Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny »

Prachtig werk. 1 opmerking (De 3 plaatjes zorgen er voor dat het scherm niet naar binnen gedrukt kan worden, en hiermee kun je ook op
de ronde pasvorm van het portier aansluiten): Ik zou die schroefjes 180° draaien anders kan je er niet meer aan.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

ik had dat ook liever anders gezien Benny. Maar dat gaat niet.
De gebogen afdekplaten die de ruimte tussen de A-stijl en het voorscherm afsluiten zijn naar
1 kant omgezet. Naar de voorkant toe. Op deze rand komt straks een strip mosrubber.
Anders had ik de plaatjes voor het aanzicht ook liever aan de andere kant van de plaat gemonteerd.
De schroeven zijn goed bereikbaar van onder het voorscherm. In tegenstelling als ze aan de binnenkant zouden zitten.
Dan zit de onderste achter het deurscharnier.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by hansie »

elix wat is een mosrubber?
ik dacht dat op deze rand juist kit moest ? Althans zo zat het bij mijn bagheera.
Blijft een prachtig project die m530 van jou :D
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Mosrubber is het hele zachte rubber met een open structuur. Als je even googeld op een rubberprofiel-site zie je wat ik bedoel.
Omdat het zo zacht is wordt het vaak gebruikt als trillingsdemper. in dit geval bijvoorbeeld om het voorscherm wat af te dichten bij de A-stijl, maar ook om vibratie op te vangen.
Bij mijn Fiat X1/9 zat dit ook op diverse plaatsen om het plaatwerk wat stiller/stabieler te maken. Echter bij een metalen auto als de X1/9 kreeg je daar enorme roestvorming van omdat het rubber heel poreus is, en dus ook vocht vasthoudt
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Rest nu nog het passend maken van de koplampdeksels. Het kan zomaar zijn dat dit ook weer 3 avonden kost.
Desnoods kost het 5 avonden,....alles beter dan een Matra die je loensend aankijkt.
Deze materie ben ik dus inderdaad de afgelopen week elke avond mee bezig geweest.
beetje naar boven,...beetje naar links,...beetje naar achter,...beetje vijlen,...paar vulringetjes.
Dus beetje bij beetje was de week weer te kort. Maar met maximaal resultaat.

Vandaag de bumperset gepast. De voorkant is naar m'n zin. De achterkant moet nog (sorry, alweer) een beetje volgens
het bovenstaande procedé. Maar dat is peanuts vergeleken met voorgaande dingen.
Welbeschouwd valt de pasvorm van de carrosseriedelen niet tegen, na een toch wel behoorlijke ingreep onder het jasje.



Image


Image

Ze wordt steeds fotogenieker. 8)


Image

Stel je voor dat dit niet past.


Image


De denkbeeldige horizontale lijn zichtbaar gemaakt om de positie van de achterbumper te bepalen.
Zodat de zijkant niet omhoog of omlaag wijst.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Ik zie dat je het knipperlensje inmiddels ook hebt.
Het ziet er allemaal al supergoed uit.
Een paar weken kwijt aan passen deden ze in de fabriek zeker niet.
Het blijft altijd leuk te kijken hoe dat professioneel gaat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Het blijft een mooi project om te volgen: het geduld, de passie en het vakmanschap straalt er gewoon van af.
Kan zijn dat ik het ergens in dit topic gemist heb, maar is de definitieve kleur inmiddels al bekend of blijft dat nog even een verrassing?
(persoonlijk vind ik de originele blauwe kleur nog het mooiste jasje, maar trek je vooral niets aan van de smaak van een ander :oops: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Wat een geweldig Trabant filmpje. Als je tegenwoordig zo met een auto omgaat staat die vol blutsen. :o

Geef mij die M 530 maar. Nu Henk die in handen heeft is dat kwaliteit geworden. Ik denk dat je zo geen tweede gaat vinden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

hé Henk,
dit is de moeilijkste fase vind ik altijd; álles moet perfect passen, want eenmaal het nieuwe lakjasje erop, kan niets meer gecorrigeerd worden. Meestal kom je erachter dat je dan tóch iets vergeten bent, maar dat moeten we echt zien te vermijden.
Last edited by pete speed on Wed Feb 27, 2019 10:53 pm, edited 1 time in total.
The Pete
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny »

Ben ook bezig met de panelen passend te maken. Je weet niet hoeveel keer ik al de panelen erop en weer eraf heb genomen. Ik wacht nu op beter en warmer weer om verder te doen.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Ondertussen een beetje verder geraakt. :lol: :lol: :lol:

Staat volledig geschuurd en klaar voor de lakkerij.

Grondlaag laten spuiten en dan lakken.

Nog een beetje met de bumpers bezig dan een goede spuiter zien te vinden.

Ik ben wel nog op zoek naar kleurcodes van het zwart en groen, iemand deze bij de hand??

Image

Image

Image

Image
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Goed bezig Jos,ga je ze zwart groen laten spuiten mooi?




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Dat begint flink op te schieten, ziet er mooi uit.
Ga je er een X van maken? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Yep, yep, gaat inderdaad de zwart groen uitvoering worden.


Zoek wel nog de kleurcodes van het zwart en groen.


Iemand die nog een kleurpalletje met de nummers van vroeger heeft liggen?
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Dit is het enige wat ik hiervan heb. Hier heb ik mijn kleur uitgekozen.
Raf gaat je waarschijnlijk kunnen helpen, die heeft een X gehad.
Attachments
Kleuren Talbot 1978-1979.pdf
(77.44 KiB) Downloaded 169 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Bedankt Godfried denk dat ik hiermee al een stuk verder kan.

Volgens mij staan de nummers die ik moet hebben er al bij.

Als ze deze vergelijken met de huidige kleurnummers mag dat geen probleem zijn (denk ik)
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Jos dat is fijn hé nu je thuis bent en meer tijd hebt voor je Matra's.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

hendrik wrote: Tue Feb 12, 2019 5:45 pm Jos dat is fijn hé nu je thuis bent en meer tijd hebt voor je Matra's.
grt harry de matra.
Scheelt inderdaad wel wat tijd maar er wordt toch al "veel van tevoren" gepland.

Denk nu al ooit 'wanneer had ik toen tijd om te gaan werken'

Maar beter zo dan dat ik moet aftellen tot avond :D :D :D

Als het weer wat beter wordt zal dat zeker niet beteren
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Tue Feb 12, 2019 5:40 pm Bedankt Godfried denk dat ik hiermee al een stuk verder kan.

Volgens mij staan de nummers die ik moet hebben er al bij.

Als ze deze vergelijken met de huidige kleurnummers mag dat geen probleem zijn (denk ik)
Ik heb hier de 586 van, boven links.
Met deze code kunnen ze de kleur volledig achterhalen. Tegenwoordig maken ze die gewoon bij en dit kan in iedere goede autoshop of lakkerij.
Matra Bagheera S - 1977
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by hansie »

matrafan wrote: Tue Feb 12, 2019 12:34 pm Yep, yep, gaat inderdaad de zwart groen uitvoering worden.


Zoek wel nog de kleurcodes van het zwart en groen.


Iemand die nog een kleurpalletje met de nummers van vroeger heeft liggen?
is een hele mooie combi 8)
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by hansie »

elix wrote: Sat Feb 09, 2019 9:29 am Mosrubber is het hele zachte rubber met een open structuur. Als je even googeld op een rubberprofiel-site zie je wat ik bedoel.
Omdat het zo zacht is wordt het vaak gebruikt als trillingsdemper. in dit geval bijvoorbeeld om het voorscherm wat af te dichten bij de A-stijl, maar ook om vibratie op te vangen.
Bij mijn Fiat X1/9 zat dit ook op diverse plaatsen om het plaatwerk wat stiller/stabieler te maken. Echter bij een metalen auto als de X1/9 kreeg je daar enorme roestvorming van omdat het rubber heel poreus is, en dus ook vocht vasthoudt
aha duidelijk ,dat worden dus 2 mosrubbers voor de bagheera ,bedankt voor de uitleg.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

heerlijk spul dat "mastique polyester" :wink:

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Mastique fantastique
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Ja, dat stinkt en stoft enorm. Maar het is niet te missen. :wink:
Ben je je daar zelf mee bezig?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Heb ik 6 jaar voor m'n boterham gedaan (niet OP m'n boterham :o )
ik vindt dit erg leuk werk. Lijkt een beetje op zandsculpturen maken, maar dan toch weer anders. :lol:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Een hobby die begint met silly puty 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

elix wrote: Wed Feb 27, 2019 11:05 am Heb ik 6 jaar voor m'n boterham gedaan (niet OP m'n boterham :o )
ik vindt dit erg leuk werk. Lijkt een beetje op zandsculpturen maken, maar dan toch weer anders. :lol:
Dan heb je ervaring genoeg. Ook hiermee moet je wat geduld hebben en volharden. :wink:
Jij bent van alle markten thuis.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Om met de planning straks niet verkeerd uit te komen, eerst maar het motorblok geprepareerd om naar het revisiebedrijf te brengen.
Ik heb de beschikking over 2 motoren. Het blok dat er bij aanschaf in lag was niet origineel Matra gezien de code die op het blok staat.
Later heb ik nog eens een blok bijgekocht dat wel uit een 530 was uitgebouwd. Deze heeft het aluminium carter, maar was wel uit de eerste serie
met enkele carburateur. Inmiddels was ik ook door een insider getipt over de 2 versies die er gemaakt zijn binnen deze motoren.
Het zo geheten open-deck en closed-deck. Het open-deck blok heeft naar men mij verteld heeft een minder goede reputatie m.b.t. het heel houden van de koppakking.
Aangezien ik aan de buitenkant van het blok geen aanwijzingen kon vinden of het een open-, of closed blok is, deze beide maar open gemaakt.
Het origineel blok blijkt een open-deck te zijn, met nog een addertje onder het gras. Als de krukas 180 graden gedraaid wordt slaat deze op een punt vast. tijdens demontage van het blok kwam ik ook een verdwaalde parker tegen onder het ontstekingshuis.
De keuze staat voor mij vast dat het closed deck blok naar de revisie gaat.Dan wel cosmetisch opgepimpt met het alu carter en het distributiedeksel van de 530. Dit blok ziet er ook beter uit in de koelkanalen

Het originele grijze Matra blok.

Image

Open-deck Matra blok met zware aderverkalking.

Image

Het closed-deck blok dat er bij aanschaf in lag.
Hier heb ik wat meer vertrouwen in.


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Dat is even schrikken die eerste motor. Wat een troep zit daarin. Zoals je weet kunnen die revisie bedrijven wel alles reviseren maar als je de keuze hebt zou ik ook de beste nemen.
Deze Ford motoren waren indertijd onverslijtbaar.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Het zijn inderdaad bijna onverwoestbare blokken Godfried. Echter als ik zo hier en daar lees op verschillende fora dan is de kunststof distributie
toch een zwakke schakel. Deze schijnen wanneer het blok weer wordt belast na een aantal jaren stilstand uit elkaar te kunnen vallen.
De distributie van het originele grijze Matra blok is zo'n verdacht setje.
De tandwielen van het jongere zwarte blok zien er stukken beter uit.

Oude grijze Matra blok. ( open-deck )Hier zijn de tandwielen van de balans-as en de nokkenas nog geheel van kunststof.

Image

Jongere zwarte blok ( closed-deck ) Dit lijkt me sterker.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Post Reply