Carburateur deksel matra murena S

Hier kan je een wagen of onderdeel zoeken
Post Reply
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Carburateur deksel matra murena S

Post by gydomatra »

Ik zoek voor mijn Murena S een carburateurdeksel . Dit onderdeel zit tussen de dubbele carburateurs en de rubberen slang die naar het luchtfilter gaat.

Het is dus eigenlijk de kap die achterop de carburateurs zit.

Wie o wie heeft nog zoiets liggen?

Image
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Guido, probeer eens bij Simon in Duitsland
ik heb voor mijn 2e S meer dan 5 jaar gezocht, maar niets gevonden.
mogelijk ook zelf te maken, de bak is van polyester, deplaat tegen de carbs van metaal, zo ook de buisaansluitingen voor de slangen
The Pete
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Bedankt voor je reactie. Zelf maken had ik ook al aan gedacht, maar heb helaas geen voorbeeld. Dus als iemand het gevraagde onderdeel wilt uitlenen zodat het na kan maken dan graag.

Optie 2 is 2 lucht/sportfilters van bv K&N monteren. Is vast wel te doen , alleen is dat niet origineel. Optie 1 is dat ook niet dus originaliteit laat ik hier maar even varen.

optie 3 zou misschien een ander luchtfilterhuis zijn. Er zij zat auto's met dubbele carburateurs uitgevoerd en daar zit dan een zwarte kap of deksel aan de achterkant. Met een beetje creativiteit pas te maken voor de S
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je kunt zoiets proberen te maken.
Image
pic Anders
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Post by talbotmatra »

Mocht je voor K&N filters gaan, heb ik nog een set bijna nieuwe die nog geen 2000km gebruikt zijn en de folie er nog op hebben zitten.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Bij nader inzien ga ik toch niet voor 2 afzonderlijke luchtfilters denk ik.

Image

De onderplaat van metaal zit gelukkig al tegen de carburateurs aan. Ik ga dun plaatmateriaal buigen in een rechthoek vorm zodat het tegen de onderplaat aangezet kan worden. Deksel en ronde aansluiting luchtfilterbuis er tegen aan lassen en alles netjes in de kleur. Ongeveer hetzelfde idee als op de foto van Herman zijn bericht. Hoop dat het een beetje wil.

Word vervolgd...
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

pete speed wrote:Guido, probeer eens bij Simon in Duitsland
Heb net even gekeken op de site van Simon.

541 euro inclusief Mwst.


Pfff..., dat is toch niet leuk meer? Waarom moet dat zoveel kosten? Met deze prijzen is de matra hobby niet mee te betalen.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hallo Guido
geen open filters gebruiken , maken een tering herrie in de auto ; had ik ook op mijn 2e S , maar heb ze er af gegooid en een luchtfilterhuis van een Talbot Samba Rallye omgebouwd. dat werkte veel beter, helaas zijn die nóg zeldzamer dan het huis van een S.
Een luchtfilterhuis, dus waar de luchtfilter zelf in zit, heb ik geloof ik nog ( laat maar weten . ga ik nog ff zoeken.)
Attachments
dscn0654.jpg
dscn0654.jpg (124.99 KiB) Viewed 8745 times
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Mooie oplossing van Peter, huis is inderdaad moeilijk te vinden.
Vind je er toch 1 is het meestal onbetaalbaar.
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Re: Carburateur deksel matra murena S

Post by johanansingh »

Zo ding wordt ook wel airbox genoemd. Is denk ik best te krijgen niet als origineel matra maar wel als universeel onderdeel voor carburateurs of gasklephuis.

Zoek maar eens op Google naar airbox en dan afbeeldingen.
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Re: Carburateur deksel matra murena S

Post by gydomatra »

johanansingh wrote:Zo ding wordt ook wel airbox genoemd. Is denk ik best te krijgen niet als origineel matra maar wel als universeel onderdeel voor carburateurs of gasklephuis.

Zoek maar eens op Google naar airbox en dan afbeeldingen.
Dank Johan voor de tip. Ik ga zeker zoeken op Google. Namaken kan altijd nog, maar een bestaande airbox aanpassen is misschien handiger.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Carburateur deksel matra murena S

Post by talbotmatra »

Op oudere Alfa's komen deze Airboxen veel voor, eventueel zelfs met dezelfde "steek" (lees; ruimte tussen de carbs) als een S. Daar op sommige Alfa's ook Solex C40's werden gebruikt.

Als origineel S slecht te vinden, ik heb nog een nieuwe, maar die wil ik als reserve houden (willen nog wel breken op de klemmen). Eventueel ook aanpasbaar vanaf een Samba Rallye.

Geheel alternatief is een Airbox van ITG uit Engeland, kosten niet al te veel en heeft een positieve invloed op de airflow.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Post Reply