werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Die metalen doppen zijn die voor extra bescherming tegen de warmte? Of hebben die een ander doel?

Ik wil er dus kopen zonder weerstand of zo weinig mogelijk. :o :o :o :o
Ik ben er ook nog niet rechte of 90° doppen even testen wat het beste is.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Extra bescherming voor warmte en het zijn 5 kohm doppen. dan kan je voor koperen binnenader kabels gaan.
De koolstof kan niet veel hebben vind ik en gaan vaak bij de dop stuk.
Het wordt bij een midmotor daar heter dan gemiddeld.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Sat Jun 08, 2019 10:39 pm Extra bescherming voor warmte en het zijn 5 kohm doppen. dan kan je voor koperen binnenader kabels gaan.
De koolstof kan niet veel hebben vind ik en gaan vaak bij de dop stuk.
Het wordt bij een midmotor daar heter dan gemiddeld.
Die doppen wil ik niet gebruiken. De bescherming dat zou wel mogen. Ik vind 5 kohm te veel. Zeker als je ziet dat de oude originele bougiekabels maar ergens rond de 0.5 kohm zitten. Deze zijn gemaakt met een stalen gedraaide kern. Zie de foto :o
Verwonderlijk dat die met een zo lage weerstand hebben kunnen maken. :o :o
Attachments
20190604_095050 [800x600 test tekening 2].jpg
20190604_095050 [800x600 test tekening 2].jpg (40.41 KiB) Viewed 7874 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by talbotmatra »

Waarom is 5KOhm teveel?

Dit is een berekent systeem. 5KOhm is de gemiddelde waarde van de bougiekabels op zowel mijn Talbot en mijn Murena. Ook mijn nieuwe sets Bougiecords hebben deze waarden.

Ik snap niet wat je probeert te bereiken met hele lage weerstanden, het enige wat hierdoor kan gebeuren is dat in het geval van kortsluiting de bobine verwoest en eventueel een piekspanning creeert op het boordnet, met veel elektrische schade tot gevolg.

Het gaat niets opleveren om lage weerstanden te gaan gebruiken. Ik zou dit laten voor wat het is.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

talbotmatra wrote: Sun Jun 09, 2019 1:06 pm Waarom is 5KOhm teveel?

Dit is een berekent systeem. 5KOhm is de gemiddelde waarde van de bougiekabels op zowel mijn Talbot en mijn Murena. Ook mijn nieuwe sets Bougiecords hebben deze waarden.

Ik snap niet wat je probeert te bereiken met hele lage weerstanden, het enige wat hierdoor kan gebeuren is dat in het geval van kortsluiting de bobine verwoest en eventueel een piekspanning creeert op het boordnet, met veel elektrische schade tot gevolg.

Het gaat niets opleveren om lage weerstanden te gaan gebruiken. Ik zou dit laten voor wat het is.
Misschien heb je gelijk!! Ik baseer me op de oude originele bougiekabels. Ik sta daar van te kijken wat een lage weerstand deze hebben rond de 0.4kohm. Ik heb nooit geweten dat deze zo laag waren. Tussen de oude bougiekabels zit geen weerstand, alleen de weerstand van de kabel en de aansluitingen. De bougiekabels die meer dan 20 jaar op mijn bagheera hebben gezeten hebben een weerstand van tussen de 13 en de 28 kohm. Zelfs dit noemt men nog normaal.
Nu heb ik gebruikte Beru bougiekabels op mijn Bagheera zitten. Sinds een week. Deze hebben een weerstand van tussen de 3.5 en de 4.5 kohm. Deze doen het perfect.

Ik wil een nieuw setje maken of kopen en ik zou graag de juiste beslissing nemen daarom dat ik raad vraag aan jullie. :roll: Maar zoals je kunt zien verschillen de meningen nogal. :o
Persoonlijk denk ik ook dat het allemaal niet veel uitmaakt en dat het niet aankomt op wat ohm meer of minder. Ik wil natuurlijk ook niet dat ik hierdoor problemen krijg met de ontsteking of de bobijn.

Of de bobijn bij kortsluiting van één bougie zou verbranden betwijfel ik. De stroom kan steeds weg alleen gemakkelijker.
Ik ben blij dat jullie hierop reageren zodat ik de goede beslissing kan nemen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Vandaag eens enkele bougies gemeten die ik liggen heb.
Blijkbaar heb ik bougies in mijn bagheera zitten met een inbouwde weerstand. Ze meten 6 kohm.
Ook enkele champion bougies gemeten. Meetwaarde, NY9C; 176 ohm NY7C; 20 ohm
Ook een Marchal bougie gemeten bijna 0 ohm

Waarschijnlijk heb ik de verkeerde bougies in mijn bagheera zitten en dit gecombineerd met een hoge weerstand van de bougiekabels zou dit wel eens problemen kunnen geven. :o Enkele testen doen!!
Attachments
20190610_094712 [800x600 test tekening 2].jpg
20190610_094712 [800x600 test tekening 2].jpg (55.24 KiB) Viewed 7842 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

6 kohm zijn radio ontstoorde bougies.
In principe niets mis mee.
Kabels van 176 ohm of 20 ohm lijken mij niet goed.
Dat zou 0 moeten zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by benny »

Is het een bobine voor ontstoorde kabels of niet? Want dat maakt een groot verschil voor de stroom die opgewekt wordt. De spanning blijft altijd gelijk maar de stroom is afhankelijk van de weerstand en ik denk hoe meer stroom hoe groter de vlam.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Mon Jun 10, 2019 11:58 am 6 kohm zijn radio ontstoorde bougies.
In principe niets mis mee.
Kabels van 176 ohm of 20 ohm lijken mij niet goed.
Dat zou 0 moeten zijn.
Die verschillende meetwaarde is van een ander merk type bougies niet van de bougiekabels. Dus je mag ontstoorde kabels gebruiken, ontstoorde doppen en ontstoorde bougies. Ik zou zeggen één van de drie is voldoende. :o

Volgens mij is het een originele oude Bagheera bobijn die nu geplaatst is. Of deze ontstoorde kabels moet hebben weet ik niet?? Als ik de oude bougiekabels meet ( 400 ohm) dan zou ik zeggen niet ontstoord ook niet in de dop, dus met lagere weerstand.:o

Oei Godfried!! Het begint saai te worden. Je blijft maar zagen over die bougiekabels. :oops: :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Wat een prullen. Gisteren is me dat linkse delco kapje gevallen. De stukken sprongen er zo vanaf. :oops:
Dus het moeten de originele worden. :o
Attachments
delco kapje [800x600 test tekening 2].jpg
delco kapje [800x600 test tekening 2].jpg (60.86 KiB) Viewed 7717 times
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Muddy Bandit »

Ik zou die originele versie ook maar niet laten vallen, die dingen zijn daar nu eenmaal niet voor gemaakt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Stuur ik je een originele op?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote: Mon Jun 17, 2019 9:45 pm Ik zou die originele versie ook maar niet laten vallen, die dingen zijn daar nu eenmaal niet voor gemaakt. :wink:
Je weet hoe dat gaat. Je wil het niet laten vallen maar het kan gebeuren. Ik was de contacten aan het zuiver maken en plots viel het uit mijn handen. :(

Alain, Je hebt een Pm :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote: Tue Jun 18, 2019 7:36 am
Muddy Bandit wrote: Mon Jun 17, 2019 9:45 pm Ik zou die originele versie ook maar niet laten vallen, die dingen zijn daar nu eenmaal niet voor gemaakt. :wink:
Je weet hoe dat gaat. Je wil het niet laten vallen maar het kan gebeuren. Ik was de contacten aan het zuiver maken en plots viel het uit mijn handen. :(
Kan iedereen gebeuren, er valt bij mij ook wel eens (met enige regelmaat zelfs) wat van de werkbank.
Ik heb trouwens al vele jaren een rubber stalmat voor de werkbank liggen: dat ding helpt heel goed tegen valschade, olievlekken op de vloer en noem maar op. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ja, een rubberen mat op de vloer van je werkplek is wel veilig.

De onderdelen voor de bougiekabels werden geleverd.
Vraag je vriendelijk om alles in een pakket te sturen om verzendingskosten te recupereren en dat wordt toegestaan, maar ze doen het niet. Sorry we zijn het vergeten. Dus 5 pakjes ontvangen. :( Dan toch nog de verzendingskosten gedeeltelijk terugkregen. :wink:
Ik heb alle aansluitingen gesoldeerd alvorens ze vast te klinken. De 2 meter lange kabel is maar net lang genoeg. De gemaakte set kost me nu €16,15.
Ik heb ook een setje voor Harry de Matra klaarliggen, wel nog samenbouwen. :wink:
Attachments
5 pakjes [800x600 test tekening 2].jpg
5 pakjes [800x600 test tekening 2].jpg (43.22 KiB) Viewed 7634 times
onderdelen bougiekabels [800x600 test tekening 2].jpg
onderdelen bougiekabels [800x600 test tekening 2].jpg (77.92 KiB) Viewed 7634 times
omklinken [800x600 test tekening 2].jpg
omklinken [800x600 test tekening 2].jpg (73.61 KiB) Viewed 7634 times
bougiekabels solderen [800x600 test tekening 2].jpg
bougiekabels solderen [800x600 test tekening 2].jpg (35.38 KiB) Viewed 7634 times
20190618_170057 [800x600 test tekening 2].jpg
20190618_170057 [800x600 test tekening 2].jpg (111.19 KiB) Viewed 7634 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ik kom het zo snel mogelijk ophalen hé Godfried, en alvast bedankt.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Harry, dat is niet dringend. Je ziet maar.

Zoals jullie kunnen zien op de foto zijn de originele bougiekabels voor een bagheera niet zo lang. Zie stroomverdeler met kabels.
Ik heb enkele iets langer gemaakt voor een gemakkelijke plaatsing. :wink:
Ik heb de nieuwe kabels geplaatst. Nu nog uittesten. :wink:
Attachments
20190618_170057 [800x600 test tekening 2].jpg
20190618_170057 [800x600 test tekening 2].jpg (111.19 KiB) Viewed 7606 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Van die stroomverdeler heb ik er ook twee van liggen als ik kom breng ik ze eens mee hé Godfried.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Thu Jun 20, 2019 9:35 am Van die stroomverdeler heb ik er ook twee van liggen als ik kom breng ik ze eens mee hé Godfried.
grt harry de matra.
Harry, Breng dan die verdeelkapjes ook eens mee om te zien of die passen op mijn stroomverdeler en in welke staat ze zijn.. :wink:
Als ze zijn als op de foto dan passen ze. Ik zoek enkele nieuwe of nog zeer goede gebruikte. Zelf heb ik geen bruikbare reserve meer liggen. :o
Attachments
bagheera stroomverdeler.jpg
bagheera stroomverdeler.jpg (26.07 KiB) Viewed 7591 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ik zal ze mee brengen als ik kom hé.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Voor een goede prijs deze aangekocht.
https://www.benl.ebay.be/itm/New-Lucas- ... 4287910092
Ik ga er zelf twee of drie bewaren en de anderen verhuizen naar de clubstock.
Voor 5 stuks verzending in, net geen €40. Dat is een koopje. :wink:

Ook deze willen aankopen maar tijdens het onderhandelen net voor mijn neus verkocht. Spijtig had ik ze maar gekocht :( . Deze heb ik nog niet in voorraad en die nu op mijn bagheera zit moet vervangen worden. Alain heeft er wel nog ééntje voor me liggen. :wink:
https://www.benl.ebay.be/itm/Citroen-DS ... 3237878682

Iemand tips met bruikbare nummers!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Drie stroomverdelers ( zijn er vier geworden)en toch nog geen onderdelen reserve!!!!
Je mag een hoop oude onderdelen hebben maar daarom zijn ze nog niet bruikbaar.
Daarom zoek ik dit onderdeel. Ik had graag een reserve liggen.
viewtopic.php?f=17&t=3645
Attachments
vacuumpotje 1 [800x600 test tekening 2].jpg
vacuumpotje 1 [800x600 test tekening 2].jpg (97.17 KiB) Viewed 7436 times
vacuumpotje [800x600 test tekening 2].jpg
vacuumpotje [800x600 test tekening 2].jpg (44.49 KiB) Viewed 7436 times
Last edited by GODFRIED on Wed Jun 26, 2019 10:44 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Gisteren een vierde vacuumpotje gevonden maar helaas ook defect. Dus ik heb één werkend en dat zit nu op mijn bagheera. Dan maar een vacuumpotje geopend om te zien wat het probleem is.
Het membraan is stijf en hard geworden en hierdoor gescheurd. Dit kan ook al was het niet defect (gescheurd) niet goed meer werken. Dit vacuumpotje is toch zeer belangrijk om de ontsteking op het juiste punt te houden bij hoge toerentallen. Bij deze stroomverdelers is dit membraan blijkbaar een zwak punt. Ik heb nog enkele stroomverdelers liggen van een ander merk ook zo oud en hier werkt het vacuumpotje wel nog van.

De beste oplossing is, gaan voor een nieuw vacuumpotje en enkele oude reserve houden voor in geval van nood. Is dit nog nieuw te vinden en waar ???

Een andere oplossing is afstappen van die stroomverdeler en een ander type plaatsen. :o
Attachments
geopend vacuumpotje [800x600 test tekening 2].jpg
geopend vacuumpotje [800x600 test tekening 2].jpg (81.41 KiB) Viewed 7393 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by talbotmatra »

De vacuumvervroeging dient ervoor de ontsteking te verlaten bij kleine gasklep openingen in lage toeren, bij volgas en hoge toerentallen doet deze niets.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

talbotmatra wrote: Wed Jun 26, 2019 4:48 pm De vacuumvervroeging dient ervoor de ontsteking te verlaten bij kleine gasklep openingen in lage toeren, bij volgas en hoge toerentallen doet deze niets.
Inderdaad!!!! :o Ik dacht altijd om de ontsteking op tijd te houden en dat is ook zo. Hoe hoger het toerental hoe meer vacuum er op potje komt en hoe meer de verdeler inwendig verdraait om de ontsteking te vervroegen. Dit is dan niet zo!!:o :o
Goed opgemerkt van je. :wink:

Je ziet maar nooit te oud om te leren.
Vacuümvervroeging.
Als de motor op halfgas rijdt b.v. binnen de bebouwde kom of tijdens kruissnelheid krijgt hij
minder benzine/luchtmengsel toegevoerd. Dit minder dichte mengsel heeft meer tijd nodig
om volledig te verbranden omdat de moleculen zich verder van elkaar bevinden. Daarom
moet onder die omstandigheden de verbranding nog eerder ingezet worden. Wanneer de
gasklep maar weinig geopend is trekt de motor een hoog vacuüm. Dit vacuüm wordt gebruikt
om via het vacuümpotje de ontsteking verder te vervroegen. Als volgas gegeven wordt is er
geen vacuüm en werkt de vacuümvervroeger niet. Dat is ook precies de bedoeling.
De vacuümvervroeging heeft geen invloed op het vermogen maar wel degelijk op het
verbruik en op het “lekker” lopen bij halfgas c.q. kruissnelheid.
LET OP !!
De vacuümvervroeging is één van de meest onderschatte onderdelen van een motor.
Een goed afgestelde vacuümvervroeging heeft enorme invloed op het lekker lopen van
een motor en kan 20% schelen in het verbruik.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ook dit in orde gemaakt in mijn koele kelder. :wink:

Bij de voorste remklauwen van de bagheera worden de remblokken beschermt door een afsluitplaatje dat het water en vuil moet weghouden van de remblokken. Bij de meeste Bagheera's is dit verdwenen door de jaren heen.
Attachments
zonder afsluitplaatje [800x600 test tekening 2].jpg
zonder afsluitplaatje [800x600 test tekening 2].jpg (46.16 KiB) Viewed 7286 times
afsluitplaatje [800x600 test tekening 2].jpg
afsluitplaatje [800x600 test tekening 2].jpg (90.61 KiB) Viewed 7286 times
met afsluitplaatje [800x600 test tekening 2].jpg
met afsluitplaatje [800x600 test tekening 2].jpg (50.11 KiB) Viewed 7286 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ik heb die er ook niet meer op zitten Godfried.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by matrafan »

Zijn bij mij ook reeds verdwenen, zelfs nooit gezien.

Vroeger toen ik nog in de garage werkte werden die nog wel gebruikt.

Zullen door de jaren wel verdwenen of "verroest" ???? zijn.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Die plaatjes zijn niet van gewoon ijzer zijn van iets beter staal gemaakt.

Niet dat het veel uitmaakt. We rijden toch niet door sneeuw, regen en zout.
Ik heb indertijd 5 bagheera's gesloopt en heb maar twee plaatjes dat zegt genoeg. Zeer spijtig ,ik had er beter nog enkele bewaard. :( Maar wie heeft er zo veel plaats!! Een gele bagheera die staat hier nog zo goed als volledig gesloopt.
Attachments
bag 1 [800x600 test tekening 2].JPG
bag 1 [800x600 test tekening 2].JPG (152.71 KiB) Viewed 7262 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Daar kan je nog een mooie bagheera van maken hé Godfried.




grt harry de matra.
Post Reply