Elektrische brandstofpomp inbouwen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ideaal testen of het werkt als je de route voor volgend weekeinde na moet rijden ;)

Het pompje werkt werkelijkwaar fantastisch! Je hoort niets en hij levert voldoende opbrangst voor de V6.

https://www.youtube.com/watch?v=hb9_YU9 ... e=youtu.be


Nog even ter info voor de geïnteresseerden:

De pomp die ik heb gebruikt komt uit een Honda CRX/accord van rond 1992. Het is een pomp geschikt voor injectiemotoren dus voor iemand die denkt aan aanpassen van de motor wellicht interessant.

Voordeel van de pomp is dat hij klein genoeg is om door de originele opening van de benzinetank te gaan. De vlotter kan ook gewoon origineel blijven. Hij maakt ook vrijwel geen geluid, wat een heel verschil is met de uitwendige pompen die ik geprobeerd heb.

Ik heb de pomp uit de originele bracket gebouwd en met het originele stuk slang dat eraan zit gemeten dat de onderzijde van de pomp gelijk zou komen met de filter die standaard i de tank zit. Hier de zuigleiding afgezaagd en de pomp met een slangklem bevestigd.

Bedrading was uiteindelijk vrij simpel. De massa kun je overal aan het koper bevestigen of zoals ik heb gedaan aan de losse poot in de tank van de connector solderen. De plus zal uit de tank moeten komen. Ik heb in het midden van de "dop" een gat geboord hiervoor. De bekabeling zelf heb ik voorzien van een Polyurethaan slangetje. Dit is benzinebestendig zodat de plus nooit in contact kan gaan geraken met de massa want dat wil je in je tank niet hebben.

Al met al een werkje van vrijwel niets. :) Nu de duurtest nog!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

matramurena wrote:Bedrading was uiteindelijk vrij simpel. De massa kun je overal aan het koper bevestigen of zoals ik heb gedaan aan de losse poot in de tank van de connector solderen. De plus zal uit de tank moeten komen. Ik heb in het midden van de "dop" een gat geboord hiervoor. De bekabeling zelf heb ik voorzien van een Polyurethaan slangetje. Dit is benzinebestendig zodat de plus nooit in contact kan gaan geraken met de massa want dat wil je in je tank niet hebben.

Al met al een werkje van vrijwel niets. :) Nu de duurtest nog!
Heb je al uitgevogeld welk contact van de ECU een spanning afgeeft om een brandstofpomprelais aan te sturen? Of heb je 'm nog steeds geschakeld via de niet-meer gebruikte achterruitverwarming? (is wel een leuke antidiefstal-feature, geen dief die op het idee zal komen om de achterruitverwarming aan te zetten als 'ie niet wil starten :D )
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Hij staat nog op de achterruitverwarming. Er schijnt in de kabelboom van de Alfa al een relais voor de pomp ingebouwd te zitten. Deze is enkel bekrachtigd als de motor draait. Ik zal deze wel weer via de achterruitverwarming aansturen denk ik. Die gebruik ik toch nooit en het is inderdaad een raadsel voor eventuele dieven hoe ze de wagen aan de praat moeten krijgen.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Post Reply