Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Het voetbord zit er in en is nu ook afgelast. Nu kan ik verder aan de vloer.
Het houten paneel is een goed hulpmiddel om alles netjes vlak te positioneren.
De verstevigingshoekjes alvast er in gehecht op de juiste plek en kokers passend gemaakt.
Rest nu nog het maken van de vierkante plaat met het ronde gat in het midden en dan kan er weer gelast worden.
Dat is misschien wel weer iets voor morgen.

Voetbord onderkant. Alles vanaf de vloerzijde gelast zodat het zichtbare gedeelte zo origineel mogelijk uit ziet.
De naden worden nog afgekit.


Image

verstevigingshoeken van 2 mm dik.

Image

nu de plaat onder het middenkruis nog.
De kooikonstruktie van het spit heb ik nu ook gedeeltelijk gedemonteerd. Het chassis is al behoorlijk stevig


Image

Weet trouwens iemand of de eigenschappen van kit na het uitharden veranderen als je dit verdund met bijv. thinner. ?
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Je bedoelt de nadenkit?
Ik weet wel dat de hechting minder wordt als je dat spul gaat verdunnen, maar of de eigenschappen na uitharding veranderen geen idee.
Maar wil je het chassis niet eerst gaan spuiten alvorens de nadenkit aan te brengen?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Meestal wordt alles eerst in de grondverf gezet en dan pas afgespoten met nadenkit of er moeten plaatsen bijzijn waar je anders niet meer bij kunt.
Ik ben er zeker van als je de plaats goed ontvet waar de nadenkit komt het zeker zo goed op de blanke plaat kan. Alleen verf is dunner en loopt beter tussen de openingen in. Volgens mij zal de structuur van de nadenkit niet veranderen bij het verdunnen als je de juiste verdunning gebruikt. Deze verdampt volledig. Ik denk ook als je tech 7 gebruikt dat deze niet moet onderdoen voor nadenkit. Ik heb daar indertijd mijn voorruit en de deurpanelen mee geplakt op het verzinkte chassis.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Ik zou het niet verdunnen maar gebruik het na lassen op de naden
De vakman zegt max 10% verdunnen.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Maar wil je het chassis niet eerst gaan spuiten alvorens de nadenkit aan te brengen?
Na het lassen zet ik de naden in de zink met een rietje aan de spuitbus.
de zink loopt er aan alle kanten tussen uit.
als dit een aantal dagen gedroogd heeft, zet ik dit met een gerust hard in de kit.
Er zijn naden die als het chassis klaar is, niet meer of moeilijk bereikbaar zijn zoals bijvoorbeeld onder het voetbord.
dat is een dubbele afgesloten vloer.
Als er veel gelast en geslepen wordt wil er ook nogal wat slijpsel in de naden belanden. Aangezien dit verbrand ijzer is, en dus al aan het roesten
kan dit maar beter niet in de naden terecht komen.
Ook daarom wil ik wat naden alvast afkitten.
Mijn idee was om de kit wat te verdunnen zodat er niet overal dikke kitworsten op de naden zitten zodat de naden nog zichtbaar blijven.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Waarom gebruik je geen strijkbare nadenkit uit blik? Deze is van zichzelf al redelijk dun en hoeft niet verdund te worden.
Wordt veel gebruikt in carrosseriebedrijven.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Waarom gebruik je geen strijkbare nadenkit uit blik?
met dit soort kit ben ik destijds ook begonnen bij de restauratie van m'n X1/9.
ik ben er na 1 blik mee gestopt omdat ik er geen mooie strakke kitnaden mee kon trekken.
Het waren geen naden die op fabriekswerk leken.
Dit is ook niet overal nodig, maar er zijn naden die in het zicht liggen, en daar wil ik toch proberen om dat zo strak mogelijk te maken.
Voor het Matraproject gebruik ik de Fixit® kit van Würth. Dat is een MS Polymeer die ook uitermate geschikt is voor carrosseriebouw.
Vanmiddag even een beetje geëxperimenteerd met het verdunnen van deze kit.
Een klein scheutje thinner maakt er een heel fijn verwerkbare massa van.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by jo »

Bij Wurth hebben ze ook https://eshop.wurth.be/is-bin/INTERSHOP ... egorypageA dat is Nitrilrubber, kun je verdunnen met Sika cleaner. Olie en benzinebestendig.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
jollyroger
Posts: 9
Joined: Tue Jun 05, 2012 11:49 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by jollyroger »

Ik gebruikte bij mijn bagheera daar vroeger verspuitbare nadenkit van 3M (Spetterkit)

Wordt dat op vandaag niet meer gebruikt?

Zoals op dit plaatje:

Image
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

jollyroger wrote:Ik gebruikte bij mijn bagheera daar vroeger verspuitbare nadenkit van 3M (Spetterkit)

Wordt dat op vandaag niet meer gebruikt?

Zoals op dit plaatje:

Image
Dat ziet er zeer professioneel uit. Bestaat volgen mij nog steeds. Met een borstel kun je wel alles beter toe smeren en eventueel iets dikker zetten. Maar dicht is dicht.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dat is fijn spul hé.




grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Bij Wurth hebben ze ook https://eshop.wurth.be/is-bin/INTERSHOP ... egorypageA dat is Nitrilrubber, kun je verdunnen met Sika cleaner. Olie en benzinebestendig.
Dat ben ik ook al eens tegen gekomen Jo. ik ben beroepsmatig Würth klant.
Mijn voorkeur gaat nu nog steeds uit om de MS Polymeer een klein beetje te verdunnen.
ik heb gemerkt dat die dan heel mooi smeert / vloeit.

De spetterkit ken ik ook, maar dat is nogal Duits en uit een later tijdperk dan de Matra 530 uit eind 60 begin 70
Die wisten nog niet eens wat kit was :lol:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by jo »

Wat denk je van deze techniek voor roestvrije overlappen? https://youtu.be/N3kpFJTsOF0
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dat ziet er allemaal gelikt uit Jo. Dit is moderne autoschadetechniek ten top.
Helaas heb ik bij mijn project nog niet 1 paneel zo netjes zien passen als wat men in het filmpje laat zien.
Ook is het niet aan te raden om alles aan het chassis te puntlassen met een doorsnee puntlasapparaat.
Bij mijn Matra 530 projekt is het af en toe behoorlijk bikkelen om een onderdeel passend te krijgen, en eerlijk gezegd zou ik met alle hoekjes en naadjes niet weten waar te beginnen met smeren.

Voorlopig dus nog gewoon even aan de slag na het lassen met zinkspray, kit en holle ruimte wax. :wink:
Maar het mag duidelijk zijn dat er wel veel veranderd is in roestpreventie in 50 jaar.

op dit moment heeft het kruis onder de vloer de aandacht.
Door het verwijderen van de 96 puntlassen aan het kruisstuk is dit niet bepaald strak en recht gebleven.
Dus eerst maar een paar uurtjes hameren en persen voordat e.e.a. weer naar behoren past.

Daar moet het kruisstuk komen

Image

Het kruisstuk richten in een mal

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Dat kruis waar heb je dat uitgehaald? Toch niet zelf gemaakt? :o
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Techniek qua schadeherstel zoals in het filmpje wordt inderdaad bij moderne wagens courant toegepast, nu doet het niet denken aan de montage van onze polyester onderdelen. Lijm en klinknagels. Principe is herzelfde.
Kruis is een recup onderdelen.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by jo »

Ja mijn mond viel gisteren ook open toen ik dat zag, had zoiets van zo doen ze dat dus.
Heb een paar weken bij Parijs in de fabriek gewerkt waar ze de nieuwe Clio maken, transport systeem geïnstalleerd.
Daar zie je dus de losse delen geperst worden, buiten de automatisatie en de precisie nog niet veel veranderd dan 50 jaar geleden, viel me toen op hoe dun sommige delen wel niet zijn, kreeg dan uitleg over het materiaal, verschillende delen uit het chassis zijn uit echt hoogwaardig en speciaal staal gemaakt.
Zag de chassis ook samengesteld worden, gepuntlast, maar vanop een afstand, in die kooien waar het gebeurd staat geen mens.

Ik dwaal af, vind het bekijken van hoe je het aanpakt al even fascinerend als de opbouw van die Clio's, vakwerk waar menig huidig carrosserie hulpje geen flauw idee van heeft hoe hij dat zou aanpakken.
Moet ik aan mijn pa zaliger denken, die kon ook uren op een plaat kloppen tot het goed was, weet nog dat hij de langsliggers in de motorruimte van mijn Hyundai Pony uit 1980 verving door zelfgeklopte. De dealer kon er niet vanover dat mijn wagen geen roest had, hier moet hij zeker geroest zijn maar dat was dus niet meer, hoe kan dat want er bestaan daar geen vervangstukken voor...

Kan me zelf ook redelijk behelpen, zeker wat gereedschap betreft, overdrijf daar wat in, ik koop het of ik maak het (gereedschapsmaker van opleiding) ik mis gewoon de ruimte om het optimaal te benutten.
Kijk graag mee naar je vorderingen, heb er al uit geleerd zelfs. :D
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dat kruis waar heb je dat uitgehaald? Toch niet zelf gemaakt?
dat is nog het enigste originele stukje aan de onderkant.
Daar slaan we straks het chassisnummer in :lol:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Dat verklaart dan dat los boren van die puntlassen. Toen in dat onderdeel in een mal zag liggen voor recht te maken zoals jij dat noemt wist ik het niet meer. :roll: Je zou eigenlijk in ieder onderdeel wat je gemaakt hebt het je naam moeten persen. Die onderdelen moeten niet onder doen voor de originele door Matra geperst. Een kenner van Matra zal zeggen" ja, die passen goed, heeft Henk gemaakt". :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Herman zei het eerder al,.het lijkt op een mecano doos.
Inderdaad. Als er veel onderdelen klaar liggen dan gaat het ook ineens rap als er even de tijd voor is.

sterk staaltje Matra.

Image

Het kruis afgelast in de hoeken.en alvast voorzichtig een vloerdeel passen

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ziet er weer gelikt uit Henk, de voltooiing komt steeds dichter.
Opbouw is het leuker gedeelte en veel ligt al afgewerkt klaar.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Perfect. Daar valt je mond van open! :o :wink: :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dat is vakwerk mooi gedaan.




grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by jo »

Zo hoort dat gedaan te worden, is gelijk Cornellius en de Jean Struyf het deden. Alleen te goed of niet.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

jo wrote:Zo hoort dat gedaan te worden, is gelijk Cornellius en de Jean Struyf het deden. Alleen te goed of niet.
Zo eenvoudig is dit niet. Weinigen die deze restauratie tot een goed einde zouden brengen. Van nul beginnen. Petje af. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja je moet ook de ruimte hebben en het materiaal en handig zijn anders kan je er beter niet aan beginnen.




grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Mocht ik ooit nog een M530 restaureren ( zal waarschijnlijk niet gebeuren :roll: ) dan wordt het in ieder geval geen sendzimir-verzinkte plaat meer.
Je moet het laswerk heel goed prepareren, want als er op een plek waar je moet lassen nog zink aanwezig is dan vergeet het maar.

de vloerdelen prepareren om af te lassen.

Image

de hoekconstructies onder de vloer weer in oude glorie hersteld.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Ja dat is extra werk. Je hebt verschillende soorten platen. De plaat die ik gebruik kun je zo lassen. Het beschermlaagje op de plaat brandt weg. Dat zal wel geen zink zijn. Een verzinkte plaat kun je niet lassen of je moet de zink weg slijpen. Waarschijnlijk kun je deze plaat dan ook niet puntlassen.

Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Dat is balen want volgens mij moet er nog wel gepuntlast worden.
Extra handycap.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

puntlassen gaat juist prima.
Wat jij bedoeld Godfried is waarschijnlijk zincor®. Dat was ik aanvankelijk ook van plan te gebruiken.
Maar op het Franse forum was ook iemand aan het restaureren met verzinkte plaat, en de firma die het laser- en kantwerk voor me gedaan heeft was nogal enthousiast over sendzimir verzinkte plaat. Daarom ben ik toch maar aan de slag gegaan met sendzimir plaat.
Zo'n groot probleem is het nu ook weer niet. Het is alleen wat meer werk.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Post Reply