Jammer hoor die groen denkende jongens

In deze rubriek komen de allerdaagse dingen ter sprake.
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Men is dan ook terecht pissed.
Kromme politiek die de economie niet echt gaat helpen.
Dit gaat de hele old/young timer branche raken.
Vandaag staat Weekers terecht voor zijn aandeel in de Bulgaren affaire en als het allemaal doorgaat word het oldtimer voorstel ook behandeld.
Daar zal bij elkaar niet genoeg tijd voor zijn.
Alleen om het Bulgaren fraude akkefietje mag Weekers wel gewipt worden.
Bij ons een paar 10tjes halen en de miljoenen lopen zo weg naar Bulgarije.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Of Weekers nu gewipt wordt of niet maakt toch niets meer uit, de haagse politiek heeft weer geld geroken en dat moet nu gewoon in hun kas komen.
Weekers heeft dit echt niet alleen bedacht hoor, hij is gewoon de boekhouder die de haagse maffiapraktijken omrekent naar euro's.

benny wrote:Als je de commentaren leest onder de foto wordt daar nogal wat geluld zeg.
Dat is nu typisch nederland... een hoop gezeur en elkaar alleen maar afkraken. :evil:

Als alle liefhebbers nu eens 1 front zouden vormen dan kon er al heel wat meer bereikt worden.
Maar de categorie benzinerijders vindt het grotendeels blijkbaar wel best met de aankomende regeling, en de gedupeerde LPG- en dieselrijders moeten hun eigen boontjes maar doppen... deze liefhebbers worden opeens van alle kanten in de steek gelaten, zij worden gewoon verantwoordelijk gehouden als veroorzaker van de nieuwe politieke geldklopperij.

En diegenen die daadwerkelijk misbruik gemaakt hebben van de oude oldtimer-regeling stappen nu al massaal over op een 2e-hands hybridevoertuig, die worden momenteel bij trailerladingen tegelijk geïmporteerd vanuit Duitsland.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

zullen nu caravans en boten ook wel aan de buurt gaan komen denk ik / lijkt mij
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gelukkig zit mijn boot in een fles. :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

tja maar de accijns op die flessen............. :evil: :evil: :evil:
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Ik heb net een mailtje van de BFOV ontvangen.
Ik zou iedereen eens aanraden om te gaan kijken.

http://bfov.fb.mi.addemar.com/c461/h168d1

Groeten,
Geert.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat ik toch nog Belg moet worden.
Waar is de gelijkheid die Europa moet maken?
Is toch vd zotte.
Landen die een steenworp uit elkaar liggen met zulke afwijkende regels.
Onbegrijpelijk :-?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat is me wat hé herman, voor ons is het goed .Maar juli moeten wel geen gewone auto hebben hé maar wij wel anders kan je hier geen oldtimer in schrijven.








grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Heldere regels die amper ruimte laten voor interpretatie.
Woon-schoolverkeer.
Ik kan dus perfect mijn kinderen met een oldtimer naar het school brengen want "door studerende" is dan enkel als ze zelf rijden.

Al bij al prima geregeld.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Juich maar niet te vroeg.
Regels die hier vorig jaar zijn ingevoerd en een goede regeling waren, zijn hier al weer teniet gedaan door de nieuwe wetsvoorstellen.
Wat dat aangaat kan de politiek draaien als een blad aan een boom.

mvgr Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ja regeltje is er nu maar misschien zoeken ze ook nog geld, daarover is geen akkoord, zelfs niet mogelijk volgens mij.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

oetker wrote:Juich maar niet te vroeg.
Regels die hier vorig jaar zijn ingevoerd en een goede regeling waren, zijn hier al weer teniet gedaan door de nieuwe wetsvoorstellen.
Wat dat aangaat kan de politiek draaien als een blad aan een boom.

mvgr Herman
Denk dat ge op termijn gelijk gaat krijgen Herman.
Waarschijnlijk gaan er de komende tijd een hoop O-plaat rijders bijkomen.
Volgende stap zal één of ander belasting worden zoals bij jullie nu aan de orde is.
Dan is het voor de echte oldtimerrijders ook om zeep.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Van velen krijgen wij de vraag of het nog niet te laat is. Het antwoord is: NEE!

40-jaar compromis
De Alliantie (RAI vereniging, BOVAG, FOCWA, ANWB , KNAC en FEHAC) heeft inderdaad een akkoord gesloten met het Ministerie van Financiën. Maar het is goed om te weten dat de wetswijziging nog door zowel de Tweede als Eerste Kamer goedgekeurd moet worden.

De procedure
Het bereikte akkoord wordt door het Ministerie van Financiën momenteel uitgewerkt in het Belastingplan 2014. Op Prinsjesdag (17 september 2013) wordt het belastingplan door Minister Dijsselbloem gepresenteerd. Vervolgens zal de Tweede Kamer het Belastingplan behandelen en kunnen Tweede Kamerleden hier veranderingen in aanbrengen door amendementen in te dienen. Ieder jaar worden op deze manier tientallen amendementen ingediend. Zoals u weet, voerden wij al eerder actie inzake Youngtimers in 2009. Die kwestie werd ook middels een amendement opgelost.

De kwestie van de vrijstelling voor oldtimers is dus nog zeker niet besloten!

Eerste Kamer
Prof Essers en Wouter van EmbdenOns sterkste argument tegen de voorgestelde wijziging om de MRB vrijstelling opnieuw ingrijpend te wijzigen is de manier waarop deze kwestie is behandeld door het Ministerie van Financiën en de Tweede Kamer. Wij hebben gelukkig een Eerste Kamer die wetgeving en wetswijzigingen controleert en wie kan dat beter vertellen dan Premier Rutte zelf. Daarom waren wij de afgelopen week op bezoek bij professor dr. Essers. De heer Essers is lid van de Eerste Kamer (CDA) en voorzitter van de Financiële Commissie in de Eerste Kamer. Wij hebben onze bezwaren toegelicht en vonden een luisterend oor. Dit is uitermate goed nieuws en bewijst dat de zaak nog zeker niet beslecht is. Onze actie wordt serieus genomen! Komende week hebben wij wederom een aantal interessante afspraken, waarover wij u natuurlijk zullen informeren.

Autoweek
Dat wij serieus genomen worden, blijkt ook uit het feit dat wij wederom in het Autoweek Journaal te gast waren. U kunt deze video bekijken via http://www.youtube.com/watch?v=Hy6woAB4V5A. Komende woensdag staan wij ook in de papieren versie van de Autoweek.

Wat nu?
Wij gaan keihard verder om de strijd voor u te voeren. Wij vragen uw hulp om zoveel mogelijk deelnemers aan onze actie bijeen te brengen door ze te wijzen op onze website. Want hoe meer mensen onze actie steunen en hun mailadres achter laten op onze site, hoe sterker wij staan tegenover de politiek. Samen moet het lukken!

Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden, VrijstellingOldtimer.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik steun deze groep van harte, ze komen tenminste nog op voor de belangen van elke oldtimer.
En dat kan ik van die Alliantie helaas niet zeggen, die beperken zich slechts tot de belangen van een kleine groepering binnen de oldtimerliefhebbers.

Maar het ANWB- en KNAC-lidmaatschap heb ik een paar maand geleden al opgezegd, die contributie breng ik nu liever naar VrijstellingOldtimer.
En ik hoop dat het ze lukt om alles nog terug te draaien, onze hobby is immers al kostbaar genoeg zonder die beperkingen en extra belastingen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Beste Richard,

In ons dossier voor de politiek is een goede cijfermatige onderbouwing van essentieel belang. Daarom bestudeert het team van VrijstellingOldtimer op dit moment grote hoeveelheden gegevens over oldtimers van het CBS, NAP, RDW en PBL. Op basis van deze gegevens willen wij aantonen dat het de afspraak over de afschaffing van de MRB-vrijstelling in het regeerakkoord en het daarop volgende “40-jaar-compromis” onrechtmatig en onzorgvuldig tot stand zijn gekomen.

Helaas verstrekken al deze gegevens geen enkel inzicht in de consequenties van dit voorgenomen beleid en kunnen we hiermee niet bewijzen dat het beoogde bedrag van 137 miljoen nooit opgehaald zal worden. En juist dat kan van doorslaggevend belang zijn in deze actie, zoals wij in onze vorige actie voor de bijtelling van Youngtimers hebben geleerd.

Daarom vragen wij de aandacht van alle eigenaren van voertuigen met een bouwjaar van 1974 t/m 1987 voor onze eerste enquête over de gevolgen van het “40-jaar-compromis”.

Indien u nog niet precies weet wat het “40-jaar-compromis” voor u gaat inhouden, adviseren wij u onze informatiepagina hierover te raadplegen alvorens de enquête in te vullen.

In de enquête wordt u gevraagd naar wat u gaat doen als het compromis per 01-10-2014 in de wet wordt vastgelegd. Omdat dit per brandstofsoort verschillend kan zijn wordt u eerst verzocht de brandstofsoort selecteren. Om financiële gevolgen voor de overheid nauwkeurig te kunnen berekenen hebben we wij ook enkele basisgegevens van uw voertuig(en) nodig, alsook uw (geschatte) gemiddelde jaarkilometrage. Heeft u meer dan één oldtimer, dan wordt u verzocht de enquête voor elk voertuig in te vullen. Klik op onderstaande knop om de enquête te starten.




http://www.vrijstellingoldtimer.nl/inde ... &formId=18
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zit hem al in te vullen voor 4 voertuigen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heel goed ! you never know
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb hem ook ingevuld voor de Horizon, de Jeep (1971) valt buiten de nieuwe regeling.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Beste Richard te pas,

Vorige week stuurden wij u een verzoek om medewerking te verlenen aan onze enquête. Dat hebben wij geweten! Wij hebben inmiddels al meer dan 9.000 reacties ontvangen. Later zullen wij hier nog uitgebreid op terug komen. Op dit moment willen wij u de volgende belangrijke resultaten niet onthouden:

Het 40-jaars compromis zou - volgens het Ministerie van Financiën - € 137 miljoen per jaar moeten opleveren. U zult begrijpen dat deze belastinginkomsten voornamelijk bij de auto's met bouwjaar 1974 t/m 1987 op LPG of diesel vandaan moeten komen. Immers: zij gaan bij dit compromis het volledige tarief betalen. Volgens onze berekeningen zou deze groep bijna 90% van de begrote € 137 miljoen op moeten brengen.

Uit de door u in onze enquête gegeven antwoorden blijkt dat minder dan 10% van de berijders op LPG of diesel de volledige MRB zal gaan betalen. Meer dan 90% kiest er voor om iets anders te doen met hun oldtimer. Iets waar (vrijwel) geen inkomsten voor de overheid tegenover staan. Te denken valt dan aan schorsen of exporteren. Een keihard bewijs dat deze lastenverzwaring bij lange na niet het geraamde bedrag zal opbrengen!

Wij gaan de resultaten van de enquete verder uitwerken en meenemen in ons dossier voor de politiek. Wij willen u hartelijk danken voor uw medewerking aan deze enquête. U ziet: de strijd komt nu goed op gang. Wij zullen niet loslaten totdat de maatregel van tafel is!

Lees vooral de volgende recente nieuwsberichten op onze website:
- Interview met Kampeerautoclub Dubbellucht
- Artikel in AMK: Zwalkend Den Haag kan nu echt niet meer om MRB vrijstelling heen
- Artikel in Autoweek: Stichting Autobelangen vecht door

Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Namens team VrijstellingOldtimer
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Gisteren waren wij voor de derde keer te gast in het Autoweek Journaal bij Michiel Willebrands. Want er is nieuws te melden!

Velen van u hebben ons de vraag gesteld of de overheid een dergelijk ingrijpende maatregel eigenlijk wel mag invoeren. En terecht! De meeste oldtimerbezitter hebben in het verleden immers een brief ontvangen waarin stond dat er geen MRB meer betaald hoefde te worden. We stellen vast dat er in deze Oldtimerskwestie zoveel zaken waarvan wij denken dat deze onrechtvaardig zijn of sterke juridische raakvlakken hebben, dat wij besloten hebben om een topadvocaat in te schakelen.

Met gepaste trots kunnen wij u melden dat wij prof. mr. Tom Barkhuysen bereid hebben gevonden om ons bij te staan op juridisch gebied. Mr. Barkhuysen is partner bij het gerenommeerde kantoor Stibbe Advocaten en heeft al diverse successen op zijn naam staan in vergelijkbare zaken.

Onze aanpak blijft erop gericht om de Oldtimerkwestie aan te pakken d.m.v. een politieke lobby (zoals wij dat ook al – succesvol - deden in 2009). Dit betekent dat wij nog geen juridische procedures zullen voeren, maar wij sluiten dat in de toekomst ook niet uit. In eerste instantie zal mr. Barkhuysen ons alleen adviseren, zodat onze argumentatie ook juridisch een sterke ruggengraat heeft.

Wij hebben alvast een aantal van uw - en onze - vragen gebundeld en aan onze advocaat voorgelegd. In een filmpje gaat mr. Barkhuysen in op de volgende vragen:

- Is het huidige 40 jaar compromis al definitief?
- Zijn er juridische bezwaren om de vrijstelling af te schaffen?
- Wat is de rol van Eerste Kamer in deze kwestie?
- Bestaat het risico dat onze actie de uitkomst nog slechter maakt?
- Wat zijn belangrijke argumenten tegen het opheffen van de vrijstelling?

U ziet dat de strijd zeker nog niet gestreden is en dat wij blijven doorvechten om deze belachelijke maatregel terug te draaien!

Uw steun is van doorslaggevend belang voor het slagen van onze actie. De reacties op onze eerste enquête waren overweldigend. Het doet ons deugd een dergelijk gemotiveerde en bevlogen achterban te hebben. Wij doen nu een beroep op u om onze actie ook financieel te steunen. We streven ernaar om de kosten van onze actie zo laag mogelijk te houden. We werken waar mogelijk met deskundige vrijwilligers, maar u zult begrijpen dat voor sommige onderwerpen, zoals juridische bijstand, dit niet tot de mogelijkheden behoort. Dit brengt zodoende aanzienlijke kosten met zich mee.

Wij willen deze strijd afmaken en winnen. Want dat kan! Wij rekenen op uw steun en vertrouwen!

Klik hier om een donatie te doen: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/doneren

Namens het team VrijstellingOldtimer,



Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zal even donatie doen.
We moeten ze ook de middelen geven om wat te doen.

mvgr Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Mijn steun (moreel en financieel :lol: ) hebben ze al.
En ik hoop van harte dat ze wat gaan bereiken, want voor vele minder draagkrachtigen zal dit het grote verschil uitmaken tussen de hobby aan kunnen houden of de hobby af moeten stoten...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Het zomerreces is bijna ten einde. Wie had gehoopt dat het kabinet van Rutte en Samsom deze rustige tijd zou benutten voor zelfreflectie en terug zou komen op het besluit omtrent oldtimers, komt helaas bedrogen uit. Men heeft het reces vooral gebruikt om de zoektocht naar 6 miljard extra bezuinigingen af te ronden.

VrijstellingOldtimer heeft deze zomer ook niet stilgezeten. Nog meer relevante rapporten en onderzoeksdata werden opgevraagd, al dan niet middels een beroep op de Wet Openbaar Bestuur. Verstrekte gegevens werden geanalyseerd en voor zo ver relevant toegevoegd aan ons inmiddels lijvige dossier. Dit is van belang om de illusie over de verwachte belastinginkomsten met FEITEN te kunnen weerleggen en aan te tonen dat dit kortzichtige beleid alleen maar verliezers kent.

Op 2 september is het zomerreces weer achter de rug. Wij zijn er klaar voor!

Enquête: De gevolgen van het “40-jaar compromis”
Op 19 juli jongstleden verzochten wij de eigenaren van voertuigen met een bouwjaar tussen 1974 en 1987 mee te werken aan een enquête over de gevolgen van het 40-jaar compromis. Dankzij een overweldigende respons van ruim 7.000 respondenten bevatte onze database amper één maand later de antwoorden over ruim 10.000 klassieke voertuigen. Een mooi moment om daar een eerste analyse uit op te maken en de resultaten daarvan met u te delen in deze nieuwsbrief.


Dat oldtimereigenaren hun voertuig(en) liefhebben mag blijken uit het feit dat ongeveer drie kwart van de deelnemers voornemens is het voertuig ook volgend jaar te behouden. Daar staat echter tegenover dat slechts een verwaarloosbaar klein deel (minder dan 10%!) ook werkelijk de volledige MRB gaat betalen.



De belangsrijkste resultaten van onze enquête zijn:

1. Ruim 90% van de respondenten geeft aan de verhoogde MRB niet te gaan betalen! Men kiest voor maatregelen zoals het voertuig schorsen, verkopen of ombouwen, waardoor de MRB niet betaald hoeft te worden. Maar belangrijker nog, de geraamde inkomsten voor de overheid zullen niet behaald worden.

2. Meer dan 80% van de respondenten geeft aan dat men over een andere auto beschikt voor het dagelijks gebruik. Men betaalt dus al grotendeels MRB en het is daarom ook logisch dat men niet bereid is om voor de hobby auto ook nog eens de volle mep te betalen.

3. De hobby auto (waarvoor de vrijstelling bedoeld is) wordt massaal van de weg af gehaald. Met deze maatregel en het 40-jaar compromis, wordt juist geen recht gedaan aan de door de Kamer aangenomen moties van Bashir (SP) en Van Vliet (PVV). In deze moties wordt opgeroepen om hobbymatig gebruik mogelijk te houden. Uit dit onderzoek blijkt dat met name de liefhebber, die al een andere auto heeft voor dagelijks gebruik, hard wordt getroffen, terwijl juist zij weinig in de oldtimer rijden.

Deze resultaten zullen u waarschijnlijk niet verassen, want dat een dergelijk ingrijpende maatregel dermate sterke effecten heeft, is natuurlijk logisch. Deze gedragseffecten geven ons weer extra munitie om de strijd in Den Haag te voeren! Nadere details en conclusies op basis van deze enquête treft u aan in het volledige artikel op onze website.

De enquête blijft overigens gewoon geopend, zodat ook nieuwe leden hun hieraan kunnen blijven deelnemen.

Nogmaals hartelijk dank voor uw medewerking!

Constructief overleg met de FEHAC
Het 40-jaar compromis werd gesloten tussen een aantal partijen en de overheid. VrijstellingOldtimer waardeert de inzet van deze partijen, maar is ontevreden over het bereikte akkoord. Er is immers helemaal geen reden om de wet wederom aan te passen. Voor onze actie is het wel belangrijk inzicht te krijgen in waarom de alliantie zich uiteindelijk heeft moeten neerleggen bij het "40-jaar compromis". We waren dan ook verheugd om op 7 augustus 2013 FEHAC voorzitter Bert Pronk te mogen ontvangen op ons kantoor.

In een constructief overleg werden wij op de hoogte gesteld over een aantal aspecten van de totstandkoming van het akkoord en informeerden wij de FEHAC over onze activiteiten rondom de vrijstellingskwestie. Het is ons duidelijk geworden dat er vanuit het ministerie van financiën grote druk is uitgeoefend op de partijen om dit compromis te tekenen.

Wij zijn van mening dat dit compromis tot stand is gekomen op basis van onjuiste en onvolledige informatie. Met de kennis van nu zou men tot een heel ander besluit gekomen moeten zijn. Daarom geven wij de strijd niet op!

Met vriendelijke groet,



Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer'

steun de actie
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

De afgelopen maanden zijn we dag en nacht bezig geweest met het verwerken van alle verzamelde informatie. Dit heeft geresulteerd in een 27 pagina's tellend document, met daarin alle feiten en natuurlijk uw en onze argumentatie!

Het dossier ligt momenteel bij onze advocaat prof. Mr. Barkhuysen. Hij zal de inhoud op juridisch vlak tegen het licht houden en waar nodig onze conclusies aanscherpen. Zodra dit klaar is, dan ontvangt u natuurlijk als eerste een exemplaar!

Daarna is eindelijk het moment aangebroken om de leden van de Eerste en Tweede kamer te voorzien van een persoonlijk exemplaar van ons manifest, waarin het onbehoorlijk handelen van de overheid en de onjuiste cijfermatige onderbouwing van dit beleid worden aangetoond.

Wat mogen we daarna verwachten?
Het 40-jaar compromis, zoals overeengekomen tussen het Ministerie van Financiën en de “oldtimeralliantie”, wordt uitgewerkt in het belastingplan 2014. Dat plan wordt op Prinsjesdag bekend gemaakt. Pas daarna beginnen de debatten over de inhoud ervan en kan middels moties en amendementen de inhoud worden aangepast. Dat is ook het juiste moment om de ondeugdelijkheid van de oldtimerparagraaf aan het licht te stellen. Wij zorgen ervoor dat ons dossier op tijd in handen zal zijn van alle Kamerleden zodat zij ditmaal op basis van de volledige en juiste gegevens over dit element in het belastingplan kunnen oordelen. Hoe het daarna allemaal precies zal gaan verlopen valt natuurlijk nog niet te voorspellen.

Meten is weten: Veel oldtimers, weinig kilometers!
De staatssecretaris van Financiën stelt in zijn brief van 15 april 2013 aan de Tweede kamer dat het gebruik van relatief vervuilende oldtimers toeneemt. De staatssecretaris verwijst daarbij voor de onderbouwing naar het PBL-rapport over de milieu-effecten van oldtimer. Dit heeft uiteindelijk tot het 40-jaar compromis geleid en in zijn brief van 24 april 2013 als gepaste ontmoedigende maatregel omschreven.


VO 7.1

VrijstellingOldtimer heeft de NAP-gegevens op basis waarvan het PBL rapport werd opgesteld onderzocht en komt tot de vaststelling dat bijna drie kwart van de oldtimers (jonger dan 40 jaar) weinig tot zeer weinig rijdt. Het aandeel oldtimers dat mogelijkerwijs voor dagelijks gebruik wordt ingezet wordt door het Ministerie van Financiën zwaar overschat. Het beoogde beleid staat niet in verhouding tot het probleem. Klik hier om naar het artikel te gaan.

Kamervragen
Op 28 januari 2013 werden er door kamerlid Bashir Kamervragen over de oorspronkelijke maatregel uit het regeerakkoord. Op 4 september j.l. (7 maanden later!) werden deze door Ministerie van Financiën beantwoord. Deze antwoorden liggen geheel in de lijn der verwachtingen en veranderen niets aan de conclusies in ons dossier. Klik hier om naar de publicatie te gaan.

Blijf ons steunen!
De strijd VOOR de oldtimers begint nu echt. Wij zullen deze komende beslissende maanden alles op alles zetten om deze absurde maatregel van tafel te krijgen. Wij rekenen op uw aanhoudende steun!

Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Vanavond zaten Arjan Lenoir en ondergetekende met onze advocaat prof. Mr. Barkhuysen om de tafel inzake de oldtimerkwestie. Daarbij kwamen de brieven aan de orde, waarin de belastingdienst u meldde dat u geen MRB meer hoefde te betalen voor uw oldtimer. U krijgt deze brief enkele weken voor uw auto de vrijstellingsleeftijd bereikt, of enkele weken nadat u de nieuwe eigenaar van een reeds vrijgestelde oldtimer bent geworden.

Wij hebben vernomen dat belastingkantoren momenteel verschillende berichten versturen. Wij zijn daarom op zoek naar brieven uit 2013 van de belastingdienst waarin u verteld wordt dat u geen MRB meer verschuldigd bent voor uw oldtimer.

Wij roepen daarom iedereen die een dergelijke brief uit 2013 heeft op, deze in te scannen en naar ons te mailen. Dat kan via een reply op deze mail of te mailen naar contact@vrijstellingoldtimer.nl.

Wij zien uit naar uw reactie!

Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Done, ik had deze mail gisteren ook in m'n postvak.
De tekst in mijn vrijstellingsbrief is trouwens nog steeds gebaseerd op de oude overgangsregeling van 30 jaar, en kent geen verloopdatum.
Is dus voor onbepaalde tijd, en eens gegeven blijft gegeven. :)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als ik dit mag geloven dan gaat de vrijstelling van MRB geheel vd baan.
Dat wordt het einde van mijn Matra tijdperk.
Hoe het land verder naar de klote word geholpen.

http://nos.nl/artikel/551741-prinsjesda ... -2014.html
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

tsssss nou lekker dan ! :evil:
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Hartelijk dank!

Vorige week verzochten wij iedereen die een vrijstellingsbrief uit 2013 in zijn bezit heeft, ons hiervan een kopie toe te sturen. Middels deze weg willen we jullie danken voor de massale respons op dit verzoek. Onze oproep ging op woensdagavond de deur uit en diezelfde nacht ontvingen wij al tientallen reacties. Indrukwekkend! Inmiddels is de teller de 800 gepasseerd en zijn Ramòn en Kaj druk bezig deze allemaal te verwerken. Nieuws hierover volgt later.

Afschaffing oldtimervrijstelling in gelekt CPB rapport
Afgelopen weekend lekte de Macro Economische Verkenning 2014 uit, waarna de cijfers ook openbaar werden gemaakt. Dit rapport zou officieel pas op Prinsjesdag bekend worden gemaakt. In dit document treffen we één zin aan over de opheffing van de MRB-vrijstelling voor oldtimers en tot onze verbazing wederom andere getallen.

Meer weten? Klik hier.

Morgen: Prinsjesdag!

Morgen is het dan zo ver, de dag die je wist dat zou komen! Prinsjesdag 2013 en de eerste troonrede van onze nieuwe Koning. Natuurlijk zijn wij enorm benieuwd wat hij over onze oldtimers zal zeggen.... Enfin, morgen zullen we dan eindelijk kunnen lezen hoe het 40 jaar compromis uitgewerkt is in belastingplan 2014. Natuurlijk zullen wij dit direct uitzoeken en u daarover persoonlijk informeren.

Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Doneer
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply