bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: bagheera matrafan

Post by ALAIN VAN AKEN »

Prijs is meer dan correct en het randje is makkelijk zwart te maken. Zeker geen foute aankoop.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: bagheera matrafan

Post by oetker »

Nee dat is zeker een koopje te noemen.
Voor de Murena gelden deze glaasjes hele andere prijzen :(
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: bagheera matrafan

Post by ALAIN VAN AKEN »

Voor de Murena zoek ik al lang naar een nieuw links. :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

Dat mag je een koopje noemen. ik zou die ook gekocht hebben.Die verkoper heeft misschien een volle palet. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Ook al heb je ze niet nodig dan zou ik ze ook gekocht hebben voor zo een prijs.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

GODFRIED wrote:Dat mag je een koopje noemen. ik zou die ook gekocht hebben.Die verkoper heeft misschien een volle palet. :lol:
Ik denk toch niet dat hij er nog had.

Stonden namelijk onder één van z'n tafels in een doos samen met nog andere glazen.

Puur toeval dat mijn oog erop viel, beetje geluk mag er af en toe ook bij zijn.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Ja je moet ook wat geluk hebben hé Jos dat kom je niet iedere dag tegen.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:
GODFRIED wrote:Dat mag je een koopje noemen. ik zou die ook gekocht hebben.Die verkoper heeft misschien een volle palet. :lol:
Ik denk toch niet dat hij er nog had.

Stonden namelijk onder één van z'n tafels in een doos samen met nog andere glazen.

Puur toeval dat mijn oog erop viel, beetje geluk mag er af en toe ook bij zijn.
Hij sleepte die onderdelen al jaren met zicht mee en deed niet meer de moeite om ze op de tafel te zetten.Eindelijk weg heeft die gedacht.
Ik denk dat hier ook zeer weinig vraag naar is.Meestal zijn de glazen in bruikbare staat.Natuurlijk zijn nieuwe veel mooier en feller van kleur. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

Gisteren weer hardhandig kennis gemaakt met de belgische verkeersdrempels:

Image

na herstelling toch maar een beetje de buis verstevigd:

Image
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

Ik laat me ook regelmatig vangen door deze verkeersdrempels. De polyester plaat voor onder de snuit staat vol krassen en stukjes polyester zijn verdwenen. Er zijn hier verkeersdrempels die je niet sneller dan 15 km/uur kan nemen.
Maar je hebt dat weer mooi opgelost. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: bagheera matrafan

Post by oetker »

Ik denk dat je de achterzijde toch een keer een beetje moet verhogen want hij ligt toch wel wat laag.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Ik denk dat je de achterzijde toch een keer een beetje moet verhogen want hij ligt toch wel wat laag.
Vanachter heb ik nog niks geraakt. Het is steeds de voorkant. Ligt je bagheera dan zo laag achter? Lager gelegd?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Met de Murena is dat niet anders ook opletten.



grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: bagheera matrafan

Post by ALAIN VAN AKEN »

How low can you go :wink:
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

Ze ligt inderdaad laag aan de achterzijde.

Ik heb vorig jaar de stelbouten losgekregen en deze zijn reeds tot op z'n hoogste bijgesteld.

Nu zou ik de vering moeten losmaken en dan één stand verzetten.

Dit is wel een gigantisch werk en dan moet alle bouten van de achteras ook nog losgaan.

Misschien een winterwerkje????
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Bij de Murena is dat veel beter gemaakt hé Jos.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: bagheera matrafan

Post by oetker »

Ik ken de situatie bij de Bagheera niet zo maar zou je niet ergens een paar rubber stootblokken kunnen monteren?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:Ze ligt inderdaad laag aan de achterzijde.

Ik heb vorig jaar de stelbouten losgekregen en deze zijn reeds tot op z'n hoogste bijgesteld.

Nu zou ik de vering moeten losmaken en dan één stand verzetten.

Dit is wel een gigantisch werk en dan moet alle bouten van de achteras ook nog losgaan.

Misschien een winterwerkje????
Het je die stelbouten op de aluminium wielarmen kunnen indraaien om alles hoger te zetten? Dat zou me sterk verwonderen omdat alle wielarmen muurvast zitten in hun bussen. Dat is dan ook de reden dat de wielarmen met geweld omlaag gedrukt moeten worden bij verwijderen van de steekassen en sommige hiervoor een krik gebruiken. Dat die assen van de wielarmen vast zitten heb ik ook ondervonden bij het restaureren van enkele wielarmen.Zonder deze warm maken krijg je ze er zelfs met 30 ton druk er niet uit geperst.

De hoogte regeling aan de voorzijde gaat dan weer vlotjes. :wink:
Attachments
te restaureren wielarmen breed lager 1 [800x600 test tekening 2].JPG
te restaureren wielarmen breed lager 1 [800x600 test tekening 2].JPG (161.28 KiB) Viewed 6848 times
wielarm oxidatie [800x600 test tekening 2].JPG
wielarm oxidatie [800x600 test tekening 2].JPG (169.3 KiB) Viewed 6848 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bagheera matrafan

Post by benny »

Ik heb de stelbouten op de achterarmen losgekregen door eerst enkele malen WD40 erop te spuiten en dan te verwarmen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

benny wrote:Ik heb de stelbouten op de achterarmen losgekregen door eerst enkele malen WD40 erop te spuiten en dan te verwarmen.
Ja, de stelbouten loskrijgen dat luk wel maar dan kun je de hoogte nog niet regelen! Indien je dan toch de bout naar boven draait om het chassis hoger te zetten zal de silentblock getorst worden omdat de as vast zit in zijn bussen. Dit kan dodelijk worden voor de silentblock. De volledige veerkracht van de silentblock is dan verdwenen waardoor hij kan scheuren en los kan komen te zitten. :o :(
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Ja die zitten goed vast hé. Heb toen bij die van mij ook gevloekt.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

Ik heb destijds de stelbouten na weken behandelen met veel kruipolie los gekregen.

Ben niet zeker maar dacht dat ik de wagen ruim 2 cm hoger gekregen heb.

Ik heb dat hier ergens eens in een topic vermeld maar kan het niet direct terugvinden.

Graag had ik ze nog een beetje hoger maar zoals ik hierboven aanhaalde dien ik dan de hele achteras los te halen.

Zal dan zeker een winterproject worden.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Ja daar ben je een paar dagen mee stil hé Jos, en dan maar vloeken.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:Ik heb destijds de stelbouten na weken behandelen met veel kruipolie los gekregen.

Ben niet zeker maar dacht dat ik de wagen ruim 2 cm hoger gekregen heb.

Ik heb dat hier ergens eens in een topic vermeld maar kan het niet direct terugvinden.

Graag had ik ze nog een beetje hoger maar zoals ik hierboven aanhaalde dien ik dan de hele achteras los te halen.

Zal dan zeker een winterproject worden.
Ja de enige manier om deze achter hoger te zetten zal moeten gebeuren via de stelbouten of hoe Herman zegt met een blok rubber of ijzer ertussen. Maar hoe je het ook doet als de wielarm vastzit in zijn bussen ben je de silentblocks aan het torsen in hun bus. Misschien dat ze het kunnen verdragen!! Maar het kan ook zijn dat ze gaan scheuren en dan door de tijd heen speling krijgen en vervangen moeten worden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

Ik ga dit toch eens bezien om zoals Herman aanhaalt ergens een silentblok of iets dergelijks te plaatsen.

Vrees alleen een beetje dat dit het comfort van rijden niet ten goede gaat komen.

Waarschijnlijk gaat het een harde vering tot gevolg hebben daar het chassis op de silentblok(ken) ligt.

Toch het bestuderen waard, laat wel iets horen als we er mee verder gaan.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: bagheera matrafan

Post by oetker »

matrafan wrote:Ik ga dit toch eens bezien om zoals Herman aanhaalt ergens een silentblok of iets dergelijks te plaatsen.

Vrees alleen een beetje dat dit het comfort van rijden niet ten goede gaat komen.

Waarschijnlijk gaat het een harde vering tot gevolg hebben daar het chassis op de silentblok(ken) ligt.

Toch het bestuderen waard, laat wel iets horen als we er mee verder gaan.
Aan de voorkant zitten toch ook van die vangrubbers?
Denk dat die aan het eind van de veerweg moeten komen zodat die net iets eerde ingrijpt dan de uitlaat.
Op de normale weg zou je er dan niets van merken.
Het is natuurlijk makkelijk praten dit te doen maar als er een mogelijkheid te verzinnen is zo iets toe te passen, kan het een oplossing zijn.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

oetker wrote:
matrafan wrote:Ik ga dit toch eens bezien om zoals Herman aanhaalt ergens een silentblok of iets dergelijks te plaatsen.

Vrees alleen een beetje dat dit het comfort van rijden niet ten goede gaat komen.

Waarschijnlijk gaat het een harde vering tot gevolg hebben daar het chassis op de silentblok(ken) ligt.

Toch het bestuderen waard, laat wel iets horen als we er mee verder gaan.
Aan de voorkant zitten toch ook van die vangrubbers?
Denk dat die aan het eind van de veerweg moeten komen zodat die net iets eerde ingrijpt dan de uitlaat.
Op de normale weg zou je er dan niets van merken.
Het is natuurlijk makkelijk praten dit te doen maar als er een mogelijkheid te verzinnen is zo iets toe te passen, kan het een oplossing zijn.

Groet Herman
De enige goede oplossing is de as van de wielarmen los maken zodat ze terug in de bussen kan bewegen maar dit is een enorme karwei die vol verrassing kan zitten.
Wat testen doen kan nooit kwaad en misschien brengt het de oplossing. Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: bagheera matrafan

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dat is idd de enige goede oplossing, daarna kan je alles op de gewenste hoogte zetten.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bagheera matrafan

Post by benny »

Het regelen van de hoogte heeft geen invloed op de hardheid van de vering. Die zijn onafhankelijk van elkaar.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

benny wrote:Het regelen van de hoogte heeft geen invloed op de hardheid van de vering. Die zijn onafhankelijk van elkaar.
Als je een rubberen blok tussen de vering en het chassis steek en de wagen hierdoor minder diep door zijn vering kan gaan heeft dit wel degelijk een werking op de vering en zal de vering harder worden omdat die uitgeschakeld wordt bij diep door veren.
Maar inderdaad de hoogte regeling heeft geen invloed op de vering als je deze gebruikt zoals het moet. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply