Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Net voor het nieuwe jaar nog even bij Henk op bezoek geweest, weer een fijne babbel gehad.
Enkele foto's genomen maar jammer genoeg is de werkelijkheid veel mooier dan ik op foto kan vastleggen.
Henk bedankt voor de rubbers die de clubstock weer wat vergroten en ter gepaste tijd een maniak zullen vinden.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

't genoegen was wederzijds Alain. :)

Gisteren en vandaag de home-made dempers er onder gehangen.Dat ging niet helemaal van een leien dakje.
Ik heb de totale lengte van de originele dempers aangehouden. Daar is niets mis mee, alleen zijn de originele
op de kopse kanten bol, en mijn fabricaat vlak. Daardoor raakte de dempers de draagbalk van de versnellingsbaksteun.
Nadat ik het achterste ophangsteuntje wat naar achter verplaatst had was ook dat probleem opgelost.
De aandrijfassen kunnen vrij bewegen zoals het origineel hoort. En de pijpjes steken mooi horizontaal onder de carrosserie uit.

Image


Image

Gisteren ook de nieuwe banden opgehaald. ik heb gekozen voor de Continetal® Ecocontact 5
achter 185-70-14 en voor 175-70-14. Qua omtrek en diameter komt dit vrij goed overeen met de originele banden van vroeger.
Deze zijn wel wat breder. Maar het oog wil ook wat.


Image

Geen probleem aan de binnenkant

Image

Verder vandaag ook nog de remmerij voor een groot deel weer opgebouwd.
Het wachten is nog op een paar slangen waar verkeerde wartels op gemaakt waren. en een paar koperen ringen
met de juiste diameter.
Het ziet er naar uit dat ik over 2 weken wel weer aan de afwerking van de carrosserie kan beginnen.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

De puzzel wordt steeds completer en mooier. 8)
Nog even getest hoe de dempers klinken?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

Dat is toch een feest om in elkaar te zetten; denk dat er geen 2e zo mooi en professioneel gerestaureerd is.
Groot compliment Henk!
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dank allemaal voor de peptalk :oops:

Hoe het klinkt had ik eerder al gepost. Het is een filmpje op Flickr.
Het klinkt op de beelden niet erg geweldig, maar dat ligt aan de fotocamera en niet aan de uitlaten.
Ik ben heel erg tevreden met het geluid.

https://flic.kr/p/2hWaktD
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

pete speed wrote: Sat Jan 04, 2020 10:26 pm Dat is toch een feest om in elkaar te zetten; denk dat er geen 2e zo mooi en professioneel gerestaureerd is.
Groot compliment Henk!
Het is niet alleen een feest om doen maar ook om naar te kijken.
Daar komt veel secundaire info uit voor toekomstige restaurateurs.
Ik moet zeggen dat ik ook veel info haalde uit andere forums alsook hier betreffende mijn Murena's

Het is jammer dat de meeste Matraboys over zijn naar Facebook.
Ik beschouw Facebook als onbetrouwbaar en zal er ook nooit te vinden zijn.
De vraag is of de beschreven zaken zichtbaar blijven in de toekomst. (ook bij feestbook geen zekerheid)
Ik heb de afgelopen jaren ervaren dat vooral foto hosting nogal is uitvalt of betaald dien te worden.
Ik post tegenwoordig mijn foto's maar op deze site maar dat genereert veel extra dataverkeer.
Ik heb al een keer 5000 foto's opnieuw mogen opladen :evil:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

dubbelpost
Last edited by oetker on Mon Jan 06, 2020 12:58 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Ik ben al jaren betalend lid van Flickr. Zelden problemen. Onbeperkt uploaden van foto's en filmpjes. In heel veel bestandsgrootte te delen. 50 euro per jaar, en reclamevrij.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De motor is nu nagenoeg helemaal ingebouwd. De laatste dagen heb ik de bedrading afgewerkt.
Met het maken van de nieuwe kabelboom had ik de kabels voor het motorcompartiment maar even extra lang gehouden.
Deze heb ik nu zo veel mogelijk door een oliekous gestoken, en vastgezet met kunststof klemmen.
Alle stekkers na het krimpen nog gesoldeerd. Dat kost wel extra tijd, maar geeft een verbinding die voorlopig weinig storing zal geven.
De koelfan zit nu compleet op z'n plek en functioneert. Deze heeft een constante plus buiten het contact om,
en wordt middels een relais ingeschakeld. E.e.a. afgezekerd met een zekering van 8 Amp.
De thermoschakelaar heb ik in een aluminium blokje op de voet van de carburateur gemonteerd
net als bij m'n Fiat X1/9. De schakelaar schakelt in bij 60* C en uit bij 51* C.
Dat zijn ook zo ongeveer de waarden bij m'n Fiat. Bij de Fiat werkt dit systeem prima. We gaan het zien straks of dit bij de Matra ook zo gaat.

Het veiligheidsrelais voor de elektrische benzinepomp heeft een (droog) plekje gekregen naast het relais van de koelfan
in de ruimte waar de extra koelfan zit gemonteerd.

Image


Image


Image

Hier moet nog wel wat gekuist worden.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Heel mooi ik heb er geen worden voor prachtig gedaan. Zo vindt je er geen tweede van.




grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

:wink: merci Harry
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Restauratie M530 LX

Post by ypres »

respect :o
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

Ik snoep van elke post over jou exploot.
Hou er enorm van en sta constant in bewondering voor je kunde, oplossingsgerichtheid en het aanbrengen van verbeteringen aan de auto die toch niet teveel afbreuk doen aan de originaliteit van de restauratie.
Een dikke 10 op 10 krijg je mijns inziens.
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dank voor je lovende woorden Guido. Dat had ik even nodig na een week als deze.
Ik had het gevoel dat de kunde en oplossingsgerichtheid ver te zoeken waren afgelopen week.
Onderstaand verhaal zou uit het dagboek van ene zekere Murphy kunnen komen. :roll:

Dan denk je dat je alles klaar hebt liggen op de plank en dus,... bouwen maar. Mooi niet dus. :-?
Nadat de bedrading voor de motor op z'n plek lag, had ik het idee "dan kan ik 'm ook wel even laten lopen."
Dat ging niet want de pomp draaide niet. Deze moet als de auto op contact gaat even ca. 2 seconden lopen.
Dat wordt geregeld door de ontsteking. In de ontsteking heb ik een hallsensor ingebouwd i.p.v. contactpunten.
Na enig speurwerk bleek dat de nieuwe bobine perfekt funktioneert, maar dat de sensor overleden is. :cry:
Ik krijg ook geen vonk via de verdeler
Als ik met contact aan de min van de bobine aan massa houdt loopt de pomp even. Dus die schakeling is ook oké.
Deze sensor heeft hooguit 10 minuten gelopen in de testbok. Goedkoop blijkt toch weer duurkoop te zijn.
iK heb nog even overwogen om een sensor van het merk Pertronix® aan te schaffen die ook in m'n Fiat X1/9 zit.
Maar na een nachtje (onrustig) slapen heb ik besloten om voor de 123ignition® te kiezen. Dat is wel een hele investering, maar ik hoor enkel positieve dingen over deze ontsteking.

So far, So good. Dan gaan we ondertussen maar verder aan de remmerij.
De leidingen heb ik gemaakt van Cunifer® dat is een koper/nikkel legering die nagenoeg ongevoelig is voor corrosie.
Destijds een goede felstang gekocht waar elke gangbare flens mee te maken is. En dat werkt ook prima.
Maar de wartels waarmee de leidingen aan de flexibele slangen zitten hadden een tamelijk lange kraag waardoor de wartel maar met ca. 4,5 mm schroefdraad in de slangwartels ging.
Met een strenge keurmeester van RDW in gedachten alle wartels maar vervangen voor exemplaren met langere draad.
De remschijven er op gebouwd en tot de conclusie gekomen dat de remtang niet midden voor de schijf zat. Dus uit 1,5 mm aluminium vulplaten gefreesd en tussen de naaf en de schijf gemonteerd zodat deze 1,5 mm verder naar binnen zit.
En dan komt het moment dat er remvloeistof in moet. Daarvoor heb ik in de tijd van m'n X1/9 al een easybleed® setje gekocht waarmee je een beetje druk op het remsysteem zet en daarna hoef je alleen maar wat nippels open te draaien.
Hoe easy kan het zijn, :evil: Het dekseltje dat op het vloeistof reservoir komt was zo lek als een mandje. Dat betekent dan een kwartiertje dweilen.
Omdat ik destijds een soortgelijke ervaring had met het ontluchten van de Fiat, dus maar een ander ontluchtingssysteempje aangeschaft dat op vacuum werkt. Dat scheelt een hoop geklieder. Tenminste na de nodige lekkages verholpen te hebben.

Ook het remsysteem zelf was op de meeste koppelingen lek. De nieuwe ontluchtingsnippels hadden wel de correcte schroefdraad, maar niet de juiste schuine conus die in de klauw past. Dus ook hier de nodige lekkage bij gesloten nippel. De schuinte van de conus heb ik in de draaibank gekopiëeerd van een oude nippel. En ook dit probleem weer opgelost. De draad van de wartels is 3/8 UNF x 24. Ik heb nooit geweten dat daar zo veel verschil in kan zitten. Omdat ik nog niet zeker wist welke lengte wartels het beste zouden passen, had ik 2 lengtes aangeschaft. Daar zit onderling een groot verschil in. de korte wartels gaan er met heel veel speling in, en de lange kun je er met de hand niet helemaal in draaien.
De ontluchtingsnippels passen ook zo ruim dat met vacuum ontluchten niet mogelijk is omdat er valse lucht aangezogen wordt langs de schroefdraad als de nippel losgedraaid wordt. Het ontluchten los ik t.z.t. wel op met even wat teflon tape op de schroefdraad. De nippels gaan normaal vast en dicht dus dat lijkt me verder geen probleem. Maar eerst moet ik nog de seals vernieuwen in de voorste remklauwen. Deze heb ik met de revisie in 2015 vernieuwd waarna alles met Até remvet gemonteerd is. Geen idee wat ik verkeerd gedaan heb, maar ook hier een flinke lekkage. Bij de linkse klauw bleek de rubber seal zelfs flink beschadigd. De remvloeistof die ik gebruikt is DOT 4 syntetisch. Deze gebruik ik al ruim 6 jaar in m'n Fiat die het zelfde remsysteem heeft.
Met alle opgedane wijsheden van de afgelopen week volgende week maar weer vrolijk verder. :wink:



Image

De achterste schijf heb ik 0,8 mm naar binnen opgeschoven.

Image

Nieuwe nippel te stomp

Image

conus aangepast
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Henk, vergeleken met wat je al allemaal gedaan hebt zijn deze kleine foutjes te verwaarlozen. Ja, je verwacht dit niet. Velen onderdelen zijn niet meer te vinden en daar moeten dan oplossingen voor gevonden worden. Je hebt alles zo mooi en perfect gemaakt. Misschien alles even laten rusten en eens diep adem halen.
Dit doet je niemand na. Het gaat de mooiste en beste M 530 worden op deze planeet. :wink:
Succes
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Ja Henk,

Wat een levende mens allemaal kan meemaken.....
Murphy heeft ditmaal blijkbaar zijn uiterste best gedaan. Gelukkig ben jij van het soort dat nooit opgeeft. Het is prachtig wat je al voor mekaar gebracht hebt.
Altijd weer een oplossing vinden, het is niet iedereen gegeven.
Ik hoop dat we binnenkort nog eens een kijkje mogen komen nemen, het wordt zowiezo de prachtigste 530 die ooit gerestaureerd werd.
Nog even volhouden....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Ja, dat zet je dan weer even terug, en na zolang met een project bezig te zijn geweest is dat een klap in het gezicht.
Je wil het nu gewoon af hebben maar dit soort projecten vergen soms een lange adem.

Hall sensors gaan trouwens maar hoogst zeldzaam kapot.
In mijn lange elektronica carriëre nooit meegemaakt eigenlijk.
Wat heb je daar precies gebruikt, want dat kan ik niet zo gauw terug vinden.

Keep up the good work 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

t is allemaal niet zo erg als het lijkt. Met bovenstaand verhaal wou ik even aangeven dat het met m'n projekt ook wel eens minder goed gaat dan wenselijk is.Met een remsysteem compleet opnieuw opbouwen moet het wel heel goed gaan als meteen alles dicht is.
Bij de X1/9 had ik een originele set stalen leidingen ter beschikking.
ik ben er nog niet depressief van :D

Herman, de sensor was van het merk AccuSpark en koste ca € 35,00
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

elix wrote: Sat Jan 18, 2020 10:27 pm
De ontluchtingsnippels passen ook zo ruim dat met vacuum ontluchten niet mogelijk is omdat er valse lucht aangezogen wordt langs de schroefdraad als de nippel losgedraaid wordt. Het ontluchten los ik t.z.t. wel op met even wat teflon tape op de schroefdraad. De nippels gaan normaal vast en dicht dus dat lijkt me verder geen probleem.
Gebruik even een lik vaseline op en rondom de nippel, dat heeft bij mij altijd nog gewerkt. (gaan ze tevens ook weer gemakkelijk los bij verversen van de remvloeistof)
Indien er een lastafhankelijke remdrukregelaar aanwezig is deze wel even open zetten tijdens het ontluchten.

En ja, dat Murphy-probleem kennen we allemaal wel.
Was bij de restauratie van mijn projecten niet anders, met name rubbers en keerringen uit de "new old stock" zijn soms toch over de houdbaarheidsdatum heen gegleden. (mijn Rancho is destijds ook 2x gestrand met lekke "new old stock" koppelingcilinders)
Even tanden op elkaar (liefst met wat lekkers er tussen :lol: ) en doorbijten, daarmee overwin je Murphy uiteindelijk wel.

Sterkte en succes. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Gebruik even een lik vaseline op en rondom de nippel
Dank voor de tip Patrick. Daar kan ik hopelijk iets mee.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Als ik een nieuwe oude stock cilinder gebruik haal ik deze altijd uit elkaar en vet deze in met cilindervet. :wink:
Ik heb nog maar één keer een probleem gehad met zo een cilinder. Ik had een nieuwe oude stock remcilinder liggen die ik aan een clublid had verder verkocht en deze kreeg die niet ontlucht. Ik heb deze toen terug genomen en een andere opgestuurd.Na het opendoen van de remcilinder kon ik geen fout vinden!!! :o :o
Deze cilinder ligt hier nog en zou een keer uitgetest moeten worden, dus opbouwen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Re: Restauratie M530 LX

Post by raf »

Zoals hier al vaak gezegd, prachtig werk, en ook goede foto's, die kunnen mij nog wel van pas komen als ik die van mij ga opbouwen, maar zover is het nog niet, eerst nog de bagheera x , en de supra naar de keuring, en dan kan ik weer gaan lassen aan mijn 530. Als ik het werk van jou zie, motiveert me om dingen ook om de restauratie extra goed te doen, zodat als we in de toekomst langs elkaar geparkeerd staan ik geen rood kopje krijg :oops: :lol: . Al moet ik wel zeggen dat die klasse die jij doet met je restauratie moeilijk te evenaren is.Maar het houd me wel scherp.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

't is geen wedstrijd Raf, het plezier in restaureren is zeker zo belangrijk als het resultaat. :wink:
maar dank voor je compliment.

De hydrauliek van de remmen en koppeling zijn nu ook een feit.
Het heeft me nog wel het hele weekend bezig gehouden.
Eerst met alle aansluitingen nogmaals nalopen. De meeste waren lek.
De flenzen aan de leidingen waren wel oké, maar moesten net als kleppen in de motor op de zitting geslepen worden.
Het was gewoon een kwestie van even de koppelingen licht aandraaien en vervolgens de leiding een paar keer rond draaien.
zo zetten de twee delen zich perfekt op elkaar zonder dat je daarna met geweld de wartels aan hoeft te draaien.

Dus het ontluchten kon weer beginnen. Ik had voor de zekerheid nog een set ontluchtingsnippels bijgekocht waarvan de pasvorm wel beter was.
Maar evengoed met de tip van Muddy ingesmeerd met vaseline. Het rempotje vol, en daar gaat ie dan. Nieuwe rondes,..nieuwe prijzen.!
Het is geen gescheiden remsysteem, dus gewoon ontluchten zonder het pedaal in te trappen. en dan zuigen maar.
Het resultaat was lucht, lucht en nog eens lucht. Veel meer dan dat er in het hele remsysteem past.
Het pedaal bouwde ook helemaal geen druk op. De hoofdremcilinder was nieuw (herfabricage) dus daar kan het niet aan liggen :roll:
Na het nodige geklieder toch maar de remcilinder gedemonteerd om te kijken hoe die er aan de binnenkant uit zag.
Daar was helemaal niets aan te zien. maar toch maar eens vergeleken met een revisie-setje dat ik nog had liggen.
De zuiger van de nieuwe cilinder is 3 mm korter, en er zitten geen gaatjes in de zuiger in het gedeelte dat tegen de primaire cup steunt.
Toch maar weer in elkaar gezet, en eens bekeken of de stift die aan het pedaal zat voldoende speling heeft zodat de zuiger helemaal terug kan komen.
Nadat dit alles gecontroleerd en oké bevonden was nogmaals geprobeerd te ontluchten. Echter met het zelfde resultaat als de eerste poging.
In een helder moment ( die waren inmiddels bijna op ) kreeg ik het idee om eens te kijken of het kleine gaatje van 1,5 mm die er voor zorgt dat er altijd remvloeistof voor de zuiger staat niet verstopt zat. Daar kon ik niet doorheen prikken. Na de cilinder weer gedemonteerd te hebben, bleek dit gaatje helemaal niet doorgeboord te zijn. Nu werd me ook duidelijk dat bij het ontluchten met vacuum de remvloeistof gewoon via de achterkant van de primaire cup in het systeem gezogen werd en dat de leiding daarna weer gedeeltelijk leeg was en er dus ook geen druk op te bouwen was.
Het gaatje geboord, en het zaakje er weer vol goede moed op gebouwd. Echter ook nu geen verandering. Daar zullen het ontbreken van de gaatjes in de zuiger dan wel schuld aan zijn.

Daarna een oude cilinder die ik had liggen en al gehoond had voor het geval dat, voorzien van de nieuwe revisie set.
En meteen bingo. Eerst ontlucht met vacuum, en daarna nogmaals met een slang in een flesje en een paar keer pompen op het pedaal.
Resultaat een keiharde remdruk. De koppeling was iets minder problematisch.

De moraal van het verhaal, voortaan niet meer blind varen op nieuwe onderdelen van gerenomeerde leveranciers. :-?
check, check,..dubbel check.

Image

het kleine gaatje was niet diep genoeg geboord.

Image

interieur van de oude gehoonde cilinder. Hier zijn beide gaatjes goed zichtbaar.

Image

links de kortere zuiger uit de nieuwe cilinder deze is 3 mm korter dan origineel.
De groeven zullen dezelfde funktie hebben als de gaatjes bij de originele zuiger.
De nieuwe cilinder is 5 mm minder diep dan de oude originele.


Image

onderste zuiger komt uit de nieuwe cilinder, en heeft geen gaatjes.

Behalve dat het goed voelt een behoorlijk probleem opgelost te hebben, is er nog meer leuks te melden.
De nieuwe ontsteking van 123ignition® kwam afgelopen week ook binnen. Dus daar kan ik mee verder nu.
In de komende dagen kan er koelvloeistof op het blok om daarna een startpoging te wagen.
To be continued 8)

Image


Image
Last edited by elix on Mon Jan 27, 2020 9:16 am, edited 2 times in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Tsja.... als er geen remolie in kan komen dan valt er inderdaad niets te ontluchten.
Zijn van die kleine details die je totaal niet verwacht maar je uiteindelijk wel tot wanhoop kunnen drijven.
Maar fijn om te vernemen dat je het probleem uiteindelijk wel gevonden en met goed resultaat opgelost hebt.

De aanhouder wint, keep up the good work. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

Goede avond Henk,
Of je nog een “nieuwe” reserve-achterruit behoeft?
Zie op LeBoncoin, staat er nog maar net vanavond op aan €250, is al gezakt van €300 op 10/01 eerst aangeboden,
en kan je in Reims ophalen zo je wil, anders in “Wormhout” frans-vlaanderen bij Lille/Duinkerken

https://www.leboncoin.fr/equipement_aut ... 93678.htm/

Groetjes
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Die staat er inderdaad al even op Guido.
Er staat hier al een extra ruit op reserve, dus ik kan nog even vooruit.
Van mij hoeft het magazijn niet tot de nok gevuld te zijn met ( te veel )reserve delen die waarschijnlijk
nooit meer nodig zijn.
De prijs die gevraagd wordt is een actuele prijs. Dat wordt er ook wel voor betaald.


Alle meedenken wordt zeker gewaardeerd, volgende keer kan het iets zijn wat ik over het hoofd heb gezien.
merci,

Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Langzaamaan begint het steeds meer op een auto te lijken.
De remmen zijn klaar,..niks meer aan doen ( nou ja, voorlopig dan )

Omdat er erg veel speling op het gaspedaal zat, heb ik een nieuw scharnierpunt gemaakt
met naaldlagers er in. Zo ook een mechaniek gemaakt voor de aansluiting op de carburateur.
Eveneens met naaldlagers op het scharnierpunt.
Aangezien er weinig originele gaskabels voor de 530 verkrijgbaar zijn, heb ik dit opgelost
met een kabel van de Fiat 500.

Image

Image

mechanisme met heveltje om handmatig gas te geven bij werkzaamheden aan de motor.
( doet nie zo zeer aan de vingers )



Nadat ik de elektronische ontsteking van 123ignition® gemonteerd had startte de motor meteen.
Dit weekend nog even fine-tunen met de stroboscoop.
Het koelsysteem afgevuld met koelvloeistof ( BS 6580 van Eurol® )
waarna e.e.a. ontlucht.
De 2 koelfans aan de radiator slaan keurig in en uit.

bijgaand de link naar een filmpje op Flickr®
ik heb 'm met de stationair schroef redelijk hoog gezet zodat de koelvloeistof goed rond gepompt wordt
voor het ontluchten.

https://flic.kr/p/2inm32m
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by hansie »

elix dat moet een klein feestje zijn geweest denk ik ,zo gelijk starten en goed lopen ,werkelijk een fantastisch resultaat :D
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

Henk,
Om lang genoege gaskabels te hebben, deze van „tandem-fietsen“ halen, goedkoop, sterk en goed op maat maakbaar.
Groetjes
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Aan de Fiat kabel zit aan de pedaalzijde een oog aan de kabel die exact spelingsvrij aan het pedaal past.

Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
Guido mis ik hier niet iemand ? :cry:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Post Reply