wtr's Espace 2000GTS

Alle informatie over het restaureren en werken aan een Espace
Post Reply
wtr
Posts: 23
Joined: Tue Oct 23, 2018 8:30 pm

wtr's Espace 2000GTS

Post by wtr »

Het verhaal van Caramelletje.
Dit jaar gingen we voor het eerst op vakantie met een Rapido vouwcaravan icm een Citroën CX. Voorheen deden we dat met een De Reu caravan en een peugeot 404 familiale. De laatste keer vond ik de caravan te klein en de 404 te licht.
Daarom de grotere rapido en zwaarder gemotoriseerde CX. Prima combi ook. Echter, een vouwcaravan vraagt wat meer creativiteit met spullen. Het paste allemaal net en met name het vertrekken van een camping kost best veel tijd door de inpakpuzzle.
De rapido beviel verder goed en daarom wilde ik graag een grotere auto. En natuurlijk moet dat een leuke zijn. De Espace viel me al een paar jaar op en al zoekende kwam ik er ook nog achter dat het eigenlijk een Matra is! Joepie, merken als Matra en Simca doen me meer dan de gevestigde orde zoals Renault.
Ik kwam er ook achter dat een beetje een mooie Espace lastig te vinden is. Maar er stond er 1 in Frankrijk die op Marktplaats geadverteerd werd.
Na wat twijfel, met name ivm het budget, kon ik toevallig mijn DS verkopen. Zodoende heb ik contact gelegd met de verkoper. De auto was in 2011 geïmporteerd in Nederland en in 2014 door de verkoper weer naar Frankrijk geëxporteerd. Daar is hij echter nooit op kenteken gezet en er werd af en toe een stukje mee gereden.
Ondanks het ontbreken van CT klonk het allemaal wel ok door de telefoon dus besloten om de trip te wagen.
Het leuke was dat de verkoper onder de rook van Romorantin woont. Een bezoekje aan het Matra Museum kon niet uitblijven natuurlijk.

Enfin, de Espace, Uiteraard een stukje gereden. De motor loopt mooi, remmen en lampen doen en hij zag er van buiten best mooi uit. Bestuurdersdeur frame is rot onderaan maar verder niks ernstigs.
Het interieur is wel slechter dan ik had gedacht en gehoopt. Hemel- en stijlbekledingstof en is gaar en daardoor zitten er beschadigingen aan. Niet alle stoelen hebben dezelfde stof en het bruine plastic is her en der toch wel wat aan het vergaan. Maar swa, het was nog steeds niet zo'n uitgewoond hok als de andere kandidaten die ik op Leboncoin gezien had.
Er kwam nog een korting op de verkoopprijs omdat de garagiste een probleem met het stuurhuis opgemerkt had.
Al bij al een aardig leuke wagen dus kopen maar.

Begin november heb ik hem naar de RDW gereden en is er APK op gekomen. Dat ging redelijk makkelijk al zijn er wel nog wat dingetjes die moeten.
De stoelbevestiging van de bijrijder zit los aan de bodem. Dat is een kwaal hoorde ik al uit Renault kringen.
Er piept regelmatig een V-snaar. Daarom verdenk ik de SB pomp van zwaar lopen. Stuur zelf lijkt niet heel veel mis mee. Zeker niet na ontluchten en bijvullen van de olie.
Het vinden van specifieke onderdelen is wel wat moeilijker. Ik heb de laatste 2 nieuwe achterlichten uit de reguliere handel gekocht. Voorknippers lijken niet te vinden op diverse sloperijen of bij specialisten.
Al bij al een leuke uitdaging om missende onderdeeltjes te vinden.

Eind december mag de Espace 2 maanden op stal. Daarna volgt eerst groot onderhoud. Ditributie en grote beurt.

ImageUntitled by wouter smits, on Flickr

ImageUntitled by wouter smits, on Flickr

ImageUntitled by wouter smits, on Flickr
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by GODFRIED »

Wat een verhaal en een zeer mooie zeldzame wagen. Ja, deze Espace zijn net als de meeste Matra's bijna volledig van van het straatbeeld verdwenen.
Hier rijdt er geen meer rond. :(
Veel plezier en aangename km.
Matra Bagheera S - 1977
wtr
Posts: 23
Joined: Tue Oct 23, 2018 8:30 pm

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by wtr »

Ja, jammer hè. Hier in de buurt staat nog een mooie (530?)
Mijn broer heeft een aantal Murena's gehad. Als laatste een 2.2S Mooi gerestaureerd en toen toch maar verkocht.
Persoonlijk vind ik de Bagheera erg tof.
hier zou ik geen nee tegen zeggen;
ImageUntitled by wouter smits, on Flickr
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by hendrik »

Ja die is af prachtig.


grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by jo »

Dat zijn precies Rancho velgen op dat prototype, zo heb ik nog een set van 4 of 5 liggen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by GODFRIED »

wtr wrote: Tue Dec 11, 2018 4:34 pm Ja, jammer hè. Hier in de buurt staat nog een mooie (530?)
Mijn broer heeft een aantal Murena's gehad. Als laatste een 2.2S Mooi gerestaureerd en toen toch maar verkocht.
Persoonlijk vind ik de Bagheera erg tof.
hier zou ik geen nee tegen zeggen;
ImageUntitled by wouter smits, on Flickr
Veel van die oude wagens zijn mooi om naar te kijken. Rijden! ja, een kort stukje. De huidige generatie wagens heeft zoveel comfort dat je er vlug niet meer zonder kunt. Zolang je gezond kunt blijven en nog energie genoeg hebt is er geen probleem, dan kun je alles aan.
Roeien met de riemen die we hebben en dat zal voor iedereen iets anders zijn. :wink:

M560 staat op die bagheera. Waarom M560??
Matra Bagheera S - 1977
wtr
Posts: 23
Joined: Tue Oct 23, 2018 8:30 pm

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by wtr »

De achterzijde, anders dan de Bagheera's die ik ken. Maar dat zegt niks.
ImageUntitled by wouter smits, on Flickr

M560 is de fabriekscode als ik het goed begrepen heb.
wtr
Posts: 23
Joined: Tue Oct 23, 2018 8:30 pm

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by wtr »

Wat betreft het rijden met oude wagens, de CX en Espace rijden eigenlijk heel vlot en prima comfortabel. Een DS ook met z'n stuurbekrachtiging. De auto's uit de 60's hebben wel nogal wat lawaai van wind en motor.
wtr
Posts: 23
Joined: Tue Oct 23, 2018 8:30 pm

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by wtr »

jo wrote: Tue Dec 11, 2018 8:38 pm Dat zijn precies Rancho velgen op dat prototype, zo heb ik nog een set van 4 of 5 liggen.
Die op die Espace proto? Mooie velgen. Ik ben benieuwd of die op het productiemodel passen.
wtr
Posts: 23
Joined: Tue Oct 23, 2018 8:30 pm

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by wtr »

Deze staat niet zo ver van m'n huis. Ook geweldig mooi.


ImageUntitled by wouter smits, on Flickr
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by elix »

Deze staat niet zo ver van m'n huis. Ook geweldig mooi.
Zo aan het stof te zien, ligt de nadruk op staan. :wink:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zolang het staan is gaat het nog, als het liggen wordt is het erger. :wink:
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by jo »

GODFRIED wrote: Wed Dec 12, 2018 7:05 am

M560 staat op die bagheera. Waarom M560??
Dat is de U8, prototype van de gewone Bagheera was de M550
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by jo »

wtr wrote: Wed Dec 12, 2018 9:26 am
jo wrote: Tue Dec 11, 2018 8:38 pm Dat zijn precies Rancho velgen op dat prototype, zo heb ik nog een set van 4 of 5 liggen.
Die op die Espace proto? Mooie velgen. Ik ben benieuwd of die op het productiemodel passen.
Zal ze eens opdiepen
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by GODFRIED »

jo wrote: Sun Dec 16, 2018 10:41 am
GODFRIED wrote: Wed Dec 12, 2018 7:05 am

M560 staat op die bagheera. Waarom M560??
Dat is de U8, prototype van de gewone Bagheera was de M550
Dat wist ik weer niet. Dank U. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
wtr
Posts: 23
Joined: Tue Oct 23, 2018 8:30 pm

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by wtr »

Even wat klussen aan de espace. Hoewel de slangen allemaal nog goed aanvoelen zet ik toch maar de nieuwe er op.
Verder, nieuwe distributie, v snaren, waterpomp, dynamo, rotor/verdeler/bougie's, luchtfilter. En eindelijk de nieuwe voorpinkers plaatsen als ik het front weer opbouw :D


ImageUntitled by wouter smits, on Flickr

ImageUntitled by wouter smits, on Flickr

ImageUntitled by wouter smits, on Flickr
wtr
Posts: 23
Joined: Tue Oct 23, 2018 8:30 pm

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by wtr »

De Espace heeft het prima gedaan. Bijna 3000 km mee gereden in Frankrijk deze zomer met een Rapido Export er achter. Zelfs in Frankrijk trok de combinatie best wat bekijks :D
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by oetker »

Deze beginnen steeds interessanter te worden voor de verzamelaar.
Het was uiteindelijk een trendsetter.
Ik ook is het goed dat je hem op de weg houdt.
Van stilstaan worden ze meestal niet beter.
Dat vergt af en toe wat technische inspanningen (soms veel).
Als hobby auto prima.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by GODFRIED »

Zo een Espace heb ik ook altijd mooi gevonden. Veel ruimte en een zeer exclusieve wagen, volledig van het straatbeeld verdwenen. Hier in Limburg is er geen meer te spotten. :cry:
Je heb haar weer goed in orde gezet. Hopelijk weer voor veel pechvrije kilometers. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
wtr
Posts: 23
Joined: Tue Oct 23, 2018 8:30 pm

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by wtr »

Dank! Probleemvrij zal wel een illusie zijn. Op dit moment werkt de blower niet en doet de helft van de CV het maar ;)
Onderweg in Frankrijk begaven de ruitenwissers het. Gelukkig kon ik online een motor bestellen en naar de camping laten sturen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: wtr's Espace 2000GTS

Post by oetker »

Om volledig betrouwbaar te zijn valt niet mee bij auto's die op deze leeftijd komen.
Dan moet je gewoon alles vernieuwen.
Je kunt natuurlijk altijd wat preventief vervangen van de bekende nags die bij deze auto horen.
Het blijft altijd spannend als er zo af en toe wat vanaf valt :D
Zolang dat geen hele motorblokken zijn is dat niet erg.
Ik heb aan mijn 1.6 Murena heel wat moeten sleutelen om hem enigszins betrouwbaar te krijgen.
Eigenlijk voor de sloophamer weg gehaald.
Zie
viewtopic.php?f=7&t=2605
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply