Het moest er dan toch van komen

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Het moest er dan toch van komen

Post by elix »

Vandaag een ritje gemaakt van 850 km om een 530 LX op te halen in Frankrijk.
Het is een LX uit 1971

Hoe gek kan het lopen... De auto is november 1971 nieuw verkocht in Nederland, en in 2012 naar Frankrijk verhuist. Daar is vervolgens de restauratie gestrand en nu is de LX dus weer opgehaald door een MatraManiak uit Nederland 8)

De auto is niet bepaald beter op geworden, en er ontbreekt ook nog het nodige. Maar eigenlijk is dit de exacte uitdaging die ik zocht
Hier kan ik dus een total body off restauratie op los laten zoals ik met mijn Fiat X1/9 gedaan heb.

Eerst maar eens een aantal weken er omheen draaien om aan elkaar te wennen. :wink:

Image
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Proficiat met je nieuwe aanwinst, en ik hoop dat je de restauratie met veel plezier succesvol af gaat ronden.

Is het oude nederlandse kenteken nog aanwezig of zitten er inmiddels al franse documenten bij?
Het zou wel leuk zijn om het oude kenteken weer te kunnen her-activeren, er zijn namelijk mogelijkheden voor bij de RDW.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Het voertuig is in Nederland uitgeschreven. Waarschijnlijk is het kenteken al doorgegeven aan een DAF :-(
De auto is in Frankrijk nog niet geregistreerd.
ik heb wel kopieën van het originele Nederlandse kenteken, maar RDW zegt het voertuig niet te kennen. En dat is erg frustrerend.
Wel kan ik de auto laten schouwen vóór de restauratie en de RDW hangt er dan een ID aan. Hiermee kan ik later na de keuring een oud kenteken aanvragen met blauwe nummerplaten.

er schijnt een papieren archief te zijn bij RDW. Mocht men daar iets vinden (het onderzoek loopt nog) dan bestaat er een kleine kans dat het kenteken terug komt.
Maar er zijn van die instanties waar je niet buiten kunt, en waar je meestal niet vrolijk van wordt. En vreemd genoeg met weinig passie voor dingen op wielen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gefeliciteerd met de aanschaf.
Er zijn daar zo te zien wel meer resto's die niet verder komen.
Dat is jammer maar wel mooi voor jou.
Deze moet maar weer is gaan leven en is vast wel op de goede plek nu.
Hou ons maar op de hoogte.
We zien graag je vooruitgang hier.
Succes
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

elix wrote:Het voertuig is in Nederland uitgeschreven. Waarschijnlijk is het kenteken al doorgegeven aan een DAF :-(
Oude kentekens worden niet opnieuw uitgrgeven aan andere voertuigen.

Als het kenteken als "export" is geregistreerd kun je het oude kenteken probleemloos terug krijgen, maar staat het als "gedemonteerd" geregistreerd dan zal het moeilijk worden.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Dan heb ik nog serieus kans Muddy.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

@ Herman,

het was daar een paradijs voor roestvreters
kon daar ook maar moeilijkwegkomen :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat mag je een uitdaging noemen. Kun je vergelijken met een bagheera. De staat van de Fiat zal wel niet veel beter geweest zijn.
Succes, op een goede restauratie.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Dank iedereen voor de succeswensen.
Het zal inderdaad geen simpel klusje worden, daar ben ik me bewust van.
Het wordt een complete reconstructie van het chassis dat is duidelijk.
Als er mensen zijn hier op het forum die misschien nog informatie of tips hebben, dan ben ik een en al oor.
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Nice! Die van 10k op marktplaats was niks voor je?
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Bedoel je die witter dan witte Yoran ?
die met die witte bumpers en lijsten etc.
waarom zou dat allemaal wit zijn ? :wink:
bertone
Posts: 2
Joined: Sat Jul 02, 2011 6:46 am
Location: oud-heusden (B)

Post by bertone »

dan zal ik binnenkort maar weer eens een keer Someren bezoeken. Ook ik ben al wat jaren in de winter zoet met een murena v6.
Ook mijn fiat x1/9 is rijdend en klaar is klaar dus moet je wel iets nieuws zoeken. Bij mij een murena bij jouw een 530. Lekker bezig blijven, doe ik ook. Jan vd Pol
Attachments
P1000520.JPG
P1000520.JPG (424.72 KiB) Viewed 11438 times
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

lekker laten galvaniseren vóór de opbouw ; ga maar eens bij Carjoy kijken.
succes met de restauratie
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Hey Jan, toch leuk dat we allebei na een Italiaans avontuur, nu naar de Franse les moeten om een handleiding te kunnen lezen :wink:
Met jou Murena komt het ook zeker weer helemaal goed, net zoals met je X1/9. En je weet 't,.... de koffie is bruin in Someren.

@ Pete, Dat galvaniseren gaat nog wel even duren, maar is inderdaad een goede optie, tenminste als het chassis dan ook echt gereconstrueerd is en niet uit gestukt De verzinkerij zit hier nota bene 10 km verderop. Ik zou 'm er bijna naar toe kunnen dragen.

Grootste prioriteit is nu het schouwen en verkrijgen van een geldige ID bij RDW, zodat ik na de restauratie een oldtimer kenteken kan aanvragen.

Ondertussen ben ik aan het inventariseren wat er zoal ontbreekt, en dat is niet weinig. :cry: Het ziet er naar uit dat deze auto te lang langs een roversnest heeft gestaan. Het dashboard is voor een groot deel geplunderd zoals bekleding en schakelaars
Het zal nog een hele zoektocht worden om alles weer compleet te krijgen.
Anderzijds,... als de auto meer compleet zou zijn geweest, en alles is dan slecht en kapot, moet je even goed op zoek. Alleen wordt het dan iets makkelijker omdat je het betreffende kapotte onderdeel als voorbeeld kunt gebruiken.
Daarom roep ik maar vast heel zachtjes hier op het forum........help! :roll:

een dezer dagen zal ik hier wel een topic aanmaken over de restauratie.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Weet iemand misschien waar ik het motornummer kan vinden op de motor van de M530.
Kan ik uit het motornummer afleiden of het een C3 of P5 is ?

Er is een schouwing gepland bij RDW in augustus en die willen ook een motornummer zien.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Kijk eens af en toe op
le bon coin
voor onderdelen van M530, Bagheera, Rancho en / of Murena
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Hey Pete,

daar kijk ik ongeveer 3 keer per dag :D
daar is inderdaad wel e.e.a. te vinden. ik krijg het allemaal wel gelezen,
en bij mij mag het in het Engels, Duits, Italiaans maar Frans spreek ik niet.

heb al wel eens geprobeerd te reageren op advertenties in het Engels, maar dat is geen succes in Frankrijk. :cry:
Post Reply