Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

in de fabriek in Someren is de directeur nog echt betrokken bij de uitvoering van de werkzaamheden zelf.
De toenmalige directeur in Romorantin, Jean-Luc Lagardère zal wel iets meer met de centjes en stakingen bezig zijn geweest. :roll:
Dat maakt een wereld van verschil.

We schrijven zaterdag 10 maart 2018 en dus hoogste tijd om aan de B-stijlen te beginnen die afgelopen week binnen gekomen zijn.
Een heel groot deel van de tijd aan dit project bestaat uit het maken van mallen om het plaatwerk in de nodige vormen te wringen.
De mallen frees ik uit volkern materiaal van 15 of 20 mm dik. Dat is keihard en laat zich goed frezen.
Om materiaal te besparen, en hopelijk ook vervorming van de plaat te verminderen heb ik de manier van aanpak enigszins gewijzigd.
In het verleden maakte ik meestal een male linker en rechter mal, en één female ondermal. Dat werkt goed bij kleinere stukken, maar het wordt lastiger als de stukken groter worden zoals bijvoorbeeld de B-stijl.
Er treed dan al snel veel vervorming op van de plaat omdat er vanuit één punt geperst wordt. Om dit later weer vlak te persen gaat niet lukken.
Daarom heb ik nu de plaat opgespannen met lijmklemmen tussen de male, en female mallen, en er losse rondjes doorheen geperst.
Dat geldt ook voor de lange verstevigingen. Er treed nog wel wat vervorming op ( de plaat wordt scheluw ) maar dat is tijdens het monteren/lassen later geen probleem.
Het is een lange, maar enerverende dag geworden. Met een resultaat waar ik wel happy mee ben.


setje mallen. Links is female, rechts male.

Image

Image

de te persen plaat opgespannen zodat deze niet eerst naar boven krult bij de aanzet van het persen.

Image

de rondjes eerste trap er door geperst tot bovenkant mal. De andere rij alvast separaat verder door geperst.

Image

weinig vervorming van de plaat. ( meer geluk dan wijsheid ? :roll: ) de blokken worden er met een hamer uitgeklopt.

Image

het zelfde kunstje met de lange verstevigingen.

Image

hoeken afgelast en versteviging er in gelast ( puntlas )

Image

Petit Romorantin 8)

Image

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Man man dat is prachtig werk wat je daar allemaal doet beter dan het originele.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Het is nog steeds een gatenkaas.
Dat werd gedaan om zoveel mogelijk gewicht te besparen.
Een coureur a la Jan Lammers er in <60 kg en je bent als snel.
Jammer dat de Ford Capri RS motor er niet in past voor de nodige pk's, anders had deze auto vast wel potten gebroken in de autosport.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

Prachtig werk Elix, dat wordt een zeldzaam goede en mooie M530.

Hé Herman, de 6 cilinder Ford V-motor past wel in de M530, hier in de buurt loopt ( liep???) er een en die is van Frank de Folter in Neerkant; hij heeft er een V6 in gelepeld, althans dat geloof ik ; is namelijk al enige tijd geleden dat ik hem en de Matra gezien heb. Laatste keer was, toen we op weg waren naar een evenement van Matramania in de buurt van St. Truiden. Dat was in het jaar negentienlanggeleden..........
The Pete
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Dit is gewoon perfectie tot in de details. 8)
Het is bijna jammer dat je van een hoop van die details straks niets meer terug ziet... misschien toch maar gaan kiezen voor plexiglas plaatwerk? :lol:

Het lijkt me trouwens heerlijk om al je beroepsgereedschap op deze manier ook voor je hobby te kunnen gebruiken.
Dat gaat mij helaas niet lukken, m'n hoveniersinventaris is totaal niet geschikt om in te zetten voor auto restauratie. :(
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

@ Patrick
Voor een hovenier was dat trouwens ook best wel een geslaagd Rancho project.
Met een schep (voor het roest te scheppen) en een pikhouweel ben je ook best ver gekomen.
Jammer dat je de auto toen weg hebt moeten doen, of zit er nog een kans in dat de realisering van je droom opnieuw opstart?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Patrick, jouw wagen was fantastisch en ik hoop nog steeds dat een nieuw Matra-project je terug bij de club brengt.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

misschien toch maar gaan kiezen voor plexiglas plaatwerk?
met carwrapping kom je tegenwoordig ook een heel eind. 8)
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

ALAIN VAN AKEN wrote:Patrick, jouw wagen was fantastisch en ik hoop nog steeds dat een nieuw Matra-project je terug bij de club brengt.
Die Rancho Grand Raid is nog steeds fantastisch, ik heb hem toen verkocht aan een liefhebber met meerdere Rancho's en Simca's en is daarmee in zeer goede handen terecht gekomen.
Voor mij zit het er voorlopig (helaas) nog niet in, ik heb een chronisch gebrek aan zowel tijd als ruimte door m'n hovenierswerkzaamheden en zie daar voorlopig ook nog geen verandering in komen... m'n Talbot Horizon staat inmiddels al 4 jaar stil stof te verzamelen in een stalling en m'n Jeep Wagoneer wacht ook al een tijdje op een motorrevisie die ik door tijdgebrek nu maar laat doen door een revisiebedrijf.
Maar stiekem hoop ik nog steeds dat er ooit nog eens tijd en ruimte gaat komen om het andere plannetje van destijds te gaan realiseren: een 4WD Rancho. 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dan kan het vandaag wel baggerweer geweest zijn,....maar hier wordt ik toch echt blij van !

zoek de verschillen 8)

Image





Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Ik zou zeggen 48 jaar, en dat Matra in de jaren '70 een zeer moderne heftruck had rijden in de productiehal. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Eind van de tunnel in zicht :wink: Of was de tunnel nu dicht gelast met degelijk staal?
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

Deze M530 kwam ik op een meeting in Duitsland tegen ; je moet er natuurlijk van houden , maar er was veel zorg aan de M530 besteed; let eens op de sideskirts en de uitbouw.
Attachments
M530 spec.jpg
M530 spec.jpg (362.27 KiB) Viewed 7897 times
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Ziet er inderdaad zeer strak uit, en zal ongetwijfeld met de grootste zorg gemaakt zijn.
En zoals je al aangeeft "je moet er van houden"
Zo kom je ook regelmatig Djets tegen op hele brede sloffen en uitgebouwde spatborden.
Persoonlijk vindt ik dit soort dingen het ergste wat je met een klassieker kan doen,
en past mijn inziens ook totaal niet bij het denkbeeld hoe een sportwagen er uit zag eind jaren 60 begin 70.
Er staat al ongeveer een jaar een blauwe 530 te koop op leboncoin die ook zo verbouwd is.
Niemand die 'm wil hebben.

Mijn persoonlijke mening is, als je met oldtimers bezig bent, respecteer je het ontwerp en de
ongemakken uit die tijd.
maar ja,... zo veel mensen,...zo veel meningen. En dat kan gelukkig ook nog.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Lang geleden dat ik die nog eens zag. Ben er niet wild van, deel Henk zijn mening.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Het maakt de 530 wel stoer.
Lelijk is het zeker niet.
Originaliteit kun je vraagtekens bijzetten.
Je kiest er voor of niet :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Na 2 weken weinig Matra-tijd vandaag weer wat kleine dingen afgewerkt zoals
de deksels achter tegen de kokers en de steuntjes daarboven waar de spatplaat tegen gemonteerd wordt.
Ook alvast de vloerbalk achter er tussen gehecht zodat het geheel zeker voldoende stabiel is om in het spit
te hangen.
De richtbank met mallen is er nu ook onderuit. Deze zal voorlopig niet meer nodig zijn.
ik kan nu serieus verder met de onderkant van het dashboard dat inmiddels geheel klaar is om er in gelast te worden.
Daarna volgt het voetbord en de bodemplaat.
De richtbank kan ik dan gebruiken als pers voor bovenvermelde onderdelen.

klein grut afgewerkt

Image

vloerbalk er tussen gehecht

Image

alles beter toegankelijk als de richtbank niet onder het spit zit.

Image

dashboard klaar voor montage

Image

alleen vanaf de onderkant is de reparatie zichtbaar.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

We gaan het allemaal zien zondag Henk.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ben al aan het aftellen, kijk er echt naar uit.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Nadat de vlaaikruimels opgeruimd zijn en Koning Willem iedereen een vrije dag gegeven heeft omdat hij jarig is,
heb ik dit weekend weer eens echt de tijd gehad om het projekt een duwtje te geven.
ik had verwacht het dashboard gedeelte in 2 dagen tijd te kunnen vervangen. Maar dat viel tegen.
Ook hier weer allerhande gaatjes die niet bedoeld zijn om schroeven door te steken.
Maar dat is verder geen probleem. Daar raak je langzaam aan gewend.
De rand van het schutbord was toch weer dermate slecht dat ik deze maar helemaal er uit heb gezaagd en
nieuwe hoekstrips voor gebogen heb.
In het dashboard zitten zo veel losse onderdelen die aan elkaar geschroefd zijn dat je het geheel eerst wel in elkaar
MOET schroeven om later niet met problemen te zitten zoals bouten die scheef voor het draadgat zitten.
Alleen al het pedaalblok zit met 10 M8 bouten gemonteerd.
De mal doe ik volgens het werkplaatsboek heb gemaakt om het voorruit frame passend te krijgen past ook niet helemaal naar m'n zin.
Daarom ga ik eerst maar het originele frame eens passen. Dat houdt in dat ik een gedeelte van de kooiconstructie moet demonteren.
Maar och,... wat is één avond extra werk op een klusje als dit. :wink:

Daar gaat ie dan

Image

bekend verschijnsel

Image


Image

gedeeltelijk gestraald

Image

nieuwe hoekjes er in die niet op de planning stonden.

Image

en dan passen

Image

dat komt wel goed


Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Wat een gigantisch werk Henk maar het gaat allemaal wel goed komen.

En zoals ge zelf aanhaalt wat maakt een avondje extra op een werk als dit.

Zullen er (avonden/dagen/weekends/weken/ja.......) in de toekomst nog wel meer worden.

Veel succes nog verder.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Dat wordt een prachtige Matra Henk dat zie je nu al. Ik zou zeggen doe zo maar verder dat komt goed.




grt harry de matra.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

elix wrote: Maar och,... wat is één avond extra werk op een klusje als dit. :wink:
Inderdaad Henk, je kan het beter ineens goed doen, anders heb je er later toch hartpijn van dat je het toen niet gedaan hebt.
Je bent het aan jezelf verplicht om alles perfect af te werken...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zo is het, op die avond komt het niet aan als je een bepaald doel voor ogen hebt. Keep up the good work.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Aangezien de mal volgens het werkplaatshandboek niet lekker paste, was ik toch een beetje bezorg of dit wel goed zou gaan.
Maar,...het voorruitframe past prima. ik heb het er zonder veel moeite op kunnen schroeven.
Dus alles weer gedemonteerd en het chassis weer terug gehangen in het spit.
Nog een paar kleine aanpassingen en dan kan het dashboard afgelast worden.

Weer een zorg minder.

Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Oef :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Een mecano doos is er niets bij maar mooi dat het in ene past.
Dit zijn toch wel kritieke delen waar alles van moet kloppen om een strak geheel te krijgen.
Mooi man, het krijgt vorm.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zeker belangrijk om hier de nodige aandacht aan te geven, nefast voor een strak resultaat.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Af en toe eens een extra controle inlassen kan nooit kwaad, zeker niet voor de gemoedsrust.
Het begint hoe langer hoe meer op een 530 te lijken...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Hier heb ik veel gemist. Ik heb die vakkundige werkzaamheden wel met mijn eigen ogen kunnen zien. Ze zien er nog beter uit dan op de foto's. Alhoewel kan dat!! Prachtig wat je daar doet. Dit gaan je er niet veel nadoen. Ik ken toch niemand die daartoe in staat is. Zo perfect. Je had auto bouwer moeten worden. Zoek al maar een naam voor de firma. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply