na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
zo dan,ineens heb je weer wat muziek in de baggie,beetje passende radio kunnen vinden,wilde eerst beetje periode radio plaatsen maar vragen ze tegenwoordig serieus geld voor dus maar een niet opvallende met cd speler op de kop getikt.Dus nu verder klussen met muziekje erbij
dingen in het vooronder uitzoeken en aansluiten zo heb ik een oldtimer hoorn en 2 tonige luchthoorn die ik kon schakelen met een tuimelschakelaartje bij de handrem echter heb ik geen idee meer hoe dit aangesloten zat
dingen in het vooronder uitzoeken en aansluiten zo heb ik een oldtimer hoorn en 2 tonige luchthoorn die ik kon schakelen met een tuimelschakelaartje bij de handrem echter heb ik geen idee meer hoe dit aangesloten zat
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
vraagje aan de bagheera rijders,beide claxons inmiddels geplaatst echter alleen heb ik geen plus + aansluiting wie o wie weet waar deze uit de kabelboom komt in het vooronder.
Alvast bedankt
Alvast bedankt
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Je kunt toch de aansluiting nemen van de originele claxon (luchthoorn).Onder de rechtse koplamp. Ook aan de relais van de lichten kun je de + vinden.
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2194
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Waar de pijl wijst loopt de kabel in de kabelboom.
Kabelboom loopt door naar aansluiting koplampen.
Kabelboom loopt door naar aansluiting koplampen.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
ik ga zoeken thanks
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Hier zie je duidelijk het relais en de kabels zitten. Onder de rechtse koplamp.
- Attachments
-
- koplamp 2 [800x600 test tekening 2].JPG (151.9 KiB) Viewed 14530 times
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2194
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Deze relais zit bij mij aan de andere kant van de plaat bij het reservewiel (misschien omdat het bouwjaar 79/80 is?).
Daar zitten ook de beide relais van grootlichten en verstralers (mistlampen) bij.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Je ziet maar niet iedere bagheera is hetzelfde gemaakt. Die van mij is van 1977. De relais van de lichten zitten bij deze rechts boven het reservewiel.
- Attachments
-
- relais voor rechts 2 [800x600 test tekening 2].JPG (139.86 KiB) Viewed 14515 times
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 4953
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Bij mij zitten die ook daar Godfried, die is ook van 1977.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
ik heb de + gevonden,was afgetaped dacht dat dit massa voor de remblokslijtage was
1 claxon werkend nu de Tford ,volgende is de luchthoorns maar tijd vloog weer voorbij vanmiddag er zit een schakelaar bij de versnellingspook zodat ik kan switchen, luchthoorn of Tford maar is nog effe puzzelen hoe dit zat maar inmiddels tekening gevonden resultaat gaat getoond worden.
1 claxon werkend nu de Tford ,volgende is de luchthoorns maar tijd vloog weer voorbij vanmiddag er zit een schakelaar bij de versnellingspook zodat ik kan switchen, luchthoorn of Tford maar is nog effe puzzelen hoe dit zat maar inmiddels tekening gevonden resultaat gaat getoond worden.
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
zoals beloofd 2 piepkleine filmpjes 1 is van de claxonswitch ,lijkt zacht op film ,maar geloof me, geluid is oorverdovend ,2e filmpje is na aansluiten lampen etc.. maar is een probeersel heb nog niet zo veel ervaring met gopro
https://youtu.be/rzUTDtr2n8o
https://youtu.be/3wdnwL_idUUhttps:
Nog 1 hardnekkig probleempje opgelost,de instapverlichting bij de rechterdeur brandde stuk zwakker als bij de linkerdeur,ik vermoedde massaprobleempje dus was niet blij echter bij alles nameten was dit in orde,na dit enige tijd met rust gelaten te hebben (nog genoeg te doen ) het lampje er maar eens uit gehaald wat blijkt is 24 volt Ik moest er zelf van grinniken.
https://youtu.be/rzUTDtr2n8o
https://youtu.be/3wdnwL_idUUhttps:
Nog 1 hardnekkig probleempje opgelost,de instapverlichting bij de rechterdeur brandde stuk zwakker als bij de linkerdeur,ik vermoedde massaprobleempje dus was niet blij echter bij alles nameten was dit in orde,na dit enige tijd met rust gelaten te hebben (nog genoeg te doen ) het lampje er maar eens uit gehaald wat blijkt is 24 volt Ik moest er zelf van grinniken.
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
En daar is nog een probleempje,de Bagheera heeft een wisser op de achterruit echter die van mij deed het al 20 jaar niet meer ,ik snap echt niet waarom
Wie heeft voor mij het verlossende antwoord.
Ook nog een gesmolten isolatie tegengekomen ,ooit slecht startende bagheera ,toen gevonden dat de massakabel van het motorblok zo goed als poreus was,alleen was dit toen niet aan de buitenkant te zien,pas bij beetpakken verkruimelde hij voor de helft,resultaat dat toen de weg van de minste weerstand is gekozen ,dus wordt nieuwe kabel trekken ,ik hoop dat ik dan buiten het chassis kan blijven
Gelukkig is deze motor hetzelfde als van sommige alfa romeo's koplampwissers (tip!),alleen vraag ik mij af de stekker heeft 4 aansluitingen maar de kabelboom heeft er 3 ,is de 4e aansluiting gewoon een massa kabeltje wat je op het chassis vastzet?Wie heeft voor mij het verlossende antwoord.
Ook nog een gesmolten isolatie tegengekomen ,ooit slecht startende bagheera ,toen gevonden dat de massakabel van het motorblok zo goed als poreus was,alleen was dit toen niet aan de buitenkant te zien,pas bij beetpakken verkruimelde hij voor de helft,resultaat dat toen de weg van de minste weerstand is gekozen ,dus wordt nieuwe kabel trekken ,ik hoop dat ik dan buiten het chassis kan blijven
- Attachments
-
- IMG_9772.jpeg (1.68 MiB) Viewed 14183 times
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Meten is weten! Welke dan voor de massa aansluiting is zul je vlug zien.
Anders een schema zoeken van de alfa dan zie je ook waarvoor de aansluitingen gebruik werden. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze versnellingen nodig had op de koplampen.
Ik heb niets liggen van deze onderdelen. Ze werden alleen op een X geplaatst.
Een slechte massakabel op de motor ben ik nog niet tegengekomen. Dit is toch die platte koperen kabel.
Anders een schema zoeken van de alfa dan zie je ook waarvoor de aansluitingen gebruik werden. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze versnellingen nodig had op de koplampen.
Ik heb niets liggen van deze onderdelen. Ze werden alleen op een X geplaatst.
Een slechte massakabel op de motor ben ik nog niet tegengekomen. Dit is toch die platte koperen kabel.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Godfried inderdaad die platte rechts naast de motor,deze verpulverde bijna helemaal groen geworden ,toen nieuwe geplaatst en weer normaal starten ,maar goed is al weer 15 jaar geleden ,die draad in de kabelboom lijkt mij wederom een uitdaging
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
heb je schema van je bagheera met motor erop?
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Ypres Ik dank u zeer voor deze .
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
zo dan de lasser/restaurateur is op werkbezoek geweest
Het achterruit wisser motor project wil nog niet echte vlotten ,zodra ik de plus aansluit en massa maakt gaat deze gelijk draaien wat dus niet de bedoeling is en de knop naast de schakelpook heeft alleen effect in de stand sproeien en wissen dwz hij sproeit maar de wisser doet niet mee,echt elke combi al geprobeerd maar geen resultaat Wie heeft voor mij het verlossende woord ,ik denk dat het heel simpel is maar er gewoon over heen kijk - GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Dat onderdeel valt er de eerste jaren niet meer vanaf.
Plus en min zonder schakelaar dan moet die draaien!!
Het is niet eenvoudig om hier tips over te geven. Je zou die motor in handen moeten hebben om te meten en uit te testen.
Succes.
Plus en min zonder schakelaar dan moet die draaien!!
Het is niet eenvoudig om hier tips over te geven. Je zou die motor in handen moeten hebben om te meten en uit te testen.
Succes.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
ruitenwisser motor achter ik ben op de helft zeg maar ,vandaag pakketje van simon matra binnen met deze
er maar vanuit gegaan dat de oude niet echt meer zou werken en deze was ineens beschikbaar ,dus wie er een zoekt - GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Deze remkrachtverdeler gaat volgens mij maar zelden stuk. Ze zitten vol olie en zijn daarom goed beschermt. De nippels dat is een ander probleem deze durven nogal eens muurvast te zitten en kunnen afbreken.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8121
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
In de remolie zit door achterstallig onderhoud best veel water waardoor deze dingen ook roestgevoelig zijn.
In de nieuwere auto's zit tegenwoordig in de achterremleiding een vergelijkbare verdeler wat de lading van de auto ziet en hiermee de achter remdruk instelt.
Deze dingen roesten best wel eens kapot door water in het remsysteem.
Die van de murena gaat van buitenaf defect want er komt daar veel water.
Groet herman
- Attachments
-
- remkrachtverdeler.jpg (12.01 KiB) Viewed 13959 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
ik denk dat de rancho ook al zoiets had op de achterste as.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- hendrik
- Posts: 4953
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Is dat voor een bagheera?
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Ik heb er nog geen problemen mee gehad en dat mag zo blijven.
Harry, Deze zit aan het rechter achterwiel bij de bagheera en ook bij murena denk ik.
Harry, Deze zit aan het rechter achterwiel bij de bagheera en ook bij murena denk ik.
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 4953
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Ja dat klopt Godfried, maar zijn ze het zelfde als de murena?
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 1666
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Klopt, maar dat is wel weer een ander model.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Ik weet het niet. Ik zal dat eens bekijken. Ik vermoed van wel.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4134
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Denk dat de Bagheera en Murena verschillend is.
Meer nog: geloof zelfs dat de 1.6 en 2.2 verschillend is.
Rancho systeem is anders, met de veer lijkt het me ladingsgelinkt.
Meer nog: geloof zelfs dat de 1.6 en 2.2 verschillend is.
Rancho systeem is anders, met de veer lijkt het me ladingsgelinkt.
- hendrik
- Posts: 4953
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
Ik heb hier nog een nieuwe liggen van een 2.2 van bij Cor dan kan ik die niet gebruiken op de 1.6 ?
grt harry de matra.
grt harry de matra.