werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Inderdaad ik had het filmpje prive gezet en dacht dat iedereen met een link het kon zien, niet dus.
Nu is het wel zichtbaar, denk ik!
Ik heb die speling vergeleken op die oude motor omdat het bij een uitgebouwde motor veel gemakkelijker is om daar aan te draaien. Ik had eigenlijk een groot verschil verwacht van deze twee motors. Ik heb er nog twee reserve liggen maar kan er iets moeilijker aan.
Ik weet de juiste km niet van mijn bagheera en ook niet van de reserve motor. Toch heb ik het vermoeden dat mijn bagheera niet zo veel km heeft gemaakt. Toe ik deze kocht was die ergens rond de 16 jaar oud. Volgens het keuringspapier was deze maar 7 - 8 jaar in het verkeer geweest. Er was geen enkel laswerk aangedaan. Toen die slecht geworden is is deze waarschijnlijk zo weggezet met nog geen 100000 km op de teller. Zeker weet je dat nooit!!

Jos, Die elektronische ontsteking die ik heb liggen werkt niet goed op mijn bagheera. Ik heb er wel meer dan 15 jaar mee rondgereden. :oops: Slecht starten , koud, warm, moeilijk op stationair draaien, weinig vermogen. Alleen het verbruik was goed ongeveer 650 km met een tank.
Ik heb het altijd willen zoeken in de carburatie maar het zat in de ontsteking. Die nieuwe zelfgemaakt lage weerstand bougiekabels doen het ook uitstekend met de originele stroomverdeler. Momenteel heb ik niet het gevoel dat die ketting een probleem is. De motor draait zeer goed. Maar als het nodig is wil ik het wel doen.

Hieronder terug de link naar het filmpje van Jos en mijn bagheera. Ik vind het verschil niet zo groot!!!


Mijn bagheera
https://www.youtube.com/watch?v=zwBoENs ... e=youtu.be


Hier onder de speling van jos zijn bagheera na het vervangen van de ketting.
https://youtu.be/YxoMp4ZRhzA
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Eigenlijk moet je kijken naar de onsteking en hoeveel graden je kunt draaien voor die beweegt.
Ik ga er van uit dat al deze motoren meer als 150.000 km gedraaid hebben, maar zoland de motor naar tevredenheid draait hoef je in principe niets te doen.
Dit was na 250.000km.
Mag maar maximum 5mm zijn en dient dan vervangen.

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik heb de verdeelkap losgemaakt en naar de rotor gekeken tot deze begint te draaien. De speling is bij mijn bagheera 4 tot 6°. Als ik de ontsteking goed zet op het gevoel verdwijnt het afstel punt net uit het gezichtsveld op de versnellingsbak. Goed kun je dit niet noemen!!!!!

Bekijk dit artikel eens. Dit heeft me enorm geïnspireerd om van het voorgeschreven ontstekingstijdstip af te stappen. Daar zit een stuk waarheid in. :o :wink:

https://www.roverclub.nl/home/files/tec ... wanted.pdf

Niemand een reactie op dit artikel???
Zie ik dat dan zo verkeerd?? :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Wie weet of er een standaard O ring gebruikt werd op de stroomverdeler. Ik heb hier namelijk een klein olielekje. :o
Ik zou graag enkele nieuwe kopen. :wink:
Attachments
o ring stroomverdeler 1 [800x600 test tekening 2].jpg
o ring stroomverdeler 1 [800x600 test tekening 2].jpg (97.62 KiB) Viewed 7402 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Nee niet standaard.
Zijn wel te vinden op E-bay
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Godfried, je mag er voor mij ook altijd een paar mee bestellen als je wil hé dan delen we de verzending.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Volgens mij zitten in een Saab dezelfde maar ben niet 100% zeker.

https://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-900-TUR ... Swt6ZWVGpE
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Na wat meten heb ik besloten om een standaard O ring te plaatsen op de stroomverdeler als test.

De nu geplaatste nieuwe O ring heeft een binnendiameter van 22 mm x 2.5 mm dikte.

Harry, Als ik nieuwe koop zal ik aan je denken. :wink:
Attachments
Oring stroomverdeler 2 [800x600 test tekening 2].jpg
Oring stroomverdeler 2 [800x600 test tekening 2].jpg (61.57 KiB) Viewed 7377 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Peugeot ref is 5933.45
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Daar is ook zeer weinig van te vinden. Het zal dan een standaard O ring moeten worden. Nu heb ik de 22 x 2.5 mm gebruikt. Ik had geen 22 x 3 mm om te testen maar deze is wel te vinden. :o We zien wel wat het geeft. :wink:
Alain, bedankt voor het nummer.
Zie
https://www.google.com/search?q=peugeot ... SAsAoWKx-M:

http://s4.e-monsite.com/2011/07/17/09/17.pdf
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

De Saab o-ring zit ook in een vw T4
Heeft dit nummer en is volop te vinden 111905261
Lijkt me passend te maken.
https://www.ebay.nl/itm/Engine-Distribu ... SwXkNadZcv

Dit zijn de maten.
Attachments
oring Saab.jpg
oring Saab.jpg (43.62 KiB) Viewed 7353 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Veel dikker dan 2.5 mm mag die O ring niet zijn want dan kun je de stroomverdeler niet meer plaatsen. Iets breder wel maar geen 5 mm. Ik had een dikkere O ring geprobeerd en ik kreeg de stroomverdeler niet meer in de opening van motor geplaatst. Eens meten hoe dik die was!!! :o
Ik zal moeten zien of er nog een lek is, maar dit zie je niet na enkele minuten proefdraaien.
Ik denk dat de nu geplaatste net iets te dun is. Die o,2 mm lijkt mij te weinig om goed af te sluiten. Ik kon hem nu maar net geplaatst krijgen in de opening. Misschien toch dicht. :o

Herman, bedankt om mee te zoeken naar een oplossing. Ik laat jullie weten hoe dit afloopt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Ik ben er ook is mee bezig geweest een jaar of 7 terug en ondervond dezelfde problemen.
Op het moment dat je de oude verwijderd breekt die.
Kon niets passend vinden en heb volgens mij de Saab dichting aangepast.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by matrafan »

Hoi Godfried vandaag het ontstekingspunt van de matra gemeten.

Ik had dit gefilmd maar krijg het hier niet geplaatst: verkeerde extentie

Met het vacuumslangetje van delco los staat deze precies op 10° bij 900 toeren.

Als ik de slang terug vastmaak loopt die boven de 14° en iets hoger toerental.

Toch heb ik hier de hele zomer probleemloos mee rondgetoerd.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Fri Oct 04, 2019 10:52 pm Hoi Godfried vandaag het ontstekingspunt van de matra gemeten.

Ik had dit gefilmd maar krijg het hier niet geplaatst: verkeerde extentie

Met het vacuumslangetje van delco los staat deze precies op 10° bij 900 toeren.

Als ik de slang terug vastmaak loopt die boven de 14° en iets hoger toerental.

Toch heb ik hier de hele zomer probleemloos mee rondgetoerd.
Dag Jos,
Dat lijkt mij oké. Het is iets hoger dan de fabrieksinstelling van 6°.
Het belangrijkste is dat de motor doet wat hij moet doen. Om mijn motor beter te laten draaien ben ik van die fabrieksinstelling afgeweken. Die draait ook goed op 10°maar op iets meer ( ongeveer 16°) heb ik de indruk dat het nog beter is. Ik heb die altijd op 6° graden gehouden alhoewel ik merkte dat bij meer veel beter draaide. Je blind staren op die fabrieksinstellingen is niet goed.
Als je ziet hoeveel verschillende instellingen ze bij Simca gebruikt hebben op hun motoren. De juiste instelling hangt af van veel factoren.

De cilinderinhoud een beetje veranderen een enkele of dubbele carburator maakt al een verschil. Ook het soort benzine maakt een verschil. De benzine was in de jaren 70-80 anders dan nu. Ook hier en daar wat speling zal een invloed hebben op de ontsteking.
Niet meer de juiste compressie en de motor zijn ontsteking is niet meer optimaal en moet aangepast worden, enz.
Als ik het vacuümslangetje verwijder merk ik geen verschil bij mijn motor!!! :o :o
Bedankt voor de info. :wink: Weer iets om over na te denken.

ps, De nieuwe bougiekabels en een andere originele stroomverdeler hebben mij een heel andere bagheeramotor gegeven. Vééél aangenamer. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Gisteren een oude bagheeramotor binnengehaald. Eens zien of hier nog iets aan te redden is. :o :o :o

Ik heb deze indertijd (20 jaar geleden) bijna voor niks gekregen. De bagheera was compleet maar in staat van ontbinding. Ik heb toen een bod gedaan van enkele duizenden frank en hij was verkocht. De levering was gratis. Veel heb ik toen niet kunnen redden. Die boer had er rondom meerdere keren met zijn tractor tegen gezeten.

Nu eens de motor bekijken!! :o :wink:
Attachments
20191007_083233 [800x600 test tekening 2].jpg
20191007_083233 [800x600 test tekening 2].jpg (105.78 KiB) Viewed 7025 times
IMG00042 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00042 [800x600 test tekening 2].JPG (159.07 KiB) Viewed 7025 times
IMG00046 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00046 [800x600 test tekening 2].JPG (161.76 KiB) Viewed 7025 times
IMG00088 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00088 [800x600 test tekening 2].JPG (162.84 KiB) Viewed 7025 times
IMG00093 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00093 [800x600 test tekening 2].JPG (176.98 KiB) Viewed 7025 times
IMG00100 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00100 [800x600 test tekening 2].JPG (197.62 KiB) Viewed 7025 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Ik heb ook nog 2 blokken.
1 ligt bij een revisiebedrijf voor controle.
De ander had ik met olie gevuld door de bougiegaten.
Wat me opvalt bij veel koppen is dat er een scheurtjes zitten tussen in en uitlaatkleppen.
Soms ook bij de bougiegaten.
Attachments
P1080844 (Small).JPG
P1080844 (Small).JPG (106.25 KiB) Viewed 7021 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Tue Oct 08, 2019 9:26 am Ik heb ook nog 2 blokken.
1 ligt bij een revisiebedrijf voor controle.
De ander had ik met olie gevuld door de bougiegaten.
Wat me opvalt bij veel koppen is dat er een scheurtjes zitten tussen in en uitlaatkleppen.
Soms ook bij de bougiegaten.
Ik zal dat eens goed controleren op scheuren. Tussen de kleppen heb ik niet gekeken wel rond de bougieopeningen en deze zijn oké.
Waar tussen de kleppen? Op het smalste punt zeker!!!!

Hopelijk geen scheurtjes. :o :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

ja, tussen in en uitlaatklep op het smalste punt
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

En Godfried, zat ze niet vast.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Tue Oct 08, 2019 5:52 pm En Godfried, zat ze niet vast.


grt harry de matra.
Nee de motor zat niet vast. De waterpomp wel. je voelde wel dat hij weinig compressie had. Ook enkele oppervlakkige roest plekjes in het bovenste gedeelte van twee cilinder. :(
Ik had het veel erger verwacht. :o Ik hoop dat de cilinderkop te hergebruiken is en geen scheuren heeft. Ik heb geen reserve liggen en dit is toch een zwak punt bij deze motoren. Ik heb wel nog twee andere motoren staan maar hoe die zijn weet ik ook niet!! Ik heb ze nooit laten draaien zo afgebroken wegens plaatsgebrek.

Herman,
Waarom controle door een revisie bedrijf? De revisie van de cilinderkop doe je toch zelf? Heb je hier slecht ervaringen mee? Ik weet wel die hebben heel ander materiaal om alles te testen. Ik vraag me altijd af "wat hebben ze gedaan als je een motor binnenbrengt voor revisie". Ze zullen niet alles vervangen, alleen wat slecht is!!!!!

Ook dit is een gekend probleem. :o :o :o
De benzineaansluiting die loskomt op de benzinepomp.
Wie dit type pomp nog op zijn motor heeft staan gaat daar vroeg of laat spijt van krijgen. Vervangen AUB!!!! DRINGEND.
Attachments
IMG00124 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00124 [800x600 test tekening 2].JPG (93.98 KiB) Viewed 6984 times
losgekomen aansluiting op de benzinepomp.JPG
losgekomen aansluiting op de benzinepomp.JPG (107.97 KiB) Viewed 6984 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Herman,
Waarom controle door een revisie bedrijf? De revisie van de cilinderkop doe je toch zelf? Heb je hier slecht ervaringen mee? Ik weet wel die hebben heel ander materiaal om alles te testen. Ik vraag me altijd af "wat hebben ze gedaan als je een motor binnenbrengt voor revisie". Ze zullen niet alles vervangen, alleen wat slecht is!!!!!
Het gaat ook niet om de cilinderkop.
Ik heb van Erik een motorblok gekregen wat ongeveer 30.000km terug was gereviseerd.
De Cilinders zijn opgeboord naar 1700 cc en nieuwe zuigers zo te zien.
In dat blok was de nokkenas ver afgesleten door montage van dubbele klepveren.
Verde ken ik geen historie van dat blok.
Omdat ik de verdere historie niet ken wil ik dat blok laten inspecteren op toleranties van lagers en zo en heb een kaal blok met krukas, lagers, en zuigers gemonteerd daar gebracht.
Ze hoeven alleen maar te controleren of dat blok verder in orde is.
Dan kan ik een net blok opbouwen met slechts 30.000 km
Ik heb er wel bij gezegd dat er geen haast bij was want de Murena loopt nog goed.
Dan doen ze dat als het is een dagje rustig is en kost dat niet veel.
Het blok ligt daar nu 1 jaar.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by matrafan »

Ik heb destijds twee cilinderkoppen naar een revisie bedrijf gebracht om in orde te zetten.

Wat hebben die mannen gedaan:

Reinigen van kop en vlakken.

Kleppen: slechte vervangen (goede zelf meegegeven, nieuwe niet meer te bestellen)

Alle klepzittingen nagezien en kleppen gerodeerd + vervangen van hoedjes op de klepstelen.

Volledige kop onder druk afgeperst zowel cilinderkant als waterkanalen.

Dacht kostprijs iets van +/- 175€ per kop met een garantie van 1 jaar.

Koste wel wat maar dan zijt ge ook zeker dat het volledig in orde is.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Herman,
Dat motorblok waar je over spreekt, daar is veel aan verandert. Je hebt deze nooit horen draaien en wil zekerheid. Het is veel werk om een motor op en in te bouwen en dan wil je niet tot de vaststelling komen dat er iets ernstigs mis is. Wel vreemd dat deze motor weer gedemonteerd is na zo een revisie. Die zou je toch compleet laten! :o

Jos,
Als je al je uren telt is dat nog niet zo veel geld om deze kop te reviseren. Maar het is ook hobby en dat geeft voldoening om het zelf te doen.
Visueel kun je al veel zien. Ik heb nog geen kleppen moeten vervangen op een motor en die stalen zittingen van onze motoren kunnen wel wat hebben.
Dat vlakken van de kop, daar ben ik echt geen voorstander van, alleen als de kop krom is. Ik kan me niet voorstellen dat veel koppen echt krom zijn. Misschien bij het te warm rijden van de motor!! :o

De cilinderkop van de gedemonteerde motor eens grondig gecontroleerd op scheurtjes. Ik heb ook één scheurtje kunnen vinden. :cry: Dit tussen de in en uitlaatklep van de vierde zuiger. Dan maar de kleppen verwijdert om te zien hoe ernstig het is. :o

Hier mijn mening over dit scheurtje. Het is zeer oppervlakkig en loopt niet verder. Ik heb een sterk vermoeden dat dit al bij het inpersen van de klepzittingen is ontstaan en geen afbreuk doet op de kwaliteit van de cilinderkop. Het bovenste stukje tussen de kleppen is ook maar enkele mm breed. Ook denk ik dat ze in een revisie bedrijf hier niets mee doen en zo laten doorgaan. Voor alle zekerheid zou ik eigenlijk de klepzitting moeten verwijderen om te zien of het iets verder gescheurd is. Maar dit ga ik niet doen. De scheur loop niet door onder de klepzitting. Ik wil deze kop niet vernielen. Ik zou deze met een gerust hart durven in te bouwen na revisie. :wink:
Attachments
scheurtje cilinderkop [800x600 test tekening 2].jpg
scheurtje cilinderkop [800x600 test tekening 2].jpg (131.04 KiB) Viewed 6957 times
20191009_102036 [800x600 test tekening 2].jpg
20191009_102036 [800x600 test tekening 2].jpg (103.66 KiB) Viewed 6957 times
20191009_090552 [800x600 test tekening 2].jpg
20191009_090552 [800x600 test tekening 2].jpg (100.02 KiB) Viewed 6957 times
20191009_102648 [800x600 test tekening 2].jpg
20191009_102648 [800x600 test tekening 2].jpg (122.09 KiB) Viewed 6957 times
20191009_103023 [800x600 test tekening 2].jpg
20191009_103023 [800x600 test tekening 2].jpg (136.69 KiB) Viewed 6957 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by matrafan »

Zo ziet er dat uit als die terug komt van het revisiebedrijf:

IMG_8656.JPG
IMG_8656.JPG (932.7 KiB) Viewed 6917 times
IMG_8655.JPG
IMG_8655.JPG (1.01 MiB) Viewed 6917 times
IMG_8654.JPG
IMG_8654.JPG (1.39 MiB) Viewed 6917 times
IMG_8653.JPG
IMG_8653.JPG (1.04 MiB) Viewed 6917 times
IMG_8652.JPG
IMG_8652.JPG (1.12 MiB) Viewed 6917 times
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Dat ziet er zeer mooi uit, als nieuw. Vakwerk. :wink:

Jos, hebben ze je een opmerking gegeven over deze cilinderkop??
Volgens wat ik zie is hier ook een klein scheurtje in net zoals bij mijn cilinderkop maar dan bij een andere cilinder. Dit tussen de in en uitlaatklep. De tweede links op de foto. Zie het wit pijltje. Ingebouwd is dat cilinder 3.:o :o :o
Bij het inzoomen is het duidelijk te zien. Niks om je zorgen om te maken maar het bevestigd wel mijn mening dat dit geen kwaad kan.
Volgens mij ontstaat dit al bij het inpersen van de klepzittingen bij een nieuwe cilinderkop. Ze werden zo geleverd door Simca!!!! Mijn gedacht hé!! :wink:
Attachments
cilinderkop bagheera Jos gereviseerd.JPG
cilinderkop bagheera Jos gereviseerd.JPG (1.2 MiB) Viewed 6874 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Toen ik de kop liet vlakken vonden ze het ook niet schokkend.
Ik heb er toch maar ene laten vlakken die geen scheurtje had.
Het is de zekereheid die ik zoek waarschijnlijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Fri Oct 11, 2019 9:13 am Toen ik de kop liet vlakken vonden ze het ook niet schokkend.
Ik heb er toch maar ene laten vlakken die geen scheurtje had.
Het is de zekereheid die ik zoek waarschijnlijk.
Als je me niet op dit scheurtje had gewezen had ik het waarschijnlijk niet gezien. Je kunt het ook aanzien als een kleine beschadiging maar het is inderdaad een scheurtje. Volgens mij niks om ons zorgen over te maken. Je ziet dat natuurlijk liever niet. Ook sommige nieuwe dingen zijn niet perfect. Ik heb 30 jaar bij Ford in Genk gewerkt en weet waarover ik spreek. :wink: Indertijd bestonden er zelfs codes voor nieuwe motoren A-B-C, A was perfect. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by matrafan »

GODFRIED wrote: Fri Oct 11, 2019 8:13 am Dat ziet er zeer mooi uit, als nieuw. Vakwerk. :wink:

Jos, hebben ze je een opmerking gegeven over deze cilinderkop??
Volgens wat ik zie is hier ook een klein scheurtje in net zoals bij mijn cilinderkop maar dan bij een andere cilinder. Dit tussen de in en uitlaatklep. De tweede links op de foto. Zie het wit pijltje. Ingebouwd is dat cilinder 3.:o :o :o
Bij het inzoomen is het duidelijk te zien. Niks om je zorgen om te maken maar het bevestigd wel mijn mening dat dit geen kwaad kan.
Volgens mij ontstaat dit al bij het inpersen van de klepzittingen bij een nieuwe cilinderkop. Ze werden zo geleverd door Simca!!!! Mijn gedacht hé!! :wink:
Deze kop is afgeperst dus al is het dan al een scheurtje zal het zeker niet volledig doorlopen.

Met deze kop rijd ik reeds 5 jaar rond en vermoed al zo'n dikke 30.000km mee gereden.

Dus zal het zeker geen scheur van betekenis zijn.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Dus zal het zeker geen scheur van betekenis zijn.
[/quote]

Zo denk ik er ook over. Soms zie je ook scheurtjes aan de bougie openingen, dat is veel erger want dit kan volledig doorscheuren. :wink:

Dit is mijn gereedschap om de klepveren te verwijderen en terug te plaatsen. Eenvoudig maar doet zijn werk goed. :wink:
Attachments
20191011_104313 [800x600 test tekening 2].jpg
20191011_104313 [800x600 test tekening 2].jpg (67.45 KiB) Viewed 6833 times
20191011_104159 [800x600 test tekening 2].jpg
20191011_104159 [800x600 test tekening 2].jpg (115.75 KiB) Viewed 6833 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply