werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ja Jos, die vraag stelde ik me ook.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:Godfried vandaag de oplossing gekregen voor de stuurchappen:

Image
Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk ook kan!! Die is zijn leven moe zeker of dat van zijn vrouw!! :lol: Maar goed dat hier iets bestaat al keuring. Je zou anders ook van die dingen tegenkomen. :evil:

Herman ik zal wel zien of dat het past.Dit onderdeel zou volgens de verkoper moeten passen. Maar dat kennen we ondertus :o sen wel!!
Ik hoop alleen maar dat het de koeling niet gaat verminderen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Is toevallig binnen gisteren.
Is de Gates 2374. inwendig is het gat zeker zo groot als dat van de waterpomp.
Even globaal gepast.
Schoof er zo op zelfs zonder warmen en vaseline.
Lijkt me geen probleem.

Groet Herman
Attachments
Gates 2374.jpg
Gates 2374.jpg (300.78 KiB) Viewed 6279 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Is toevallig binnen gisteren.
Is de Gates 2374. inwendig is het gat zeker zo groot als dat van de waterpomp.
Even globaal gepast.
Schoof er zo op zelfs zonder warmen en vaseline.
Lijkt me geen probleem.

Groet Herman
Inderdaad Herman, ziet er kleiner uit dan gedacht. opening is even groot als opening van de pomp. Ik heb toch wat vaseline moeten gebruiken. Dat ik dat graag en veel gebruik is wel duidelijk op de foto's. :lol: De pomp met darm is geplaatst. Past prima. :wink:
De aansluiting van de darm op de motor was enorm geoxideerd.Ook deze van de pomp!! :o :o Ik heb deze kant goed zuiver gemaakt en dan ingesmeerd met tec7. Dit om de oneffenheden op te vangen. Ook twee klemmen gezet.Dat zal ik wel niet meer loskrijgen. Maar moet dat wel! :roll:
Ik ben ook tot de vaststelling gekomen dat de gegalvaniseerde waterbuizen niet de goed oplossing zijn. Dat wit in het water komt denk ik van de zinklaag. Daar is niet veel meer van te zien in de buis.
Attachments
oxidatie en niet een beetje [800x600 test tekening 2].JPG
oxidatie en niet een beetje [800x600 test tekening 2].JPG (126.46 KiB) Viewed 6269 times
ik dacht eerst dat past niet [800x600 test tekening 2].JPG
ik dacht eerst dat past niet [800x600 test tekening 2].JPG (92.92 KiB) Viewed 6269 times
de oude en nieuwe waterpomp [800x600 test tekening 2].JPG
de oude en nieuwe waterpomp [800x600 test tekening 2].JPG (182.54 KiB) Viewed 6269 times
achterkant aansluiting via spiegel [800x600 test tekening 2].JPG
achterkant aansluiting via spiegel [800x600 test tekening 2].JPG (91.47 KiB) Viewed 6269 times
de nieuwe waterdarm geplaatst [800x600 test tekening 2].JPG
de nieuwe waterdarm geplaatst [800x600 test tekening 2].JPG (123.46 KiB) Viewed 6269 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Hij Godfried, dat is toch niet die vaseline van op het nachtkasje hé.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Hij Godfried, dat is toch niet die vaseline van op het nachtkasje hé.
grt harry de matra.
Dan zal ik hem daar wel missen zeker!! :lol: :lol:

Harry, Ik wil nog zo een waterdarm. Ik heb nu geen reserve meer. We hadden er beter een paar meer bestelt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Misschien ook iets voor de clubstock?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ja dat ik kan nog wel ene gebruiken.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Alain heeft er bestelt. Ik wil daar nog één van. Dus gij ook!! Als hij ze heeft tijdens de nieuwjaarsmeeting dan breng ik ze mee. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Verwacht ze midden volgende week, 10 stuks
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

De beschermplaat van de bodem vastgezet met schroeven en geen rivetten meer. Ik heb deze verwijdert om de koelbuizen te kunnen zuiver maken. Maar helaas kreeg ik de buizen niet onder de auto uit. Ze zijn daarom ook niet goed zuiver gemaakt en dat zie je aan het koelwater in de bokaal. :evil:
Ik heb meer dan 50 liter water door alles laten lopen. Maar het systeem is enorm complex gemaakt met al die buizen en darmen.
Toch betwijfel ik of dat olie is!!!! Als het olie was zou het toch ook niet onder gaan liggen. :o
Attachments
IMG00006 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00006 [800x600 test tekening 2].JPG (87.29 KiB) Viewed 6224 times
onderkant bagheera [800x600 test tekening 2].JPG
onderkant bagheera [800x600 test tekening 2].JPG (130.04 KiB) Viewed 6224 times
plaat vastgezet met schroeven [800x600 test tekening 2].JPG
plaat vastgezet met schroeven [800x600 test tekening 2].JPG (128.82 KiB) Viewed 6224 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by pete speed »

Godfried, gooi die benzinefilter er eens af en rijdt eens zonder. Heb met deze filtertjes ook eens serieus gekloot gehad. :
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Nee dat ziet er niet uit als olie in water.
Denk dat het inderdaad zink is.
Als je goede koelvloeistof in het systeem hebt en je houdt de de buitenkant van de buizen goed in de verf, blijven ze ook goed roestvrij.
Bij mij zitten de originele buizen er nog onder zonder problemen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

pete speed wrote:Godfried, gooi die benzinefilter er eens af en rijdt eens zonder. Heb met deze filtertjes ook eens serieus gekloot gehad. :
Peter,
Ik had twee benzinefilters staan. Ik heb daar één van verwijdert. Ik heb net de carburators gereviseerd.Achter de pomp komt er een flinke straal benzine uit. Met het filtertje in de benzinetank heb ik ook ooit veel prul mee gehad. Verstopte regelmatig.
Het enige wat ik vreemd vind aan die benzinefilter is dat die nooit vol zit met benzine. Je ziet er maar een beetje in staan.
Maar bedank voor de tip. Toch eens bekijken wat dat doet. :wink:


Herman, De koelbuizen zijn vrij van roest aan de buitenkant. Aan de binnenkant zie ik niet veel zink meer, maar witte afzetting op de buiswand, die heel gemakkelijk oplost in water dat dan bezinkt bij stilstand.Het is spijtig dat ik die buizen er niet eronder uit kreeg om goed zuiver te maken.Ik kon ze zelfs niet volledig leegmaken. Dit omdat ze niet te verdraaien zijn wegens plaatsgebrek.Je zou de voorkant al moeten slopen. :x
Last edited by GODFRIED on Sat Feb 17, 2018 9:51 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ik zie niet in wat de benzinefilter heeft te maken met de koelbuizen. De benzinefilter is nooit heel vol hé Godfried dat is bij mij ook niet bij mijn Murena niet of bagheera ook niet. Maar dat filtertje in de tank kan je beter verwijderen daar had ik ook altijd problemen mee.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Ik zie niet in wat de benzinefilter heeft te maken met de koelbuizen. De benzinefilter is nooit heel vol hé Godfried dat is bij mij ook niet bij mijn Murena niet of bagheera ook niet. Maar dat filtertje in de tank kan je beter verwijderen daar had ik ook altijd problemen mee.
grt harry de matra.
Harry, Mijn euro viel ook wat laat. Het gaat hier om het slecht starten bij lange stilstand. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

A zo ik dacht al. En is het nu dan op gelost dat starten?


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Dit zal zich moeten uitwijzen. Nu ik aan de bagheera bezig ben start ik hem regelmatig om buiten te rijden. Start tot nog toe vlot.

Merk alleen ik dat de remmen. Niet zijn zo als het moet. Daar ga ik ook eens werk van maken. Ik heb al de remblokken verwijdert en zuiver gemaakt met schuurpapier. Niks abnormaals aan te zien. Tijdens een testrit meerdere keren geremd met volle kracht.Ik krijg de wielen maar moeilijk aan het slippen. Dit moet toch beter kunnen. :o Maar ik ben er mee moeten stoppen. Ik werd er doodziek van. Misselijk en ellendig. Niet van ergernis of zo maar ik kan daar moeilijk tegen. De venster was af en de stank van de uitlaat kwam in de auto. Een combinatie die ik echt niet kan verdragen. :evil:
Ik vraag me af of de rembekrachtiging wel 100% zijn werk doet.We zullen wel zien. :o

PS, moeten jullie ook zo hard doortrappen om bruut te stoppen?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Dat valt goed mee ze remt wel niet zo goed gelijk mijn Toyota maar remt toch goed.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Harry, Kun je eens een test voor me doen. Ga in de murena zitten. Druk enkele malen op de rem met normale druk. Blijf dan op het rempedaal drukken met lichte kracht. Start de auto en blijf op pedaal drukken tijdens starten.. Wat voel je? Het pedaal hoort nu iets te zakken. Is dat veel, enkele cm of bijna niets, of voel je niets.
Alvast bedankt voor deze test. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Zo Godfried, dat heb ik gedaan als de motor draait en ik rem gaat de pedaal + - 2 cm in en dat blijft ook zo.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Dat is meer dan bij mij. Ik voel het pedaal dan wat zakken. Ik denk dat het maar 1 cm is. Normaal moet dat voldoende zijn en dit verklaart dat de werking van de rembekrachtiging in orde is.
Ik heb de vacuüm eens gemeten net voor de rembekrachtiging. De meter schommelt tussen 0 en 400 ml hg. Dat vind ik wel vreemd dat de meter zeer snel springt van o naar 400. Als ik op de slang aan de vacuümbekrachtiging druk,voel ik tijdens het draaien van de motor dit drukverschil ook.
Dat zal wel normaal zijn omdat daar geen reservoir tussen zit.
De remblokken op mijn bagheera zitten er al jaren op, voor en achter. Het zijn nog altijd de eerste die ik geplaatst heb na de restauratie. Misschien eens nieuwe plaatsen om te zien of dat verschil geeft.

Ik heb enkele jaren geleden de rembekrachtiging gereviseerd en omgebouwd zoals op iedere murena. De laatste bagheera's hadden dit ook al.
Het pedaal voelt hard aan en ik zou niet dadelijk weten wat er mis kan zijn. Dus denk ik aan de blokken. Alhoewel me dat ook niet logische lijkt. Die kunnen toch niet harder worden door de tijd. Ze zijn mooi zuiver en niet doordrongen met olie of zo.

Misschien nog iemand tips om dit op te lossen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Dat die van mij wat dieper gaat is dat ik het pinneke wat dieper heb gedraaid van de rembekrachter Godfried.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Rempadjes kunne verglazen maar dan moet je wel een paar aardige bergetappes achter de rug hebben waarbij de remmen zeer heet geweest zijn.
Dat lijkt me niet bij je rijstijl passen.
Meet je onderdruk is bij de rembooster.
Image
Als die veel lager is dan dit kan het zijn dat je een vacuumlek hebt.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Van een lek heb ik niets kunnen vinden.
Ik heb de onderdruk gemeten maar bij mij is die niet constant. De meter schommelt constant tussen 0 en 400 ml hg (0 tot 15 inch hg) bij stationair toerental. Toen ik de terugslagklep los maakte op de rembooster hoorde ik een sissend geluid, dus deze klep doet het nog.
Herman, Blijft die meter zo mooi constant zijn waarde aangeven bij jou meting??

Dit schommelen doen de 4 meters ook als ik mijn carburators afstel. Bij gas geven gaan ze dan een constante waarde aangeven.
Attachments
onderdruk meter 1 [800x600 test tekening 2].JPG
onderdruk meter 1 [800x600 test tekening 2].JPG (118.68 KiB) Viewed 6162 times
onderdruk meter 2 [800x600 test tekening 2].JPG
onderdruk meter 2 [800x600 test tekening 2].JPG (88.24 KiB) Viewed 6162 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

0-15 is laag.
Dan zit je op mijn meter in het rode vak.
De Murena heeft een vacuumvat en dan doet de meter een constante waarde aangeven.
Ik weet niet of dat bij de Bagheera ook zo is anders lijkt mij dat niet goed.
Ook moet na meer dan een half uur zonder motor de verlichting nog kunnen omklappen
Ik weet wel dat bij de ombouw 2.2 naar electrische pomp een iets hogere waarde de remkracht enorm toe nam.
Het luistert dus wel nauw.

Na ombouw.
Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by benny »

Godfried, probeer eens lucht uit de leiding na de terugslagklep te zuigen. Kan je direct voelen of er een verlies is of niet.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Er is geen lucht verlies.
Ook de rembekrachtiging werk goed zonder lucht lek.
Ik heb de aansluiting van de bekrachtiger eens losgemaakt om het verschil te voelen.Dat is een enorm verschil.Dus hij doet zijn werk.
De bagheera heeft een aparte leiding van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiging.Dus deze onderdruk kan logische gezien niet constant zijn. :o
De onderdruk aan de motor is hetzelfde dan aan de rembekrachtiging.
De lichten werken dan via het onderdrukreservoir. Hier word de achterste buis voor gebruikt. Ik zal deze onderdruk ook eens meten.

Ik heb nu de voorste remblokken eens vernieuwd. Geeft niet echt een verbetering. Ook de leiding achter aan de motor op het inlaatspruitstuk beter aangesloten. Hier zat een vernauwing in. De remmen werken al beter maar als ik alles met volle kracht intrap krijg ik de wielen zéér moeilijk aan het slippen. Dat moet toch beter kunnen. :roll:

Ik zou niet weten hoe ik deze onderdruk omhoog kan krijgen!!! Is die ooit anders geweest?

Zie het verschil in voering van de remblokken.
De remblokken die er nu opzaten hebben een heel andere voering dan de oude van een afbraak.
Ik heb nu ferodo remblokken gezet.

Bestaan er harde en zachte remblokken??

Ps, De remmen doen het nu zoals ik gewoon ben. Ik denk dat ze altijd zo gewerkt hebben. Dit kun je niet vergelijken met een recentere auto. Die zijn veel agressiever. Ook al vergelijk ik ze met mijn escort van 1996 dan komen ze veel te kort. Bij de bagheera moet je flinker trappen om de banden iets te horen piepen.
Attachments
oude remblokken 2 [800x600 test tekening 2].JPG
oude remblokken 2 [800x600 test tekening 2].JPG (77.21 KiB) Viewed 6143 times
oude remblokken 1 [800x600 test tekening 2].JPG
oude remblokken 1 [800x600 test tekening 2].JPG (154.64 KiB) Viewed 6143 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Zit er geen onderdrukvat in de bagheera voor de remmen?
Je zou eens kunnen overwegen een voorraadvat te zetten.
Dat de druk met lopende motor wisselt lijkt me vreemd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply