M530, even puzzelen, waar zit wat

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Mid januari ben ik begonnen met de restauratie van mijn m530.
Meestal begint een restauratie met het demonteren van de auto. Echter deze auto is 33 jaar geleden door mij volledig gedemonteerd, hier zijn ook geen foto's van. Ik had destijds ongeveer 3 zwart/wit filmrolletjes volgeschoten echter na ontwikkelen bleek er op alle foto's een smalle strook zichtbaar aan de onderkant.
De meeste cameras waren handbediend en ik was vergeten de sluitertijd van mijn Nikon FM goed te zetten.
Als je dan ook nog een paar dozen, vol met losse onderdelen, beugels , ophangingen, veertjes ,boutjes, etc.. hebt geopend, wordt de keuze voor de titel van dit topic u misschien ook duidelijk. Uiteindelijk hoop ik tot een weer rijdende M530 te komen.

Ik ben begonnen met, grof gezegd, alle losse delen die op en rond het chassis geschroefd zijn welke verzinkt of gelakt moeten worden. Een overzicht is te zien in foto's verderop in dit artikel.
Ik heb zelf geen straalcabine, maar ik heb alle de wat dikkere en stijve delen plaatdikte > 2,5 mm laten stralen in een werpstraler die normaal gebruikt wordt voor zware constructies.
Bij de te stralen delen heb ik vooraf alle vlakken die niet gestraald mogen worden (bijvoorbeeld schroefdraden en de lagerhuizen van de achterste wielophanging) afgedekt.
Bij alle andere delen is de roest en lak verwijdert door schuren, staalborstel op machine , oplossen in thinner of wat ook maar werkt.
Daarna zijn de onderdelen verzinkt/gepassiveerd en of afgelakt in 2K-primer en kleurlak.

Voor het stralen
IMG_20200115_121230.jpg
IMG_20200115_121230.jpg (75.67 KiB) Viewed 11331 times
IMG_20200115_113329.jpg
IMG_20200115_113329.jpg (78.09 KiB) Viewed 11331 times
Na het stralen, de delen zijn bij de stralerij dun in een 2k-zinkfosfaat primer gezet
IMG_20200117_134137.jpg
IMG_20200117_134137.jpg (77.18 KiB) Viewed 11331 times

Daarna alles in de witte 2k-epoxiprimer en 2k-zwart aflakken.
Op de onderste foto de zelfbouw spuitcabine, de fan die u ziet wordt door eeen gat in het plastic door het open raam gestoken, aan de binnenzijde voor de fan doe ik een filterdoek zoals dit in sommige keukenafzuigkappen zit.
IMG_20200221_144850.jpg
IMG_20200221_144850.jpg (78.04 KiB) Viewed 11331 times
IMG_20200221_154839.jpg
IMG_20200221_154839.jpg (78.4 KiB) Viewed 11331 times
IMG-20200121-WA0005.jpg
IMG-20200121-WA0005.jpg (110.27 KiB) Viewed 11331 times


Veel kleine delen zijn verzinkt, omdat deze in een trommel gaan,maakt het qua kosten maakt niet zoveel uit of je veel of weinig delen hebt, tot een bepaalde hoeveelheid natuurlijk, daarom heb ik ook alle geroeste en minder belangrijke bouten er bijgekiepert (letterlijk!)
Een kleine "artist impression" voor het verzinken, dit is een zeer klein deel van bijna een emmer vol roest.
IMG_20200205_133402.jpg
IMG_20200205_133402.jpg (100.27 KiB) Viewed 11330 times
En ziehier het resultaat, wat pakt dat toch lekker vast.
IMG_20200215_111948.jpg
IMG_20200215_111948.jpg (108.91 KiB) Viewed 11330 times
IMG_20200215_112109.jpg
IMG_20200215_112109.jpg (72.98 KiB) Viewed 11330 times
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dat ziet er alvast veelbelovend uit. Hou ons zeker op de hoogte.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Afgelopen weken druk geweest met schuren, borstelen en schoonmaken van M530 onderdelen.
Radiator is voorzien van een nieuw koelblok, links het oude koelblok.
Radiateur_nieuw_blok.jpg
Radiateur_nieuw_blok.jpg (231.19 KiB) Viewed 11216 times
Inmiddels zijn er veel delen verzinkt en gepassiveerd.
Naast het conserveren gebruik ik verzinken ook om delen te ontroesten. Ik heb zelf geen mogelijkheid om te stralen, tijdens het het zinkproces gaan de delen door een beits/zuurbad waar de delen worden ontroest. Let op, wel moet vooraf alle verf en lak zijn verwijdert.
Ook alle koelwaterleidingen zijn van binnen mooi schoon geworden, binnenkant is niet verzinkt (niet bij electrolitisch verzinken) maar alle roest is weggebeitst.
Voor_aflakken_verzinken.jpg
Voor_aflakken_verzinken.jpg (281.5 KiB) Viewed 11216 times
Verzinkt_gepassiveerd.jpg
Verzinkt_gepassiveerd.jpg (86.08 KiB) Viewed 11216 times
Voor- en achteras ophanging is deels opgebouwd om te zien of alle onderdelen aanwezig zijn (na 33 jaar) en wat er nog moet komen.
Voor_Achterwielophanging.jpg
Voor_Achterwielophanging.jpg (146.58 KiB) Viewed 11215 times
In de achterwielophanging zijn nieuwe lagers gemonteerd en met shims uitgemeten. Een overmaatse dop wil wel es handig zijn voor het intikken van de lagers.
Lagerachteras.jpg
Lagerachteras.jpg (144.84 KiB) Viewed 11216 times
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by elix »

Knap werk Bonne, Ook dit wordt een hele beste 530
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by benny »

Welke 2k-epoxyprimer heb je gebruikt? Uit spuitbus?
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

@benny
Geen spuitbus gezien de grote hoeveelheid te spuiten delen.
In dit geval voor chassis delen 2k epoxy primer en zwarte slagvaste aflak van Epifanes. Typisch " scheepvaart " en goed tegen corrosie. Reden is praktisch, ik heb net mijn boeieraak platbodem zeilschip van ca.70? jaar oud gerestaureerd en dit had ik nog op voorraad.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by benny »

Gespoten of met de rol en kwast?
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Gespoten
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by benny »

Kan je dat mooi glad spuiten?
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Ik denk het wel kijk maar op hun site voor info en toepassing, maar alles staat en valt met de gladheid voorbereiding van de ondergrond en de vakmanschap van de spuiter.
Ik ben zeker geen vakbekwame spuiter
De body van de Matra laat ik t.z.t. bij een professional doen die heeft zijn eigen lak. Ik spuit zelf alleen de chassis delen, een zakkertje meer of minder is dan niet zo erg 🙂.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Alweer een tijdje -off line- maar klussen aan de gaat M530 gewoon door.
Reden voor dit -off line gaan- is dat de auto opgebouwd wordt in onze 'vakantiewoning' in het noorden van het land, ik heb daar beperkt internet met telefoon waar om redenen van quarantaine achtige aard het abonnementje leegloopt op video bellen met de kleinkinderen, prioriteiten stellen nietwaar.

De deuren zijn gedemonteerd en het polyester deels uitelkaar gepeld. Bij 1 deur krijg ik het polyester op de deelvlakken niet uitelkaar (echt niet) Voor het afgesloten deel waar nog ijzerwerk inzit met de scharnier bevestigingspunten is dit een probleem. Durf ook niet echt open te snijden daar ik bang ben dat ik vervorming krijg waardoor de deur straks niet meer past.
Ijzerwerk dient wat herstel maar is niet overkomelijk, na wat laswerk en verzinken is dat wel weer OK.
Deur demonteren.jpg
Deur demonteren.jpg (183.81 KiB) Viewed 10802 times
Deur gedemonteerd.jpg
Deur gedemonteerd.jpg (169.62 KiB) Viewed 10802 times
deur ijzerwerk.jpg
deur ijzerwerk.jpg (167.07 KiB) Viewed 10802 times

De stoelen hebben er ook aan moeten geloven. De staat van de bekleding is te zien op de foto's, Daar valt best wel wat eer te behalen. Het schuimwerk is gelukkig nog goed sterk en taai, valt nergens uitelkaar, heb dit wel eens anders gezien.
Van 1 stoel was de polyester rugleuning uitgescheurd en gebroken. Na demontage bleken de draadbussen in het metalen frame afgebroken of zat er gedeeltelijk nog een afgebroken bout in,er was vroeger schijnbaar al wat gepruts om dit te herstellen maar dat was niet echt gelukt. Het uitgescheurde polyester deel is inmiddels inwendig gelamineerd en wordt later afgewerkt als ik met de body delen verderga Op het metalen frame zijn een paar nieuwe draadbussen gelast.(koppelmoeren m6 , te vinden bij elke hobbyzaak). Het ijzerwerk wordt later deels opnieuw verzinkt.
Mijn echtgenote gaat zich buigen over de bekleding van de stoelen, de nieuwe skai stoffering is inmiddels binnen, ziet er erg goed uit, de tekening in het materiaal is zover we kunnen zien identiek aan de originele.
Stoel gedemonteerd.jpg
Stoel gedemonteerd.jpg (179.14 KiB) Viewed 10802 times
Rugleuning gerepareerd.jpg
Rugleuning gerepareerd.jpg (508.49 KiB) Viewed 10802 times
Nieuwe bekleding.jpg
Nieuwe bekleding.jpg (48.08 KiB) Viewed 10802 times
Last edited by Vedrive on Sun Jul 05, 2020 10:45 pm, edited 2 times in total.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by elix »

Allemaal dingen die me bekend voorkomen. :wink:

de exact juiste bekleding voor de portierpanelen vindt je op onderstaande link

https://tissens.com/fr/tissus-voitures- ... matra.html
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Ah, dank je we Henk, die had ik nog niet gevonden. Heb al aardig vierkante ogen gekregen van al dat speurwerk op het wereld wijde web, is dat een typisch M530 kwaaltje?

Net het chassis uitgegraven na 33 jaar vanonder het blauwe zeiltje, wat er is ziet er niet slecht uit. Echt zin in om aan te pakken.Destijds al vrij rigoureus alles verwijdert wat ik wilde vervangen. Dat oude spul had ik al om gezocht maar is helaas verdwenen om als voorbeeld te gebruiken.
Ik heb er destijds snel wat vloerdelen en delen van dorpels in gelast om te voorkomen dat chassis tijdens de verhuizing (en) zou vervormen. Deze worden weer verwijderd.
Eerst maar es alle oude body coating eraf bikken en zien wat we tegenkomen.
IMG_20200514_132020_compress42.jpg
IMG_20200514_132020_compress42.jpg (530.54 KiB) Viewed 10774 times
IMG_20200514_151923_compress62.jpg
IMG_20200514_151923_compress62.jpg (870.37 KiB) Viewed 10774 times
IMG_20200514_132050_compress53.jpg
IMG_20200514_132050_compress53.jpg (472.15 KiB) Viewed 10774 times
IMG_20200514_152318_compress17.jpg
IMG_20200514_152318_compress17.jpg (683.93 KiB) Viewed 10774 times
Attachments
IMG_20200514_151923_compress62.jpg
IMG_20200514_151923_compress62.jpg (870.37 KiB) Viewed 10774 times
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Oh ja, ik wil jullie een uitspraak van mijn zoon niet onthouden die mee hielp het chassis wat hij nog nooit gezien had:
"Matra was zijn tijd ver vooruit, ik zie overal koffiebeker houders"
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Vedrive wrote: Thu May 14, 2020 4:23 pm Oh ja, ik wil jullie een uitspraak van mijn zoon niet onthouden die mee hielp met het chassis met al die gaten in de middenbalk.
"Matra was zijn tijd ver vooruit, ik zie overal koffiebeker houders"
Last edited by Vedrive on Mon May 18, 2020 9:54 am, edited 1 time in total.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Als tussendoortje heb ik de interieur fan van de matra aan de 12 v gehangen.
Aan de geluiden te horen ging er iets niet goed.
Na demontage bleek een magneet in het anker huis los te liggen.
Blijft altijd weer leuk dat je destijds bijna alles tot op het laatste schroefje uit elkaar kon halen en, soms met veel kunst en vliegwerk, weer aan de praat kan krijgen.
Toch iets anders dan zoals tegenwoordig een diagnose stekker ergens insteken, een globale foutcode uitlezen wat het zou kunnen zijn en net zolang complete units vervangen tot de storing weg is. Alles zit dichtgesealed, geperst, volgegoten, of wat dan ook je krijgt niks meer uit elkaar.
Nou snap ik ook wel dat het voor de klant niet interessant is dat een monteur een uur bezig is a 80€/uur
om bijvoorbeeld een lek membraan te verwisselen van een brandstofpomp die compleet nieuw 50 € kost maar toch. Ik ben niet zo voor alles maar weggooien.
Het electromotortje gerepareerd, alles opgeschuurd, borstels waren nog goed, lagertjes opnieuw in het vet en het draaide weer als een tierelier.
Één probleem, de fan zelf was behoorlijk verroest.
Ik merk steeds meer dat een straalkast geen overbodige luxe is, ben al regelmatig aan het zoeken op internet maar nog niks 2e hands gezien wat ik interessant vindt. Zal dus wel een goedkope nieuwe worden als basis waar hier of daar zelf wat aan verbeterd wordt.
Om alvast wat te oefenen zelf straalkast ontworpen met "dag verlichting"
Men neme :
Een doorzichtige plastic bak ( in mijn geval wasmand van mijn echtgenote, niet vertellen aub) en snijdt hierin 2 gaten.
Daaronder een houten plaat met gat waar het straalmiddel in kan vallen.
Daaronder een opvang emmer
Wat droog gezeefd metselzand (zeef uit de keuken natuurlijk,ik hoop dat mijn echtgenote dit nooit leest.)
Professioneel straalpistool "Van den Al..." bij de buren geleend en stralen maar.
Resultaat zie foto's.
Straalkast.jpg
Straalkast.jpg (175.11 KiB) Viewed 10730 times
Interieur fan gedemonteerd.jpg
Interieur fan gedemonteerd.jpg (230.62 KiB) Viewed 10730 times
Fan gestraald.jpg
Fan gestraald.jpg (94.27 KiB) Viewed 10730 times
Nieuw in de lak.jpg
Nieuw in de lak.jpg (90.43 KiB) Viewed 10730 times
Fan weer als nieuw.jpg
Fan weer als nieuw.jpg (114.46 KiB) Viewed 10730 times
Last edited by Vedrive on Mon May 18, 2020 9:57 am, edited 1 time in total.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Ps.
Ik heb zo nu en dan wat probleempjes met de replys die ik maak, zal aan mij liggen soms is de post al uit voordat deze klaar is, of dubbele foto's.
Werken op een klein telefoontje helpt ook niet echt natuurlijk maar is even niet anders. Vind het zo slordig,
weet iemand of in mijn eigen tekst kan herstellen en hoe ?
Last edited by Vedrive on Mon May 18, 2020 10:01 am, edited 2 times in total.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Vandaag Matra chassis en body delen vervoerd van zuid naar noord Nederland.
Ging niet zonder hulp van de ANWB.
Klapband met de buscamper (echt volledig ontploft) op een plek waar 2 vierbaanswegen samenkomen zonder invoegstrook.
IMG_20200517_143017_compress29.jpg
IMG_20200517_143017_compress29.jpg (254.72 KiB) Viewed 10676 times
Gelukkig alles goed gegaan.
Chassis staat nu gebroederlijk naast de GT in de werkplaats. Morgen de boot in het water en dan hebben we alle ruimte om aan de Matra te werken.
IMG_20200517_153500_compress26.jpg
IMG_20200517_153500_compress26.jpg (167.66 KiB) Viewed 10676 times
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by oetker »

Ik had deze post niet opgemerkt maar zie hier toch een hele mooie 530 uitkomen.
Het chassis ziet er al wonderbaarlijk goed uit vind ik.
Ik heb bij Henk veel rottere chassis gezien.
Misschien door een lange droge opslag.
Dat doet veel.
We gaan je volgen in je 530 avontuur.
Je hebt er mooi de ruimte voor.
Ik zou bij slijpen daar even oppassen, verbrand staalstof op mooi gespoten oppervlakken van je andere projecten dient vermeden te worden, maar dat zul je vast wel weten.

Ik ben geen voorstander van de aanjager restauratie .
Vaak lopen de asbusjes zwaar door corrosie.
Smeren is een tijdelijke oplossing maar als het motortje niet meer te vinden is wel een oplossing.
laat ons maar genieten.

Als je een post wil veranderen druk dan op het potlood bij die post, dan kan je alles editeren.
Je moet dan wel ingelogd zijn.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Dank je wel Herman voor de tip, ik heb al wat tekst aangepast, dubbele foto's krijg ik niet weg, gekke is dat deze maar 1 keer als attachment in de tekst staan, als dit vaker gebeurt neem ik wel contact op met Alain.
Voor wat betreft fan levensduur, heb ik inderdaad niet zo bij stilgestaan, soms doe je dingen uit automatisme, feedback vind ik erg prettig , stemt tot nadenken en leer ik het meeste van.
Het chassis ziet er idd. mede door de lange droge opslag goed uit. (vond dit weekend een kenteken deel 3 achter de voorruit uit 1985! ) Betekend dat het chassis een jaar of 14 op de weg is geweest, toen ik het vond stond het al een hele tijd vol water. Ik heb het chassis destijds gestript wat rot was en laten stralen en dit hebben ze daarna in de chassis lak gezet, niks primer. Ik was daar niet bij en is erg slecht uitgevoerd dus doen we maar es dunnetjes over. Dit laklaagje verdoezeld veel, heb al het nodige gezien wat hersteld moet worden, maar daar heb ik als m530 eigenaar ook recht op 😅
Last edited by Vedrive on Wed Jun 03, 2020 11:15 pm, edited 2 times in total.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by oetker »

Dat is een bug in het programma met die foto's.
je kunt eerst proberen alle attachments te verwijderen.
post afsluiten, browser afsluiten.
Indien je browser de mogelijkheid biedt de cache/geschiedenis te legen dat doen.
dan is te hopen dat de server het ook gesnapt heeft en kun je proberen de post opnieuw te maken.
Ik weet dat het soms wel is lastig kan zijn maar tegenwoordig probeer ik de post te maken met veelvuldig gebruik van de preview button.
als het dan allemaal klopt post ik pas.
groet Herman

PS
e kunt natuurlijk ook linken vanuit een foto opslag.
Google maakt het echter moeilijk door enorme URL links te maken.
Als de begrenzing van posting dan bvba 500 karakters is dan is de post met 5 foto's al vol en kun je geen verhaal maken.
Nou zijn er ook sites die de URL kunnen verkorten m aar die werken niet stabiel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by ALAIN VAN AKEN »

Heb een dubbele eruit gehaald.
Koffiebeker houder , een bakje troost komt al eens van pas tijdens de restauratie.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Klopt Alain een bakkie troost is altijd goed en ach, als het s'avonds es een keer wat later wordt vatten we ook nog wel es een dubbel, t'is voor de lol nietwaar.

Ik mis wel eens de gezellige aanloop die er nu niet is in deze corona tijd maar dat halen we later maar weer in.
Druk in de weer met plamuurmes en verfkrabber om de oude bodyschutz en antidreun mat van het chassis te verwijderen.
Als tegenhanger vanmiddag maar es een schoon klusje gedaan. Het stuurhuis had ik een tijdje geleden al onderhanden genomen. Uitwendig schoongemaakt, oude stuurhuishoes in brokken verwijdert, die waren zo ongeveer versteend en leeg laten lopen. Alles draaide soepel en was intern schoon, wat heen en weer gedraaid en gewrikt, geen speling te bekennen, dekseltje eraf, nog es kijken en voelen, alles perfect. Ik heb alles snel dichtgeschroefd, voordat meneer stuurhuis van gedachte verandert en denkt: ik zal jouw es speling laten zien.
Bij een lokale garagehouder passende hoezen gevonden met olie gevuld en klaar.
Gegevens stuurhuishoes:
Merk Topran p/n 206 626
Origineel Opel nr: 09 02 827 toepassing Corsa B/Combo
Opmerking: Smalle slangklem gebruiken aan stuurhuiskant.
IMG_20200522_180426_compress25.jpg
IMG_20200522_180426_compress25.jpg (195.78 KiB) Viewed 10005 times
Attachments
IMG_20200522_180405_compress94.jpg
IMG_20200522_180405_compress94.jpg (158.26 KiB) Viewed 10005 times
Last edited by Vedrive on Sun Jul 05, 2020 10:41 pm, edited 1 time in total.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

De originele stalen velgen van de Matra zijn reeds lang geleden afgevoerd. Deze velgen lagen op een verkeerde vochtige plek en waren volledig weggerot.
Destijds had ik het idee dat dit later (nu dus) wel eens een probleem kon worden en had ik voor de Matra aluminium velgen op de kop getikt van, voorzover ik weet, Renault 16.
IMG_20200518_120856_compress57.jpg
IMG_20200518_120856_compress57.jpg (78.97 KiB) Viewed 9813 times
IMG_20200518_121524_compress44.jpg
IMG_20200518_121524_compress44.jpg (58.41 KiB) Viewed 9813 times
Markering in de velg : Dunlop 5j14-s201-1 '72

Heeft iemand ervaring of r16 velg "past" op de m530 of dat er problemen te verwachten zijn met bijvoorbeeld de diepte of andere.
De steek van de bouten is goed, de centrering is zo te zien op de bouten en niet via een centreer rand.
De et-waarde van de velg is ongeveer 35 mm (Stond 45, getal gecorrigeerd 11-2-22)
(Bepaalt uit : velg breedte 152 mm, velg diepte binnenzijde velgrand tot aanlegvlak 111mm)
Last edited by Vedrive on Fri Mar 11, 2022 9:02 pm, edited 1 time in total.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by elix »

Dan heb je deze moeren nodig.
De schroefdraad van de Matra is M12 x 1,25


wielmoer met flens.jpg
wielmoer met flens.jpg (77.82 KiB) Viewed 9765 times


te vinden op Leboncoin
https://www.leboncoin.fr/equipement_aut ... 48530.htm/

ook centercaps voor de dunlop velgen
dunlop centercap.jpg
dunlop centercap.jpg (89.81 KiB) Viewed 9765 times
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by ALAIN VAN AKEN »

Passen idd perfect op de M530 en zie je ook regelmatig terug. Zoals Henk aangeeft specifieke moeren en bijhorende centercaps.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Perfect, dank voor de info.
Ik had al het nodige gelezen over verkrijgen van velgen voor de Matra en kreeg al een beetje het idee dat ik met deze wel eens blij kon zijn en nu helemaal!!!
De moeren ga ik achteraan, had al zitten denken moeren aan te passen in de draaibank met een ring voor centrering maar dat is dan opgelost. Mis nog een paar studs (tapeinden) voor de wielmoeren , heb nog niet de juiste diameter gevonden van het deel dat in de naaf zit geperst maar dat komt nog wel.
Centercap ziet er ook chiq uit, of misschien toch zelf alu draaiwerkje maken met dat prachtige matralogo!, Weet het nog niet, geen haast, hij staat voorlopig nog lang niet op de wielen.
Last edited by Vedrive on Fri Jun 05, 2020 7:39 pm, edited 1 time in total.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Vandaag nog even wat boodschappen gedaan bij Mascotte in Eindhoven.
De oude koppelingsplaat laten voorzien van nieuwe voering. Het metalen deel is gestraald en gespoten.
IMG_20200605_102407_compress82.jpg
IMG_20200605_102407_compress82.jpg (170.75 KiB) Viewed 9513 times
IMG_20200605_172558_compress43.jpg
IMG_20200605_172558_compress43.jpg (202 KiB) Viewed 9513 times
De achterste remklauwen zijn gereviseerd en hierin heb ik nieuwe RVS zuigers geplaatst. In de zuiger zit het schroefgedeelte voor de handremafstelling, dit is overgezet in de RVS zuigers.
IMG_20200605_155713_compress41.jpg
IMG_20200605_155713_compress41.jpg (101.72 KiB) Viewed 9513 times
IMG_20200605_172611_compress3.jpg
IMG_20200605_172611_compress3.jpg (139.08 KiB) Viewed 9513 times
Kan ook weer in het magazijn.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

De voorwielnaven lagen nog te wachten op nieuwe lagers.
Het kleine kegel lager had ik al binnen, eerlijk gezegd al 34 jaar. Het grote kegel lager nog niet, destijds zeker gedacht dat dat niet nodig was omdat die er nog goed uitzag, gevalletje van andere inzichten heden ten dage en misschien andere portomonee.
Verder lang gezocht naar een nieuwe stofkeerring(positie zie foto onder) oude keerring was Goetze 11406906. Niet iets kunnen vinden met gelijke maatvoering, ook nog gekeken naar zgn. Nilos ring maar uiteindelijk besloten de oude terug te plaatsen. Weet iemand toevallig of deze stofringen te krijgen zijn of een alternatief?
Voorwielnaaf.jpg
Voorwielnaaf.jpg (142.38 KiB) Viewed 9373 times
Nieuwe lagers oude stofring.jpg
Nieuwe lagers oude stofring.jpg (171.54 KiB) Viewed 9371 times

De nieuwe lagers eerst aan beide zijden voorzichtig een klein stukje in het huis getikt en daarna erin getrokken met een simpele lagertrekker bestaande uit een draadeind en 2 grote standaard onderleg ringen, één van 50mm en één van 40 mm.
Lager trekker.jpg
Lager trekker.jpg (135.35 KiB) Viewed 9373 times
Ik had geen kroonmoer en onderleg ring meer, nieuwe kroonmoer geplaatst, schroefdraad UNF 5/16".
Onderleg ring met een 'anti meedraai nokje' in het midden (hoe heet zoiets eigenlijk als zoekwoord voor google?) niet kunnen vinden, voorlopig 'eigenbouw' ring met opgelast nokje'. Die op de foto is nog niet bijgevijld.
Wielnaaf moer ring.jpg
Wielnaaf moer ring.jpg (128.99 KiB) Viewed 9373 times
Wielnaaf cplt met remcylinder.jpg
Wielnaaf cplt met remcylinder.jpg (126.68 KiB) Viewed 9371 times
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by elix »

Naafkeringen vindt je hier ( en nog meer ander M530 spul )

https://vtopieces.fr/fr/train-av-ar-et- ... -cote.html

even diep ademhalen. € 22,00 per stuk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Post Reply