Bagheera Patrick, vriend van Stef
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Bagheera Patrick, vriend van Stef
hey godfried,
een vriend van mij patrick startte de restauratie van een type 2 bagheera ( maakte van twee één) maar aan het voorste wiel aan de onderste wishbonedraagarm brak een stuk af dat er vast in zit , maar aangezien de torsiestang eraan hangt naar achter toe , weet hij niet hoe of in welke volgorde het ding "veilig los" te maken zonder ongevallen en nadien terug te regelen om die draagarm te kunnen vervangen , enig voorstel of idee ?? ev ff opt forum ??
STEF
Dag Stef en Patrick,
Ik zou de afstand meten van middelpunt wielhuis tot de grond om deze na de werkzaamheden zo terug te zetten. Of na de werkzaamheden links en rechts afstellen volgens de afstand van het werkplaatshandboek.
Om de wielarm te kunnen verwijderen moet de torsiestaaf ontspannen worden. Dit staat in het werkplaatshandboek mooi beschreven.
Zou dit ook doen zonder het werkplaatshandboek te raadplegen, meestal gebruik ik dit pas als ik problemen ondervind. Zeer slechte gewoonte, maar wie heeft deze niet!!
De wagen opkrikken en assteun zetten, wiel verwijderen.
Krik onder de wielarm om zo te fusee te kunnen losmaken.
Wielarm laten zakken en zien of de deze volledig onspannen is anders toch maar de de hoogte regeling losmaken onder auto en zo de torsievering ontspannen. Nu is het mogelijk om de wielarm los te maken.
Verwacht niet dat dit vlot gaat, waarschijnlijk zit de bout en de torsiestang potvast in de wielarm.
Dus ik denk dat hij beter alles losmaakt, ook de regeling om zo het geheel onder de wagen uit te kunnen nemen.
Laat ons hopen dat de bevestingsbout van de wielarm wil loskomen.
Ik weet uit ervaring dat dit niet zo van zelfsprekend is. Dit kan tegenvallen, meestal... Waarschijnlijk nog nooit losgeweest!!
PS, Dat chassis ziet er nog zeer goed uit voor een bagheera. Waarschijnlijk al veel werk aan geweest. We kennen dat.
Heeft Patrick al een werkplaatshandboek???
Succes.
Iemand nog tips? Graag een reactie.
een vriend van mij patrick startte de restauratie van een type 2 bagheera ( maakte van twee één) maar aan het voorste wiel aan de onderste wishbonedraagarm brak een stuk af dat er vast in zit , maar aangezien de torsiestang eraan hangt naar achter toe , weet hij niet hoe of in welke volgorde het ding "veilig los" te maken zonder ongevallen en nadien terug te regelen om die draagarm te kunnen vervangen , enig voorstel of idee ?? ev ff opt forum ??
STEF
Dag Stef en Patrick,
Ik zou de afstand meten van middelpunt wielhuis tot de grond om deze na de werkzaamheden zo terug te zetten. Of na de werkzaamheden links en rechts afstellen volgens de afstand van het werkplaatshandboek.
Om de wielarm te kunnen verwijderen moet de torsiestaaf ontspannen worden. Dit staat in het werkplaatshandboek mooi beschreven.
Zou dit ook doen zonder het werkplaatshandboek te raadplegen, meestal gebruik ik dit pas als ik problemen ondervind. Zeer slechte gewoonte, maar wie heeft deze niet!!
De wagen opkrikken en assteun zetten, wiel verwijderen.
Krik onder de wielarm om zo te fusee te kunnen losmaken.
Wielarm laten zakken en zien of de deze volledig onspannen is anders toch maar de de hoogte regeling losmaken onder auto en zo de torsievering ontspannen. Nu is het mogelijk om de wielarm los te maken.
Verwacht niet dat dit vlot gaat, waarschijnlijk zit de bout en de torsiestang potvast in de wielarm.
Dus ik denk dat hij beter alles losmaakt, ook de regeling om zo het geheel onder de wagen uit te kunnen nemen.
Laat ons hopen dat de bevestingsbout van de wielarm wil loskomen.
Ik weet uit ervaring dat dit niet zo van zelfsprekend is. Dit kan tegenvallen, meestal... Waarschijnlijk nog nooit losgeweest!!
PS, Dat chassis ziet er nog zeer goed uit voor een bagheera. Waarschijnlijk al veel werk aan geweest. We kennen dat.
Heeft Patrick al een werkplaatshandboek???
Succes.
Iemand nog tips? Graag een reactie.
- Attachments
-
- bagheera vriend Stef 1 [800x600 test tekening 2].jpg (95.5 KiB) Viewed 13247 times
-
- bagheera vriend Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg (82.21 KiB) Viewed 13247 times
-
- bagheera vriend Stef 3 [800x600 test tekening 2].jpg (91.84 KiB) Viewed 13247 times
Matra Bagheera S - 1977
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
Re: Bagheera Patrick, vriend van Stef
dag godfried , dankuwel voor toelichting ik zal dit aan patrick voorstellen ,ikzelf heb het werkplaatsboek van de murena , ik veronderstel dat het lossen vd torsiestangen identiek is aan de bagheera???????????
STEF
Dag Stef en Patrick,
Ik zou de afstand meten van middelpunt wielhuis tot de grond om deze na de werkzaamheden zo terug te zetten. Of na de werkzaamheden links en rechts afstellen volgens de afstand van het werkplaatshandboek.
Om de wielarm te kunnen verwijderen moet de torsiestaaf ontspannen worden. Dit staat in het werkplaatshandboek mooi beschreven.
Zou dit ook doen zonder het werkplaatshandboek te raadplegen, meestal gebruik ik dit pas als ik problemen ondervind. Zeer slechte gewoonte, maar wie heeft deze niet!!
De wagen opkrikken en assteun zetten, wiel verwijderen.
Krik onder de wielarm om zo te fusee te kunnen losmaken.
Wielarm laten zakken en zien of de deze volledig onspannen is anders toch maar de de hoogte regeling losmaken onder auto en zo de torsievering ontspannen. Nu is het mogelijk om de wielarm los te maken.
Verwacht niet dat dit vlot gaat, waarschijnlijk zit de bout en de torsiestang potvast in de wielarm.
Dus ik denk dat hij beter alles losmaakt, ook de regeling om zo het geheel onder de wagen uit te kunnen nemen.
Laat ons hopen dat de bevestingsbout van de wielarm wil loskomen.
Ik weet uit ervaring dat dit niet zo van zelfsprekend is. Dit kan tegenvallen, meestal... Waarschijnlijk nog nooit losgeweest!!
PS, Dat chassis ziet er nog zeer goed uit voor een bagheera. Waarschijnlijk al veel werk aan geweest. We kennen dat.
Heeft Patrick al een werkplaatshandboek???
Succes.
Iemand nog tips? Graag een reactie.[/quote]
STEF
Dag Stef en Patrick,
Ik zou de afstand meten van middelpunt wielhuis tot de grond om deze na de werkzaamheden zo terug te zetten. Of na de werkzaamheden links en rechts afstellen volgens de afstand van het werkplaatshandboek.
Om de wielarm te kunnen verwijderen moet de torsiestaaf ontspannen worden. Dit staat in het werkplaatshandboek mooi beschreven.
Zou dit ook doen zonder het werkplaatshandboek te raadplegen, meestal gebruik ik dit pas als ik problemen ondervind. Zeer slechte gewoonte, maar wie heeft deze niet!!
De wagen opkrikken en assteun zetten, wiel verwijderen.
Krik onder de wielarm om zo te fusee te kunnen losmaken.
Wielarm laten zakken en zien of de deze volledig onspannen is anders toch maar de de hoogte regeling losmaken onder auto en zo de torsievering ontspannen. Nu is het mogelijk om de wielarm los te maken.
Verwacht niet dat dit vlot gaat, waarschijnlijk zit de bout en de torsiestang potvast in de wielarm.
Dus ik denk dat hij beter alles losmaakt, ook de regeling om zo het geheel onder de wagen uit te kunnen nemen.
Laat ons hopen dat de bevestingsbout van de wielarm wil loskomen.
Ik weet uit ervaring dat dit niet zo van zelfsprekend is. Dit kan tegenvallen, meestal... Waarschijnlijk nog nooit losgeweest!!
PS, Dat chassis ziet er nog zeer goed uit voor een bagheera. Waarschijnlijk al veel werk aan geweest. We kennen dat.
Heeft Patrick al een werkplaatshandboek???
Succes.
Iemand nog tips? Graag een reactie.[/quote]
- hendrik
- Posts: 4953
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
hendrik wrote:Ik heb onder mijn bagheera laats nog gelegen voor een nieuwe waterpomp te zetten en heb me dat eens goed bekeken onder mijn bagheera. Maar van voor zijn de murena en de bagheera zo goed als het zelfde. Zo stef laat je maar gaan zou ik zeggen.
OK ; danku voor info harry dan ga ik mijn murenahandboek es uitlenen aan patrick , danku voor info
stef
grt harry de matra.
- Mrmatra
- Posts: 10
- Joined: Fri Apr 12, 2013 10:40 am
- Location: Groningen
Schiet me ineens een vraag te binnen: ik heb laatst voor m'n dagelijkse auto nieuwe zomerbanden online besteld (hier meer informatie), maar dat is 'gewoon' een Opel Astra en dat kunnen we toch wel verstaan onder de normale auto's, scharen we niet onder de Matra categorie. Maar hebben jullie eigenlijk aparte banden onder jullie Matra liggen als je nieuwe besteld of iets dergelijks? Schoot me gewoon even te binnen, ben wel benieuwd!
Het geluk is makkelijker te bereiken per auto dan op de fiets.
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Nieuwe banden 14 duum voor de murena zijn nog vlot overal te verkrijgen is voor de bagheera met zijn 13 duum een heel ander verhaal.Mrmatra wrote:Schiet me ineens een vraag te binnen: ik heb laatst voor m'n dagelijkse auto nieuwe zomerbanden online besteld (hier meer informatie), maar dat is 'gewoon' een Opel Astra en dat kunnen we toch wel verstaan onder de normale auto's, scharen we niet onder de Matra categorie. Maar hebben jullie eigenlijk aparte banden onder jullie Matra liggen als je nieuwe besteld of iets dergelijks? Schoot me gewoon even te binnen, ben wel benieuwd!
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
lemans wrote:hendrik wrote:Ik heb onder mijn bagheera laats nog gelegen voor een nieuwe waterpomp te zetten en heb me dat eens goed bekeken onder mijn bagheera. Maar van voor zijn de murena en de bagheera zo goed als het zelfde. Zo stef laat je maar gaan zou ik zeggen.
OK ; danku voor info harry dan ga ik mijn murenahandboek es uitlenen aan patrick , danku voor info
stef
grt harry de matra.
Stef,
Indien je vriend geen werkplaatshandboek van de bagheera heeft kan ik hem wel één bezorgen. Heb deze in pdf. Wel zonder suplement voor 1977.
Matra Bagheera S - 1977
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
danku voor sympathiek aanbod godfried , ik zal het aan patrick zeggen , ik liep em tegen het lijf op een ruilbeurs , toen ik hem naar stukken van matra hoorde vragen sprak ik hem aan , hij was "compleet verloren" zonder contactadressen voor hulp of wisselstukken ... herkenbaar, hij heeft al een jaar hard gewerkt en maakte van twee ééntje , de motor draait , dat toonde hij me , ik ging er begin van de week es langs als
ambassadeur van matramania om de man proberen te helpen met contacten en info , hij is wel mechanieker ,dus das al zeeer gemakkelijk,ik hou u op de hoogte
stef
Indien je vriend geen werkplaatshandboek van de bagheera heeft kan ik hem wel één bezorgen. Heb deze in pdf. Wel zonder suplement voor 1977.[/quote]
ambassadeur van matramania om de man proberen te helpen met contacten en info , hij is wel mechanieker ,dus das al zeeer gemakkelijk,ik hou u op de hoogte
stef
Indien je vriend geen werkplaatshandboek van de bagheera heeft kan ik hem wel één bezorgen. Heb deze in pdf. Wel zonder suplement voor 1977.[/quote]
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
dag godfried ,
ik keek net mijn murenagaragemanual na maar nét dat deel ontbreekt erin over de torsiestang , ik belde patrick , maar die staat in ploegen en werkt savonds , ik gaf uw tel door aan zijn vriendin , hij zal u morgen of overmorgen eens bellen om iets te regelen voor een cd met pdf ,
groeten en bedankt
stef
Stef,
Indien je vriend geen werkplaatshandboek van de bagheera heeft kan ik hem wel één bezorgen. Heb deze in pdf. Wel zonder suplement voor 1977.[/quote]
ik keek net mijn murenagaragemanual na maar nét dat deel ontbreekt erin over de torsiestang , ik belde patrick , maar die staat in ploegen en werkt savonds , ik gaf uw tel door aan zijn vriendin , hij zal u morgen of overmorgen eens bellen om iets te regelen voor een cd met pdf ,
groeten en bedankt
stef
Stef,
Indien je vriend geen werkplaatshandboek van de bagheera heeft kan ik hem wel één bezorgen. Heb deze in pdf. Wel zonder suplement voor 1977.[/quote]
-
- Posts: 3946
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Indien ik goed lees zou het volgende moeten gebeuren: Los de onderste driehoeken door de onderste scharnieren los te maken, dan los de antirolstang van de langsliggers door 4 bouten los te draaien. Maak de dwarsligger tussen de driehoeken los door 4 bouten los te draaien maar laat langs iedere zijde 1 zitten. Aan het einde van de torsiestangen zit een dwarsprofiel gemonteerd tussen de 2 langsliggers. Die zitten vast met 2 bouten. Maak die bouten los en haal nu ook de 2 bouten vooraan de dwarsligger weg en het ganse zaakje komt naar beneden. Maar wat is er juist gebroken want de driehoek zit vast met 1 zeer lange bout. Na terug te monteren moet er niks geregeld worden.