Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Heb je daar een paar foto's van Godfried.

Is daar veel restauratie aan of is dit aanvaardbaar?

Misschien een volgend projectje voor mij????
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Jos, die matra is nog in zeer goede staat het zou jammer zijn voor die op de sloop te doen.




grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Vandaag een bijzondere dag. De Matra staat weer op eigen beentjes, en beweegt zichzelf weer voort.
Na 5½ jaar intensief klussen is de belle bleu vandaag naar de spuiterij gebracht.
Het vergde nog een beetje kunst en vliegwerk omdat de rubber blokken op het restauratieframe te dun waren.
De lepels van de heftruck pasten niet tussen de bodem en het frame. Maar met hulp van een aardige buurman en Clark onze groene superman is ook dit weer goed afgelopen. Daarna de car op de kar en daar gaat ie dan.
Als alles volgens plan blijft lopen is komt ie volgende week glanzend weer terug

onderstaande link leidt naar circus Janssen

https://flic.kr/p/2iEeVX6


Image

Dit voelt een beetje als een kies trekken. :roll: De Matra hoorde inmiddels gewoon bij het interieur.


Image


Image


't was zo'n 20 kilometer naar de spuiterij. Maar met zo'n uitzicht had het van mij ook 100 km mogen zijn. 8)
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 271
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Vedrive »

Geweldig Henk, wat een mijlpaal, als ik zie hoe strak die auto naar de spuiter gaat.
Hoe jij deze auto restaureerd en op allerlei punten ook nog verbeterd.
Petje af, ik ben nu een aantal weken bezig met mijn m530 en als ik zie wat ik allemaal tegenkom, ik krijg steeds meer bewondering voor je klus.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Wed Mar 11, 2020 10:11 pm Heb je daar een paar foto's van Godfried.

Is daar veel restauratie aan of is dit aanvaardbaar?

Misschien een volgend projectje voor mij????
Jos, het gaat om deze. Heb je nog niet Bagheera genoeg. :wink:
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... =16&t=2608
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Ik heb de foto's nog eens bekeken Godfried.

Is inderdaad nog een juweeltje tegenover hetgeen ik hier al onder handen gehad heb.

En ja als ik dit zo bekijk begint het matra-virus (niet Corona) weer hard te kriebelen.

Gezien de zwarte bagheera zijn eindpunt nadert (enkel nog testritten uit te voeren en de stikkers aanbrengen) komt er tijd vrij voor een ander project.

Eerst nog enkele andere karweitjes die zijn blijven liggen en dan gaan we wel eens verder zien.

Heb je bij dit project ook nog onderdelen als assen/motor en carrosseriedelen?

Ik heb nog wel heel veel onderdelen maar om deze te vervolledigen zijn toch nog bepaalde stukken nodig.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Jij heb het goed te pakken hé Jos.



grt harry de matra..
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

hendrik wrote: Tue Mar 17, 2020 9:54 pm Jij heb het goed te pakken hé Jos.
grt harry de matra..
Harry als mijn vrouw hier niet rond doolde en er een beetje de plak op houd zou hier alles vol matra staan.

Maar der is nog plaats dus nog niet gewanhoopt. :D :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja Jos, dan heb je het goed te pakken hé. Maar wel goed voor de Matra zo blijven ze ook bestaan hé. Ik heb dat ook ik ben ook altijd iets of wat met Matra bezig het zit ook in mijn bloed denk ik.





grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Nog vlug naar huis voordat de regering ook hier een lock-down instelt.
zo is 14 dagen binnen blijven geen straf. :wink:

Image


Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Looking good 8) 8) 8)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Wow.... 8)
Dat wordt vanaf nu dus verder sleutelen met fluwelen handschoenen aan. :lol:
Perfecte timing trouwens, ik vermoed dat ik je invulling voor komend weekeinde al weet.
Veel succes met de verdere opbouw, en geniet er van.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Zeer mooi. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Mooi zo en alweer een Matra herboren .





grt harry de matra.
Murenanimal
Posts: 309
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

Henk,
jij gaat toch blij zijn dat de auto eindelijk klaar is.
Al het werk en tijd die je eraan besteedde.
Nu zo snel mogelijk van dat virus af, dat je mag gaan rijden.

In België kregen we een raag van de oldtimer vereniging BFOV om NIET met onze oudjes op de baan te gaan:

Quote
We beleven momenteel zeer moeilijke tijden als gevolg van de Covid-19-pandemie, een gezondheidscrisis waar ons land, net als elke oldtimerliefhebber, zo goed mogelijk mee omgaat.

Als federatie begrijpen we dat, net nu het mooie weer stilaan zijn optreden doet, de goesting naar het rijden met de oldtimer enorm hoog op het verlanglijstje staat.

We worden bevraagd door liefhebbers of ze al dan niet een privéritje mogen doen met de oldtimer.

Het rijden met de oldtimer wordt niet opgenomen in het Ministerieel Besluit als “iets” dat verboden zou zijn.

Maar de basisaanbeveling van de overheid is om enkel en alleen voor strikt noodzakelijke doeleinden zich te verplaatsen, om zo een halt toe te roepen aan de verspreiding van het virus. Een privé- en/of plezierritje behoort volgens onze federatie niet tot een strikt noodzakelijke verplaatsing.

Laten we ook de publieke opinie niet uit het oog verliezen, want dit zou ons, momenteel nog steeds positief oldtimerimago kunnen schaden. De federatie raadt dan ook aan om de oldtimer voorlopig op stal te houden!
Unquote
Treurig, maar het kan voorlopig niet anders.
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Voordat deze voiture de straat op gaat zijn we wel weer enkele maanden verder.
Dus dat is geen probleem.

De lijfspreuk van Johan Cruijf vroeger was "elk nadeel heb z'n voordeel"
Wat dacht je van een zeeer forse daling van het stikstofprobleem. En we maken even pas op de plaats
om weer eens wat meer naar andere mensen om te zien.

Geduld is een schone zaak. Geef 't tijd. :wink:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Henk,

Dit is echt prachtig. Ik vind de kleur heel geslaagd.
Succes met de verdere opbouw.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Langzaam aan komen de karakteristieke lijnen van de M530 weer terug.
Ondanks dat alles passend gemaakt en gemonteerd is geweest vóór het spuiten, valt het nog niet altijd mee
om alles weer in het gelid te krijgen. De RVS bumperset ziet er gelikt uit,
maar de pasvorm van met name de montagepunten laat hier en daar een beetje te wensen over.
Als voorbeeld de voorbumper, die zit afgemonteerd met 16 bouten.
Voordat die het allemaal met mekaar eens zijn ben je wel even verder.
Maar ook om de afwerkrubber die tussen carrosserie en chroomdelen zit er tussen prutsen vraagt veel van je geduld.
Maar de aanhouder wint.

Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Het lijkt bij de 530 vaak of de portieren te ver naar achter hangen.
Dus dat de sponning aan de slotzijde krapper is dan aan het voorscherm.
Dit wordt veroorzaakt doordat de voorste sponning een donkere, en de achterste een blauwe inkijk heeft
De foto's hier onder tonen de oorzaak van dit fenomeen.

Image

Sponning links lijkt smaller.

Image

even een reepje mat zwarte folie er in.

Image

Dezelfde sponning als foto 1, niets aan de positie van het portier gedaan.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Dat ziet er al zeer mooi uit henk.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Ge zou zeggen wat verschil de zwarte achtergrond doet.

De lijnen lopen wel perfect, dit kan gewoon niet beter.

Top Henk :D :D :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

Zij is erg mooi geworden, dus alles wat om kan vallen ver weg zetten, Henk, en fluwelen handschoenen aan!

Ben zelf zo ook al een paar jaar bezig, maar hoop dat ie over een maand of twee naar de autostoffeerder kan. Ben nu alles na aan het lopen en met de elektriek bezig. De kabelboom zit er pas een half jaar in, maar heb nu toch continue het schema nodig....... wordt een dag ouder, of zal het meneer Covid zijn?
hopelijk niet! Wel lekker rustig nu in mijn werkplaatsje, maar hopelijk niet te lang.
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

dus alles wat om kan vallen ver weg zetten
Wat je zegt Peter. Vanmiddag nog even geluk gehad. Nadat ik de grote overhead-deur opendeed werd met een windvlaag het paneel met de chassistekening van de muur geblazen.Deze landde precies naast de 530 zonder iets te raken.Geluk hoort er nog steeds een beetje bij.

Dat met de draadjes vergaat mij niet veel anders. Ze lijken allemaal ook zo veel op elkaar. :roll:

Het opbouwen gaat zo z'n gangetje. Met het klaarmaken van alle onderdelen is er hier en daar ook nog niet alles afgewerkt, of ik ben het gewoon vergeten om kleine probleempjes op te lossen.
Bijvoorbeeld voor de slothaak ontbraken de 2 moeren die in het kunststof ingelijmd zitten. En ja,.. om in dit stadium nog te gaan kliederen met hars zie ik ook weer niet zitten.
Dus dit maar opgelost met een aluminium plaat van 10 mm dik met schroefdraad er in. Dit is beter dan de originele manier.
Dat we na dergelijke operatie weer een paar uur verder zijn is minder belangrijk. Alleen het resultaat telt.


Image


Image


Image

De achterwand in de kofferbak achter is origineel ook niet bekleed. Alleen een paar schildjes voor de bedrading van de achterlichten.
Het oog wil ook wat, daarom heb ik daar ook maar een paar uurtjes aan gespendeerd. Het paneel wordt straks met de rest van de kofferbak mee gestoffeerd.

Image


Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by hansie »

iedere keer weer verbaasd over hoe jij deze dingen aanpakt ,en iedere keer weer beter als dat het ooit uit de fabriek kwam :D
Murenanimal
Posts: 309
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

Voor wanneer is de opstart van de Nederlandse 530 onderdelen-fabriek voorzien?
Met jou ervaring nu moet dat eenvoudig te realiseren zijn.
Alleen jij weet vermoedelijk hoeveel 530-ers er nog zijn die de moeite waard zijn voor restauratie.
Blijft superknap wat je tot nu toe realiseerde.
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Die fabriek zal nog wel even op zich laten wachten Guido.
De economy raakt door de corona crisis zo langzaam aan in zwaar weer.
Alleen jij weet vermoedelijk hoeveel 530-ers er nog zijn die de moeite waard zijn voor restauratie.
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat er zo hier en daar nog in dozen op zolder staat/ligt.
Misschien toch nog meer als je zou verwachten. Ik kan me voorstellen dat na het demonteren van een 530 de pleisters
op zijn na al het hak-, breek- en slijpwerk, en men gefrustreerd de handdoek in de ring heeft gegooid
om er vervolgens teleurgesteld nooit meer naar om te kijken. :(

Net zoals Benny die al dagen worstelt met een neus van de Baghera die niet wil passen, zo ben ik een kleine dag bezig geweest
om het portier netjes in de slotvanger te laten vallen. Dat resulteerde in uren vijlen, slijpen, monteren, demonteren.
Telkens moest het achterscherm gedeeltelijk los en vastgemaakt worden om bij de montagepunten van de slotvanger te komen.
Uiteindelijk is het gelukt nadat ik er achter gekomen ben dat de plaat met draadgaten binnen in de stijl niet zuiver corresponderen met de slotvanger zelf. Deze zit met 3 bouten vast. Als ik 2 bouten vast draaide paste het slot perfekt. Draaide ik de derde bout vast dan schaafde het weer ergens.
Doordat het verzonken bouten zijn centreren deze zich in de gaten, en verschuift de slotvanger.

Image

ik heb nog verschillende slotvangers en de bijbehorende montageplaten voor de binnenkant liggen. Deze hebben allemaal het zelfde probleem.
Dus het zullen wel weer home-made montageplaten gaan worden.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny »

Ken dat probleem. Als je van een scheve wagen een rechte wel maken kom je veel hindernissen tegen.
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by murena81 »

Is het een optie om het foute gat netjes dicht te lassen en af te werken, en daarna het gat op de juiste plek opnieuw boren?
Daarna weer netjes verzinken.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny »

Misschien als je nog aan beide zijden kan.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De plaat met draadgaten in de deurstijl kan ik er zo uit nemen.
Dat had ik al aangepast tijdens mijn escapades in het weekend.
Kwestie van 1 gat dichtlassen en opnieuw van schroefdraad voorzien.
Dus dat komt wel goed.
Maar eerst gisteravond het rechter portier afgehangen om uit te vinden of zich daar de zelfde problemen voordoen.
Geen enkel probleem. Alles past zoals het hoort en het portier valt netjes in het slot.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Post Reply