afscheid van de Rancho, maar...

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: afscheid van de Rancho, maar...

Post by oetker »

Ik herinner me nog vaag iets met een TransAm die een kennis van mij had.
Daar reden we mee van Rotterdam naar hilversum zowat een tank op leeg.
Ding liep 2 op 1 of zoiets als je een beetje doortrapte.
Zelf liep die er ook een beetje op leeg (financieel dan).
Hij heeft hem maar kort gehad.
Elk tankstation was die klant
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: afscheid van de Rancho, maar...

Post by Muddy Bandit »

Tsja, die bolides stammen nog uit de tijd van 1 dollar per gallon, en de grootste beperking voor het bereik was de tankinhoud en niet de portemonnee.
Tegenwoordig is dat verbruik gewoon de prijs die je betaald om met zo'n heerlijk brabbelende V8 te mogen rijden.

Reken het verbruik in kilometers per liter maar gewoon even om naar miles per gallon: op deze manier rijdt mijn Jeep Wagoneer namelijk ook 1:10 en dat klinkt toch best wel zuinig voor een 5,7 liter V8. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: afscheid van de Rancho, maar...

Post by Urbain »

rubain wrote: Nja de Rancho is even aan de kant geschoven daar ik me een nieuw speeltje aangeschaft heb
Namelijk een Pontiac Firebird.
Het geluid van zo een V8 vind ik ook fantastisch. Als ik ooit de mogelijkheid zou krijgen om een Triump Stag aan te schaffen zou ik er waarschijnlijk moeilijk aan kunnen weerstaan. Ondanks het feit dat die motor geen al te beste reputatie heeft qua betrouwbaarheid heeft die een prachtig geluid en de Stag een mooie lijn. Maar dat is persoonlijk...
Als je zulke wagens alleen gebruikt als oldtimer en weinig km maakt speelt het verbruik niet direct een rol.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Re: afscheid van de Rancho, maar...

Post by rubain »

Hoi Matra vrienden,

Het is inderdaad waar, de 5.7 L(350ci) Pontiac slikt graag benzine, vooral gezien hij voorzien is van 4 carburatoren, ik vrees dat oetker gelijk heeft, al heb ik het verbruik nog niet uitgerekend...mss maar beter ook :roll:
Gezien het mooie weer heb ik even de bolides van stal gehaald 8)

Image

Gezien dat de Pontiac intussen ook een lek heeft aan de automaat... :evil:
En wou de Rancho buiten zetten, maar toen ik het koppelingspedaal indrukte, trapte ik bijna door de vloer... :o Geen druk meer. :oops:
Dus samen met het werkplaatshandboek van Muddy :lol: erbij en de boel even nagekeken. Geen vloeistof meer in de cilinder. Geen idee waar die naartoe is, nergens een lek te bespeuren?? :o Vloeistof erbij, de boel lekker even ontluchten en de Rancho kon weer de baan op! :D Tgoh wat was ik terug blij van met de Rancho terug te kunnen toeren. 8)
Dan ook even naar een oud Rancho eigenaar geweest (had ik beloofd), mijn leerkracht (intussen al een stuk eind de 70) van het lager onderwijs, en die mens stond met tranen in de ogen toen hij hem zag en ook even mocht rijden. Die man had nog alle facturen en brieven van Simca destijds (hij had een brief gestuurd dat het te lang duurde voor hij zijn Rancho kreeg, én antwoord teruggekregen van Simca!) netjes in mapjes opgeborgen. Zijn eerste rit was naar het uiterste puntje van Griekenland, en de tweede reis was naar Marokko met de Rancho :o
Tevens kreeg ik nog twee schaalmodellen mee van Joustra :P
Voor de liefhebbers nog wat kiekjes van de Rancho :wink:

Image

Image

Ook de dwarsbalken zijn intussen in inox opgelast

Image

en deze winter neem ik de Rancho nog even onder handen 8) !

Groetjes,
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: afscheid van de Rancho, maar...

Post by oetker »

Als je geen verloren vloeistof kan vinden moet je even je vloermat controleren onder de koppelingspedaal.
Als de master cikinder lekt dan valt het op de binnenbekleding en die absorbeert wel als het een mat is.
Dat was bij mij ook zo.
Zorg er dan voor dat het daaronder schoon word want remvloeistof vreet behoorlijk in.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: afscheid van de Rancho, maar...

Post by murena81 »

Maand geleden heb ik in een Morgan V8 gereden met sidepipes, volledig aluminium Buick blok 3,5 liter.
Wat een geweldig geluid kwam daaruit, het was echt lang geleden dat ik zo'n grote smile op mn gezicht heb gehad. :D
Verder stuurt zo'n ding echt beroerd als je het vergelijkt met een Murena.
Verbruik weet ik niet maar hij is toch niet van mij.
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Re: afscheid van de Rancho, maar...

Post by Yoran »

Rubain. de Rancho is echt schitterend!
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: afscheid van de Rancho, maar...

Post by ALAIN VAN AKEN »

De Rancho vind ik super, de Pontiac is niet echt mijn dada.
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: afscheid van de Rancho, maar...

Post by matrafan »

Zeer mooie Rancho Rubain,
Ik krijg de wederhelft niet overtuigt anders zou ik wel met een Rancho als daily wagen willen rondrijden.

Jammmmmer :evil: :evil: :evil:
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Post Reply