Matra Simca Bagheera S 1976
- Ricardo Pasop
- Posts: 12
- Joined: Mon Jan 27, 2020 12:23 am
- Location: Heerde NL
Matra Simca Bagheera S 1976
Goedendag,
Mijn naam is Ricardo Pasop en mijn woonplaats is Heerde (Gelderland) NL
Ik heb een Matra Simca Bagheera S uit 1976 in bezit samen met mijn vader sinds 08 juni 2018.
De liefhebberij is ontstaan vanuit de familie en eigenlijk overgenomen van mijn vader.
In 2009 Heb ik nog een serie 2 Bagheera S gehad uit 1979 met het kenteken GL-29-XK (deze heeft ook in Het Automobiel tijdschrijft gestaan)
Deze serie 2 ben ik per toeval tegengekomen bij het bedrijf waar ik toen stage liep als automonteur, ik was toen 19 jaar. De Bagheera stond daar al een lange tijd met een kapot gelopen motor.
Deze heb ik toen gekocht en thuis in een klein schuurtje technisch helemaal in orde gemaakt met hulp van mijn vader (hij heeft vroeger een Bagheera en Murena gehad)
Na enkele jaren oldtimer rijden kwam er bericht van de overheid dat oldtimer rijders zwaar de dupe gingen worden ( wat achteraf gezien nog wel meevalt)
Als scholier was het financieel een behoorlijke opgave om de Bagheera betrouwbaar rijdend op de weg te houden en met de nog onduidelijke oldtimer regels die er gingen komen besloot ik de auto te koop te zetten. Echter omdat het voor iedereen die oldtimer reed of één wilde aanschaffen een moeilijke en onduidelijke tijd was kreeg ik de Bagheera moeilijk verkocht. Op marktplaats stond ook een Peugeot 405 Mi16 4WD die ik wel heel interessant vond, zijn vraagprijs was ongeveer hetzelfde als die van mijn Bagheera, ik heb toen de auto bij dat bedrijf kunnen omruilen zonder bijbetalen. Dat bedrijf heeft de Bagheera uiteindelijk naar Duitsland verkocht.
Maar na een paar jaren begon het Matra virus toch weer te kriebelen, ook bij mijn vader. we waren al een tijdje aan het speuren naar een type 1 op internet maar eigenlijk kwam er weinig tevoorschijn wat in rijdende staat was, het meeste wat aangeboden werd had al jaren niet meer gereden.
Toen kwam er op de BVA veiling deze serie 1 voorbij KK-10-PL was volgens de beschrijving al deels gerestaureerd moest alleen nog afgebouwd worden. Wij op een kijkdag geweest alleen stonden de auto's heel dicht op elkaar dus konden niet heel goed alles inspecteren, maar op het eerste gezicht leek alles wel oke met weinig roest. De auto was verder ook redelijk compleet dus wij besloten om te gaan meebieden. Uiteindelijk het hoogste bod en de auto opgehaald. (achteraf gezien veel te duur gekocht, maar een goede serie 1 is zoeken naar een speld in een hooiberg)
Eenmaal de Bagheera thuis te hebben bekeken wij hoeveel werk het was om hem door de APK keuring te krijgen, hoe meer we los trokken des te meer ellende naar voren kwam. Uiteindelijk besloten we om hem dan maar compleet te demonteren en vanaf een kaal chassis te beginnen op te bouwen weer.
Omdat ik een eenmanszaak run heb ik alleen heel weinig tijd over om aan de Bagheera te werken, maar nu toch afgelopen 2 weken vrij gemaakt omdat er alweer een jaar niets aan de auto is gebeurt.
Mijn naam is Ricardo Pasop en mijn woonplaats is Heerde (Gelderland) NL
Ik heb een Matra Simca Bagheera S uit 1976 in bezit samen met mijn vader sinds 08 juni 2018.
De liefhebberij is ontstaan vanuit de familie en eigenlijk overgenomen van mijn vader.
In 2009 Heb ik nog een serie 2 Bagheera S gehad uit 1979 met het kenteken GL-29-XK (deze heeft ook in Het Automobiel tijdschrijft gestaan)
Deze serie 2 ben ik per toeval tegengekomen bij het bedrijf waar ik toen stage liep als automonteur, ik was toen 19 jaar. De Bagheera stond daar al een lange tijd met een kapot gelopen motor.
Deze heb ik toen gekocht en thuis in een klein schuurtje technisch helemaal in orde gemaakt met hulp van mijn vader (hij heeft vroeger een Bagheera en Murena gehad)
Na enkele jaren oldtimer rijden kwam er bericht van de overheid dat oldtimer rijders zwaar de dupe gingen worden ( wat achteraf gezien nog wel meevalt)
Als scholier was het financieel een behoorlijke opgave om de Bagheera betrouwbaar rijdend op de weg te houden en met de nog onduidelijke oldtimer regels die er gingen komen besloot ik de auto te koop te zetten. Echter omdat het voor iedereen die oldtimer reed of één wilde aanschaffen een moeilijke en onduidelijke tijd was kreeg ik de Bagheera moeilijk verkocht. Op marktplaats stond ook een Peugeot 405 Mi16 4WD die ik wel heel interessant vond, zijn vraagprijs was ongeveer hetzelfde als die van mijn Bagheera, ik heb toen de auto bij dat bedrijf kunnen omruilen zonder bijbetalen. Dat bedrijf heeft de Bagheera uiteindelijk naar Duitsland verkocht.
Maar na een paar jaren begon het Matra virus toch weer te kriebelen, ook bij mijn vader. we waren al een tijdje aan het speuren naar een type 1 op internet maar eigenlijk kwam er weinig tevoorschijn wat in rijdende staat was, het meeste wat aangeboden werd had al jaren niet meer gereden.
Toen kwam er op de BVA veiling deze serie 1 voorbij KK-10-PL was volgens de beschrijving al deels gerestaureerd moest alleen nog afgebouwd worden. Wij op een kijkdag geweest alleen stonden de auto's heel dicht op elkaar dus konden niet heel goed alles inspecteren, maar op het eerste gezicht leek alles wel oke met weinig roest. De auto was verder ook redelijk compleet dus wij besloten om te gaan meebieden. Uiteindelijk het hoogste bod en de auto opgehaald. (achteraf gezien veel te duur gekocht, maar een goede serie 1 is zoeken naar een speld in een hooiberg)
Eenmaal de Bagheera thuis te hebben bekeken wij hoeveel werk het was om hem door de APK keuring te krijgen, hoe meer we los trokken des te meer ellende naar voren kwam. Uiteindelijk besloten we om hem dan maar compleet te demonteren en vanaf een kaal chassis te beginnen op te bouwen weer.
Omdat ik een eenmanszaak run heb ik alleen heel weinig tijd over om aan de Bagheera te werken, maar nu toch afgelopen 2 weken vrij gemaakt omdat er alweer een jaar niets aan de auto is gebeurt.
- Attachments
-
- 33412-64-21.jpg (171.07 KiB) Viewed 5402 times
-
- 33412-64-25.jpg (120.27 KiB) Viewed 5402 times
-
- 33412-64-23.jpg (202.25 KiB) Viewed 5402 times
-
- 33412-64-19.jpg (145.42 KiB) Viewed 5402 times
Last edited by Ricardo Pasop on Mon Dec 28, 2020 10:10 pm, edited 1 time in total.
Matra Simca Bagheera S 1976
- Ricardo Pasop
- Posts: 12
- Joined: Mon Jan 27, 2020 12:23 am
- Location: Heerde NL
Re: Matra Simca Bagheera S 1976 (KK-10-PL)
Hier wat demontage foto's van afgelopen jaar:
- Attachments
-
- IMG-20190806-WA0011.jpg (142.09 KiB) Viewed 5398 times
-
- IMG-20190806-WA0008.jpg (94.33 KiB) Viewed 5398 times
-
- IMG-20181008-WA0016.jpg (110.22 KiB) Viewed 5398 times
-
- DSC_1473.jpg (194.78 KiB) Viewed 5398 times
-
- DSC_0919.jpg (155.97 KiB) Viewed 5398 times
-
- DSC_0312.jpg (157.8 KiB) Viewed 5398 times
-
- DSC_0056.jpg (377.84 KiB) Viewed 5398 times
-
- DSC_0054.jpg (450.14 KiB) Viewed 5398 times
-
- DSC_0051.jpg (139.58 KiB) Viewed 5398 times
-
- DSC_0040.jpg (161.14 KiB) Viewed 5398 times
-
- DSC_0039.jpg (177.57 KiB) Viewed 5398 times
-
- DSC_0038.jpg (188.71 KiB) Viewed 5398 times
-
- DSC_0037.jpg (172.65 KiB) Viewed 5398 times
-
- DSC_0036.jpg (161.31 KiB) Viewed 5398 times
-
- DSC_0035.jpg (190.73 KiB) Viewed 5398 times
Matra Simca Bagheera S 1976
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Matra Simca Bagheera S 1976
Dag Ricardo,
Wat een mooi verhaal. Het Matravirus is blijven hangen en heeft jullie opnieuw besmet.
Voor een Bagheera 1 is dit chassis nog in zeer goede staat. De vorige eigenaars hebben er goed voor gezorgd.
Geen tijd en toch aan een Bagheera begonnen. De passie, liefde voor de Bagheera zit dan diep. Een mens moet een hobby hebben. Je kunt ook ganse dagen op café zitten. De Bagheera blijft een exclusieve wagen, je komt ze maar zelden tegen en zeker de Bagheera type 1, deze zijn nog veel zeldzamer.
Post maar regelmatig wat foto's dan kunnen we de werkzaamheden volgen.
Dat je het goed gaat doen is al duidelijk. Je pakt het goed aan en maakt er een betrouwbare Bagheera van.
Er is veel kennis en ervaring op dit forum. Indien er vragen zijn horen we het wel.
Succes.
Wat een mooi verhaal. Het Matravirus is blijven hangen en heeft jullie opnieuw besmet.
Voor een Bagheera 1 is dit chassis nog in zeer goede staat. De vorige eigenaars hebben er goed voor gezorgd.
Geen tijd en toch aan een Bagheera begonnen. De passie, liefde voor de Bagheera zit dan diep. Een mens moet een hobby hebben. Je kunt ook ganse dagen op café zitten. De Bagheera blijft een exclusieve wagen, je komt ze maar zelden tegen en zeker de Bagheera type 1, deze zijn nog veel zeldzamer.
Post maar regelmatig wat foto's dan kunnen we de werkzaamheden volgen.
Dat je het goed gaat doen is al duidelijk. Je pakt het goed aan en maakt er een betrouwbare Bagheera van.
Er is veel kennis en ervaring op dit forum. Indien er vragen zijn horen we het wel.
Succes.
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 4953
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Matra Simca Bagheera S 1976
Dag Ricardo, het is gelijk Godfried zegt voor een Bagheera 1 ziet die er nog heel goed uit daar kan je nog een zeer mooie Bagheera van maken succes er mee.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4134
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Matra Simca Bagheera S 1976
Welkom terug, we volgen graag je verhaal.
Deze type 1 is nog in een redelijke staat en zal hopelijk binnen afzienbare tijd in al zijn herwonnen glorie te zien zijn.
Deze type 1 is nog in een redelijke staat en zal hopelijk binnen afzienbare tijd in al zijn herwonnen glorie te zien zijn.
- matrafan
- Posts: 2194
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Matra Simca Bagheera S 1976
Welkom Ricardo,
Dat is inderdaad nog een chassis in redelijke goede staat.
Nog wel heel wat werk maar als ik uw verhaal zo lees zit het virus redelijk diep bij U en je vader.
Na een tijdje zal dit weer een heel mooi exemplaar worden.
Veel succes verder en aan alles komt een einde.
Dat is inderdaad nog een chassis in redelijke goede staat.
Nog wel heel wat werk maar als ik uw verhaal zo lees zit het virus redelijk diep bij U en je vader.
Na een tijdje zal dit weer een heel mooi exemplaar worden.
Veel succes verder en aan alles komt een einde.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- Ricardo Pasop
- Posts: 12
- Joined: Mon Jan 27, 2020 12:23 am
- Location: Heerde NL
Re: Matra Simca Bagheera S 1976
Goedemiddag,
Vanmiddag is er een restauratie bedrijf bij ons langs geweest om te kijken naar het chassis.
De vraag is nu of er iemand hier is die de juiste stukken heeft voor op de Celette richtbank die hij wil uitlenen of verhuren aan ons?
Met vriendelijke groet,
Ricardo
Vanmiddag is er een restauratie bedrijf bij ons langs geweest om te kijken naar het chassis.
De vraag is nu of er iemand hier is die de juiste stukken heeft voor op de Celette richtbank die hij wil uitlenen of verhuren aan ons?
Met vriendelijke groet,
Ricardo
- Attachments
-
- tekening.jpg (195.44 KiB) Viewed 5311 times
-
- Tekening 2.jpg (186.78 KiB) Viewed 5311 times
Matra Simca Bagheera S 1976
- elix
- Posts: 874
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Matra Simca Bagheera S 1976
Mooi verhaal Ricardo. Met dergelijk instelling wordt dit vanzelf weer een goede bagheera.
Je werkplek ziet er in ieder geval al goed uit.
En zoals de anderen hier al zeggen,...er is weinig mis met dit chassis.
Die paar gaatjes schrikt niemand van hier op dit forum.
Wat de Celette onderdelen betreft, is ook dit waarschijnlijk de bekende naald in de hooiberg.
Als je dergelijke bank als basis beschikbaar hebt ( wat eigenlijk een must is ) om je chassis weer strak op te bouwen,
kun je ook zelf wat referentie punten maken. Dat heb ik bij de restauratie van m'n 530 ook zo gedaan.
Belangrijk is dat je e.e.a. goed op kunt spannen zodat je meetwaardes altijd het zelfde zijn.
veel succes met dit mooie project
Henk
Je werkplek ziet er in ieder geval al goed uit.
En zoals de anderen hier al zeggen,...er is weinig mis met dit chassis.
Die paar gaatjes schrikt niemand van hier op dit forum.
Wat de Celette onderdelen betreft, is ook dit waarschijnlijk de bekende naald in de hooiberg.
Als je dergelijke bank als basis beschikbaar hebt ( wat eigenlijk een must is ) om je chassis weer strak op te bouwen,
kun je ook zelf wat referentie punten maken. Dat heb ik bij de restauratie van m'n 530 ook zo gedaan.
Belangrijk is dat je e.e.a. goed op kunt spannen zodat je meetwaardes altijd het zelfde zijn.
veel succes met dit mooie project
Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- Ricardo Pasop
- Posts: 12
- Joined: Mon Jan 27, 2020 12:23 am
- Location: Heerde NL
Re: Matra Simca Bagheera S 1976
Werk aan het chassis heb ik zelf geen ervaring mee en wil dit professioneel laten uitvoeren zodat alles perfect is en uiteindelijk niet te maken krijg met overmatige slijtages aan bijvoorbeeld de banden of onderstel/wielophanging.
Ik wil proberen als doel om dit jaar 2021 het chassis en polyester klaar te hebben en het liefst al gespoten in kleur.
Ik wil proberen als doel om dit jaar 2021 het chassis en polyester klaar te hebben en het liefst al gespoten in kleur.
Matra Simca Bagheera S 1976
-
- Posts: 1666
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Matra Simca Bagheera S 1976
Diverse onderdelen van de auto zelf kun je al gebruiken als richtmal bij het herstel, en bij enige twijfel gewoon wat tijdelijke verstevigingen in het casco lassen zodat de vorm behouden blijft.
Het casco van m'n Rancho GR was in een aanzienlijk verdere staat van ontbinding als deze Bagheera, maar met behulp van het matenplan en het tijdelijk terug monteren van sommige onderdelen (denk b.v. aan de brug van de as of een portier) heb ik complete langsdragers, dorpels, vloerdelen, A-stijlen, ophangpunten en wielkassen perfect kunnen vervangen of herstellen zonder daarbij gebruik te moeten maken van een richtbank.
Het is meer een kwestie van niet alles tegelijk willen uitslijpen maar per kant of cascodeel gaan werken, en als er dan toch ergens twijfel ontstaat dan kun je het nog even nameten aan de andere kant.
Het casco van m'n Rancho GR was in een aanzienlijk verdere staat van ontbinding als deze Bagheera, maar met behulp van het matenplan en het tijdelijk terug monteren van sommige onderdelen (denk b.v. aan de brug van de as of een portier) heb ik complete langsdragers, dorpels, vloerdelen, A-stijlen, ophangpunten en wielkassen perfect kunnen vervangen of herstellen zonder daarbij gebruik te moeten maken van een richtbank.
Het is meer een kwestie van niet alles tegelijk willen uitslijpen maar per kant of cascodeel gaan werken, en als er dan toch ergens twijfel ontstaat dan kun je het nog even nameten aan de andere kant.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- Ricardo Pasop
- Posts: 12
- Joined: Mon Jan 27, 2020 12:23 am
- Location: Heerde NL
Re: Matra Simca Bagheera S 1976
Goedenavond,
Heeft toevallig iemand van hier nog een stuk plaatwerk van de neus over?
op de foto nr. 90616 P
Groeten Ricardo
Heeft toevallig iemand van hier nog een stuk plaatwerk van de neus over?
op de foto nr. 90616 P
Groeten Ricardo
- Attachments
-
- DSC_0154.jpg (139.72 KiB) Viewed 5189 times
Matra Simca Bagheera S 1976
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Matra Simca Bagheera S 1976
Of je dit nog gaat vinden betwijfel ik. Het is een vrij eenvoudig na te maken onderdeel en het is niet zichtbaar meer na montage van het polyester.
Zo te zien zijn de buitenkanten nog goed en moet alleen het middelste stuk vervangen.
Misschien dat je het nog bij Simon kunt vinden.
Succes,
Ik heb hier niks van liggen buiten het chassis van een sloop bagheera 2.
Zo te zien zijn de buitenkanten nog goed en moet alleen het middelste stuk vervangen.
Misschien dat je het nog bij Simon kunt vinden.
Succes,
Ik heb hier niks van liggen buiten het chassis van een sloop bagheera 2.
- Attachments
-
- bag 2 [800x600 test tekening 2].JPG (181.71 KiB) Viewed 5182 times
Matra Bagheera S - 1977