meter.JPG (1.4 MiB) Viewed 2451 times
Matra Bagheera S - 1977
Matra-C5
Posts: 112
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Vandaag in een half uurtje even de kilometerteller aandrijving gerepareerd. Het oude stukje was weggerot. Geheel even schoongemaakt. Ook gelijk het pasvlak voor de keerring gezuiverd. Gaatje boren, asje er in persen en daarna centergat boren. Even op gevoel onder de pers een vlakke kant maken door hem te pletten. Ook weer een klein klusje klaar. Gelijk in de emmer gegooid voor de passiveerder.
Voor iedereen alvast een goed en gezond 2024 toegewenst.
Attachments
IMG_20231229_192627_(800_x_600_pixel).jpg
IMG_20231229_192627_(800_x_600_pixel).jpg (93.42 KiB) Viewed 2420 times
IMG_20231229_192647_(800_x_600_pixel).jpg
IMG_20231229_192647_(800_x_600_pixel).jpg (99.22 KiB) Viewed 2420 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
User avatar
GODFRIED
Posts: 10044
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Ja dat is een gekend probleem. De kabel breekt soms af aan de as en is er dan niet meer uit te krijgen door al die roest.
Mooi opgelost. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8118
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by oetker »

Ook daar al is geweest.
Kabel breekt daar af.
Kan je bezig houden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2194
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Voorstellen.

Post by matrafan »

Dit is inderdaad een zwak punt bij de Matra's. (reeds meerdere malen mogen herstellen).

Ik heb destijds ook een nieuw buisje gemaakt, alleen het vierkantje aan de binnenzijde van het buisje was niet zo makkelijk?

Ik zie dit zo direct niet bij uw ontwerp maar het zal er toch wel zijn??

Ik dacht mij te herinneren dat ik de bevestiging van de kabel verlengt heb zodat deze korter bij dit buisje komt.

Sindsdien geen problemen meer gehad (hout vasthouden :D :D )
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Matra-C5
Posts: 112
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Wellicht door de foto niet goed zichtbaar. Maar ik heb krap geboord en wat ik schreef de boel onder de pers geplet. 2 vlakke kanten en de kabel kan geen kant uit en is geblokkeerd tegen doordraaien. De kabel steekt er volledig in voor de centrering en de kop plet je over een vlak van 5 mm naar 2 vlakke kanten. Daarmee creeër je de borging tegen slip.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
User avatar
GODFRIED
Posts: 10044
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Twee vlakke kanten moet genoeg zijn om niet mee te draaien. Veel kracht komt hier niet op. :wink:
Ik heb ooit een nieuwe kabel geplaatst en geen problemen meer ondervonden wel voorzien van flink wat vet om de roest weg te houden.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4953
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Voorstellen.

Post by hendrik »

Of gelijk ik hé Godfried niet in de regen rijden. Ik heb er ook goed vet op gesmeerd.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10044
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Sun Dec 31, 2023 9:57 am Of gelijk ik hé Godfried niet in de regen rijden. Ik heb er ook goed vet op gesmeerd.

grt harry de matra.
Als er nergens water aankomt is dat natuurlijk veel beter. Dan moet je wel je auto droog wassen. :)
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4953
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Voorstellen.

Post by hendrik »

Mijn Matra's worden niet vuil ze staan droog en warm.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2194
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Voorstellen.

Post by matrafan »

GODFRIED wrote: Sun Dec 31, 2023 8:51 am Twee vlakke kanten moet genoeg zijn om niet mee te draaien. Veel kracht komt hier niet op. :wink:
Ik heb ooit een nieuwe kabel geplaatst en geen problemen meer ondervonden wel voorzien van flink wat vet om de roest weg te houden.
Komen inderdaad niet veel krachten op als ge "recht" vooruit rijdt.

De meeste wrijving is er als ge door de bocht gaat dan komt er een kromming in de kabel net achter de aansluiting op het wiel.

Deze doet dan de binnenkabel onder druk zetten.

Bij de restauratie had ik de kabel vastgemaakt zodat deze weinig kon bewegen met gevolg een breuk omdat de kromming te kort was.

Achteraf nogmaals gebroken tot ik het uiteinde van de buitenkabel verlengd heb tot tegen de aansluiting op het wiel.


kilometerteller bagheera 1.jpg
kilometerteller bagheera 1.jpg (201.26 KiB) Viewed 2371 times
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 10044
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Mon Jan 01, 2024 9:23 pm
GODFRIED wrote: Sun Dec 31, 2023 8:51 am Twee vlakke kanten moet genoeg zijn om niet mee te draaien. Veel kracht komt hier niet op. :wink:
Ik heb ooit een nieuwe kabel geplaatst en geen problemen meer ondervonden wel voorzien van flink wat vet om de roest weg te houden.
Komen inderdaad niet veel krachten op als ge "recht" vooruit rijdt.

De meeste wrijving is er als ge door de bocht gaat dan komt er een kromming in de kabel net achter de aansluiting op het wiel.

Deze doet dan de binnenkabel onder druk zetten.

Bij de restauratie had ik de kabel vastgemaakt zodat deze weinig kon bewegen met gevolg een breuk omdat de kromming te kort was.

Achteraf nogmaals gebroken tot ik het uiteinde van de buitenkabel verlengd heb tot tegen de aansluiting op het wiel.



kilometerteller bagheera 1.jpg
Jos, hoe moet ik me dat voorstellen?
In de as heb je een nieuw busje gezet, waarschijnlijk ongeveer het zelfde als origineel, of langer? Dan het steunpunt van de buitenkabel, heb je dit korter gebracht tegen het busje waar de kabel inzit.
Attachments
kilometerkabel Bagheera.JPG
kilometerkabel Bagheera.JPG (1.2 MiB) Viewed 2366 times
bevestiging km kabel.JPG
bevestiging km kabel.JPG (863.41 KiB) Viewed 2366 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2194
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Voorstellen.

Post by matrafan »

Dit stuk heb ik verlengt (rode pijl).

Maar begin zo een vermoeden te krijgen dat er niet het originele buisje in zit.

Waarschijnlijk te kort en daarom zit de binnenkabel niet ver genoeg erin.

Heb deze nu verlengt zodat die bijna tegen het wiel komt.


kilometerkabel Bagheera.JPG
kilometerkabel Bagheera.JPG (301.25 KiB) Viewed 2354 times
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 10044
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Jos , bedankt voor de tip. Misschien heeft er ooit iemand iets afgedaan of was de kabel niet origineel, er wordt zoveel nagemaakt dat op eerste zicht 100% past. :o
In ben nog maar alleen kabels tegengekomen die vast geroest zitten aan de as op het wiel en er niet of moeilijk uit te krijgen zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 873
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Voorstellen.

Post by elix »

Mijn complimenten.
Mooi werk! en zoals het hoort. Eerst de techniek helemaal op orde en dan als kers op de taart de glimmende buitenkant.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Matra-C5
Posts: 112
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Dank, het voorbewerken en schoonmaken kost veel tijd. Ben over een week denk ik zover om de eerste batch bij de passiveerder in te leveren. Dat wordt een eerste momentje om even bij stil te staan. Dan wordt er iets als eindresultaat tastbaar en dat motiveert. Erg belangrijk 🙃
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 112
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Elke dag een beetje stralen. De hoop wordt steeds groter. De roest steeds minder zichtbaar.

Wat doen jullie met de rembekrachtiger?

Schoonmaken en een verfje of uit elkaar en stralen en opnieuw passiveren?
Attachments
IMG_20240123_220414_(800_x_600_pixel).jpg
IMG_20240123_220414_(800_x_600_pixel).jpg (167.89 KiB) Viewed 2232 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
User avatar
GODFRIED
Posts: 10044
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Zo te zien aan wat je al gedaan hebt ga je dit niet gewoon maar wat oplappen maar grondig restaureren. :)

Ik heb indertijd de roest verwijdert, met roestomvormer behandelt, zinkspray en lak gebruikt aan de binnenkant was geen roest te vinden.

Is dit een pomp die horizontaal bevestigt op de rembekrachtiger of staat die iets schuin??
De horizontale rempompen zijn nog moeilijk te vinden daarom heb ik de murena rempomp gebruikt met rembekrachtiger deze werden ook op de laatste Bagheera's geplaats. :wink:
Attachments
hoofdrempomp nu op mijn Bagheera, bij de Bagheera rembekrachtiger staat de bevestiging van de pomp horizontaal en niet schuin zoals op deze foto...jpg
hoofdrempomp nu op mijn Bagheera, bij de Bagheera rembekrachtiger staat de bevestiging van de pomp horizontaal en niet schuin zoals op deze foto...jpg (87.56 KiB) Viewed 2219 times
rembekrachtiger Bagheera gerestureerd.JPG
rembekrachtiger Bagheera gerestureerd.JPG (190.82 KiB) Viewed 2220 times
rembekrachtiger Bagheera.JPG
rembekrachtiger Bagheera.JPG (102.77 KiB) Viewed 2220 times
rembekrachtiger Bagheera het zuiver maken [800x600].JPG
rembekrachtiger Bagheera het zuiver maken [800x600].JPG (120.31 KiB) Viewed 2220 times
Roestomvormer Rembekrachtiger Bagheera.JPG
Roestomvormer Rembekrachtiger Bagheera.JPG (1.61 MiB) Viewed 2220 times
Matra Bagheera S - 1977
Matra-C5
Posts: 112
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Ik denk een rechte. Er zit ook een boutje tussen de zuigers.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 112
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Je hebt gelijk, liever ineens maar goed doen. Kost een kwartier meer. De boel gesplitst. Zelf de keerring eruit gehaald die jij had laten zitten op je foto Godfried. Grote ring met een bout de boel onder spanning gezet. Even aan de buitenkant de gasbrander. 2 seconden later, ploep, de keerring er uit. Kan later zo weer teruggezet worden. De boel was goed aan de binnenzijde. Dus ook in de passiveerbak.
Attachments
IMG_20240125_190333_(800_x_600_pixel).jpg
IMG_20240125_190333_(800_x_600_pixel).jpg (144.14 KiB) Viewed 2144 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
User avatar
oetker
Posts: 8118
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by oetker »

Heb hem wel uit elkaar gehaald en een rubber uit de revisiekit geplaatst. (niet meer leverbaar)
Nieuwe filter gemaakt van een kleine verfroller.
Attachments
small2.jpg
small2.jpg (68.48 KiB) Viewed 2126 times
small.jpeg
small.jpeg (66.97 KiB) Viewed 2126 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Vedrive
Posts: 308
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Voorstellen.

Post by Vedrive »

Prachtwerk Richard,
Na het passiveren heb je weer nieuwe onderdelen liggen.

Ik heb het nooit aangedurfd on een rem booster te demonteren.
Komt het membraan er heel uit of gaat die kapot bij het demonteren.
Matra-C5
Posts: 112
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Membraan en alle keerringen kwamen er zonder schade uit na het splitsen. Splitsen ging heel vlot. Dat betekent dat het in elkaar zetten ook niet al te veel problemen mag opleveren.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 112
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Ondanks werk, toch wel wat opgeschoten. Dat stralen en schoonmaken vreet tijd zo tussen de bedrijven door. Had verwacht dat ik iets sneller zou zijn. Maar het is druk op mijn werk dus ipv een uurtje per dag kom ik aan een kwartiertje tijdens de koffiepauze. Ik hoop eind februari dan toch echt alles weg te brengen om te passiveren. Ben wel toe aan het volgende onderwerp. Wordt wat anders dan stralen en schoonmaken.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 112
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Kleine update. De doos komt steeds voller. Inmiddels ruim 95% gehad van wat ik wil laten passiveren. Laatste loodjes van dit restauratieonderdeel. Het is inclusief alle dubbele/driedubbele onderdelen die ik heb. Vandaar het tijdvretende van deze klus. Alles moet tenslotte los en uit elkaar. Volgende keer meer.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 112
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Vandaag alles weggebracht naar de passiveerder. Het was echt veel met alle overtollige onderdelen erbij. Ik zal ongetwijfeld nog wat zijn vergeten. Maar dat is dan voor de bezemronde.
Nu maar heel geduldig wachten. Gaan we verder met de onderdelen gereed te maken voor de poedercoater.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
User avatar
GODFRIED
Posts: 10044
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Dat gaat er uitzien als nieuw.😉
Matra Bagheera S - 1977
Matra-C5
Posts: 112
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Geduldig wachten.
Maar ben vandaag verder gegaan met de achtervering.
De torsiestaven geven een probleempje.

De voorkant heeft netjes verschillende kleurtjes maar die aan de achterzijde niet. Volgens de manual zouden die kleurgecodeerd moeten zijn.

Helaas de verf is weg.

Hoe kan ik achterhalen welke links of rechts hoort?

Kan geen merktekens of iets ontdekken?
Wie heeft een suggestie want in diameter meet ik geen verschil.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
benny
Posts: 3941
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Voorstellen.

Post by benny »

Geen idee. Sorry.
User avatar
oetker
Posts: 8118
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by oetker »

Met een momentsleutel kun je zien welke het sterkst is ofwel de meeste tegendruk geeft.
1 eind in de bankschroef.
De sterkste hoort links
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply