Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

Hé Henk, zag ik de Fiat vandaag in Heel?
Kon echter jou niet vinden.........
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Zojuist even in de garage gekeken, :o :o hij staat er nog steeds. 8)
ik ben het niet geweest Pete.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Zo perfect. Je had auto bouwer moeten worden. Zoek al maar een naam voor de firma. :lol:
Da's te veel eer Godfried, :oops: Laten we het voorlopig nog maar als hobby beschouwen. :wink:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Weer een stapje verder.
Het dashboard en schutbord zit er in. Ik heb geprobeerd alles zo veel mogelijk uit het zicht te lassen.
Zodat als straks de auto opgebouwd is alle naden zo origineel mogelijk lijken.
De naden heb ik ook meteen bewerkt met zinkspray. gewoon een rietje op de spuitbus, en je kunt elk
inwendig naadje en hoekje bereiken. Als het er aan de andere kant uitloopt gaat dat voorlopig niet meer roesten.
De holle ruimtewax doet later de rest.


Wat behandeld is met zinkspray is klaar

Image


Image


Image


Image


eerste behandeling meteen na het lassen

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Prachtig gedaan heb er geen woorden voor chappeau.



grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

:) merci Harry
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Zeer motiverend dat prachtig werk van jou. Dit moet anderen toch aanzetten om ook iets te doen aan hun Matra. Ook handig dat je de carrosserie naar je hand kun zetten in dat spit. Zelfs de zinkspray kan dan op de juiste plaatsen komen. Als je dan later alle naden nog eens toe spuit met nadenkit, dan gaat die carrosserie weer eeuwig mee. Volgens mij zou tech 7 zeker zo goed zijn om alle naden af te spuiten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

En Godfried, jij hebt er nog ene staan wat je nog kan opmaken hé nog geen goesting?



grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Prachtig werk, is inderdaad inspirerend en motiverend.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by jo »

Na een lange aanloop begint het wel goed vooruit te gaan, dat is klasse, alles in het kopje plannen, neerschrijven en uitvoeren.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

We gaan het Flintstone® tijdperk afsluiten, en de vloer weer dichtmaken.
alvast een beetje voorpret van passen en meten om vervolgens tot de ontdekking te komen
dat plaatwerk wat machinaal geproduceerd is best maatvast is.
Het ziet er veelbelovend uit. Maar eerst moeten er nog in diverse onderdelen verstevigingen geperst worden.
Daarvoor moet ik de richtbank weer ombouwen tot pers, en nog wat mallen frezen.

Image

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Prachtig om te zien. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dat is inderdaad prachtig hé Godfried, kan mijn ogen bijna niet geloven echt vakwerk.




grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by jo »

Hoe ga je dit achteraf beschermen?
Zoiets zet je toch niet in de zwarte prut, dat laat je toch zichtbaar of niet?
Steenslag en in de lak?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Er wordt niks gebitakt later.
Onderkant chassis inderdaad een laagje antisteenslag en daarna zijdeglans zwart aflakken met 2 komponenten lak.
De gevoelige hoekjes en naadjes nogmaals na behandelen met een holle ruimte was.

Mijn Fiat X1/9 is ook groen aan de onderkant.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Weer even een impressie van een heerlijke zaterdag.

tijdelijke vloerpanelen. Gefreesd uit dun kunststof om te kijken of alles goed uitkomt.
de sleuven in de plaat worden de verstevigings rillen. maar op deze manier kan ik goed zien of het
kruis onder de vloer goed uitkomt


Image

Image

2e poging om dit onderdeel te maken.
Dit is een erg lastig ding, en de 1 mm sendzimir plaat is eigenlijk te stug hier voor.


Image

Image

eind goed,....al goed. Er kan weer gelast worden deze week.

Image

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Geweldig, mooi. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Binnenkort verkrijgbaar in Someren, nieuwe chassis (meervoud) voor M530 :wink:
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

Hallo, Henk,
kijk even hier, misschien vind je nog eventueel ontbrekende, dan wel "beter-nieuwe" onderdelen bij deze advertentie op "Marktplaats" van Vesters:
https://link.marktplaats.nl/m1287163377

Veel succes
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dank voor je reactie Guido.
deze partij wordt weer eens opnieuw aangeboden. Een jaar geleden is het niet gelukt
om dit in 1 keer aan de man te brengen. Geen verkoop losse onderdelen.

ik heb in ieder geval geen 11.000 Euro over ( beschikbaar) voor een garage vol ( hulpbehoevende ? ) onderdelen.
Het zelfgemaakte chassis lijkt mijn inziens niet echt meer op een 530 chassis.
je zal ook nog wat creatief moeten zijn met nummers als je hier mee naar de keuring moet bij het RDW.

Maar,.... je weet maar nooit, en de aanhouder wint.
misschien ben ik wel te kritisch.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Aangezien het persen niet helemaal naar wens verliep, heb ik de versterkingstroepen aan laten rukken.
Deze balkjes kunnen wel een paar ton hebben.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Zwaar materiaal. Die krijg je niet krom gedrukt. succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Het valt toch erg tegen om deze vorm in de bodemplaat te persen zonder dat deze vervormd.
Ook nu is de plaat weer behoorlijk scheluw. Het gaat wel lukken om deze er in te lassen, maar gezien m'n voorbereidingen
had ik er meer van verwacht.



Image

Nee, nee,....m'n lasapparaat is niet stuk omdat er nu een houten vloer in ligt.
dit is de basis om het kruis onder de vloer te positioneren.


Image

het gat in het midden is niet voor de WC pot!

Image

zo ligt alles op een gelijk niveau.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Houten bodem was meer iets van de 50er jaren.
Was wel eikenhout.
Wel een goede manier om het kruis er recht in te krijgen.
Perfectie alom
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Streven naar perfectie is moeilijk. Je eigen grenzen een beetje verleggen en het gaat wat gemakkelijker. Ik heb indertijd het chassis van mijn bagheera laten verzinken. Vele platen hadden hierna kleine golven.Krom getrokken door de warmte. Toch paste alles naar behoren. :o

Je gaat er heel weinig vinden die je dat persen na doen. Ik zou het niet kunnen. Ieder kent zijn eigen. Ik ben op dat gebied enorm ongeduldig en dat is een slechte eigenschap voor precisiewerk. Ik vind die plaat geweldig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ziet er goed uit Henk, en dat die plaat wat "trekt" dat gaat met het inlassen verdwijnen.
Trouwens niet iedereen heeft een M530 wc pot :wink: , zo kan je op je gemak het mooie werk overzien.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Ziet er goed uit Henk, en dat die plaat wat "trekt" dat gaat met het inlassen verdwijnen.
Trouwens niet iedereen heeft een M530 wc pot :wink: , zo kan je op je gemak het mooie werk overzien.
Henk is zijn tijd vooruit. De auto's van de toekomst hebben wc aan boord. Moet ook wel met die Belgische files. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dat word mooi hé met die wc pot er in.




grt harry de matra.
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by murena81 »

Komt het stuur dan ook in het midden? :wink:

Prachtig werk weer!
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

als er al een WC pot in komt, dan moet het stuur zeker in het midden.
Het zou anders een mooie knoeiboel worden. :o

maar het gat is toch echt ergens anders voor. :lol:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Post Reply