Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Tegenwoordig kun een oldtimer of een chassis net als bij moderne auto's in een kataforesebad laten dompelen.
voorwaarde voor zo'n bad lijkt mij dat alles 100% roestvrij moet zijn.
Wat overigens ook geldt voor thermisch verzinken. Als dat niet het geval is ( tenminste bij zink ) dan heeft het geen hechting.

Het plaatwerk van het chassis zal als het klaar is voor meer dan de helft uit nieuw sendzimir verzinkte plaat bestaan.
Dus over de holle ruimtes maak ik me weinig zorgen. De plaat is op onbewerkte plekken immers goed verzinkt.
Het enige waar wel echt aandacht aan geschonken moet worden zijn de laspunten.
Dit doe ik dan ook door er na een avondje of middagje klussen er meteen alu-zinkspray op te spuiten.

Als het chassis klaar is zal het ook niet meer nodig zijn om het te stralen omdat dit al in delen gebeurt is tijdens het plaatwerken.
De bedoeling is om het dan in de epoxyprimer te spuiten en daarna af te lakken.
Daarna nog de nodige holle ruimte wax er in,....na een operatie als deze weet ik inmiddels elk hoekje wel te vinden. :wink:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by murena81 »

Ja, moet idd ook genoeg zijn.

Verder zal deze wagen nooit pekel zien, en misschien heel af en toe eens een buitje tegenkomen?
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Als het niet in de handel is,....dan maken we het maar zelf.
Het grote experiment van verstevigingen persen kan beginnen.

Het wordt al met al best wel een aardige pijnbank.

Image

Celette® made by elix ? :o ( who the f*ck is elix? )

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Dat heb je mooi gedaan prachtig. Ik doe dat ook wel eens zelf iets maken wat je niet kan kopen dat is het plezantste er van hé.





grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Merci Harry, en als het dan nog blijkt te werken, is de voldoening compleet. 8)

vanavond de zijdorpels voorzien van de ronde verstevigingen.
misschien iets minder scherp dan de originele, maar origineel is 1 mm plaat en dit is 1,5 mm.
dat kost iets meer power.

de mal

Image

opspannen

Image

veel volume en staal er op zodat het niet buigt

Image

binnenkant

Image

buitenkant

Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Dat wordt beter dan het originele, je bent een vakman dat zie je zo, succes er mee.


grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Nadat we het konijn en de kalkoen gratie hebben verleend ben ik aan de gang gegaan met het chassis zuiver op te spannen op de richtbank.
Met zuiver opspannen bedoel ik dat het chassis gecentreerd op de richtbank staat en op de juiste hoogte rondom.
Daarna heb ik mallen gefreesd uit dikke volkernplaat. De mallen geven de onderkant van de zij-kokers aan
en de breedtemaat van de bodem. De richtbank is echt een heel goede investering geweest besef ik steeds weer.
Nog een paar geroeste delen fixeren om de maatvoering te behouden, en dan gaat de vloer en de zij-kokers er helemaal uit.
Alles bij elkaar toch weer een hele klus geweest. Maar,......meten is weten !

ophanging achtertraverse, deze wordt nog afgelast voordat de zij-koker er onder gaat.

Image

de 8.8 bouten worden straks nog 10.9

Image

setje mallen gefreesd uit volkern 15 en 20 mm

Image

Image

oeioeioei ! :o

Image

de midden-as van het chassis

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Waarom geen bouten 8.8 ?
Dat is toch de standaard?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Treksterkte 10.9 is hoger maar zal volgens mij sneller breken. 8.8 zal eerder buigen.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

Hoe hoger de waarde, hoe harder en ja dan breken ze eerder, maar ik zou ook 8.8 als minimum aanhouden.

Ook zou ik , gezien het vele werk wat je er aan doet, er eens goed over nadenken of je het chassis niet thermisch laat galvaniseren hier bij Thielco in Reuver; dan ben je voorgoed van het roestduiveltje af.

Weet overigens iemand een vakman met een Engels wiel , die voor mij een set spatplaten van 1.5 mm messing kan en wil rollen voor mijn achterspatborden. Deze zijn nu van Aluminium , maar ik wil ze laten verchromen en met aluminium(erg zacht) is dat een heel gedoe.

hoor graag
Attachments
CAM00829.jpg
CAM00829.jpg (364.78 KiB) Viewed 6927 times
Last edited by pete speed on Sun Jan 14, 2018 9:31 pm, edited 6 times in total.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

ik heb de wijsheid ook niet in pacht, en heb ook nog eens wat rond gespeurd op internet.
inderdaad is daar weinig winst te behalen in constructiesterkte, daar het meer afschuivende krachten zijn
die deze bouten moeten verwerken. Dus worden het 8.8 bouten.

@Pete,:
Dat verzinken wordt telkens naar voren geschoven als de perfecte en eeuwige oplossing tegen roest.
Daar is wat van te zeggen. Maar,...inmiddels heb ik ook ervaringsdeskundigen gesproken waaronder iemand met een M530
die krijgt zijn portieren niet meer passend.
Verder zul je heel goed moeten kijken waar je extra gaten gaat maken om het zink er weer uit te laten lopen na het bad.
Heb je deze gaten keurig op de nodige plaatsen gemaakt, en men laat het chassis niet goed uitlekken bestaat de kans
dat er hier en daar wel een zinkophoping blijft zitten.
Dan zul je nog een kooi moeten bouwen waar het chassis in gefixeerd wordt om alles op z'n plaats te houden bij de hoge temperatuur.
Zijn de latere Murenas ook niet allemaal een beetje scheluw / krom ? gezien de moeilijkheid om de auto uit te lijnen.
of schop ik nu iemand (onbedoeld) tegen het zere been.
ik ben zeker bezig met deze materie, maar vooralsnog zie ik meer nadelen dan voordelen.
Tel daarbij op dat het overgrote deel reeds verzinkt is omdat er sendzimir verzinkte plaat gebruikt is.
Het laswerk moet je hoe dan ook goed beschermen. Op plaatsen waar 2 plaatwerkdelen tegen elkaar gelast zijn zal evenmin weinig zink komen.
Dus zul je nog evengoed met de waxspuit aan de slag moeten.
Pete lees bovenstaande s.v.p. niet als kritiek. elke vorm van meedenken wordt zeker gewaardeerd.
Maar zoals gezegd probeer ik ook zo veel mogelijk informatie in te winnen over het verzinken.

Je oproep voor iemand die goed met een engels wiel overweg kan, kan ik je helaas niet mee helpen.
ik heb in het autotron op een beurs wel eens van die tovenaars bezig gezien, maar omdat het voor mij niet actueel was
verder ook niet veel aandacht aan geschonken.
misschien de organisatie van de beurs in het autotron eens bellen/mailen ?

groetjes Henk.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Verzinken is een zeer doeltreffende manier om roest tegen te gaan.
Je zal echter steeds een kooi/frame moeten maken om je chassis in op te hangen. Dit om het zinkbedrijf te helpen, schade te vermijden en vervorming tegen te gaan.
Lange en vlakke plaat vertoont na verzinken meestal wat golven, vb de bodem. Ook zal je verstevigingen moeten aanbrengen om torsie te vermijden. Alle schroefgaten zullen moeten beschermd worden of achteraf terug draad tappen. De nodige gaten moeten voorzien zijn om de zink te kunnen laten weglopen.
Nu ik heb al M530's gezien die verzinkt waren en op zich deden er zich geen noemenswaardige problemen voor.
Waxcoating moet in beiden gevallen, zink of niet.
Voorbehandeling door het zinkbedrijf zorgt er eveneens voor dat de verborgen roest (hoewel dit bij jou niet van toepassing is) verdwijnt.
Van de leden dit ooit een Matra lieten verzinken zijn er mij geen grote problemen gekend.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Gewoon verzinken in een bad zou ik niet eens aan willen beginnen met dit chassis, puur vanwege het grote risico op vervormen, de vele puntlasverbindingen waar het zink toch niet tussen kan komen en het nawerk om alle verbindingen weer goed te krijgen.
Je kunt eventueel vlamverzinken (schoperen) gaan overwegen, dit geeft veel minder risico op vervormingen doordat het een pleksgewijze behandeling betreft.
Het chassis zal daarvoor wel eerst gestraald moeten worden, en een ander nadeel is dat je de binnenkant van de holle ruimtes nooit helemaal volledig behandeld krijgt dus een inwendige antie-roest behandeling blijft noodzakelijk.

Persoonlijk ben ik meer een voorstander van zo origineel mogelijk, dus als het niet verzinkt is geweest dan ook niet doen bij de restauratie.
Daarom heb ik de Rancho Grand Raid destijds ook gewoon volgens de beproefde zeecontainerwijze behandeld: diverse keren met ijzermenie gemengd met Owatrol-olie kwasten/spuiten (voordat de nadenkit er op gaat), dat mengsel sluit ook luchtdicht af en kruipt tevens goed tussen overlappend plaatwerk.
Bijkomend voordeel t.o.v. 2-componentenlak is dat dit spul flexibel blijft en de torsie van het chassis dus prima aan kan zonder te barsten.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Origineel is steeds het beste, volledig met je eens. Vlamboogverzinken biedt ook een degelijke bescherming en belast het plaatwerk amper. Nadeel is dat sommige plaatsen moeilijk bereikbaar zijn met deze behandeling. Kan wel eventueel zelf uitgevoerd worden na zandstralen.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Ik herinner mij nog het verzinkte 530 chassis dat bij Cornelis stond. Daar was links en rechts een X-vormig kruis van ongeveer 4mm dik en ongeveer 10mm breed aan de binnenkant van de vloerplaat gelast om vervorming tegen te gaan. Na verzinking leek het wel een stevig geheel. Maar origineel is het niet en hoe het verder met dat chassis geworden is weet ik ook niet. Of er achteraf toch nog vervormingen te voorschijn gekomen zijn ????
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Het chassis van Cornelis staat weer als complete auto te koop bij Carjoy. ( € 26.000 :o )
Het zal ongetwijfeld zeer goed gemaakt zijn, maar als het dan niet zwart afgelakt is dan zit je naar mijn idee ver van origineel.

Aangezien een serieus deel van het plaatwerk vervangen wordt door nieuw ( ongeveer 70% ) sendzimir verzinkte plaat
zou het een beetje gekkenwerk zijn om dit chassis nog in een zinkbad te stoppen met alle ongemakken van dien.
Het laswerk en de naden moet zowiezo extra behandeld worden met wax.
Vanavond heb ik alvast aan een zijde een rotte kies getrokken. Als je er dan vlug een nieuwe zijkoker inlegt ziet het er al meteen
een stuk beter uit.

Image


Image


Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Inderdaad zijn de meeste Murena's krom door het verzinken.
Om dan de zaken goed uitgelijnd te krigen moet je van goede huze komen.
Kijk maar is naar deze foto's wat er aan plaatjes tussen zit om het recht te laten lijken.
Image
Image

Zeker niet ideaal voo de sporing van een auto.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by jo »

En een KTL behandeling?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

KTL is ook mooi, ik ken het eigenlijk meer als degelijke voorbewerking voor het poedercoatwerk van o.a. motorenframes enz. en niet als behandeling voor gehele auto-onderstellen.
En ik ben ook bang dat het nog een aardige zoektocht gaat worden naar een bad met afmetingen waar een compleet chassis van een Matra in past, in het grootste bij mij bekende bad gaat tot 3 meter in.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Er zit in Friesland ergens een firma die dit doet met oldtimers.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bij een autoconstructeur heb ik het proces ooit mogen aanschouwen. Daarbuiten ben ik nog nooit dergelijke baden tegengekomen.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Was het maar altijd kerstvakantie. Na een korte citytrip toch nog 3 dagen tijd gehad.
En wel enige vooruitgang geboekt. De basis aan de rechterzijde begint vormen aan te nemen.
De zijkoker kan er strak zo onder gelast worden. Maar deze hangen samen met de A-stijlen.
Als alles passend is, kan het er in één keer tegen.

Maar eerst gaan we weer eens stevig opruimen in de werkplaats, de 2e januari is het weer gewoon werkensdag.

Erg knap als je hier nog een A-stijl in ziet. :o

Image

Dit is tijdrovend gepriegel, maar zo zit het origineel,....en daar gaan we voor.
alles moet nog afgelast worden.


Image

De A-stijl is inmiddels ook passend, en kan deze ook afgelast

Image

Dat was het voor dit jaar.
ik wens jullie allen een fijne jaarwisseling, en voor ons allen een goed Matra-jaar.
groetjes,: Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Je hebt dit jaar goed je best gedaan prachtig werk geleverd. Als je zo verder doet volgend jaar dan komt het wel goed met je matra.

grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

We gaan vrolijk verder dit jaar Harry.
Als ik in deze modus door kan gaan dan zal einde dit jaar het plaatwerk toch gereed moeten zijn.
Het is niet alleen de bodem die veel aandacht nodig heeft. Er moet daarna nog veel gemaakt worden.
Maar hieronder weer wat sfeerplaatjes van de vorderingen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

ik kon het niet laten,... deze is om de moed er in te houden. Gewoon effe passen 8)

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Weeral prachtig werk, dat werkt motiverend... Als je ziet op hoeveel plaatsen de plaat dubbel zit is het niet te verwonderen dat er zoveel roest aan een 530 zit. Zeker met de kwaliteit van de plaat uit de jaren 70.
Maar deze wordt een prachtexemplaar.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja er komt heel wat bij kijken hé maar je bent goed bezig .


grt harry de matra.
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Re: Restauratie M530 LX

Post by raf »

Ik heb in he verleden al 2 bagheera's (zwarte x en gele type 1)laten verzinken, en wat extra gaten in gemaakt om de zink weg te laten stromen. De zink is zo vloebaar dat hij in de naden komt, waar de zink niet in kan wordt netjes afgesloten, de voordelen van thermisch verzinken vind ik dat de roest wegblijft, ook in de balken zit zink, en je kan het chassis terug overspuiten om een origineel uiterlijk te bekomen. Een van de verzinkte bagheeras is in het verleden uitgebrand, het chassis heeft jaren buiten gestaan, maar nog nergens geroest .ik heb voor het verzinken wel een stevig frame gemaakt, en eerst chemisch laten ontlakken en ontroesten.1 bagheera (bruine x) heb ik ,zoals bovenstaand, met owatrol behandeld. Ook hier nog geen roest terug gekomen, sinds 1996, enkel op plaatsen waar je bijna niet bijkomt...
wat originaliteit betreft, vind ik, alle roestbehandelingen zijn niet origineel,of het nu gaat over verzinken, menie, owatrol, of andere, matra's werden in het fabriek enkel van zwarte lak voorzien.dus wil je hem origineel houden mag er geen roesbescherming op, en dan kan je om de 4 jaar weer opnieuw beginnen...
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by jo »

Autobeitserij Holland B.V. Groningen voor KTL

in Venlo noemen ze het KTF lakken http://www.whop.nl/

Bij beide circa 2000€ voor een complete boddy
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

Met die firma uit Venlo moet je goed oppassen en van tevoren de afgesproken prijs vast leggen. Bij mij verdubbelde de prijs toen ik de onderdelen af ging halen en zaten ze vol deuken! Ik breng er in elk geval nooit meer iets heen!
The Pete
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by jo »

Goed om weten
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply