fussekogels onder welke ??

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
racemurena
Posts: 86
Joined: Sat Jun 25, 2011 8:12 pm
Location: Sliedrecht (NL)

fussekogels onder welke ??

Post by racemurena »

Ik ben de factory fuseekogels aan het vervangen van mijn murena , even een paar nieuwe bij de plaatselijke onderdeelhandel opgehaald , maar helaas . moog nummer TA-BJ-0572 heeft kleiner schroefdraad.
Kan iemand mij vertellen welke fuseekogels er wel in passen , met de onderdeelnummers van div. fabrikanten ? . als ik op de diverse onderdelen sites kijk geven ze allemaal hetzelfde aan , wat dus niet gaat passen.
racemurena
Posts: 86
Joined: Sat Jun 25, 2011 8:12 pm
Location: Sliedrecht (NL)

Re: fussekogels onder welke ??

Post by racemurena »

20180414_142916.jpg
20180414_142916.jpg (1.43 MiB) Viewed 12414 times
20180414_123442.jpg
20180414_123442.jpg (1.47 MiB) Viewed 12414 times
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: fussekogels onder welke ??

Post by ALAIN VAN AKEN »

De Moog referentie die jij hebt is voor de Bagheera / Rancho nl 12861400. Deze voor de Murena 13489200 zijn binnenkort terug in clubstock. Vraag naar deze van de Talbot Solara bij je onderdelen leverancier die passen.
racemurena
Posts: 86
Joined: Sat Jun 25, 2011 8:12 pm
Location: Sliedrecht (NL)

Re: fussekogels onder welke ??

Post by racemurena »

Net een zoetocht op het net gemaakt , maar die fuseekogels liggen niet meer voor het oprapen. Moog niet meer leverbaar . Even als TRW ,QH enz. .alle momenteel niet leverbaar
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: fussekogels onder welke ??

Post by matramurena »

Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: fussekogels onder welke ??

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dat is ook geen geschenk.
59,50 €
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: fussekogels onder welke ??

Post by matramurena »

Nee, maar overkoombaar. Schrik er al niet meer van in vergelijk voor wat ik voor Volvo onderdelen betalen moet...
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
racemurena
Posts: 86
Joined: Sat Jun 25, 2011 8:12 pm
Location: Sliedrecht (NL)

Re: fussekogels onder welke ??

Post by racemurena »

morgen eerst maar eens horen of de onderdelenhandel de juiste kan leveren !!

Ik denk erover om toch weer wat op voorraad te liggen , zoals kogels / lagers / remschijven en remblokken
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: fussekogels onder welke ??

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dat trachten wij in de clubstock ook te doen :D
racemurena
Posts: 86
Joined: Sat Jun 25, 2011 8:12 pm
Location: Sliedrecht (NL)

Re: fussekogels onder welke ??

Post by racemurena »

ALAIN VAN AKEN wrote:Dat tracht wij in de clubstock ook te doen :D
PB gestuurd
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: fussekogels onder welke ??

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zie pb
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: fussekogels onder welke ??

Post by GODFRIED »

Heb je een speciale sleutel om deze kogel te verwijderen, of heb je een gemakkelijke methode?
Ik heb er ooit één verwijdert, was dat afzien. :(
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: fussekogels onder welke ??

Post by ALAIN VAN AKEN »

Kogels zijn inmiddels besteld, verwacht ze begin volgende week :wink:
racemurena
Posts: 86
Joined: Sat Jun 25, 2011 8:12 pm
Location: Sliedrecht (NL)

Re: fussekogels onder welke ??

Post by racemurena »

GODFRIED wrote:Heb je een speciale sleutel om deze kogel te verwijderen, of heb je een gemakkelijke methode?
Ik heb er ooit één verwijdert, was dat afzien. :(
Gemakkelijke methode is fusee demonteren , in de bankschroef zetten , pen van de fuseekogel afslijpen , dikke metalen strip eroplassen , laten afkoelen , dan met wat hamertikken draai je zonder verdere moeite de kogel eruit.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: fussekogels onder welke ??

Post by GODFRIED »

racemurena wrote:
GODFRIED wrote:Heb je een speciale sleutel om deze kogel te verwijderen, of heb je een gemakkelijke methode?
Ik heb er ooit één verwijdert, was dat afzien. :(
Gemakkelijke methode is fusee demonteren , in de bankschroef zetten , pen van de fuseekogel afslijpen , dikke metalen strip eroplassen , laten afkoelen , dan met wat hamertikken draai je zonder verdere moeite de kogel eruit.
Je hebt gelijk. Dit is de eenvoudigste manier om de fuseekogel te verwijderen. Na veel afzien heb ik toen ook het lasapparaat ingeschakeld.
Ik zou wel eens willen zien hoe dat met een sleutel gaat. Als het al gaat!! Je moet al een zeer sterke sleutel hebben.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1666
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: fussekogels onder welke ??

Post by Muddy Bandit »

Uit ervaring met de Grand Raid weet ik dat een sleutel ook perfect werkt, met een paar stevige hamertikken komt de kogel wel los.

Ik heb voor de Grand Raid destijds zelf een exemplaar gemaakt door een oude dopsleutel (vraag me niet meer welke maat dit was) zo af te slijpen dat er 4 nokken overbleven die precies in de uitsparingen voor de fusee passen.
Boven op de dop een stevig stuk ijzer gelast waar ik met een hamer fors op kan meppen, en het binnengat iets uitgeboord zodat de pen van de fuseekogel erdoor past en ik hem klemvast kon zetten met de moer van de fuseekogel.
Goed een uurtje werk om dat stukje gereedschap te maken, en materiaalkosten nihil.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: fussekogels onder welke ??

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Uit ervaring met de Grand Raid weet ik dat een sleutel ook perfect werkt, met een paar stevige hamertikken komt de kogel wel los.

Ik heb voor de Grand Raid destijds zelf een exemplaar gemaakt door een oude dopsleutel (vraag me niet meer welke maat dit was) zo af te slijpen dat er 4 nokken overbleven die precies in de uitsparingen voor de fusee passen.
Boven op de dop een stevig stuk ijzer gelast waar ik met een hamer fors op kan meppen, en het binnengat iets uitgeboord zodat de pen van de fuseekogel erdoor past en ik hem klemvast kon zetten met de moer van de fuseekogel.
Goed een uurtje werk om dat stukje gereedschap te maken, en materiaalkosten nihil.
Dat heb je goed bekeken dat vastzetten door de moer van de fuseekogel. Die nokjes hadden ze wat breder mogen maken. Ik ben maar bang dat die afbreken.
Bedankt voor de tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4953
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: fussekogels onder welke ??

Post by hendrik »

Ik heb er ook zo ene gemaakt en dat gaat zeer goed bij mij.




grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: fussekogels onder welke ??

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik heb een dop die past in de uitsparingen en tot op heden is het me daarmee steeds gelukt. Eerst warm maken en met gebruik van de lange buis. Maar ze kunnen echt vast zitten.
Gylb
Posts: 37
Joined: Sat Feb 25, 2017 8:35 pm

Re: fussekogels onder welke ??

Post by Gylb »

Ik heb zelf ook dit klusje 3 of 4 keer gedaan. Eerst de as van de fusee eraf slijpen en vervolgens de zijkanten wegslijpen zodat er een brede strip/baan overblijft. Het geheel in een stevige bankschroef zetten en de strip/baan vastpakken in een zeer grote moordenaar/verstelbare tang van ongeveer 80 a 90 cm lang. Heeft tot nu toe redelijk eenvoudig gewerkt voor mij.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: fussekogels onder welke ??

Post by ALAIN VAN AKEN »

Veel methodes worden toegepast, zolang het resultaat er is :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: fussekogels onder welke ??

Post by GODFRIED »

Gylb wrote:Ik heb zelf ook dit klusje 3 of 4 keer gedaan. Eerst de as van de fusee eraf slijpen en vervolgens de zijkanten wegslijpen zodat er een brede strip/baan overblijft. Het geheel in een stevige bankschroef zetten en de strip/baan vastpakken in een zeer grote moordenaar/verstelbare tang van ongeveer 80 a 90 cm lang. Heeft tot nu toe redelijk eenvoudig gewerkt voor mij.

Die methode ga ik ook eens bekijken. :wink:
Dat lijkt me eenvoudig. Kogel weg en twee rechte kanten aan de ring slijpen om dan zo los te draaien. :o
Meestal gaat het gemakkelijk tot je begint en dan stop het. :evil:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: fussekogels onder welke ??

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ben zelf ook het een en ander aan het klaar maken en de kogelklus is spoedig aan de beurt. Misschien dat ik het zo eens probeer.
Gylb
Posts: 37
Joined: Sat Feb 25, 2017 8:35 pm

Re: fussekogels onder welke ??

Post by Gylb »

Wat ook nog zou werken is het deel wat( na slijpen) van de fusee in de bankschroef klemmen en dan een soort van pijp van 1 meter vastmaken aan de uiteinden van het fuseelichaam. Zo creëer je een groot hefmoment en de fusee zit stevig verankert in de bankschroef. In gedachten zou het moeten werken, maar in de praktijk?
Gylb
Posts: 37
Joined: Sat Feb 25, 2017 8:35 pm

Re: fussekogels onder welke ??

Post by Gylb »

Zijn de fusee's al besteld? Ik weet nog een adresje waar nieuw te koop zijn voor 9 a 10 euro per stuk....
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: fussekogels onder welke ??

Post by ALAIN VAN AKEN »

Komen maandag binnen, waar kan je ze krijgen voor 9-10 euro, PB?
Gylb
Posts: 37
Joined: Sat Feb 25, 2017 8:35 pm

Re: fussekogels onder welke ??

Post by Gylb »

Het talbot nummer van de fusee is 0013189200.

Als je dit nummer intikt in Google of een gespecialiseerde (duitse) zoekmachine voor onderdelen dan krijg je verschillende hits.

Zo is bv RTS 93-00204 de fusee die we zoeken met een buitenmaat van 48 mm te koop voor Euro 9,73 bij extra autoteile.

Zo kun je ook ander onderdelen opzoeken. Wiellagers voor 18 euro enzovoort
racemurena
Posts: 86
Joined: Sat Jun 25, 2011 8:12 pm
Location: Sliedrecht (NL)

Re: fussekogels onder welke ??

Post by racemurena »

Gylb wrote:Het talbot nummer van de fusee is 0013189200.

Als je dit nummer intikt in Google of een gespecialiseerde (duitse) zoekmachine voor onderdelen dan krijg je verschillende hits.

Zo is bv RTS 93-00204 de fusee die we zoeken met een buitenmaat van 48 mm te koop voor Euro 9,73 bij extra autoteile.

Zo kun je ook ander onderdelen opzoeken. Wiellagers voor 18 euro enzovoort

Uiteraard heb ik dat gedaan , en besteld. In NL nergens meer te koop . Maar ook jij Duitsland Rusland en Engeland. Worden ook vaak de verkeerde onderdelen aangeboden voor de murena of 1510. Winparts heeft ook diverse dingen fout op hun site staan
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: fussekogels onder welke ??

Post by ALAIN VAN AKEN »

Idd op het internet vind je alles aan de beste prijs maar de ervaring van diverse leden leert:
- in stock blijkt niet altijd in stock te zijn
- verzendingskosten
- correctheid van de info of geleverde delen
- .......
Nu er zal zeker ook vanalles degelijks te verkrijgen zijn.
Voor de clubstock zoeken wij altijd eerst het originele af voor we een alternatief bestellen.
racemurena
Posts: 86
Joined: Sat Jun 25, 2011 8:12 pm
Location: Sliedrecht (NL)

Re: fussekogels onder welke ??

Post by racemurena »

ALAIN VAN AKEN wrote:Idd op het internet vind je alles aan de beste prijs maar de ervaring van diverse leden leert:
- in stock blijkt niet altijd in stock te zijn
- verzendingskosten
- correctheid van de info of geleverde delen
- .......
Nu er zal zeker ook vanalles degelijks te verkrijgen zijn.
Voor de clubstock zoeken wij altijd eerst het originele af voor we een alternatief bestellen.
Ik heb liever ook orginele onderdelen , maar de Peugeot dealer zal niet behulpzaam zijn met het bestellen van Talbot delen , als die ze Überhout nog kan bestellen.
Post Reply