Restauratie M530 LX
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Jazeker Pete,........als jij mijn freesbedrijf overneemt
groetjes Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
De nieuw gemaakte platen voor de achterasophanging liggen bij de verzinkerij en komen a.s. week binnen.
Het is even stil geweest op mijn topic hier, dat komt omdat ik ondertussen ook nog druk geweest ben met
het proberen te vervaardigen van zelf gefreesde mallen voor het maken van de kunststof paravanplaten.
Maar dat lukt me momenteel nog niet zo.
Deels ook omdat ik me nog nieuwe 3D software eigen aan het maken ben.
ik werk al jarenlang met gewone freessoftware, maar 3D is toch weer een stapje hoger. Vroeg of laat valt dit ook wel weer op z'n plek.
Het eindresultaat moet toch iets beter worden als tot nu toe.
De kunststof wielnaafkapjes heb ik ondertussen ook opnieuw gemaakt. Bij de eerste set ben ik in de weer geweest om ze te gieten.
Maar als ik helemaal eerlijk ben was ook hier het eindresultaat niet 100%.
Daarom heb ik ze nu gefreesd uit kunststof nadat ik geschikte freesjes gevonden had van 1 mm. Nu zijn ze veel strakker dan mijn eerste setje. inmiddels heb ik er al enkele verkocht via internet.
gefreesde wielnaafkapjes
paravanplaat eerste poging,..to be continued. Even niet op de buitenconr letten
aangezien bovenstaande dingen nogal tijdrovend zijn qua experimenteren en regelmatig frustreren ben ik gisteren
maar vast aan iets begonnen waar je niet heel diep bij na hoeft te denken.
Namelijk het verwijderen van de bitaklaag die in de loop der jaren gegroeid is tot iets wat meer lijkt op een betonbekisting dan
op roestpreventie. Een groot deel van het chassis moet ik reconstrueren dat was al duidelijk voordat ik aan het hele
traject begon. Het plaatwerk dat onder de bitak uit kwam is nog in verrassend goede staat.
En dat is maar goed ook, dit zijn de lastigste stukken om na te maken.
Dit werkt prima, maar na een paar uur hangt er wel een zware damp in de werkplaats.
dit valt niet tegen. Matra's zijn toch niet helemaal gemaakt van kunststof en roest
Het is even stil geweest op mijn topic hier, dat komt omdat ik ondertussen ook nog druk geweest ben met
het proberen te vervaardigen van zelf gefreesde mallen voor het maken van de kunststof paravanplaten.
Maar dat lukt me momenteel nog niet zo.
Deels ook omdat ik me nog nieuwe 3D software eigen aan het maken ben.
ik werk al jarenlang met gewone freessoftware, maar 3D is toch weer een stapje hoger. Vroeg of laat valt dit ook wel weer op z'n plek.
Het eindresultaat moet toch iets beter worden als tot nu toe.
De kunststof wielnaafkapjes heb ik ondertussen ook opnieuw gemaakt. Bij de eerste set ben ik in de weer geweest om ze te gieten.
Maar als ik helemaal eerlijk ben was ook hier het eindresultaat niet 100%.
Daarom heb ik ze nu gefreesd uit kunststof nadat ik geschikte freesjes gevonden had van 1 mm. Nu zijn ze veel strakker dan mijn eerste setje. inmiddels heb ik er al enkele verkocht via internet.
gefreesde wielnaafkapjes
paravanplaat eerste poging,..to be continued. Even niet op de buitenconr letten
aangezien bovenstaande dingen nogal tijdrovend zijn qua experimenteren en regelmatig frustreren ben ik gisteren
maar vast aan iets begonnen waar je niet heel diep bij na hoeft te denken.
Namelijk het verwijderen van de bitaklaag die in de loop der jaren gegroeid is tot iets wat meer lijkt op een betonbekisting dan
op roestpreventie. Een groot deel van het chassis moet ik reconstrueren dat was al duidelijk voordat ik aan het hele
traject begon. Het plaatwerk dat onder de bitak uit kwam is nog in verrassend goede staat.
En dat is maar goed ook, dit zijn de lastigste stukken om na te maken.
Dit werkt prima, maar na een paar uur hangt er wel een zware damp in de werkplaats.
dit valt niet tegen. Matra's zijn toch niet helemaal gemaakt van kunststof en roest
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Restauratie M530 LX
Sow, dat valt me niet tegen wat daar onder het bitumen weg komt.
Nog geen problemen met rookmelders ervaren? (ik ben destijds met de Rancho Grand Raid ook even op die manier bezig geweest maar het enigste wat ik toen bereikt heb is een praktijktest van rookmelders en de sprinklerinstallatie ... ben daarna dus maar over gegaan op bevriezen en afsteken)
Keep up the good works, ik heb volle bewondering voor de wijze waarop je alles tot in perfectie aanpakt.
Nog geen problemen met rookmelders ervaren? (ik ben destijds met de Rancho Grand Raid ook even op die manier bezig geweest maar het enigste wat ik toen bereikt heb is een praktijktest van rookmelders en de sprinklerinstallatie ... ben daarna dus maar over gegaan op bevriezen en afsteken)
Keep up the good works, ik heb volle bewondering voor de wijze waarop je alles tot in perfectie aanpakt.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Vaak kruipt er nog water onder de bitumen en roest het even goed maar dit is niet verkeerd.
In ieder geval stukken beter als de constructie onder de ruit die ik bij je gezien heb.
De naafkapjes zien er weer beter uit, maar vond de eerste serie ook niet slecht.
Het gaat weer verder ook al lukt niet alles in ene.
Super
Herman
In ieder geval stukken beter als de constructie onder de ruit die ik bij je gezien heb.
De naafkapjes zien er weer beter uit, maar vond de eerste serie ook niet slecht.
Het gaat weer verder ook al lukt niet alles in ene.
Super
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Restauratie M530 LX
Dat lijkt best mee te vallen, Henk. Als de rest van het plaatwerk ook in die staat is ben je bij de gelukkigen. Dan valt het laswerk nog te overzien.
Uw wieldopjes lijken de perfectie, waarschijnlijk beter dan de originele.
Breng voor de nieuwjaarsmeeting nog maar wat foto's mee op je PC, altijd interessant om te tonen.
Uw wieldopjes lijken de perfectie, waarschijnlijk beter dan de originele.
Breng voor de nieuwjaarsmeeting nog maar wat foto's mee op je PC, altijd interessant om te tonen.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dit zijn enkel een paar foto's van de voorzijde Urbain. De rest heb ik bewust niet gepubliceerdDan valt het laswerk nog te overzien.
Met name de vloer en de dorpels met alles er op en er aan moeten vervangen worden.
Het zal al met al een heel karwei gaan worden, maar het betreft vooral die stukken die nog na te maken
zijn met modern gereedschap zoals lasersnijders en kantbanken.
groetjes henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dat is ook weer klaar. Het heeft wat tijd, g... en moeite gekost, maar dan heb je ook wat
Weer een projekt(je) afgerond. Er zijn enkele sets extra gemaakt.
Met het spuiten van de achteras hing deze op ooghoogte waardoor ik ontdekte dat deze ietsje krom was
aan 1 kant. Dat noemen ze bezigheidstherapie een krommem achteras stralen en spuiten
Een beetje dom is dat wel natuurlijk, maar het valt niet altijd mee om de slimste te zijn.
Het blijkt toch een lastig onderdeel te zijn aan deze auto. Je zou zo op het eerste oog zeggen
gewoon een buis met steuntjes er aan daar kan toch niet zo veel mis mee zijn. Maar het is of doorgeroest,..of krom.
ik heb inmiddels 3 gebruikte achterassen die dus allemaal wel iets mankeren.
Daarom maar een nieuwe gekocht bij Bernard Reuse in Frankrijk.
de opgeknapte as probeer ik wel een keer te richten onder de pers, die mag dan fungeren als eerste reserve.
Op de foto is de enigzins geroeste as de nieuwe.
Weer een projekt(je) afgerond. Er zijn enkele sets extra gemaakt.
Met het spuiten van de achteras hing deze op ooghoogte waardoor ik ontdekte dat deze ietsje krom was
aan 1 kant. Dat noemen ze bezigheidstherapie een krommem achteras stralen en spuiten
Een beetje dom is dat wel natuurlijk, maar het valt niet altijd mee om de slimste te zijn.
Het blijkt toch een lastig onderdeel te zijn aan deze auto. Je zou zo op het eerste oog zeggen
gewoon een buis met steuntjes er aan daar kan toch niet zo veel mis mee zijn. Maar het is of doorgeroest,..of krom.
ik heb inmiddels 3 gebruikte achterassen die dus allemaal wel iets mankeren.
Daarom maar een nieuwe gekocht bij Bernard Reuse in Frankrijk.
de opgeknapte as probeer ik wel een keer te richten onder de pers, die mag dan fungeren als eerste reserve.
Op de foto is de enigzins geroeste as de nieuwe.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Restauratie M530 LX
Hi Elix,
Bitak, roest en andere elende kan er gemakkelijk af met CO2-stralen, bijv. bij Cuijpers in Weert. In mijn AGA-tijd heb ik er goede ervaring mee opgedaan , én het spaart het millieu en onze longen ( en brandmelders )
Je werk ziet er perfect uit, het wordt een onbetaalbare M530
Bitak, roest en andere elende kan er gemakkelijk af met CO2-stralen, bijv. bij Cuijpers in Weert. In mijn AGA-tijd heb ik er goede ervaring mee opgedaan , én het spaart het millieu en onze longen ( en brandmelders )
Je werk ziet er perfect uit, het wordt een onbetaalbare M530
The Pete
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Vertekent te foto nou zo of is de ene as breder als de andere?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dat is special-effects camerawerk Herman.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Zo daar gaan we dan weer
Voor de vaste lezers,....nee ik ben het project nog niet moe. Maar als kleine zelfstandige
zien de dagen er wel eens anders uit dan van 8 tot 5
Maaaar ! vandaag was het me-time.!
Veel onderdelen heb ik inmiddels montagegereed in het rek liggen. Er moeten nog wel wat onderdelen gedaan worden,
maar ik heb besloten om toch aan het laswerk te beginnen. Als er straks weer eens te weinig tijd is om het lasapparaat van
de zolder te halen., doe ik het kleine losse grut nog wel tussendoor.
De motor en versnellingsbak komen t.z.t. wel aan de beurt.
Dus vandaag begonnen met het maken van een verstevigingsframe / spitconstructie.
Omdat het hele gedeelte tussen de kop en de kont vernieuwd moet worden moet er eerst een buizenconstructie gemaakt worden
zodat alles gefixeerd blijft als ik er de zaag in zet.
Het frame voor de voorkant heb ik vandaag gemaakt. Het zal wel enkele weken vragen voordat het chassis in het spit hangt.
de celette® richtbank wil ik integreren in deze constructie zodat wanneer het nodig is ik nog wat meetreferenties heb.
aan dit frame kome straks aan de boven- en onderkant kokers die geschoord naar achter lopen.
zo wordt het een soort doos
Voor de vaste lezers,....nee ik ben het project nog niet moe. Maar als kleine zelfstandige
zien de dagen er wel eens anders uit dan van 8 tot 5
Maaaar ! vandaag was het me-time.!
Veel onderdelen heb ik inmiddels montagegereed in het rek liggen. Er moeten nog wel wat onderdelen gedaan worden,
maar ik heb besloten om toch aan het laswerk te beginnen. Als er straks weer eens te weinig tijd is om het lasapparaat van
de zolder te halen., doe ik het kleine losse grut nog wel tussendoor.
De motor en versnellingsbak komen t.z.t. wel aan de beurt.
Dus vandaag begonnen met het maken van een verstevigingsframe / spitconstructie.
Omdat het hele gedeelte tussen de kop en de kont vernieuwd moet worden moet er eerst een buizenconstructie gemaakt worden
zodat alles gefixeerd blijft als ik er de zaag in zet.
Het frame voor de voorkant heb ik vandaag gemaakt. Het zal wel enkele weken vragen voordat het chassis in het spit hangt.
de celette® richtbank wil ik integreren in deze constructie zodat wanneer het nodig is ik nog wat meetreferenties heb.
aan dit frame kome straks aan de boven- en onderkant kokers die geschoord naar achter lopen.
zo wordt het een soort doos
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
De vorig jaar aangeschafte richtbank is vandaag ook ingezet.
Meten is weten is het gezegde. En dat gaat perfect op een dergelijke basis.
Het frame voor de spitconstructie aan de voorzijde is klaar. inmiddels ben ik met de achterkant bezig.
Als dat klaar is, worden de voor- en achterkant verbonden met een schoorkruis boven en onder het chassis.
Dan heb je een basisconstructie die eigenlijk niet meer kan vervormen lijkt me.
Daarna nog de bokken maken waar het spit inhangt. Deze bokken wil ik zo maken dat ze op de richtbank passen,
maar ook dat ze zonder richtbank op wielen kunnen staan. De wielen onder de richtbank worden nog vervangen
door houten klossen. Dat scheelt 20 cm in de (werk)hoogte.
Daar gaat ie dan.
Alles toch nog enigszins toegangelijk om aan te werken.
De constructie is ook gedeeltelijk demontabel voor het geval het voor een specifiek onderdeel in de weg zit.
Meten is weten is het gezegde. En dat gaat perfect op een dergelijke basis.
Het frame voor de spitconstructie aan de voorzijde is klaar. inmiddels ben ik met de achterkant bezig.
Als dat klaar is, worden de voor- en achterkant verbonden met een schoorkruis boven en onder het chassis.
Dan heb je een basisconstructie die eigenlijk niet meer kan vervormen lijkt me.
Daarna nog de bokken maken waar het spit inhangt. Deze bokken wil ik zo maken dat ze op de richtbank passen,
maar ook dat ze zonder richtbank op wielen kunnen staan. De wielen onder de richtbank worden nog vervangen
door houten klossen. Dat scheelt 20 cm in de (werk)hoogte.
Daar gaat ie dan.
Alles toch nog enigszins toegangelijk om aan te werken.
De constructie is ook gedeeltelijk demontabel voor het geval het voor een specifiek onderdeel in de weg zit.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Restauratie M530 LX
Mooi werk Elix, wordt een compleet nieuwe M530. Restaurer zelf ook en dat kan maar op één manier: goed!
The Pete
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
merci Pete,
Als het qua tijd de moeite niet loont om het lasapparaat te voorschijn te halen, ben ik tussendoor alvast bezig
met de radioconsole.
Naar het schijnt weet niemand hoe een originele er uit ziet. Er staan een paar foto's op internet waar ik aan twijfel
of die origineel zijn. Ook op Matra passion is daar al eens een discussie over geweest.
Dus aan de hand van de tekening uit het onderdelenboek ben ik zelf maar aan het knutselen gegaan en heb alvast een dummy
gemaakt van het bakkie.
naar mijn idee benaderd dit wel enigszins de tekening. maar het blijft toch een beetje gissen.
voorlopig het ding even uit geschuimd PVC gemaakt. De echte wordt natuurlijk van hout met kunstleer
Dit is het omstreden model op Matra passion
Dit is de elix versie
dit is de tekening uit het onderdelenboek
een originele nieuwe Autovox RA 166 radio met antenne en een passende speaker ligt inmiddels in de kast.
de speakergril ben ik mee aan het experimenteren
Als het qua tijd de moeite niet loont om het lasapparaat te voorschijn te halen, ben ik tussendoor alvast bezig
met de radioconsole.
Naar het schijnt weet niemand hoe een originele er uit ziet. Er staan een paar foto's op internet waar ik aan twijfel
of die origineel zijn. Ook op Matra passion is daar al eens een discussie over geweest.
Dus aan de hand van de tekening uit het onderdelenboek ben ik zelf maar aan het knutselen gegaan en heb alvast een dummy
gemaakt van het bakkie.
naar mijn idee benaderd dit wel enigszins de tekening. maar het blijft toch een beetje gissen.
voorlopig het ding even uit geschuimd PVC gemaakt. De echte wordt natuurlijk van hout met kunstleer
Dit is het omstreden model op Matra passion
Dit is de elix versie
dit is de tekening uit het onderdelenboek
een originele nieuwe Autovox RA 166 radio met antenne en een passende speaker ligt inmiddels in de kast.
de speakergril ben ik mee aan het experimenteren
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Jij gaat dat ongetwijfeld exact namaken.
Vroeger was dit soort zaken niet standaard in de auto.
Externe bedrijven zijn daar waarschijnlijk ingesprongen om dat te fabriceren.
Bestond meestal uit wat gebeitst triplex met een chrome grilletje.
Ik vraag me dan ook af of er een fabrieksversie was.
Gretz from Turkey
Vroeger was dit soort zaken niet standaard in de auto.
Externe bedrijven zijn daar waarschijnlijk ingesprongen om dat te fabriceren.
Bestond meestal uit wat gebeitst triplex met een chrome grilletje.
Ik vraag me dan ook af of er een fabrieksversie was.
Gretz from Turkey
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Je zit al vroeg aan het Russische bier Herman
deze console staat in het onderdelenboek van de M530 compleet met nummers en al.
Heb zelfs een optielijst van een frans garagebedrijf gezien op internet waar deze genoemd wordt.
Die koste destijds compleet met de radio, speaker, en antenne 600,= Franse Francs.
de console zou ook van Auotvox kunnen komen of van Autosonik.
Vooral die laatste maakte veel van dit soort dingen.
ik denk dat ik er qua model volgens het boek redelijk dicht bij zit.
Maar het zou fijn zijn als het helemaal klopt.
deze console staat in het onderdelenboek van de M530 compleet met nummers en al.
Heb zelfs een optielijst van een frans garagebedrijf gezien op internet waar deze genoemd wordt.
Die koste destijds compleet met de radio, speaker, en antenne 600,= Franse Francs.
de console zou ook van Auotvox kunnen komen of van Autosonik.
Vooral die laatste maakte veel van dit soort dingen.
ik denk dat ik er qua model volgens het boek redelijk dicht bij zit.
Maar het zou fijn zijn als het helemaal klopt.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Re: Restauratie M530 LX
Ik stem voor de Elix versie!
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
De console even terzijde geschoven en weer verder met het spit / draaiframe.
De kooiconstructie is klaar. Tenminste,... alles passend en recht er onder hangend.
Er moet nog wel het e.e.a. afgelast worden, maar het denk- en meetwerk is zo ver klaar
Er zit op de kop af 30 meter koker 40x40x3 en 10 meter strip 40 x 8 in verwerkt.
De gehele constructie is in gedeeltes te demonteren als dat nodig is met plaatwerken.
Het zou allemaal een stuk gemakkelijker geweest zijn als de ophanging van de achteras niet compleet er uit gerot was.
Dan heb je een paar mooie goed toegankelijke montagepunten
De steunen voor de spitconstructie zitten ondertussen al aardig in m'n kop
De body is straks in elke gewenste stand te draaien zodat je veel laswerk onderhands kunt doen.
De kooiconstructie is klaar. Tenminste,... alles passend en recht er onder hangend.
Er moet nog wel het e.e.a. afgelast worden, maar het denk- en meetwerk is zo ver klaar
Er zit op de kop af 30 meter koker 40x40x3 en 10 meter strip 40 x 8 in verwerkt.
De gehele constructie is in gedeeltes te demonteren als dat nodig is met plaatwerken.
Het zou allemaal een stuk gemakkelijker geweest zijn als de ophanging van de achteras niet compleet er uit gerot was.
Dan heb je een paar mooie goed toegankelijke montagepunten
De steunen voor de spitconstructie zitten ondertussen al aardig in m'n kop
De body is straks in elke gewenste stand te draaien zodat je veel laswerk onderhands kunt doen.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Ik vind jouw versie mooier. Vraag me alleen af of de uitsparingen bij het model van de tekening waren om te voorkomen dat je met je gaspedaalvoet vast kwam te zitten.
Je kunt er later altijd nog een stukje uithalen
Gr,
Martin
Je kunt er later altijd nog een stukje uithalen
Gr,
Martin
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Van het model op de bovenste foto heb ik een maattekening gekregen van een aardige Zwitserse Matrafan.
Echter kwam ik er al vrij snel achter dat de maatvoering niet klopte omdat de Autovox RA 166 radio er qua breedte niet
tussen paste.
Op Matra Passion wordt de orginaliteit van deze console ook in twijfel getrokken begrijp ik met m'n beste Frans.
Om beter inzicht te krijgen in de materie heb ik een dummy gemaakt om de pasvorm te checken.
Deze vorm past naar mijn mening absoluut niet in het geheel. De beentjes links en rechts langs de tunnel heb ik naderhand
nog ingekort.
Ondertussen heb ik al bij verschillende Matra-insiders navraag gedaan, maar niemand die mij tot nu toe meer informatie
heeft kunnen verstrekken.
Daarom ben ik met de tekening uit het onderdelenboek, een oude foto uit Matra Passion, de afmetingen van de radio
en de breedte van de tunnel zelf maar aan het ontwerpen geslagen.
De foto's hier onder tonen de laatste versie waar ik nog wat kleine dingetjes heb aangepast. En om het mogelijke probleem te
tackelen Martin heb ik er even een stoel ingezet en ben er eens in gaan zitten. Je kan hier gerust instappen met maat 49
Voor de beeldvorming het ding ook even zwart gemaakt. Dit is nog steeds de PVC dummy
De originele wordt van hout met kunstleer.
Echter kwam ik er al vrij snel achter dat de maatvoering niet klopte omdat de Autovox RA 166 radio er qua breedte niet
tussen paste.
Op Matra Passion wordt de orginaliteit van deze console ook in twijfel getrokken begrijp ik met m'n beste Frans.
Om beter inzicht te krijgen in de materie heb ik een dummy gemaakt om de pasvorm te checken.
Deze vorm past naar mijn mening absoluut niet in het geheel. De beentjes links en rechts langs de tunnel heb ik naderhand
nog ingekort.
Ondertussen heb ik al bij verschillende Matra-insiders navraag gedaan, maar niemand die mij tot nu toe meer informatie
heeft kunnen verstrekken.
Daarom ben ik met de tekening uit het onderdelenboek, een oude foto uit Matra Passion, de afmetingen van de radio
en de breedte van de tunnel zelf maar aan het ontwerpen geslagen.
De foto's hier onder tonen de laatste versie waar ik nog wat kleine dingetjes heb aangepast. En om het mogelijke probleem te
tackelen Martin heb ik er even een stoel ingezet en ben er eens in gaan zitten. Je kan hier gerust instappen met maat 49
Voor de beeldvorming het ding ook even zwart gemaakt. Dit is nog steeds de PVC dummy
De originele wordt van hout met kunstleer.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Restauratie M530 LX
Hallo Elix,
jammer dat we elkaar gisteren misgelopen zijn ; had graag ff met je gebabbeld over Matra; volgende keer beter. Je Fiat X1/9 ziet er in elk geval super uit ; compliment!
Kijk overigens eens op de Duitse Matrasite ; er staat een ad van iemand uit Mönchen-Gladbach die nieuwe M530 onderdelen te koop heeft; mogelijk zit er iets voor je bij...you never know
jammer dat we elkaar gisteren misgelopen zijn ; had graag ff met je gebabbeld over Matra; volgende keer beter. Je Fiat X1/9 ziet er in elk geval super uit ; compliment!
Kijk overigens eens op de Duitse Matrasite ; er staat een ad van iemand uit Mönchen-Gladbach die nieuwe M530 onderdelen te koop heeft; mogelijk zit er iets voor je bij...you never know
The Pete
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Hoi Pete,
Dank voor je compliment.
zeker jammer dat we elkaar niet meer gesproken hebben. We waren pas tegen vijf uur terug.
We zijn bijna 2 uur bezig geweest om wat te kunnen lunchen.
De economie draait weer op volle toeren, gezien de overvolle terrassen met een onderbezetting aan personeel.
We hebben nog wat gedronken bij terugkomst, maar ik kon je nergens meer bespeuren.
Volgende keer beter.
De man die de onderdelen in Mönchen Gladbach aanbied kennen we ook hier op het forum.
Dat is Thomas Copye ofwel Matracat uit België
ik heb al het e.e.a. bij Thomas gekocht.
niettemin bedankt voor je tip
groetjes, Henk
Dank voor je compliment.
zeker jammer dat we elkaar niet meer gesproken hebben. We waren pas tegen vijf uur terug.
We zijn bijna 2 uur bezig geweest om wat te kunnen lunchen.
De economie draait weer op volle toeren, gezien de overvolle terrassen met een onderbezetting aan personeel.
We hebben nog wat gedronken bij terugkomst, maar ik kon je nergens meer bespeuren.
Volgende keer beter.
De man die de onderdelen in Mönchen Gladbach aanbied kennen we ook hier op het forum.
Dat is Thomas Copye ofwel Matracat uit België
ik heb al het e.e.a. bij Thomas gekocht.
niettemin bedankt voor je tip
groetjes, Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Momenteel wacht ik nog op onderdelen voor het spit dat ik aan het maken ben.
deze onderdelen worden gelaserd en gedraaid en heb ik uitbesteed dus dat betekend meestal wachten.
Daarom maar weer even verder met de radioconsole, en een retro speaker-gril gemaakt.
omdat er meer interesse is voor dit onderdeel ben ik er meteen een paar extra exemplaren aan het maken.
mallen en de te persen aluminium randjes
het gaasje contourfrezen nadat het geperst is
randje gepolijst. Het gaasje wordt nog zilver metallic gespoten
deze onderdelen worden gelaserd en gedraaid en heb ik uitbesteed dus dat betekend meestal wachten.
Daarom maar weer even verder met de radioconsole, en een retro speaker-gril gemaakt.
omdat er meer interesse is voor dit onderdeel ben ik er meteen een paar extra exemplaren aan het maken.
mallen en de te persen aluminium randjes
het gaasje contourfrezen nadat het geperst is
randje gepolijst. Het gaasje wordt nog zilver metallic gespoten
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Het ziet er al goed uit zonder dat het gespoten is.
Ik denk dat de Matra community echt wel gediend wordt met jouw talenten.
Wat je ogen zien kunnen je handen maken en dat is met zeldzaamheid aan materialen voor de 530 wel handig.
Mooi hoor.
Herman
Ik denk dat de Matra community echt wel gediend wordt met jouw talenten.
Wat je ogen zien kunnen je handen maken en dat is met zeldzaamheid aan materialen voor de 530 wel handig.
Mooi hoor.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Restauratie M530 LX
Perfecter dan perfect... zelfs de gaatjes in het roostertje zitten in de hoeken perfect uitgelijnd. Henk je let ook op alles.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Toeval bestaat nog Urbain
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
"Elk nadeel heb z'n voordeel" was de lijfspreuk van een bekende nederlandse voetballer.
En dat klopt. ...Terwijl ik op het draai- en laserwerk heb moeten wachten van de onderdelen voor het draaispit
heb ik ondertussen nog mooi kans gezien om de radioconsole af te werken.
deze versie is van hout bekleed met kunstleer. De radio is het merk / model Autovox®RA166 dat in het onderdelenboek wordt aangegeven als
origineel accessoire.
Maar aangezien midden- en lange golf echt verleden tijd is, heb ik deze radio aan laten passen met een MP3 aansluiting.
Het geluid is dan wel mono, maar de V4 achterin zorgt wel voor het stereo effect.
handig hulpmiddel
met vacuum trek je het e.e.a. wat mooier de hoek om
eerst de binnenkanten bekleed, en de zijwandjes er tegen geschroefd / gelijmd
het eindresultaat
de montagebeugel wordt onder het dashboard vastgezet. Deze loopt onder de radio door als een soort draagbandje.
De radio weegt ongeveer 2 kilo.
selfmade retrogril
aansluiting op het dashbord ook naar wens
En dat klopt. ...Terwijl ik op het draai- en laserwerk heb moeten wachten van de onderdelen voor het draaispit
heb ik ondertussen nog mooi kans gezien om de radioconsole af te werken.
deze versie is van hout bekleed met kunstleer. De radio is het merk / model Autovox®RA166 dat in het onderdelenboek wordt aangegeven als
origineel accessoire.
Maar aangezien midden- en lange golf echt verleden tijd is, heb ik deze radio aan laten passen met een MP3 aansluiting.
Het geluid is dan wel mono, maar de V4 achterin zorgt wel voor het stereo effect.
handig hulpmiddel
met vacuum trek je het e.e.a. wat mooier de hoek om
eerst de binnenkanten bekleed, en de zijwandjes er tegen geschroefd / gelijmd
het eindresultaat
de montagebeugel wordt onder het dashboard vastgezet. Deze loopt onder de radio door als een soort draagbandje.
De radio weegt ongeveer 2 kilo.
selfmade retrogril
aansluiting op het dashbord ook naar wens
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 95
- Joined: Sat Feb 26, 2011 10:45 am
Re: Restauratie M530 LX
Petje af hoor, die wordt mooier dan nieuw,..
-
- Posts: 9
- Joined: Tue Jun 05, 2012 11:49 pm
Re: Restauratie M530 LX
Prachtig om te zien hoeveel kennis & kunde je hebt !!!.
Ondanks dat ik mijn eigen Matra twee jaar geleden heb verkocht kijk ik nog wekelijks naar je vorderingen van de 530 op dit forum.
Ondanks dat ik mijn eigen Matra twee jaar geleden heb verkocht kijk ik nog wekelijks naar je vorderingen van de 530 op dit forum.
- hendrik
- Posts: 4862
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja dat is zeer mooi gedaan prachtig kan niet beter.
grt harry de matra.
grt harry de matra.