werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Frank wrote:Betreft bredere rollagers : passen de steekassen dan nog als je bredere rollagers steekt? Ik dacht dat ze er ook twee lengtes van steekassen gebruikt zijn? of vergis ik mij?
Ik weet het niet! Ik zal dit nog moeten uitzoeken. Dit moet ik zeker weten. :o
Niets zo ellendig dan dat ik bij de samenbouw vaststel dat het niet past.

Frank , Bedankt voor de opmerking. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Gisteren meerdere pogingen gedaan om een wielarm los te krijgen. Dit zonder resultaat. :cry:
Alleen na het warm maken krijg ik beweging in de wielarm maar dit verdwijnt zeer snel tijdens het afkoelen.
Er is zo weinig speling tussen de de as en het aluminium dat de kruipolie niet op de juiste plaats geraakt.

Volgens mij is het volledig demonteren van de wielarm de enige goede manier om deze los te krijgen. :o
Het zou ook te mooi en te gemakkelijk geweest zijn om na 40 jaar alles met een drupje olie los te krijgen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Frank goed opgemerkt.
Godfried volhouden, altijd leuk als je een kant en klaar exemplaar in het rek liggen hebt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote: Godfried volhouden, altijd leuk als je een kant en klaar exemplaar in het rek liggen hebt.
Dat gaat er van komen. Ik ben nu bezig de om de silentblokken aan te passen. Zoals ik al eerder beschreven heb, heb ik de buitenste slechte silentblokken vervangen door binnenste maar vergeten deze niet smaller te maken.

Na deze aanpassing eens kijken hoe dat zit met het lagers, welk gebruiken breed, smal!!! In deze wielarmen zaten smalle lager in.:o
Volgens mij kunnen deze zonder problemen vervangen worden door brede lagers.Toch maar eens gaan meten om zeker te zijn. :wink:

PS, Vandaag gaan ze mijn lagerpers leveren.
Attachments
IMG00568 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00568 [800x600 test tekening 2].JPG (120.17 KiB) Viewed 6305 times
IMG00019 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00019 [800x600 test tekening 2].JPG (128.81 KiB) Viewed 6305 times
IMG00014 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00014 [800x600 test tekening 2].JPG (144.04 KiB) Viewed 6305 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Je hebt goed je best gedaan Godfried.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Vandaag tot de waarheid gekomen na het opmeten van de wielarmen en lagers.
Is dit een ontgoocheling. :evil: De wielarmen zijn onderling niet uitwisselbaar ook de lagers niet ze hebben andere maten. De smalle lagers horen bij de dunne cardanassen( 35 mm). De brede lager horen bij cardanassen van(40 mm). Het aseinde is korter bij de smalle cardanassen en het lager zit iets dieper in de wielarm.
Ook de diameter van de aseinde waar de stofkeerring van het lager opsluit heeft een andere diameter.
Ook bij een breed lager en een smalle as raakt de ringmoer het klokhuis van de tripodekoppeling.

Ik heb indertijd (15-20 jaar geleden)enkele op het zicht goed uitziende wielarmen genomen om te restaureren. Ik heb één 1300 bagheera afgebroken. Blijkbaar komen deze wielarmen van deze 1300 bagheera. Ze hebben ingegoten nummer; 20152045 en 20152044.

Alles zal overgedaan moeten worden, of ik moet de volledige aseinde met tripodekoppeling vervangen door dit van een 1300 motor. Is dan de vraag of dit wel zal passen!! Ik denk van niet. Zou ik dat ook wel willen doen!!! Waarschijnlijk nog meer problemen veroorzaken!!

De beste oplossing. Twee andere wielarmen restaureren. Je wil niet weten hoeveel werk hier inzit. :x Het is geen eenvoudige klus.
De gerestaureerde wielarmen passen dus op een 1.3 motor en niet op de 1.5 motor. :oops:
Ze zien er nu zo uit. Zie foto
Attachments
IMG00064 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00064 [800x600 test tekening 2].JPG (127.52 KiB) Viewed 6292 times
Last edited by GODFRIED on Tue May 29, 2018 3:59 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Dat is jammer hé al dat werk.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Soms lijken dingen hetzellfde maar pakt het anders uit . De smallere silentbloks kunnen minder aan en dat zal ook iets met de krachten en gewichten te doen hebben.
Wel jammer van het werk maar gerestaureerde kunnen best wat waard zijn voor iemand die met een type 1 bezig is
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Soms lijken dingen hetzellfde maar pakt het anders uit . De smallere silentbloks kunnen minder aan en dat zal ook iets met de krachten en gewichten te doen hebben.
Wel jammer van het werk maar gerestaureerde kunnen best wat waard zijn voor iemand die met een type 1 bezig is

De smallere silentblocks is niets mis mee dit is de standaard bij alle bagheera's, zitten aan de buitenzijde van de wielarmen. Omdat deze meestal slecht zijn kun je de bredere gebruiken met een kleine aanpassing. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

En de pers gekomen Godfried?



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:En de pers gekomen Godfried?
grt harry de matra.
Ja , ze is vandaag gekomen. Zojuist de doos geopend. Kom ik tot de vaststelling dat het een halve pers is. Bijna de helft van de onderdelen ontbreekt.
Niet te geloven!!! :evil: :evil:
Je zou nog gaan geloven dat Hollanders iets tegen Belgen hebben. :wink: Gelukkig heb ik dit niet in China gekocht. Het werd er wel gemaakt!! Maar wat niet tegenwoordig. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ja dat is niet goed hé en nu krijg je de rest nog?



grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ken het gevoel, gebeurd steeds vaker
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Frank »

De eerste 6 cijfers 201520 staan op al de draagarmen. De laatste 2, dus cijfer 7 en 8 zijn volgens mij een reeksnummer, waarbij de even nummers rechts en de oneven links zijn. Bij mijn Bagh 2 van 79 is dit 74 en 75. Dus 20152074 en 20152075. Het zou interessant zijn om te weten vanaf welk serienummer dit gewijzigd is.
Voor zover ik weet is het spoor achter bij de 2 iets breder dan bij de 1. Vandaar waarschijnlijk het verschil in de draagarmen.
Maar wat dan met de type 1 met de 1442cc motor. Heeft die dan al de nieuwe of de oude draagarmen?

De rubbers van de silent blocs zijn volgens mij identiek links en rechts en dus ook identiek belastbaar. Alleen zitten op de buitenste de metalen plaatjes dichter bij elkaar gemonteerd. Dit heeft volgens mij enkel met de opbouw van het chassis te maken en niks anders. Persoonlijk denk ik toch, als ik ooit zover geraak, zoveel mogelijk de originele draagarmen te behouden. Lijkt mij eenvoudiger en geen problemen met afstelling van de wagenhoogte.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Frank wrote:De eerste 6 cijfers 201520 staan op al de draagarmen. De laatste 2, dus cijfer 7 en 8 zijn volgens mij een reeksnummer, waarbij de even nummers rechts en de oneven links zijn. Bij mijn Bagh 2 van 79 is dit 74 en 75. Dus 20152074 en 20152075. Het zou interessant zijn om te weten vanaf welk serienummer dit gewijzigd is.
Voor zover ik weet is het spoor achter bij de 2 iets breder dan bij de 1. Vandaar waarschijnlijk het verschil in de draagarmen.
Maar wat dan met de type 1 met de 1442cc motor. Heeft die dan al de nieuwe of de oude draagarmen?

De rubbers van de silent blocs zijn volgens mij identiek links en rechts en dus ook identiek belastbaar. Alleen zitten op de buitenste de metalen plaatjes dichter bij elkaar gemonteerd. Dit heeft volgens mij enkel met de opbouw van het chassis te maken en niks anders. Persoonlijk denk ik toch, als ik ooit zover geraak, zoveel mogelijk de originele draagarmen te behouden. Lijkt mij eenvoudiger en geen problemen met afstelling van de wagenhoogte.
De afstelling van de wagenhoogte zit bij 99% van de bagheera muurvast. Normaal gezien is het ook niet nodig deze te wijzigen. Maar toch stel ik vast dat de meeste bagheera's aan de bestuurderszijde iets lager liggen. Dit is dan ook de plaats die het meest belast werd. Maar als je om een of andere reden de steekas (sen) moet verwijderen om werkzaamheden te doen aan de motor of de versnellingsbak heb je een probleem. Ja, met bruut geweld krijg je die wielarm wel omlaag gedrukt maar heel die belasting kom op de silentblock omdat de wielarm niet meer draait. Daar zijn verdere woorden overbodig bij.Ik heb nu de verkeerde wielarmen gerestaureerd. Wat zou er mis zijn met een stel anderen gerestaureerde wielarmen van het zelfde type? Zeer handig om te hebben liggen net als zoveel andere onderdelen.Dat moet natuurlijk niet maar is wel gemakkelijk.

De wielarmen werden vanaf carrosserienummer 17434 gewijzigd. Dit voor de uitlijning van de achterwielen die eerst verkregen werd door het chassis en bij de nieuwe wielarmen door aanpassing van de gietvorm in de armen.De nieuwe wielarmen hebben een ingegoten sterretje achter het nummer staan.
Het is dus belangrijk om hier goed op te letten anders ga je banden slijten en nog meerdere dingen die niet oké zijn.
Wie weet wat ze nog allemaal hebben verandert tijdens de productie van de bagheera!! Het is niet altijd eenvoudig zichtbaar. Het lijk allemaal het zelfde tot in je detail kijkt.
Ik heb er weer iets van geleerd. Opletten als je onderdelen onderling verwisselt.Niets is wat het lijkt!!
Frank, Gelukkig heb je mij op tijd daar attent op gemaakt.Ik heb dit niet zien aankomen. :oops:

Ik ga dit overdoen maar dan met de juiste wielarmen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Er zijn drie uitvoering: tot C 17434 (1975), van C 17435 (1975) tot C 38515 (1978) en vanaf C 38516.
2 Soorten wiel lagers tot C 38515 (klein model) en vanaf C 38516 (groot model)
Silent blocs (in metaal houder) zijn voor alle modellen identiek. Houder zelf is smaller langs de buitenzijde en breder langs de binnenkant maar wel identiek voor alle modellen.
2 diameters van cardanassen 35 en 40. En in die van 35 zijn nog 2 verschillende qua lengte 875 of 872 rechts en 696 of 693 links. Die van 40 zijn 875 rechts en 696 links.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Zou het kunnen kloppen dat bij de 40 mm cardanassen altijd de brede lagers gebruikt zijn??? Dit omdat de diameter waar de stofkap( oliekeerring) van het lager oploopt verschillend is bij de 40 mm en de 30 mm cardanassen. Door deze verschillende maat kan het nooit op elkaar passen.
Gelukkig hebben de 40 mm cardanassen maar één lengte want ik zou niet weten hoe je dit kunt opmeten. Ik dacht dat daar nergens een nummer opstaat.

Is er uit de nummers op de wielarmen niet af te leiden op wat type motor ze werden geplaatst? Ik vind het niet zo duidelijk. Op mijn bagheera zitten nu diameter 40 mm cardanassen.
Ik heb de volgende wielarmen liggen.
Nr 20152069; 2x met breed lager
nr 20152070; 2x met breed lager
nr 20152044; 2x met smal lager
nr 20152045; 2x met smal lager
nr 20152074; 1x vreemd, één wielarm!!!!
Plus dan de gereviseerde 1x 20152044 en 1x 20152045 met smal lager
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik heb al enkele jaren wat spel op mijn rechtse koplamp. Thans heb ik tijdens de revisie nieuwe plastiek bouten gezet. De lamp trilde iets bij rijden op de autostrade. Is wel normaal op de slecht Belgische wegen. :lol: Dus alles maar eens uitgebouwd. Nee, het waren niet de bouten die slijtage vertoonde maar ik heb indertijd de houders laten verzinken. Blijkbaar iets te groot uitgeboord aan één zijde. Dit onderdeel dan maar vervangen.
Nu nog de vergrendeling eens nakijken. De lampen moeten vergrendelen als ze open staan. Dit doen ze net niet. Niet dat ik daar problemen mee ondervind. Ze zouden open moeten blijven bij een defect aan het systeem nu vallen ze dicht als de vacuüm weg is na enkele uren stilstand.

Dit is geen werk om vlug te doen, dan kan het tegen vallen. Neem je tijd als je het ook wil doen. :wink:
Attachments
koplamp 1 [800x600 test tekening 2].JPG
koplamp 1 [800x600 test tekening 2].JPG (103.39 KiB) Viewed 6195 times
koplamp 2 [800x600 test tekening 2].JPG
koplamp 2 [800x600 test tekening 2].JPG (151.9 KiB) Viewed 6195 times
koplamp 3 [800x600 test tekening 2].JPG
koplamp 3 [800x600 test tekening 2].JPG (130.28 KiB) Viewed 6195 times
koplamp 4 [800x600 test tekening 2].JPG
koplamp 4 [800x600 test tekening 2].JPG (127.92 KiB) Viewed 6195 times
koplamp 5 [800x600 test tekening 2].JPG
koplamp 5 [800x600 test tekening 2].JPG (106.96 KiB) Viewed 6195 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dit is inderdaad een werkje waarvoor je de nodige tijd moet voor nemen. Veel Bagheera's hebben niet perfect geplaatste klaplichten. Om dit uit te lijnen met de kap vooraan is het nodige geduld nodig.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Vandaag het tweede pakket ontvangen van mijn lagerpers.
Niet te geloven maar ze is nog niet compleet. :evil: :evil: :x
De persplaten ontbreken.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by elix »

waar ben je zaken aan het doen in Nederland Godfried ?
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Hier, Maar daar heb al lang spijt van. Dit gebeurd me niet meer. Zo een dingen koop ik nooit meer online.
Ik hoop dat hij me de persplaten die erbij horen ook nog nastuurt. :o :o
http://www.barntools.nl/
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Hij Godfried, moet je iedere keer ook verzending betalen?


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Hij Godfried, moet je iedere keer ook verzending betalen?
grt harry de matra.
Nee gelukkig niet. Onbegrijpelijk wat daar misloopt. :o Ik begrijp er niks van. Nu nog maar hopen dat ik de laatste onderdelen ook nog krijg.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ja dat is toch niet normaal hé wat is me dat voor een firma.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Het kan niet op. Vandaag de pers in elkaar gezet. Passingen zijn triestig. Maar wat veel erger is de persstempel is scheef in het huis gelast. :evil: :evil:

Ik hoop maar dat de verkoper dit probleem ook wil oplossen.
Attachments
kromme persstempel 4 [800x600 test tekening 2].JPG
kromme persstempel 4 [800x600 test tekening 2].JPG (76.1 KiB) Viewed 6140 times
kromme persststempel 3 [800x600 test tekening 2].JPG
kromme persststempel 3 [800x600 test tekening 2].JPG (70.69 KiB) Viewed 6140 times
kromme persstempel 2 [800x600 test tekening 2].JPG
kromme persstempel 2 [800x600 test tekening 2].JPG (76.71 KiB) Viewed 6140 times
kromme persstempel 1 [800x600 test tekening 2].JPG
kromme persstempel 1 [800x600 test tekening 2].JPG (71.46 KiB) Viewed 6140 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Zo te horen blijven de problemen maar komen hé Godfried, dat is geen goede reclame voor die firma.



grt Harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ongehoord :evil: :evil: :evil:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Zo te horen blijven de problemen maar komen hé Godfried, dat is geen goede reclame voor die firma.

grt Harry de matra.
Online kopen is niet altijd wat het zijn moet. Goed voor kleine spullen als het dan tegenzit heb je gewoon pech gehad.
Ga naar een vakhandel in je buurt dat is me wel duidelijk.

Gisteren een mail gekregen van de verkoper met de volgende voorstellen.

Hij wil me de persplaten nasturen maar die persbalk kan hij niet vervangen. Ook al deed hij dit de andere is misschien hetzelfde!!
Ik mag alles terug sturen en krijg mijn geld terug maar de verzendingskosten ( €50) zijn voor mij. Dit staat ook duidelijk op zijn site vermeld voor de aankoop.

Na een nachtje slapen ben ik er nog niet helemaal uit.
Misschien de persarm zelf maar aanpassen en de persplaten laten opsturen!! :o :o Persoonlijk vind ik de persstift aan de korte kant. Ik had liever een 4 cm langere gezien.
Blijkbaar is die verkoper toch van goede wil. Hij krijgt ook steeds goede reviews.Nu weet ik waarom. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by jo »

Dat is gewoon China gerief aan een China prijs, kun je natuurlijk niet verwachten dat het ook perfect is, enige dat je mag hopen dat is dat het werkt en het een tijdje blijft doen.
Zo heb ik een straalkast gekocht, moet ze nog verder in elkaar steken maar kwaliteit kun je het niet noemen, alleen voor die prijs kun je het niet zelf maken.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply