Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Dat kunstleer zit er strak omheen.
Heb toevallig mijn dakje bij een bekleder gebracht.
Veel betaald en heb het er maar weer afgehaald, het zat voor geen meter.
Sommige bekleders kunnen beter banketbakker worden.
Als ik dan zie wat jij er van kunt maken was het bij mij maar broddelwerk.
Console ziet er gelikt uit en very retro.

De radio is uit de tijd van Tom Poes.
Dat was de tijd dat men nog wel is een ruit insloeg om de radio te stelen.
Gezien de stakingen in Engeland toen der tijd, reed ik nog wel is een winter zonder ventilatieraampje .
Deze radio is weer stijgend in de prijslijst dus pas op voor je raampjes.

Deze Autovox zat ook in mijn MG en tussen het gekraak kon je ook nog wel muziek ontwaren.
Dat klonk echter allemaal als de notenkrakersuite :lol:
De MP3 aansluiting is zeker niet overbodig alhoewel de radio in deze auto van secundair belang is.
Verkeersinfo zul je er niet op vinden en zo.
Misschien nog een idee voor de asbak in de 530? :o
Attachments
avox.jpg
avox.jpg (188.82 KiB) Viewed 10607 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Perfection is a moral duty, zeker als je Henk heet.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

"merci bien" iedereen.
De radio gaat nu in de kast voor een paar jaar.

Vandaag is het geen kip aan het spit maar Matra.
afgelopen week de laatste gelaserde onderdelen binnen gekregen, en dus meteen het lasapparaat te voorschijn gehaald.
Het blijft altijd een beetje gissen waar het zwaartepunt van zo'n body/chassis zit, maar het is redelijk in evenwicht.
ik kan het geheel met 1 hand draaien om met de andere hand de blokkering er in drukken.
Omdat de kantelconstructie ook op de richtbank gemonteerd kan worden, is het enigszins aan de smalle kant daarom heb ik toch maar
extra steunpootjes met machinevoetjes aan gemaakt voor het geval de richtbank er niet onder zit.
Deze zorgen er tevens voor dat het geheel niet gaat rollen, maar netjes op de plaats blijft staan als je met de body gaat draaien.

Nu is er geen ontkomen meer aan en zal ik toch echt serieus aan het plaatwerken moeten :o


Image

blokkeer inrichting

Image

draaipunt met kunststof lagering ( hard PE werkstof S )

Image

bijna meer kokers dan Matra

Image

voorkant

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Nu nog even een lasapparaat op verslijten.
De voorbereiding is al een klus op zich.
Ik herinner me dat Jean vertelde ook zo bezig geweest te zijn met de carrosserie terug te herstellen.
Om een 530 terug te halen van de ondergang moet je van zeer goede huize komen.
Superwerk!!
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Vandaag zijn de anatomielessen begonnen. De SX die ik vorig jaar gekocht heb en waar in de loop der tijd nog wel het e.e.a. af gehaald is heb ik voor een groot deel verder gestript.
Deze auto is restauratietechnisch echt niet meer te redden, maar levert wel een bom aan informatie op.
Het chassis is maar op enkele plekken gelast. Daarom zijn nog bijna alle lassen en plaatwerk-delen origineel, en kun je nog achterhalen hoe de
delen over elkaar liggen en in elkaar steken, en is alles nog correct op te meten

vloer nog gedeeltelijk in de lak en de rest in de vertrouwde kleur.

Image


Image

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Deze heeft zelfs nog de originele kokers.
Een unicum op zich.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De ontmanteling van de donor SX gaat gestaag verder. Ik heb er al veel informatie uit kunnen halen qua maatvoering, en hoe het in elkaar steekt.
Misschien lijkt het dat het op dit moment niet erg opschiet, maar er wordt hard gewerkt aan het meten / digitaliseren.
ik ben systematisch alle onderdelen die er af gezaagd worden aan het opmeten, en op de computer aan het uitwerken.
Dit doe ik net als Richard met z'n 3D-printen ook in Fusion 360. dit pakket heeft een module sheet-metal waar je leuke dingen mee kan maken.
Omdat bij de 530 het chassis bijna helemaal met de blokhaak ontworpen is, is het met de hedendaagse technieken zeker wel te maken.
Alleen ben ik nog geen wizz-kid in 3D software, ik ben ondertussen nog volop bezig om dit onder de knie te krijgen.
Het is de bedoeling om zo veel mogelijk plaatwerk digitaal te maken in de vorm van step-files.
Deze stuur ik naar een bedrijf dat kan laseren en zetten.
Wellicht dat er in de toekomst nog plaatwerk op verzoek gemaakt kan worden.

Heel bijzonder om sommige plekken tegen te komen die nog niet verrot zijn. terwijl de algehele indruk één roestbonk is.
Dit punt van de langskokers is bij bijna elke 530 rot.



Image

De donor wordt langzaam kleiner

Image

De afgelopen (vakantie)week weer lekker bitak gebikt.
De motor-ruimte ontdaan van bodycoating zodat alles goed te stralen is straks.


Image

interessant studiemateriaal uit de ijzertijd

Image

Lijkt wel een beetje op de Matrafabriek zo.
Alleen worden ze hier gedemonteerd i.p.v. gemonteerd


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Someren....het nieuwe Romarantin 8)
Wat een gigantische klus is dit aan het worden.
Volgens mij meer werk dan je ooit had voorzien?
Leuk om naar te kijken.
Ik weet gelijk weer waarom ik er nooit aan begonnen ben.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Volgens mij meer werk dan je ooit had voorzien?
Dat valt wel mee Herman, na operatie "Fiat X1/9" had ik al een vrij goed idee wat me te wachten staat.
Desnoods duurt het project gewoon wat langer.
Zoals gezegd bij de Matra zijn veel delen haaks, en dat maakt het voor de gemiddelde dorpssmit iets makkelijker.
Bij aanvang wist ik al dat het complete gedeelte tussen de voor- en achterkant vervangen moest worden.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
Matramartin
Posts: 164
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by Matramartin »

Ik word al moe als ik er naar kijk. Ik zeg wel eens, mijn handen kunnen alles maken wat ze zien, maar dit is van een andere orde.
Doorzettersmentaliteit.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Niemand die me jaagt martin,
Ondertussen aan het proberen een 3D programma onder de knie te krijgen, wat al aardig aan het lukken is.
Dat is het zelfde programma ( Fusion 360 ) als waarin Richard zijn 3D-print kunsten vertoont.
Dit programma heeft ook een sheet metal module, en daar kan je leuk plaatwerk mee maken.
afgelopen week even ter controle en als proef een step-file naar een metaalbedrijf gestuurd,
zodat ik zeker weet dat het ook werkt wat ik allemaal aan het tekenen ben.
Het resultaat was positief. Gewoon 100% maakbaar.

hieronder een plaatje van m'n eerste pogingen. Inmiddels is de lijst met te maken onderdelen al flink gegroeid.
Het lijkt wel of m'n projekt niet erg goed opschiet, maar achter de schermen gaat het goed vooruit.
Het is de bedoeling om zo veel mogelijk onderdelen te tekenen, en alles in 1 keer te laseren en kanten.
dat is efficient in materiaalverbruik, maar ook erg spannend als je straks een halve Matra aan plaatwerk op kan halen.
Het plaatwerk wordt gemaakt uit Zincor® in diverse diktes al naar gelang de positie van het betreffende onderdeel.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Henk,

Weeral prachtig gedaan.
Als je even doorzet zou je alle onderdelen kunnen tekenen. Dan kan je een compleet nieuwe 530 maken. Misschien wordt je dan leverancier van nieuwe 530 chassis.

Urbain
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Zincor is moeilijk wat over te vinden.
Verzinkt? of elektrolytisch verzinkt?
Zag wel dat het prijzig is, en is dat ook goed te lassen?
Roesten zal het waarschijnlijk niet.

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

even een citaat van het internet.:

Zincor plaat is staalplaat die elektrolytisch werd verzinkt. Het zink heeft een laagdikte van 2,5 micron.
Het voordeel van zincorplaat is dat deze vetvrij wordt aangeleverd en dat deze daarom makkelijk te lassen is.
Elektrolytische platen zijn uitermate geschikt om te lakken. Wordt ook aangeraden voor toepassingen die later moeilijk
bereikbaar zijn met lakken.

De plaat is inderdaad wel duurder dan gewoon blank staal, maar wel minder roestgevoelig
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by hansie »

Ik ben weer erg onder de indruk van hoe jij je project aanpakt,werkt erg motiverend ,zou graag een keer willen komen kijken :-)
Bij mijn bagheera hebben ze ook zincoir plaatstaal gebruikt alleen waren dit platen waar de plaatwerker allerlei reparatie stukken van maakte :)
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Na weken van meten en tekenen in sheet metal van Fusion 360 is vandaag de 1e bestelling plaatwerk verzonden.
in totaal zijn het alvast 48 onderdelen varieërend van bodemplaat tot draagbalken en kokers etc.
dit gaat gelaserd en gekant worden op hypermoderne machines.
Als deze partij plaatwerk binnen is, kan ik in ieder geval de bodem ( dragend gedeelte ) weer compleet maken.
Het centrale kruis midden onder de vloer dat lastig na te maken is heb ik er alvast uitgezaagd en klaar gemaakt om er later weer ingelast te worden.
Dat waren welgeteld 96 puntlassen die er uit geboord moesten worden.
De rest zoals de balken etc. wordt nieuw gemaakt.

Voor de juiste Matra sfeer zomaar even wat roestplaatjes van het betreffende stuk dat me toch een lange avond bezig heeft gehouden.

Image

waarom dat gat daar zit is me een raadsel. Hier zit de vloer overheen gelast.

Image

Je krijgt 't niet cadeau.

Image

voorlopig geconserveerd met zinkspray

Image

Wat dat een keer komen kijken betreft Hans. Over een poosje wil ik hier in Someren wel een keer een meeting organiseren voor de matraciëns.
Maar eerst moet ik een stuk op dreef zijn met het plaatwerk zodat er ook daadwerkelijk wat te zien is.
om met z'n allen naar een stapel kisten met onderdelen te kijken is ook niet echt spannend.
'n bakkie koffie en een stukske vlaai kan d'r nog wel af. :wink:
ik verwacht zo ergens in de winter of vroeg lente.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by hansie »

:D ok klinkt goed misschien kan ik dan wel met een rijdende bagheera komen 8)
overigens dat gat in de vloer is wel heel apart :o
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Klinkt goed laat die meeting maar komen.

Altijd mooi om een restauratie te volgen.

Veel succes met de verdere werkzaamheden.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Re: Restauratie M530 LX

Post by JV »

Is inderdaad goed idee!
Ben zeker nieuwsgierig het te aanschouwen
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
jollyroger
Posts: 9
Joined: Tue Jun 05, 2012 11:49 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by jollyroger »

Goed plan!

Ook ik zou graag komen kijken
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Henk,

Je bent weer prima bezig.
Een geluk dat je dat kruis nog kunt recupereren.
Wat dat gat in die afdekplaat betreft denk ik dat dit voor de stevigheid gedaan is. Door een opstaande rand rond dat gat te voorzien wordt die plaat steviger en beter bestand tegen torsie. Op deze plaats komen waarschijnlijk heel wat torsiekrachten voor. (als je bv. met één wiel op een stoeprand rijdt) Ik denk dat je met dat gat scheuren in het midden van die plaat kan vermijden, je verdeelt de torsiekrachten over die opstaande rand. Ik weet niet of dit de echte reden is, maar mijn buikgevoel zegt dat het wel zou kunnen. Ik zou het alleszins terug voorzien.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Daar is inderdaad wel iets van te zeggen Urbain, deze plaat is als een deksel op het kruis gepuntlast en vervolgens
is het geheel (noem het maar even een doos ) weer aan de onderzijde tegen de vloer gelast.
de opstaande rand is 12 mm hoog dat zal ook voor de nodige stijfheid moeten zorgen. ik was eerlijk gezegd ook van plan
dit zo weer te maken. Als de restauratie daardoor 1 avond langer duurt neem ik dat maar voor lief :wink:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De grote kanshebber voor,...."Heel Holland bakt ! "
Dit komt me bekend voor van m'n X1/9.
ik ben er toen ook niet door getraumatiseerd, gewoon een kwestie van tijd,..wat lasdraad,.. wat slijpschijven,..pleisters etc.

Fiat X1/9 - Bij de Fiat restaurateurs konden ze er ook wat van.

Image

Fiat X1/9 - 't is toch nog goed gekomen.

Image

Matra 530 - nie lulle,...gaten vulle. !

Image

Matra 530 - Daar hoort toch echt maar 1 laag te zitten.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

Count me in , Elix, kom graag kijken in je winkel. Uiteraard ben je zelf ook welkom in Beesel.
Hoor wel,
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

tegen de tijd geef ik nog wel een seintje hier op het forum.
Pete, ook nog beterschap gewenst, Aneurisma is ook bij ons geen onbekend fenomeen.

afgelopen zaterdag weer het nodige roest verwijderd.
de vooras ligt nu vanaf de vloerzijde open / bereikbaar. ik heb het alvast een beetje gestraald totdat
m'n straalgrit op was, en ik dus niet verder kon.
Technisch gezien is een 530 niet goed te stralen als je de vloer er niet uit haalt. De vooras is een labyrint van plaatjes
die samen één sterke constructie vormen ( had Matra voorheen niet iets met vliegtuigen ?? :roll: )

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Grote verrassing vandaag,....een telefoontje van het metaalbedrijf dat het plaatwerk klaar is.
Dat is toch iets eerder dan verwacht, maar de firma heeft een aantal weken geleden een nieuwe kantbank in gebruik genomen,
en dan schiet het ineens lekker op.
Aanvankelijk leek het misschien wel voor de buitenwereld of het project bijna stil lag, maar na dagen/weken achter de computer te hebben gezeten om het programma Fusion 360 onder de knie te krijgen ligt daar dan eindelijk het resultaat.
Wat er met moderne techniek al niet mogelijk is. Het ziet er uit als fabrieks-origineel.
De onderdelen op de foto's is nog niet alles. Maar om nog een beetje het overzicht te behouden heb ik eerst maar de vloersectie onder handen genomen.De volgende stap is om overal de verstevigingsvormen en randjes in te persen. Hier ga ik persmallen voor frezen. Dat is alles bij elkaar ook nog een hele klus.
De oplettende lezer heeft inmiddels waarschijnlijk ook al gezien dat er hier geen Zincor® plaat gebruikt is. Omdat het metaalbedrijf goede ervaringen heeft met sendzimir verzinkte plaat, en dit ook in vele diktes op voorraad heeft, heb ik hun advies maar gevolgd.
Voor de bewezen goede diensten wil ik nog wel even vermelden wie al dit moois mee gemaakt heeft, dat is Hurkmans Metaal Techniek hier in Someren http://www.hurkmansmetaaltechniek.nl

lasersnijden

Image

het kanten van de achterste vloer-draagbalk

Image

een pallet Matra

Image

sorteren ( effe niet op die ouwe vent letten )

Image

zoek de verschillen

Image


Image

zo,...we kunnen weer even vooruit.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Waar blijft de mens nog zonder de hulp van al die moderne technieken... je kunt de serieproductie van de M530 al haast weer opstarten in eigen beheer. 8)

Kom je nog weg met de originele delen waar de chassisnummers ingeslagen zijn, of moet dit via het formele traject ook allemaal opnieuw gebeuren?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Dat ziet er gelikt uit.
Lijkt wel alu.

las net een verhaal over Sendzimir.
https://keizersmetaal.nl/sendzimir/

Zou door de hoge snelheid oven het ook minder krom trekken?
Dat gaan we vast allemaal nog horen.
Voorlopig kan je weer aan de bak Henk.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Henk,

Dat ziet er inderdaad perfect uit en waarschijnlijk maatvaster dan het origineel.
Je kunt stilaan beginnen opbouwen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

Hallo, Henk,
Impressionant!
Hier heb ik geen kaas van gegeten, zo technisch onderlegd jij bent, maar ik geniet wel van je posten op dit forum!
Ik zie wel dat de Matra onder jou vakkundige handen, beter dan nieuw terug te voorschijn gaat komen.
Alvast een dikke proficiat en nog veel succes en geduld met de "reuze-meccano-bouwdoos".
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
Post Reply