Keuring oldtimers in Vlaanderen

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

Het is zo ver. We mogen naar de keuring met onze oldtimers. :( Nog meer kilometers maken. :lol: Daar gaan er niet veel blij mee zijn. Vooral als het niet origineel is. Bandenmaat, motor, ophanging enz. Voor mij om de twee jaar? Als het om het jaar was zou ik hem niet meer keuren als oldtimer maar als dagelijks voertuig. Dan heb je geen beperkingen meer. Dit moesten ze allemaal doen. Ze zouden nog al verschieten met zoveel oldtimers op de weg.

Oldtimers moeten in Vlaanderen vanaf 20 mei opnieuw aan een periodieke keuring onderworpen worden. Dat is vrijdag vernomen van Goca, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180518_03519712
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik las het vanmorgen ook in de krant, BFOV had hiervan geen melding gestuurd???
Als er meer info is vind je die hier https://www.bfov-fbva.be/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by hendrik »

Daar gaan nog problemen mee komen met die keuringen dat weet ik nu al ze zijn daar niet zo slum op de keuring hé.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

De datum van eerste inschrijving zal de datum zijn dat wij onze oldtimer moeten aanbieden op de keuring.
Voor mij zijn dat nog 18 dagen. Zo snel al!!!! :( Ik kan ook later gaan maar dan krijg ik een boete te betalen.
Zie details,
http://www.goca.be/nl/p/vlaams-gewest
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by hendrik »

Wat ik niet snap in brussel en wallonie telt die wet niet alleen in Vlaanderen in wat voor een land leven wij hier.




grt harry de matra.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by Urbain »

Godfried,

Als je de tekst leest, moet je pas vanaf de inschrijvingsdatum in 2020 naar de controle. Onze Bag's en Murena's horen tot groep 2. Je hebt dus nog even de tijd. Het zou anders wel een overrompeling worden op de autokeuring.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

Urbain wrote:Godfried,

Als je de tekst leest, moet je pas vanaf de inschrijvingsdatum in 2020 naar de controle. Onze Bag's en Murena's horen tot groep 2. Je hebt dus nog even de tijd. Het zou anders wel een overrompeling worden op de autokeuring.
Inderdaad, dat heb ik slecht gelezen. Ik ben al bezig met enkele aanpassingen. :oops:
Wat met mijn derde stoplicht?? Dit staat te kort bij de nummerplaat. Dan heb ik wat spel op mijn rechtse lamp. Dit moet ook weg.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by raf »

doffe ellende :evil:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

raf wrote:doffe ellende :evil:
Ja, dat is niet van te willen. Het zat er al een tijdje aan te komen. Ik denk dat het niet zo eenvoudig meer zal zijn als tot nu toe de oldtimer keuring gebeurde. Ze willen die oude bakken uit het verkeer omdat ze niet genoeg opbrengen voor vadertje staat. :o Wat ze nu met die diesels aan het doen zijn kun je toch ook niet normaal noemen. Wat jaren geleden kreeg je nog subsidies bij een aankoop van een diesel. :o :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by hendrik »

Ze moeten nog maar veel op de groene stemmen dan zal het snel gedaan zijn met de oldtimers.




grt harry de matra.
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by raf »

Ja, dat de mensen die groene boomknuffelaars ook nog gaan geloven, die hippies willen alle auto's weg want die hebben geen auto nodig om te gaan werken....
En dat de nerd elektrische auto's meer milieu vriendelijk zijn is ook een leugen, denk maar eens aan de zware chemische industrie die je nodig hebt om de batterij te maken en recikelen, en dan hebben we het nog niet over het opwekken van de electriteit, als we nu allemaal electrisch gaan rijden hebben we nog tussen 5 en 7 extra kerncentrales nodig.... en dan weet je wat er op termijn met de huishoud electriteit prijs gaat gebeuren
Ook nog even bfov bedanken voor het steunen van deze nieuwe regels :evil:

zo dat moest ik even kwijt, nog een prettige zondag :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

raf wrote:Ja, dat de mensen die groene boomknuffelaars ook nog gaan geloven, die hippies willen alle auto's weg want die hebben geen auto nodig om te gaan werken....
En dat de nerd elektrische auto's meer milieu vriendelijk zijn is ook een leugen, denk maar eens aan de zware chemische industrie die je nodig hebt om de batterij te maken en recikelen, en dan hebben we het nog niet over het opwekken van de electriteit, als we nu allemaal electrisch gaan rijden hebben we nog tussen 5 en 7 extra kerncentrales nodig.... en dan weet je wat er op termijn met de huishoud electriteit prijs gaat gebeuren
Ook nog even bfov bedanken voor het steunen van deze nieuwe regels :evil:

zo dat moest ik even kwijt, nog een prettige zondag :D
Dat het BFOV niet veel in de pap heeft te brokkelen is wel duidelijk. Het draait allemaal om geld in de schatkist te krijgen.
De oude diesels en oldtimers van ons waar wij binnenkort niet meer mee mogen rijden gaan met duizenden de boot op in Antwerpen om op andere plaatsen nog jaren rond te rijden. Maar daar kraait geen haan om. Alsof het een andere planeet is waar ze naar toe gaan.
En inderdaad waar gaan ze die stroom vandaan halen zonder kerncentrales??? Velen van die politiekers geloven hun eigen leugens.
Hier heeft het net flink geonweerd. :o Gelukkig geen schade ondervonden.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by elix »

Hier heeft het net flink geonweerd. :o Gelukkig geen schade ondervonden.
als ze dat eens in een potje konden stoppen, dan rijden we weer een jaar gratis :lol:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

elix wrote:
Hier heeft het net flink geonweerd. :o Gelukkig geen schade ondervonden.
als ze dat eens in een potje konden stoppen, dan rijden we weer een jaar gratis :lol:
Ja, het is een massa energie die dan vrijkomt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by oetker »

De millieu regels gaan ons allemaal raken.
Ze zijn hier bezig de gaskraan dicht te draaien vanwege de aardbevingen in het wingebied.
In heel Nederland zal in 2050 geen gas meer te verkrijgen zijn.
In de aanloop er naar toe worden vele doelstellingen gepland.
Ik betwijfel of dat allemaal haalbaar is.
He gaat ons allemaal veel geld kosten in ieder geval.
België nam ook gas van Nederland af en dat moet nu ergens anders gewonnen worden.
Het zal allemaal nog veel duurder worden.
Mijn gas en elektra rekening is tegenwoordig €230 per maand.
Daar wordt je niet blij van en het einde van de verhogingen zal niet gauw in beeld komen.

In Nederland is de Oldtimer al aangepakt waar in België de regels juist versoepelt werden.
De auto's zijn pas bij 40 jaar oldtimer.
Elektrische auto's is een beetje onzin in mijn ogen.
Daat hebben we pas wat aan als de energie millieu vriendelijk wordt gewonnen.
Nu moet gas nog omgezet worden naar elektra en dat geeft ook vervuiling.
Onze auto's zijn in de ban wat dat betreft.
1 Europa is nog ver weg als de regelgeving niet synchroon gaat lopen.
Ik heb zoiets van dat het mijn tijd allemaal wel zal duren.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

Of het allemaal met het milieu te maken heeft geloof ik niet. Onze oude auto's ( diesels enz) worden verscheept en enkel honderden km verder weer in gebruik genomen. De brandstof diesel is hier op één jaar tijd met bijna € 0,50 de liter gestegen. Wij allemaal elektrisch rijden!! Waar gaan ze de stroom uithalen? Kerncentrales moeten weg, geen gas meer!
Alles gaat draait om geld, belastinggeld dat ze dan weer verknoeien aan zak vullen en zinloze dingen.
Maar zoals je schrijft, wij hebben een leeftijd bereikt die we nog wel doorkomen zonder drastische veranderingen, tenminste dat hopen we toch.
We hebben een goed leven en mogen gelukkig zijn dat we hier geboren werden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

Mogen we nu met onze oldtimer sporadisch gaan winkelen??? Ik dacht voor eigen gebruik wel.!! :o
Wie weet het??

Dit wist ik ook niet.
4: Oldtimer
Auto's tussen de 30 en 50 jaar worden om de twee jaar bij de lokale keuring verwacht. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een 'normale' autokeuring zonder een emissietest.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

GODFRIED wrote: Mon Feb 11, 2019 5:55 pm Mogen we nu met onze oldtimer sporadisch gaan winkelen??? Ik dacht voor eigen gebruik wel.!! :o
Wie weet het??

Dit wist ik ook niet.
4: Oldtimer
Auto's tussen de 30 en 50 jaar worden om de twee jaar bij de lokale keuring verwacht. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een 'normale' autokeuring zonder een emissietest.

Vandaag heb ik naar het BFOV gebeld. Ja, je mag een oldtimer gebruiken om te winkelen. Alleen voor persoonlijke doeleinden. :wink:
Dit wil zeggen dat ik haar meer ga gebruiken. Ik kan dit nu combineren met een uitstapje.

Vandaag de Bagheera uit zijn winterslaap gehaald. Noodgedwongen. Mijn zoon zijn Opel staat nu al meer dan twee weken in een Opel garage en hij kan niet zonder auto. :x :cry:
De bagheera zal dit nu even moeten opvangen. Wat gaat die blij zijn met dat zout!!! :o :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by hendrik »

Dat had ik je toch al gezegd Godfried, dat je met je oldtimer mag gaan winkelen als het voor je eigen is.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Tue Feb 12, 2019 5:43 pm Dat had ik je toch al gezegd Godfried, dat je met je oldtimer mag gaan winkelen als het voor je eigen is.

grt harry de matra.
Je had gelijk.
Nu weet ik het zeker. Het staat overal niet zo duidelijk beschreven. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by Geert »

Nu ga ik een beetje de advocaat van de duivel spelen:

Je mag met O-platen geen commerciële dingen doen maar met boodschappen te doen verricht je een commerciële daad.
Net zoals tanken, een terrasje gaan doen, enz, enz...
Dus of het mag of niet hangt van mijnheer de agent zijn humeur af. (eigenlijk van de madam van mijnheer. :lol: )
Bagheera type 1
VW Golf 2 '89
VW T3 (4 stuks ondertussen)
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by matrafan »

Aanvaring gehad met de politie Geert??

Ik heb hier links en rechts gelezen dat als je oldtimer gekeurd is alles kan en mag??

Blijkbaar weet of wil niemand het weten wat de juiste toelatingen zijn.

Zelfs deze van de BFOV kunnen geen duidelijk antwoord geven.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

Ik heb vorige maand gebeld met het BFOV. Winkelen voor persoonlijke doeleinden mag maar niet voor andere. Hoe ze dit kunnen controleren weet ik ook niet. Ze zullen misschien mee komen eten als je voedingswaren gekocht hebt! :lol: Nog even en dan mogen we er niet meer mee rijden, overal is dan een lage emissiezone. Je mag er dan alleen maar naar kijken. :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by hendrik »

Hij Godfried, zeker niet op de groene stemmen hé dan is het gedaan met de oldtimer's dan mag je er zeker alleen nog maar naar kijken.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by matrafan »

Misschien met deze meerijden: denk persoonlijk dat het ook niet zal helpen maar net zoals alle stakingen als we niets doen gebeurd er zeker niks.

Is niet alleen vanuit Genk maar ook in Antwerpen West en Oost Vlaanderen worden protest ritten gereden.

Begrijpe wie het begrijpe kan de BFOV steunt deze actie "niet"?????

Red de oldtimer (Genk)
Datum:
zaterdag 13 april 2019
Omschrijving:
Voor een rondrit met onze oldtimers om zo onze hobby te bewaren
Een vreedzame optocht waar ieder auto een zwarte lint krijgt om aan te tonen dat wij van onze hobby houden en dat graag willen houden.
Jullie worden massaal verwacht om 10 uur om dan om 11 uur te vertrekken van Genk richting Hasselt.
In Hasselt kleine ring op te gaan en te eindigen op parking van TV Limburg.
Locatie:
Stadionplein
3600 Genk
Route plannen
Contact:
Roberto Pilotto en Guy Hendrickx
Tel. 0477 274458
pilottoroberto@gmail.com
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by oetker »

Dat doet me denken aan de actie die we in Nederland hadden.
Gigantische happening geweest maar het heeft weinig uitgehaald.
Mijn Matra's werden kort hierna belastingplichtig.
Het was wel een mooie happening.
Ik zou zeggen gaat allemaal en laat jezelf horen.

Zie
viewtopic.php?f=9&t=2911&p=45999&hilit= ... tie#p45999
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Wed Mar 13, 2019 7:19 pm Misschien met deze meerijden: denk persoonlijk dat het ook niet zal helpen maar net zoals alle stakingen als we niets doen gebeurd er zeker niks.

Is niet alleen vanuit Genk maar ook in Antwerpen West en Oost Vlaanderen worden protest ritten gereden.

Begrijpe wie het begrijpe kan de BFOV steunt deze actie "niet"?????

Red de oldtimer (Genk)
Datum:
zaterdag 13 april 2019
Omschrijving:
Voor een rondrit met onze oldtimers om zo onze hobby te bewaren
Een vreedzame optocht waar ieder auto een zwarte lint krijgt om aan te tonen dat wij van onze hobby houden en dat graag willen houden.
Jullie worden massaal verwacht om 10 uur om dan om 11 uur te vertrekken van Genk richting Hasselt.
In Hasselt kleine ring op te gaan en te eindigen op parking van TV Limburg.
Locatie:
Stadionplein
3600 Genk
Route plannen
Contact:
Roberto Pilotto en Guy Hendrickx
Tel. 0477 274458
pilottoroberto@gmail.com
Dit is het enige hulpmiddel om te laten zien dat we niet akkoord zijn met het huidige beleid. Van het BFOV moet je niet veel verwachten dat is duidelijk. Waarschijnlijk hebben ze zelf geen oldtimer maar gaat het om de inkomsten!! :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by oetker »

Inderdaad, het gaat om geld en bij ons wel om 250.000.000.
De maatregelen hebben dat zeker hier niet opgebracht.
Mijn Honda Civic op eindigde op de sloop.
Die was op gas. milieu-vriendelijker kan je niet rijden.
Was na invoering van de maatregelen nog maar €50.- waard en eindigde op de sloop.
Het is nu wachten tot de auto's 40 jaar oud zijn in 2021, dan gaat de belasting er weer af.
Dan zullen ze wel weer wat anders verzinnen om on te piepelen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by ALAIN VAN AKEN »

Meestal ligt in Belgiê de grens op 30 of 40 jaar voor je in een LEZ binnen mag met de Matra. Binnen 4 jaar is dit ook voor de laatste Murena's in orde.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote: Thu Mar 14, 2019 10:19 am Meestal ligt in Belgiê de grens op 30 of 40 jaar voor je in een LEZ binnen mag met de Matra. Binnen 4 jaar is dit ook voor de laatste Murena's in orde.
Als het voertuig meer dan 40 jaar is mag het wel?? Dat is het eerste wat ik daar van hoor. :o :o Dus ik kan Antwerpen binnen rijden??? Ik geloof het niet!
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply