werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Gisteren tijdens controle van de delco tot de vaststelling gekomen dat de vacuümcapsule op de originele delco defect is. :o

Waarschijnlijk het membraan stuk in de vacuümcapsule. :(
Attachments
IMG00004.JPG
IMG00004.JPG (1.1 MiB) Viewed 7226 times
defecte vacuum vervroeger [800x600 test tekening 2].JPG
defecte vacuum vervroeger [800x600 test tekening 2].JPG (133.49 KiB) Viewed 7226 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik weet niet meer of ik indertijd ook de bobijn met de delco heb mee verwisselt. Ik denk van wel!! Ik dacht dat ik een murena bobijn geplaatst heb.
Dus dit moet ik ook bekijken. Spijtig op de bobijn staan geen type nummers. Of ik kan er niets uit maken. :o
Ik heb wel wat keuze uit bobijnen. :wink:
Attachments
andere bobijn [800x600 test tekening 2].JPG
andere bobijn [800x600 test tekening 2].JPG (138.38 KiB) Viewed 7207 times
bobijn [800x600 test tekening 2].JPG
bobijn [800x600 test tekening 2].JPG (115.32 KiB) Viewed 7207 times
Last edited by GODFRIED on Sun May 26, 2019 2:05 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Murenanimal »

Godfried, misschien toch ineens voor een hele nieuwe bobijn gaan,
kost is toch verwaarloosbaar.
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Murenanimal wrote: Sun May 26, 2019 9:16 am Godfried, misschien toch ineens voor een hele nieuwe bobijn gaan,
kost is toch verwaarloosbaar.
Dat kan!! Maar is dat nodig. Zou dat een meerwaarde geven. Beter starten en draaien van de motor?? Ik betwijfel het. :o
Vermindert het vermogen van een bobijn door de ouderdom. Zijn nieuwe krachtiger, beter vonk ?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by talbotmatra »

Ja, dat gebeurd zeker, een bobine wordt minder krachtig en minder bedrijfszeker na verloop van tijd.

Ook zou ik hier goed mee oppassen, de meeste bobines die daar lijken te staan zijn voor puntjes, en mogen niet met een elektronische ontsteking gebruikt worden.

De enige bobine die bij mijzelf goede resultaten heeft gegeven icm de hall effect ontsteking is de Lucas DLB198, die staat ook in het rat topic onder Murena en daar heb ik hem ook vandaan.

De vacuum vervroeger is bedoelt voor situaties waarmee je met weinig gas (dus slechte cilinder vulling) rijdt. Dat deze stuk is is niet het eind van de wereld maar kan veroorzaken dat de auto niet lekker oppakt met weinig gas en laag in de toeren.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik heb de elektronische ontsteking momenteel van mijn bagheera verwijdert. Dit omdat ik de verkeerd elektronische delco heb. Waarschijnlijk komt die van een Solara motor!! Het is een Bosch 0 237 020 027 en heeft 12° vervroeging.
Voor op mijn bagheera met XY4 motor heb ik de Bosch 0 237 020 028 nodig, deze heeft 6° vervroeging.
Ik zoek deze te koop of als bruikleen om te testen.

Ik ben nu bezig met de originele delco terug op te bouwen, . Een Sev- Marchal 41102902. Deze is niet elektronisch, werkt nog met contactpunten en heeft daarom ook een andere bobijn nodig en van die bobijnen heb ik er een deel liggen zoal op de foto.

De bedoeling is om vast te stellen of ik meer vermogen en een beter draaiende motor heb met de juiste ontsteking en dit zal zo ook wel zijn.
Ik weet pas kortelings dat ik de verkeerde ontsteking op mijn bagheera heb. Dit door opzoekwerk van Herman. Zie grafiek hieronder.
Ik ben blij met alle tips, bedankt. :wink:

Ps, ik heb alvast de bobijn (Lucas DLB198) die je aanbeveelt genoteerd als ik terug overstap naar een elektronische ontsteking als ik de juiste kan vinden.
Attachments
IMG00158.JPG
IMG00158.JPG (1.38 MiB) Viewed 7178 times
de originele stroomverdeler [800x600 test tekening 2].JPG
de originele stroomverdeler [800x600 test tekening 2].JPG (124.47 KiB) Viewed 7178 times
onsteking verdeler delco Matra bagheera lijst Herman.jpg
onsteking verdeler delco Matra bagheera lijst Herman.jpg (112.38 KiB) Viewed 7183 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

je kunt het uitvinden met een ohm meting tussen de +15 en min contact.
De Elektronische ontstekingen zijn over het algemeen tussen de 1-2 ohm.
Als je veel hoger meet dan heb je de juiste voor de contactpunten.
Als de Bosch bobine dat heeft zou ik deze gebruiken.

De DLB198 is voor weinig op de UK ebay sites te vinden en werken perfect met de murena ontsteking.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Dan ga ik de weerstand van de bobijn eens meten.
Het liefste had ik een elektronische ontsteking. Daar heb je geen nakijken meer aan. we zullen wel zien of ik de juiste kan vinden.
Ik ben ook zeer benieuwd of er een verschil is met de originele delco op de motor!! :o
In de originele delco zit een cassette met de contactpunten in.

Bedankt voor de tip Herman. :wink:
Attachments
IMG00010.JPG
IMG00010.JPG (1.56 MiB) Viewed 7150 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Vandaag de bobijnen gemeten, volgens mij een verwaarloosbaar klein verschil.
De weerstand zit bij al deze bobijnen (10 stuks) tussen de 1.8 en 4 ohm. :o :o :o :o
Harry de Matra heeft er ook enkele gemeten. Bobijn van een 2.2, 3 ohm/ 1.6 is 2.8 ohm/ solara is 2 ohm /bagheera is 1.8 ohm /
een nieuwe voor zijn murena 1.6 is 2.8 ohm

Ook de originele delco Sev Marchal 41102902 opgebouwd. Viel dat tegen. De motor draaide veel slechte en had voelbaar minder vermogen. Bij hoog toerental knallen in de uitlaat. Na wat afstellen aan de carburators draait hij terug normaal, zoals ik gewoon ben maar geen beterschap. Ik ga nu een tijdje rijden met deze delco om te zien wat dat doet.

Bij gelegenheid zal ik Jos eens vragen om met mijn bagheera te rijden. Hij kan het weten wat normaal is. Maar ik ben er vrij zeker van dat de motor ondermaats presteert.
Als ik terug kijk naar mijn vorige benzine auto's? Ford escort 1100.. 1300 Mazda 626 2.0 Dit waren ook geen uitblinkers. Zou het aan mij liggen!!! :roll:
Attachments
weerstand bobijn 1 [800x600 test tekening 2].jpg
weerstand bobijn 1 [800x600 test tekening 2].jpg (57.9 KiB) Viewed 7134 times
weerstand bobijn 2 [800x600 test tekening 2].jpg
weerstand bobijn 2 [800x600 test tekening 2].jpg (60.35 KiB) Viewed 7134 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

houdt ook rekening met de weerstand van de draden van de meter.
Die kunnen al meer als 1ohm zijn.
De lage weersstanden ziijn voor electronische ontstekinegen.
Mijn Murena's meten allebei rond 1 ohm
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik heb maar een eenvoudige en goedkope multimeter.
Ik had wel meer weerstand verschil verwacht. :o Je zou bijna zeggen dat het dezelfde zijn.

Hieronder een foto van mijn eenvoudige oplossing voor mijn olielek aan het differentieel. Gewoon aan de buitenzijde vloeibare pakking gedaan. Bij gelegenheid zal ik deze O ring en de carter pakking vervangen. :wink:

Nog wat info gevonden op het internet.
https://nl.wikihow.com/Een-bobine-testen

Vind de juiste weerstandwaardes van jouw bobine. Elke bobine heeft unieke specificaties op het vlak van elektrische weerstand binnen de spoel. Als de gemeten weerstand niet binnen deze waardes valt is er iets mis met de bobine. In de meeste gevallen kun je de waardes vinden in de onderhoudshandleiding van je auto. Maar als je het daar niet kunt vinden kun je navraag doen bij de dealer of online zoeken.
In het algemeen moet de primaire spoel een weerstandwaarde hebben van tussen 0,7 en 1,7 ohm, de secundaire spoel moet een waarde geven van tussen 7500 en 10500 ohm.[1]

Plaats de pinnen van de multimeter op de polen van de secundaire spoel. Hou één pin tegen een van de buitenste contactpunten en hou de andere pin tegen het middelste contactpunt (waar de hoofdkabel van de verdeler verbonden is. Schrijf de gemeten waarde op - dit is de weerstand van de secundaire spoel

Bepaal of de gemeten waardes binnen de normale waardes voor jouw type bobine vallen. Bobines zijn delicate componenten van het elektrische systeem van een auto. Als de metingen van de primaire of secundaire spoel buiten de normale waardes vallen, zelfs al is het maar een beetje, dan is er al sprake van een beschadigde of slecht functionerende bobine. In dat geval moet de bobine vervangen worden.
Attachments
pakking aan de buitenzijde [800x600 test tekening 2].jpg
pakking aan de buitenzijde [800x600 test tekening 2].jpg (88.2 KiB) Viewed 7108 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Dit is ook interessant om even te lezen.
Praktische tips voor het aanschaffen van een bobine
Bij het aanschaffen van een bobine moet je weten of in het systeem van de auto een voorschakelweerstand is ingebouwd. De bobine heeft dan zelf een lagere weerstandswaarde dan als er geen voorschakelweerstand in het systeem zit.
De orde grootte van de weerstanden van de primaire spoel is:
Met voorschakelweerstand 1,5 - 2 Ω
Zonder voorschakelweerstand 3 Ω

De voorschakelweerstand heeft een functie bij het starten. Tijdens het starten kan de spanning van de accu dalen. Een normale bobine die op 12V werkt zal het dan moeilijk hebben. Sommige auto’s werden daarom uitgevoerd met een voorschakelweerstand tussen de accuspanning en de aansluitpool van de bobine. De spanning over de bobine zal, als de motor loopt, ongeveer 9 volt bedragen. Tijdens het starten wordt de voorschakelweerstand overbrugd en krijgt de bobine de lagere startspanning aangeboden. Bij het continu aansluiten van een bobine op 12V, die bedoeld is te werken met voorschakelweerstand, zal deze door de hogere stroom doorbranden.

Als elektronische ontsteking wordt ingebouwd moet de minimale weerstand 3Ω zijn. De maximale stroom door de bobine is dan max 4A. Het gebruik van een voorschakelweerstand is dan niet mogelijk. Deze moet dan uit het systeem verwijderd worden. Bij de moderne accu’s heeft een voorschakelweerstand ook geen functie meer . Tijdens het starten zal de spanning niet meer zoveel dalen en genereren de bobines toch nog wel een voldoende vonk
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Als elektronische ontsteking wordt ingebouwd moet de minimale weerstand 3Ω zijn
Misschien voor andere auto's dan Matra's.
Dit zegt het werkplaats handboek.
Ik meet zelf maar 1-1.2 Ohm op de originele boibines en die zijn prima in orde.

Herman
Attachments
Bobine.jpg
Bobine.jpg (110.82 KiB) Viewed 7071 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Wat een tegenstrijdige informatie. Een mens weet soms niet meer wat te geloven.
Ik ga ervan uit dat de juiste informatie in de werkplaatshandboek staat. Iedere bobijn is iets anders met zijn specificaties.
Voor de bobijn van de bagheera is er zeer weinig of geen informatie in de werkplaatshandboek te vinden. :o :o
Heeft iemand info over de gebruikte bobijn in de bagheera??? In de laatste Bagheera's van bouwjaar 1980 zit een andere bobijn omdat ze toen naar een elektronische ontsteking zijn overgestapt. Die zal wel overeenkomen met deze van de Murena!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Godfried, ik heb er hier nog gevonden en die geven 3 ohm aan die zaten bij de oude bagheera onderdelen dan zijn die niet van de bagheera hé.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Harry,
Die kunnen toch van of voor een bagheera zijn. Ik wil ze wel eens zien bij gelegenheid.

Vandaag tot de volgende vaststelling gekomen.
Het vermogen blijft beperkt en volgens mij is er iets niet in orde!!! :o


Als ik de bougiekabels één voor één verwijder zou de motor langzamer moeten gaan draaien omdat die dan op drie zuiger draait.
Bij één cilinder de tweede naast de koppeling dus cilinder nr twee geeft de motor totaal geen reactie. Het is net of deze zuiger niet mee doet. :o :o :o
Ik heb een nieuwe bougie geplaatst en een andere bougie kabel, zonder resultaat. Dan de compressie gemeten met een nieuwe meter. Dit bij warme motor zonder de andere bougies te verwijderen, bijna 9 kg. Ook maar even de cilinder erlangs nr 3 even gemeten ook bijna 9 kg.
De oude bougie van cilinder 2 was niet nat wel iets zwart.
Aan de delco bij draaiende motor de kabels één voor één verwijdert om te zien of er een goede vonk is en die is er.
Ook als ik gas geef zie je benzine inspuiten op de carburator van cilinder nr 2. Waarom reageert die zuiger niet? Op de stationair mengselschroef reageert die ook niet. Het is hier door dat ik tot die vaststelling ben gekomen dat hij waarschijnlijk op drie cilinders draait.

Wie weet wat er hier misloopt. Graag wat tips.
Wat zie ik niet??? Dit zou wel eens kunnen verklaren waarom ik te weinig vermogen voel.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by benny »

Het kan ook de vlotter in de carburator zijn voor cilinder 2. Heb net hetzelfde voorgehad vorige maand met mijn moto. En die 9 kg is dat met volledig open carburatoren of niet?
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Muddy Bandit »

Ik neem maar aan dat je de bougie van cilinder 2 wel even gecontroleerd hebt of die ook daadwerkelijk een goede vonk geeft?

Als de vonk op cilinder 2 goed is zou ik eerst eens het kleppendeksel verwijderen: de klepspeling bij cilinder 2 controleren, en dan ook heel goed kijken of de klep wel daadwerkelijk net zoveel op en neer beweegt als de overige kleppen bij de andere cilinders... een defecte tuimelaar, afgesleten klepsteel of ingesleten nok op de nokkenas kan er ook voor zorgen dat een cilinder niet meer mee werkt.
Aangezien de compressie wel netjes is zullen de kleppen in ieder geval wel goed afdichten, maar dat wil nog niet zeggen dat ze dan ook voldoende open gaan om de benodigde gassen in de cilinder aan- en af te voeren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Heb je bij kleppen stellen in het verleden rekening gehouden dat van cilinder en 2 naar 3 en 4 de uitlaatklep opschuift c.q. in spiegelbeeld staan.
Ik heb een tijdje oude bougiekabels gebruikt maar ook daar kunnen hiaten zitten en de verdeelkap kan inwendig een lekstroom hebben. dat hoef je niet te zien aan de buitenkant.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Benny,
Die 9 kg is met gesloten carburators en de overige bougies niet verwijdert.
Carburator ga ik controleren. Alhoewel ik vorig jaar een volledige revisie gedaan heb. Merk wel steeds dan bij een koude start de motor niet voldoen toeren maakt op choke. Zou toch minsten 2500 toeren moeten zijn. Blijft ergens rond de 1800 tr/m Hangen. Gisteren draaide de motor zelfs zeer slecht op de choke. Valt dan uit maar waarschijnlijk was de motor al te warm.

Muddy, Ik vergeet steeds je naam :oops:
Nee ik heb de vonk niet gecontroleerd op de bougie zelf. Nieuwe bougie en andere bougiekabel gezet op cilinder twee en aan de delco de bougiekabels één voor één verwijdert. Hij trek daar enorme vonken van bijna een 1 cm.
De oude bougie van cilinder 2 was niet nat en even zwart dan de die van cilinder 3. De andere heb ik niet verwijdert.
Ik ga die klepspeling en beweging controleren .

Herman,
Normaal let ik goed op de positie inlaat en uitlaatklep, dit zal ik bij de controleren van de kleppen goed bekijken.
Misschien nog eens een andere kabel proberen en de vonk op de bougie controleren.

Mannen bedenkt voor de tips. Ik heb een lijstje gemaakt om te controleren :wink:

Ik hoop hier een oplossing te vinden. Volgens mij rij ik zo al jaren rond. Ik voel geen 90 pk bij deze motor. Hij is niet vlot genoeg. Toch rijdt hij soms aangenaam. :o :o
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by benny »

Compressie moet gemeten worden met de vlinderkleppen van de carburatoren open. Je kan ook de delco 90°. Als je dan nog altijd problemen hebt met dezelfde cilinder zit het probleem niet in de ontsteking.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

benny wrote: Thu May 30, 2019 10:02 am Compressie moet gemeten worden met de vlinderkleppen van de carburatoren open. Je kan ook de delco 90°. Als je dan nog altijd problemen hebt met dezelfde cilinder zit het probleem niet in de ontsteking.
goed idee
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Wat bedoel je met delco 90°??

Ik weet dat de compressie gemeten moet met de gaskleppen open en zonder bougies. Maar het was maar een vlugge meting voor de eerste vaststelling.
Met de gaskleppen open zou ik iets meer compressie gemeten hebben.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Je draait de ontsteking 90 graden en verzet de kabels bij de bougies.
Als nog dezelfde cilinder problemen geeft is het mechanisch
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Niks ernstig kunnen vinden. :o
Wat heb ik gedaan!
Controle
1, bougies, van enkele de afstand elektrode vermindert naar 0.65 mm. De motor laten draaien en de bougiekabel van cilinder 2 verwijdert daar en bougie opgezet en deze vonkt geweldig, dan deze bougie in de motor gezet.
2, controle kleppen. motor was ongeveer warm, inlaat 0,30, uitlaat 0,35 mm. Alleen bij cilinder 3 de inlaat en uitlaatklep iets minder moeten zetten. Cilinder 2, 4 en 1 stonden goed.
3, motor laten draaien op startmotor zonder bougies. Niks vreemds aan de kleppenstoter of tuimelaars te gezien. Ook nergens geen speling gevonden.

Nog steed weinig reactie bij het verwijderen van de bougiekabel bij cilinder 2. Toen hij koud was en op choke draaide, dus met hogere toeren, dan valt het toerental wel iets terug bij het verwijderen van de bougiekabel. :o
Als test ook de bougiekabel van cilinder één verwijdert en de andere drie aangesloten, dan draait de motor het zelfde dan als ik de bougiekabel van cilinder twee verwijder is. Indien cilinder twee niet meedoet zou de motor toch moeten gaan haperen en uitvallen! Of kan deze draaien op 2 cilinders en ook de hoger toeren ingaan? Ik denk het niet.
Wat ik wel gezien heb is dat bij stationair draaiende motor de ontsteking iets verloopt. Maar het is weinig.

Wat blijft er over; Dit is mijn volgende stap!!
De carburator. Krijgt cilinder twee wel genoeg benzine? Volgens het eerste zicht wel. De bougies zien er allemaal het zelfde uit. Maar hij reageert niet op de stationair mengschroef van cilinder 2.
Misschien ook eens een ander merk bougies kopen!! Nu zit er een Bosch in.

Ik zou het niet erg vinden had ik ernstig probleem gevonden. Dan wist ik wat te doen. Ik heb nog drie 1442 cc motoren liggen. Nu blijf ik met vragen zitten.
Ja, Benny heeft het nogal eens gezegd" zet hem op een vermogen testbank".
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by talbotmatra »

De kleppen dienen met koude motor gesteld te worden. Dit om uitzetten van de materialen te compenseren.

Voorzover ik me herinner dienen ze op 0.25 en 0.30 te staan, en niet groter.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Voorzover ik me herinner dienen ze op 0.25 en 0.30 te staan, en niet groter.
Inderdaad, de inlaatkleppen staan te kort open. dat kost zeker enig vermogen. je kunt natuurlijk ook de carbs een keer verwisselen om te kijken wat er gebeurd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Sommige auto fabrikanten schrijven twee meetwaardes voor . Bij koude motor en bij warme motor. Het verschil is dan meestal 0.05 mm.
Omdat ik bij een warme motor heb gemeten heb ik 0,30 en 0,35 aangehouden.
Voor de zekerheid zal ik de klepspeling ook eens meten bij koude motor. Ik verwacht geen verschil.
Ik laat het jullie vandaag weten. :wink:

Ik denk dat de carburators links en rechts niet te wisselen zijn. Ze hebben ook allebei een andere nummer. Ik heb er genoeg liggen om een test te doen.
Bedankt om met me mee te denken.
Ik wil dit hoofdstuk van vermogen verlies eindelijk eens kunnen afsluiten. Het sleept al jaren aan. Ik kom er steeds op terug. :oops: :oops:
Attachments
DSCN7025 [800x600 test tekening 2].JPG
DSCN7025 [800x600 test tekening 2].JPG (115.98 KiB) Viewed 6940 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by talbotmatra »

Ik zie tweemaal een linker carburateur in plaats van een set, wat zijn de nummers van deze carburateurs? Wat zijn de nummers van je eigen carburateurs?

Ook lijken de naalden niet bij deze carburateurs te horen...
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Dit zijn wel degelijke een set carburators, een linkse en een rechtse. Hebben alle twee een andere deelnummer.
Mijn carburators hebben de juiste nummers. Ik ken ze niet van buiten. :o Ik zal ze later plaatsen.

Wat heb ik nog gedaan.
Kleppen gecontroleerd met koude motor. iets verschil, te verwaarlozen, toch maar enkele afgesteld.
Carburator wissel links om te zien of cilinder 2 nu anders werkt.
Verdeelkap delco wissel.
Bougiekabels allemaal vervangen.
Resultaat nul geen verschil te merken. :( Cilinder 2 doet nog niet echt mee. Althans zo lijkt het toch.
Alleen koud draait de motor nu mooier. Niet met die test carburator erop. Ik wil mijn instellingen niet allemaal veranderen. De andere carburator wordt terug gezet.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply